W czyich rękach są polskie media?

Opublikowano: 30.12.2010 | Kategorie: Media

Liczba wyświetleń wpisu: 26

Kto zarządza polskimi mediami? Jakie osoby mają wpływ na światopogląd Polaków? Czy polskie media są mediami prawdomównymi? Czym są media i do czego służą?

Według definicji środki masowego przekazu (mass media, publikatory) są środkami społecznej komunikacji o szerokim zasięgu. Zalicza się do nich prasę, radio, telewizję, internet a w szerszym znaczeniu także książki, filmy, plakaty i kino. Środki masowego przekazu są elementem kultury masowej.

Światopogląd człowieka kreowany jest na podstawie informacji ponieważ informacje zawsze służą jako argumenty. Kiedy chcemy komuś coś udowodnić, przekazujemy mu informację (argument) która potwierdza naszą tezę. A jeżeli informacja jest nieprawdziwa i zmanipulowana? Argument staje się bzdurą.

Wystarczy obejrzeć jakikolwiek dziennik informacyjny by zauważyć, jaki typ dezinformacji stosuje się w danej stacji. Przeczytać artykuły z pierwszej strony gazety, usłyszeć wiadomości w radiu a następnie porównać je z prawdziwymi informacjami. Człowiek nawet drogą własnej dedukcji często zauważa, gdy poprzez informację narzuca mu się opinię. Jednak każda stacja TV lub radiowa czy gazeta musi bazować na prawdziwych informacjach, ponieważ linia między prawdą a manipulacją jest bardzo cienka i możliwa do zauważenia, gdy polegamy na własnym umyśle. Bardzo dobrą drogą weryfikacji prawdziwości informacji i dostrzeżenia manipulacji jest wiedza, kto odpowiada za ich rozpowszechnianie.

Popularne media w Polsce są ze sobą powiązane dzięki osobom wywodzącym się głównie z lewicy.. Oto przegląd istotnych informacji na temat osób odpowiedzialnych za nie.

TVN – stacja telewizyjna utworzona i sponsorowana przez władzę PRL w celach propagandowych. Pierwszym prezesem oraz właścicielem był Mariusz Walter, członek PZPR, dziennikarz TVP w czasach PRL, rekomendowany przez Jerzego Urbana do zespołu propagandowego PRL. Obecnie stanowisko prezesa obejmuje syn. Mariusz Walter jest współwłaścicielem holdingu ITI, jeden z najbogatszych polaków.

Polsat – ogólnopolska telewizja komercyjna, właściciel Zygmunt Solorz-Żak (pseudonim Zeg). Były agent SB. Współpracował z Departamentem I MSW PRL, jeden z najbogatszych polaków.

KRRiTV – Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji. Część uprawnień: powoływanie rad nadzorczych TVP, publicznej radiofonii – Polskie Radio S.A oraz 17 spółek regionalnych, udzielanie koncesji na nadawanie sygnału telewizyjnego i radiowego. Członkowie: Jan Dworak (były członek PO, zasiadał przy obradach Okrągłego Stołu, na członka KRRiTV powołany przez Bronisława Komorowskiego, były poseł), Witold Graboś (były członek PZPR, SLD, były senator), Sławomir Rogowski (rekomendowany przez klub poselski Lewica), Krzysztof Luft (rzecznik prasowy rządu Jerzego Buzka, były członek PO, rekomendowany przez Bronisława Komorowskiego) i Stefan Pastuszka (senator, członek PSL, rekomendowany przez PO).

Superstacja – stacja telewizyjna, informacyjno-rozrywkowa. Jej 100% udziałów należy do spółki Ster, której właścicielem jest Zygmunt Solorz-Żak.

TV4 – stacja telewizyjna, należąca do holdingu Polskie Media, większość udziałów należy do telewizji Polsat i w mniejszej części TVN. Dyrektorem programowym jest Adam Stefianik, łączący tą funkcję z prezesurą Superstacji.

Agora S.A. – spółka akcyjna, prowadząca działalność medialną. Właściciel “Gazety Wyborczej”, bezpłatnych dzienników, kilkunastu magazynów “kolorowych”, 29 rozgłośni radiowych (m.in. Radia Złote Przeboje), gazety “Metro” i wielu innych. Redaktorem naczelnym “Gazety Wyborczej” jest Adam Michnik – socjalista, działacz opozycyjny w czasach PRL. Popierany wielokrotnie przez Tadeusza Mazowieckiego (premiera rządu PRL), zasiadał przy obradach Okrągłego Stołu, zgodnie z którymi powstała “Gazeta Wyborcza”. Pochodzi z żydowskiej, komunistycznej rodziny.

