Wyrok ETPC przeciwko Polsce ws. o aborcję

Opublikowano: 02.11.2012 | Kategorie: Prawo, Seks i płeć, Wiadomości z kraju

Liczba wyświetleń: 1036

Sprawa utrudniania wykonania aborcji 14-letniej dziewczynie w 2008 roku znalazła swój finał w Europejskim Trybunale Praw Człowieka.

W 2008 roku prokuratura wydała dokument stwierdzający, że ciąża małoletniej była wynikiem czynu zabronionego, co spełniało warunek wykonania legalnej aborcji. Wspólnie z prawną opiekunką – matką, 14-letnia wówczas dziewczyna zdecydowała, że chce usunąć ciążę. W kilku ośrodkach, w tym w Warszawie i Lublinie odmówiono wykonania zabiegu, nie wskazując – zgodnie z literą prawa – szpitala, w którym będzie można zabieg wykonać. Dziewczyna została także odebrana matce i umieszczona w pogotowiu opiekuńczym. Dopiero po zgłoszeniu się kobiet do Rzecznika Praw Pacjenta, został uruchomiony konsultant krajowy, który wskazał ośrodek w którym zabieg może być wykonany. Co więcej, w sprawę zaangażował się Kościół i ruchy pro-life, podążając w ślad za kobietami po Polsce i przesyłając nastolatce SMS-y, nakłaniające do odstąpienia od decyzji o terminacji ciąży. Zabieg udało się wykonać w ośrodku oddalonym 500 km od miejsca zamieszkania dziewczyny, przy ogromnym zainteresowaniu mediów i atmosferze nagonki.

Dziewczyna i jej matka złożyły skargę na Polskę do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka. Zgodnie z wtorkowym wyrokiem, Polska naruszyła trzy przepisy Europejskiej konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności dotyczące zakazu nieludzkiego i poniżającego traktowania, prawa do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego oraz prawa do wolności i bezpieczeństwa osobistego. Polska będzie musiała wypłacić poszkodowanej dziewczynie zadośćuczynienie w wysokości 30 tys. euro, jej matce – 15 tys. euro oraz 16 tys. euro na pokrycie poniesionych kosztów i wydatków.

Oświadczenie matka i córka umieściły na stronie Federacji na rzecz Kobiet i Planowania Rodziny.

Opracowanie: Maria Skóra
Źródło: Lewica


TAGI: , , , , ,

Poznaj plan rządu!

OD ADMINISTRATORA PORTALU

Hej! Cieszę się, że odwiedziłeś naszą stronę! Naprawdę! Jeśli zależy Ci na dalszym rozpowszechnianiu niezależnych informacji, ujawnianiu tego co przemilczane, niewygodne lub ukrywane, możesz dołożyć swoją cegiełkę i wesprzeć "Wolne Media" finansowo. Darowizna jest też pewną formą „pozytywnej energii” – podziękowaniem za wiedzę, którą tutaj zdobywasz. Media obywatelskie, jak nasz portal, nie mają dochodów z prenumerat ani nie są sponsorowane przez bogate korporacje by realizowały ich ukryte cele. Musimy radzić sobie sami. Jak możesz pomóc? Dowiesz się TUTAJ. Z góry dziękuję za wsparcie i nieobojętność!

Poglądy wyrażane przez autorów i komentujących użytkowników są ich prywatnymi poglądami i nie muszą odzwierciedlać poglądów administracji "Wolnych Mediów". Jeżeli materiał narusza Twoje prawa autorskie, przeczytaj informacje dostępne tutaj, a następnie (jeśli wciąż tak uważasz) skontaktuj się z nami! Jeśli artykuł lub komentarz łamie prawo lub regulamin, powiadom nas o tym formularzem kontaktowym.

29 komentarzy

  1. aZyga 02.11.2012 08:34

    Osobiście jestem przeciw aborcji, ale litości bez przesady ,powinny być jakieś wyjątki. A tak w ogóle to jest sprawa sumienia kobiety (dziecka !) i lekarza.Lekarz powinien się określić na samym początku pracy czy będzie przeprowadzał takie zabiegi.Zabieg według polskiego prawa był legalny to teraz szpitale ,które odmówiły powinny się zrzucić na przyznaną kare.

  2. lz 02.11.2012 08:41

    Żenada. Dobrze, że za dwa lata znikam z tego chorego kraju. Szkoda życia.