“Rzeczpospolita” – ogólnopolski dziennik należący w 51% do Medcom Group, podobnie jak “Życie Warszawy”, “Gazeta Giełdy Parkiet” oraz kilkudziesięciu gazet regionalnych (np. “Echa Dnia”). Redaktorem naczelnym “Rzeczpospolitej” jest Paweł Lisicki, który był przeciwny zwolnieniu Bronisława Wildsteina z “Rzeczpospolitej” (masona, byłego publicysty “Gazety Wyborczej”, pracownika “Wprost”, byłego prezesa TVP). Przygotowywał “Życie Warszawy”, dziennik powstały z inicjatywy socjalistów z PRL.

“Wprost” – polski tygodnik. Redaktorem naczelnym jest Tomasz Lis (dziennikarz Polsatu, TVN, obecnie TVP).

“Fakt” – dziennik, należący do koncernu medialnego Axel Spring AG otwarcie popierającego działania syjonistycznego Izraela. W gazetach koncernu wielokrotnie obozy koncentracyjne były nazywanie “polskimi”. Redaktorem naczelnym jest Grzegorz Jankowski, były pracownik “Życie Warszawy” oraz były zastępca redaktora naczelnego w “Newsweek Polska”, były wydawca “Dziennika”.

“Newsweek Polska” – tygodnik. Wydawany przez Axel Springer Polska. Redaktorem naczelnym jest Wojciech Maziarski, szef serwisu informacyjnego “Solidarności” oraz Wschodnioeuropejskiej Agencji Informacyjnej. Pracował w “Gazecie Wyborczej” oraz w “Przekroju”.

“Polityka” – tygodnik utworzony na polecenie Sekretariatu Centralnego PZPR. Stanowił organ PZPR. Redaktorem naczelnym jest Jerzy Baczyński. Członek Komisji Trójstronnej, Solidarności, były pracownik “Życia Warszawy”.

“Przekrój” – tygodnik. Byli redaktorzy naczelni: Jacek Kowalczyk (w latach 1989-1995 sekretarz redakcji “Gazety Wyborczej”), Mariusz Ziomecki (były redaktor naczelny “Super Expressu”).

RMF FM – rozgłośnia radiowa, należy do Grupy Bauer Media. Jeden z największych wydawców prasy w naszym kraju.

Radio Maryja – katolicka rozgłośnia radiowa, prezesem jest o. Tadeusz Rydzyk, do którego należą takie przedsięwzięcia jak TV Trwam i “Nasz Dziennik”, niektóre związane umowami z TVP.

Opracowanie: Filip K.
Na podstawie: www.wikipedia.org
Nadesłano do “Wolnych Mediów”

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars Zostań pierwszą osobą, która oceni ten wpis!
Loading...

TAGI: , , , , , ,

OD ADMINISTRATORA PORTALU: Hej! Cieszę się, że odwiedziłeś naszą stronę! Naprawdę! Jeśli zależy Ci na dalszym rozpowszechnianiu niezależnych informacji, ujawnianiu tego co przemilczane, niewygodne lub ukrywane, możesz dołożyć swoją cegiełkę i wesprzeć "Wolne Media" finansowo. Darowizna jest też pewną formą „pozytywnej energii” – podziękowaniem za wiedzę, którą tutaj zdobywasz. Media obywatelskie, jak nasz portal, nie mają dochodów z prenumerat ani nie są sponsorowane przez bogate korporacje by realizowały ich ukryte cele. Musimy radzić sobie sami. Jak możesz pomóc? Dowiesz się TUTAJ. Z góry dziękuję za wsparcie i nieobojętność!

Poglądy wyrażane przez autorów i komentujących użytkowników są ich prywatnymi poglądami i nie muszą odzwierciedlać poglądów administracji "Wolnych Mediów". Jeżeli materiał narusza Twoje prawa autorskie, przeczytaj informacje dostępne tutaj, a następnie (jeśli wciąż tak uważasz) skontaktuj się z nami! Jeśli artykuł lub komentarz łamie prawo lub regulamin, powiadom nas o tym formularzem kontaktowym.

Zobacz również

Wszystko na sprzedaż

Powielacze propagandy

Jak działa brytyjska fabryka „internetowych elfów”?



18
Dodaj komentarz

Chcesz skomentować? Zaloguj się!
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy
Powiadom o
eses

Zygmunt Solorz-Żak 16 listopada 2006 przyznał, że podpisał zobowiązanie do współpracy z Departamentem I MSW PRL[1]. Jako agent do współpracy z wywiadem został zwerbowany 18 października 1983 i do 26 czerwca 1985 był zarejestrowany pod pseudonimem Zeg. W latach 80 XX w. został mu wydany paszport konsularny.

korab

Polskie media moim zdaniem w większości są powiązane z Rupertem Murdoch dla którego m.in. pracował nasz Min. Radosław Sikorski jako dziennikarz a w latach 190-1992 tj. do czasu przyjazdu do Polski i objecia stanowiska Ministra Obrony jako jego doradca w sprawach Polski.
Dlatego obecnie Min. Sikorski nie jest zaiteresowany w ściganie prasy na zachodzie za “polskie obozy”, gdyż takiej terminologii używją media należące do Murdocha.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rados%C5%82aw_Sikorski

abc

w rękach mamony jak wszystkie media!

admin@ daruj sobie te poczekalnie wole zmienić nick, maile nie dochodzą bo likwiduje adresy po zarejestrowaniu.