  3. jasmin 02.11.2012 09:54

    Iz,dobrze,że Cię nie będzie

  4. Libertus 02.11.2012 12:17

    Wreszcie trochę sprawiedliwości dla polskich kobiet, które są traktowane na równi ze zwierzętami lub nawet gorzej, którym się kontroluje rozrodczość i żąda się żeby rodziły, choć zwierzętom daje się wsparcie, to polskim kobietom już nie. To tylko nagonka medialna o aborcji powoduje że ludzie zajmują stanowisko w sprawach które powinny być oceniane i dokonywane według własnego sumienia. Rząd i kościół zajmują się aborcją żeby odwrócić ludzi zainteresowanie od poważnych problemów gospodarczych i zyskiwać poparcie społeczne poprzez ustanawianie praw godzących w poczucie godności kobiety. NIECH ŻYJE ABORCJA!!! Jeśli jest konieczna i niezbędna. Nie sądzę żeby jakakolwiek kobieta zdecydowałaby się na aborcję jeśli miałaby wsparcie partnera oraz źródło utrzymania dla swojego dziecka. Tego panowie posłowie nie są w stanie zapewnić, a to właśnie jest sednem problemu. Za każde urodzone dziecko któremu była zakwestionowana aborcja kazałabym płacić alimenty przez posłów.

  5. Stanlley 02.11.2012 13:01

    Wow! Ciekawe że w komentarzach i artykule pominięto karę dla gwałciciela… co? Odsiedzi 5 lat i już jest wszystko ok?

  6. Stanlley 02.11.2012 14:31

    No patrze… nie znałem dokładnie sprawy i tak wywnioskowałem z artykułu… mój błąd :/

  7. monsternik 02.11.2012 14:32

    aborcja powinna być przyzwolona dopiero gdy jest zagrożone życie matki
    i tylko w tym przypadku ,dziecko zawsze można oddać po urodzeniu i nie trzeba go zabijać ,aborcja jest MORDERSTWEM ,plan odludniania świata ma się dobrze
    http://stojack.wrzuta.pl/audio/1wGiompvqfJ/ciemna_strona_pomidora_-_aborcja

  8. Stanlley 02.11.2012 15:04

    Cenna uwaga, apropos adopcji – znajomi czekali…. 4 lata… okazuje się że nie ma dzieci do adopcji – ale dlaczego? Otóż dlatego że nawet jak dziecko trafia do domu dziecka i jego prawni opiekunowie nie zrzekną się praw rodzicielskich to nawet najprzyzwoitsza rodzina nie może je adoptować… Dlaczego są takie problemy z adopcją? Dlaczego tak dużo hałasu o prawo do zabijania?

  9. monsternik 02.11.2012 15:11
  10. DS 02.11.2012 15:47

    Gdyby aborcja była legalna to nie byłoby całej tej szopki i uganiania obrońców życia za dziewczyna, a i jej ‘przyjaciel’ nie byłby postrzegany jako gwałciciel.

  11. papamobile 02.11.2012 16:24

    Sprawa wyglądała inaczej niż się ją przedstawia. Ciąża Agaty nie była z gwałtu, a dobrowolnego stosunku ze starszym kolegą. Agata chciała urodzić, lecz poddała się naciskom i woli rodziny. Wot i jewropejska sprawiedliwość w wykonaniu ETPC.
    Tu inne punkty widzenia:
    http://www.rp.pl/artykul/9157,176443_Co_wynika_ze_sprawy__Agaty__.html
    http://www.fronda.pl/a/terlikowski-lekcja-ze-sprawy-agaty,23223.html
    http://wpolityce.pl/artykuly/39636-oswiadczenie-prawicy-rzeczypospolitej-po-wyroku-europejskiego-trybunalu-praw-czlowieka-w-sprawie-agaty
    http://gosc.pl/doc/1344296.Sprawa-Agaty-Strasburg-za-cywilizacja-smierci

  12. papamobile 02.11.2012 16:33
  13. papamobile 02.11.2012 16:53

    @Stanlley “Dlaczego tak dużo hałasu o prawo do zabijania?” Bo wytrwale budujemy satanistyczną, egoistyczną, opartą na rozpuście i relaywizmie moralnym cywilizację śmierci, gdzie życiem ludzkim się gardzi pod pozorem przestrzegania praw kobiet, gdzie powszechnie głosi się konieczność zmniejszenia populacji ludzi, gdzie w celu zawładnięcia dobrami innych wznieca się wojny i rewolucje, gdzie morduje się bez skrupułów przeciwników politycznych, światopoglądowych, gdzie ludziom mówi się: żyjcie beztrosko, kopulujcie ile wlezie, unikajce odpowiedzialności, bogaćcie się kosztem innych, zaciągajcie kredyty nie patrząc na możliwość ich spłaty, dbajcie tylko o swój interes.

  14. DS 02.11.2012 18:23

    papamobile, gdyby nie chciała aborcji to nikt by jej nie zmusił, podczas gdy była odizolowana od rodziny mogła podjąć samodzielną decyzję, że chce wychować dziecko, mogła o tym powiedzieć psychologom pod których opieką była czy nachodzącemu ją księdzu, na pewno proponował jej jakiś ośrodek dla samotnych matek, gdyby chciała urodzić to dziecko, a jej rodzice nie chcieli. Jak widać nie skorzystała z tej opcji, widać nie chciała tego dziecka…Z resztą gdyby chciała tego dziecka to na pewno po zabiegu by się załamała i nie kłamała podczas spraw sądowych ciągnących się za nią latami.

  15. saal 02.11.2012 18:25

    Byłbym skłonny do dyskusji na temat aborcji, gdybyśmy nie mieli ważniejszych kłopotów na głowie. Na chwilę obecną jest to tylko temat zastępczy, który pojawia się co najmniej dwa razy do roku. Gospodarka się wali, UE upada, Polska wkrótce prawdopodobnie też może mieć podobne problemy, a oni nam p**** o aborcji, która nie dotyczy nawet 5% społeczeństwa. Krach będzie dotyczył 100%.

  16. Il 02.11.2012 20:09

    Najbrutalniejsi polskawi gwałciciele:

    http://nasygnale.pl/gid,12816886,img,12816967,page,4,title,Najgorsi-polscy-gwalciciele,galeria.html?ticaid=6f74b

    AKTUALNIE PILNE !
    Poszukiwany gwałciciel z Sosnowca (portret pamięciowy):

    http://www.dziennikzachodni.pl/artykul/687279,gwalciciel-z-sosnowca-brak-sygnalow-aby-znowu-zaatakowal,id,t.html

    Do papamobile i innych obrońców zarodków i/lub płodów pogwałtwowych oraz obrońców laboratoryjnych nowych tworów (nowotworów) wyhodowanych metodą in vitro:

    papamobile,
    Nie jestem pewien czy dobrze zrozumiałem. Jesteś za ochroną zarodków lub płodów pogwałtowych ?

    Po przeczytaniu ponad 200 komentarzy pod poprzednim artykułem o aborcji i komentarzy powyższych nie zmieniłem swojego zdania i nadal uważam, że pogwałtowy płód na wniosek zgwałconej, uświadomionej i podejmującej prywatny wolny wybór kobiety powinien być usunięty. Za wszelkie związane z tym problemy (prawnicze, lekarskie, etc) powinien być obciążony karną pracą, karą materialną (w tym finansową) gwałciciel oraz w mniejszym lub większym stopniu osoby biorące pośredni i bezpośredni udział w doprowadzeniu do gwałtu.
    Ukarani powinni być ludzie powiązani z sexbiznesem. Wśród nich powinni być politycy i urzędnicy zezwalający na istnienie demoralizujących reklam, sklepów i usług widzianych, słyszanych a nawet wywąchanych w miejscach publicznych, w przestrzeni publicznej oraz w zasięgu pola widzenia, powonienia etc. (afrodyzjaki, sztuczne podniecacze, agencje towarzyskie, kluby nocne – miejsca ukrytego sutenerstwa, itp)

    Co do przykładu z powyższego artykułu to jeżeli dziewczyna była świadoma, dojrzała, bardziej samodzielna w myśleniu, wiedziała co robi i kochała oraz nadal kocha tego chłopaka to jej rodzicom powinne być odebrane prawa rodzicielskie itp.
    Przecież chyba nawet kościół watykański wiek w którym w czasie poczęcia była dziewczyna uznaje za tolerancyjny względem posiadania potomstwa.

    Ciekaw jestem szczegółów tej sprawy.

    Jeżeli nie ma możliwości odwołania od kary euro-pejskiego trybunału praw(?) człowieka to ciekawe dokładnie kto wypłaci te karne pieniądze i skąd je pozyska.

    Kto płaci lub zapłacił Alicji Tysiąc ? Dokładnie skąd wziął te pieniądze? Czy Alicja Tysiąc nie potrafiła zabezpieczyć się przed szkodliwą (niechcianą?) dla jej zdrowia ciążą ?