TVN utworzone w czasie PRLu :D Zwątpiłem po tym opisie i przewinąłem stronę do komentarzy;] Tak, tak LeeFu wszystko już jasne, jesteś oszukiwany, ale dzielnie się bronisz. Gratuluję reszcie ruchu oporu.

Trinollan

“TVN – stacja telewizyjna utworzona i sponsorowana przez władzę PRL w celach propagandowych.”

Wedle źródła – wikipedii (źródło to wiążąca informacja, proponowałem już wcześniej na WM wpisanie zamiast niego http://www.google.pl jeśli autorowi danego tekstu nie chce się po prostu podawać źródeł swoich rewelacji) jest to informacja nieprawdziwa.
TVN nie była ani utworzona, ani sponsorowana przez władzę PRL, której w czasie zakładania po prostu już nie było. Czytamy:
“W 1983 założył z Janem Wejchertem holding ITI (International Trading and Investment). Firma otrzymała koncesję od władz PRL na sprowadzanie sprzętu elektronicznego z zagranicy i dystrybucję filmów na kasetach video w Polsce.
W 1997 stanął na czele telewizji TVN, której kierownictwo w 2001 przekazał synowi Piotrowi.”
“[wtrącenie z innego artykułu na wikipedii – Trin] W marcu 1997 roku TVN otrzymał od Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji koncesję na nadawanie programu telewizyjnego o zasięgu ponadregionalnym na obszarze północnej i centralnej Polski.”

“Pierwszym prezesem oraz właścicielem był Mariusz Walter, członek PZPR”

Informacja podana powyżej jest niepełna, zbliżając się groźnie do manipulacji.
W momencie zakładania holdingu ITI p. Mariusz Walter wystąpił z PZPR, a więc należałoby stwierdzić “były członek PZPR”.

“dziennikarz TVP w czasach PRL, rekomendowany przez Jerzego Urbana do zespołu propagandowego PRL.”

Informacje prawdziwe.

“Obecnie stanowisko prezesa obejmuje syn. Mariusz Walter jest współwłaścicielem holdingu ITI, jeden z najbogatszych polaków.”

Informacje nieprawdziwe – przedawnione bądź błędne. Czytamy:
“1 września 2009 Piotra Waltera na stanowisku prezesa Grupy TVN zastąpił Szwajcar Markus Tellenbach. Piotr Walter od 1 września został wiceprezesem i dyrektorem generalnym TVN.”

A teraz trochę od siebie – zweryfikowałem tylko stację TVN, gdyż była pierwszą lepszą z brzegu – nie darzę jej sympatią, wręcz przeciwnie. I to zweryfikowałem w oparciu o źródło, które powinno byc świętą wytyczną dla autorów artykułów takich jak ten – inaczej po co w ogóle podawać takie “źródło”?
Powyższy artykuł jest niepełny – jedyne, czego on jest pełen, to dziur, niedomówień i błędów.
Proszę o poprawienie go, skontaktowanie się z autorem w kwestii poprawek albo usunięcie.

Proszę również o dodanie opcji wstawiania cytatów albo skuteczne przeniesienie dyskusji na forum umożliwiające wykorzystanie tych podstaw BBCode.
Pisanie tu komentarzy jest wysoce niewygodne.

OD ADMINISTRACJI: Nikt cię nie zmusza do dyskutowania na WM – możesz nie dyskutować lub dyskutować tylko na Forum WM. WordPress nie jest CMS-em forumowym i nie interpretuje poprawnie znaczników forumowych (w takich nawiasach prostokątnych). Kolejne komentarze ze znacznikami forumowymi będą kasowane, bo nie mam siły ich poprawiać.

Filip K.

Zgadzam sie z bledem nt. prezesa.
To czy byly czy nie to niewielka roznica w tym przypadku, jego kontakty mowia same za siebie. Po za tym, prosze spojrzec tutaj: http://prawda2.info/viewtopic.php?t=9782
Te akta obawiam sie, ze nie sa dostepne na wikipedii, wiec jest to oczywisty blad i zgadzam sie co do tego.

accidentalprotege

@Trinollan
O naiwności… Ty na prawdę liczysz że takie informacje znajdziesz w Wikipedii???