  17. lyrics 02.11.2012 20:34

    “Bo wytrwale budujemy satanistyczną, egoistyczną, opartą na rozpuście i relaywizmie moralnym cywilizację śmierci, gdzie życiem ludzkim się gardzi pod pozorem przestrzegania praw kobiet”
    …cóż za zgrabna puenta…i jaka głęboka, ile treści i prawd objawionych zawartych w jednym zdaniu…bla, bla, bla…
    – satanizm – pewnie chodzi o dynie
    – egoizm – bo kościół kat. nie dzieli się swoimi dobrami, przeciwnie ile może, to zagarnie, bo guru kościoła Jezus też jeździł super bryką, miła pałac i był obwieszony złotem jak choinka na święta
    – rozpusta – pewnie chodzi o księży pedofilów
    – relatywizm moralny – mocherowe berety pod pozorem walki o dobro i jasność ukrzyżują każdego, kto ma inne zdanie, przy czym sami oczywiście w sobie nie widzą wad żadnych…to tyle…

  18. papamobile 02.11.2012 23:05

    @Il To nie był gwałt, tylko nieodpowiedzialna “zabawa” nastolatków (bodajże 14-latki i 16-latka). Poza tym ochrona życia ludzkiego powinna dotyczyć każdego życia, nawet powołanego w wyniku gwału. Inaczej to nie ma sensu, bo po każdym wyjątku na pewno pojawią się nowe. Po jakimś czasie okaże się, że ty lub ja nie zasługujemy wg kogoś na to, by żyć. I będzie to prawnie zalegalizowane.
    Czy czternastolatka jest w stanie skutecznie sprzeciwić się woli rodziców? Jak widać nie. Nie pomogły tu naciski księży, moherów i całej armii oszołomów broniących życia. Dziewczyna pozbyła się dziecka, a rodzina kłopotów i ciężaru. Najważniejsze, że brała pod uwagę inną opcję niż aborcja. Mogło się udać.
    Czy pozbycie się dziecka taką metodą nie jest egoizmem? A w imię czego się to robi? W imię pozbycia się kłopotów, własnego spokoju i wygody. Bardzo rzadko z innych powodów.
    @Realisto. Jakie będzie czyjeś życie, tego ani ty, ani nikt nie może przewidzieć. Możemy prognozować, przypuszczać, ale nie możemy mieć pewności. Życie toczy się swoimi torami. Dlaczego więc mamy decydować kto ma żyć, a kto nie? Jako człowiek oczytany znasz na pewno przypadki życia dzieci poczętych w biedzie i niedostatku, które osiągnęły w życiu wiele szczęscia i satysfakcji, i odwrotnie – dzieci wychuchanych i zadbanych, wychowanych w dostatku, które skończyły marnie.
    @lyrics. Chciałaś błyskotliwie, a wyszło jak zwykle…
    @saal Jeżeli prawo do życia to temat zastępczy, to nie wiem, co może być ważniejsze? Słyszałeś zapewne co się dzieje z niewygodnymi świadkami, krytykami jedynie słusznej prawdy w naszym kraju?
    Tutaj taki wierszyk:
    Kiedy przyszli po komunistów, nie protestowałem. Nie byłem komunistą.
    Kiedy przyszli po związkowców, nie protestowałem. Nie byłem związkowcem.
    Kiedy przyszli po Żydów, nie protestowałem. Nie byłem Żydem.
    Kiedy przyszli po katolików, nie protestowałem. Nie byłem katolikiem.
    Kiedy przyszli po mnie, nikt nie protestował. Nikogo już nie było.

    Pastor Martin Niemöller, 1942, Dachau.

  19. papamobile 02.11.2012 23:28

    @Realisto. Nie chcę się powtarzać, bo znasz dokładnie moje poglądy. Ale dla przejrzystości dyskusji je w skrócie przytoczę.
    Płód nie jest częścią ciała kobiety, a odrębną istotą, z odrębnym DNA itd. W powstaniu płodu brał udział także “czynnik męski”. Dlaczego więc jedynie “nosicielka” ma mieć prawo decyzji?

  20. Delite 03.11.2012 01:59

    @wiktor-x zgadzam się w 99,9%.

  21. lyrics 03.11.2012 11:21

    …ależ owszem, płód jest częścią ciała kobiety, a nazwanie ją “nosicielką ” świadczy o dysfunkcji mózgu…retoryka wioskowych mędrców, którzy z jednej strony głoszą prawo do życia a z drugiej przeciwstawiają się metodzie in vitro to kuriozum…wiara w dogmaty zwalnia od myślenia…

  22. papamobile 03.11.2012 18:11

    “…ależ owszem, płód jest częścią ciała kobiety, a nazwanie ją „nosicielką ” świadczy o dysfunkcji mózgu…” Ten cytat świadczy nie tylko o dysfunkcji mózgu, ae o totalnym nieuctwie. A w jakie dogmaty wierzysz ty lyrics?

  23. papamobile 03.11.2012 18:43

    @wiktor-x Dzięki za starania o zrównoważoną wypowiedź, choć bez uszczypliwości się nie obyło. Wiele twoich przemyśleń mnie przekonuje, z niektórymi zgodzić się nie mogę.
    “najważniejsze dla nich jest, by jak najwięcej dzieci się rodziło, aby je ochrzcić i zapisać do Kościoła (potem może się z nimi dziać wszystko, łącznie z gwałceniem przez księży), ale z drugiej strony ciągle mordujemy zwierzęta, już żywe, by je jeść.” Nie porównywałbym życia człowieka do życia zwierzęcia. Rośliny też są żywe (wg niektórych teorii mają uczucia i emocje). To co? Śmierć głodowa?
    Nie o to chodzi, by dziecko było katolikiem, ale o to, by go nie zabijać. Dobrze o tym wiesz.
    “Sprawa moralności, sumienia, itd. ws aborcji powinna być domeną rodziców, a nie Państwa i Kościoła” Rozumiem. A sprawa życia człowieka-dziecka także powinna być w rękach rodziców?
    “…człowiek ma tę możliwość, że może zdecydować wcześniej, zanim płód zacznie cokolwiek odczuwać (do któregoś tam miesiąca nic nie czuje, nie ma układu nerwowego, itd.).” W tym czasie, o którym mówisz, kobieta zazwyczaj jeszcze nie zdaje sobie sprawy, że jest w ciąży. Układ nerwowy powstaje bardzo wcześnie. A co z duszą? Jest zależna od układu nerwowego?
    Aborcja nie załatwi sprawy niechcianych dzieci. Wiele dzieci staje się niechcianymi po urodzeniu, a także w późniejszym czasie. Z różnych powodów.
    Z ostatnim zdaniem ogólnie się zgadzam, jednak o aborcji rozmawiać trzeba.

  24. papamobile 03.11.2012 18:51
  25. papamobile 03.11.2012 19:03

    Wiktor-x państwo, kościół, katole mają się nie wtrącać? To dlaczego zwolennicy aborcji chcą, aby państwo się wtrącało organizując warunki i prawo do aborcji, płaciło za ten proceder? Jak powiedział prof. Andrzej Zoll, aborcja w Polsce jest nielegalna. Jednak w niektórych przypadkach państwo odstępuje od karania osób dokonujących aborcji.

  26. Il 03.11.2012 21:14

    “Gdy przyszli po mnie nikt nie protestował. Nikogo już nie było”

    Były conajmniej trzy osoby. Protestować mógł ten po którego przyszli. Swoim odpowiednim protestem mógł przekonać tych którzy przyszli aby protestowali razem z nim.

    Nie widzę sensu w nie dokonywaniu aborcji w przypadku gwałtu (zwłaszcza w przypadku bardzo brutalnego gwałtu).

    Zastanawiający jest wpływ psychologów na decyzję 14-o latki. Jeżeli chłopak i dziewczyna byli wystarczająco zdrowi aby począć wystarczająco zdrowe dziecko oraz para naprawdę była w sobie zakochana to aborcja była złem.

  27. lyrics 03.11.2012 21:17

    …w jeden metoda – in vitro jako niepokalane poczęcie, że medycyna z sacrum uczyniła profanum…człowiek nie jest dziełem boga a jego istnienie jest procesem biologiczno-chemicznym możliwym do odwzorowania w laboratoriach – misja boga tym samym została zakończona i wszechświat może obejść się bez niego… to tyle w kwestii mojego rzekomego nieuctwa…

  28. papamobile 04.11.2012 00:36

    Dla ciebie zapewne tak. Hulaj dusza, piekła nie ma…

  29. papamobile 04.11.2012 23:42

    Moim zdaniem nawet możliwość reinkarnacji nie daje nikomu prawa do odbierania życia. Jeżeli chodzi o chrzest, to zgodzę się, że w takiej sytuacji wielu katolików wierzy w potępienie takiej duszy na sądzie ostatecznym. Ja chcę wierzyć, że jest inaczej i pojmuję naturę Boga m.in. jako Mądrość, Sprawiedliwość i Miłosierdzie, a to kłóci się z takimi przekonaniami.
    Co do ostatnich dwóch akapitów – pełna zgoda.

Dodaj komentarz

Zaloguj się aby dodać komentarz.
Jeśli już się logowałeś - odśwież stronę.