Grupa ITI złożyła do warszawskiego sądu rejonowego prywatny akt oskarżenia przeciw szefowi Służby Kontrwywiadu Antoniemu Macierewiczowi, zarzucając mu m.in. pomówienie.
TI przegrało w Sądzie Macierewicz miał Rację mówiąc iż ITI stworzone zostało na Polecenie Czesława Kiszczaka oraz następnych komunistów oraz zostało przez rząd sfinasowane.

Tu jest ciekawy art. na ten temat:
http://pl-pl.facebook.com/note.php?note_id=10150095214771929&id=279230960724

Filip K.

Utworzona przez wladze PRL, to nie znaczy ze w czasach PRL, do jakiegos bystrego komentatora wyzej. Mozna sie czepiac, ze brakuje byle. Wiec zanim zaczniesz przewijac laskawie wczytaj sie.

Może zmień to na “utworzona i sponsorowana przez władzę PRL w celach propagandowych, 8 lat po upadku PRL”.

an ty

nie chce nic mowic,ale zyd na zydzie zydem pogania…

Lakszmi

ale Triinolan z ciebie indywiduum :D toś mnie ubawił styl masz niepowtarzalny , źródła też zresztą głęboko sięgają :D jak i analiza faktów hahaha
wolterowi gratuluje refleksu że wystąpić zdążył

Lakszmi

nie wiem jak inni ale ja od dawna czekam na to że coś opublikujesz naprawdę rzeczowego , jakiś artykuł a nie tylko króciuteńkie posty, dając upust swoim zapędom grafomańskim:)

Trinollan

@accidentalprotege
Szczerze mówiąc, nie interesuje mnie gdzie znajdę prawdę w tym momencie – koncentruję się na źle podanych źródłach pod artykułem i niezgodnością z nimi. Czy umiesz czytać?
Jeśli nikomu nie przeszkadza brak źródeł pod artykułem, to po co w ogóle informacja o nich? Wpisujmy wszędzie “źródło: google.pl” i będzie po sprawie. ;-)

Trinollan

Nawiasem mówiąc, aż dziw bierze że w serwisie informacyjnym, jakim są Wolne Media, źródła informacji są zupełnie pomijane, i to przez samych użytkowników.
Można by dojść do wniosku, że ludzie tu skupieni po prostu chcą czytać to, co i w jaki sposób i tak dostają.

Filip K.

Dziwi mnie skąd w Tobie tyle uszczypliwości, skoro nie możesz robić za przykład publicyzmu w tym zakresie. To są mniej istotne sprawy w świetle prawdy, a skoro tak bardzo dociekasz to Ci odpisałem, więc leczenie kompleksów w komentarzach jest trochę nie na miejscu. Pozdrawiam.

Zgadzam się z Filipem, zgodność treści artykułów z rzeczywistością, są rzeczą poślednią w porównaniu do “Prawdy” ;D

Filip K.

Źle mnie zrozumiałeś, oczywiście że to by nie miało sensu. Chodzi o to, że w takim stopniu kogoś krytykować jest po prostu niekulturalne i złośliwe, nawet nazwałbym to trollowaniem, bo to nie jest uzasadnione, chociaż gdyby mi zwracał uwagę w taki sposób ktoś kto naprawdę może udowodnić swoje zdolności to byłbym w stanie to przyjąc.

@memento: konkrety? To czy jego syn jest prezesem, czy wiceprezesem to błąd, ale skoro dla jakiegoś idioty to powód by wypisywać całą stronę swoich mądrości, wtedy jedyne co mogę powiedzieć w kulturalny sposób, że to mniej istotne a mocne uargumentowanie jest gdzie indziej. Skoro to nie wystarcza, to łącze się z Wami w bólu.

Szkoda, że nie mam możliwości edycji, tak jak na moim blogu i na innych serwisach, gdzie to zostało poprawione.

Trinollan

@Filip K.
Przedstawiłem swoje spostrzeżenia, adresując je nie tylko do Ciebie. Kieruję je do ogółu użytkowników i administratora strony. Oczywiście biorę pod uwagę, że nikogo to może nie obchodzić – ale jestem użytkownikiem i mam prawo napisać komentarz, w którym przedstawię swoją opinię, jeśli tylko dotyczy ona tematu i nikogo nie obraża. Nieprawdaż?
Nie chodziło mi o to, aby wyjść na uszczypliwego. Pokazałem Ci, gdzie pojawiają się błędy albo gdzie istnieją rozbieżności ze źródłem. Przyznałeś mi rację (choć częściową) i stwierdziłeś później, że dokonałeś niezbędnych poprawek. O nic więcej mi nie chodziło poza podkreśleniem, że dla mnie (i mam nadzieję, że dla innych osób) ‘higiena’ podawanej wiedzy jest ważna.
Poruszyłeś wg mnie ważny temat, dlatego sam zainteresowałem się tematem, od podanego przez Ciebie źródła poczynając. I ponieważ znalazłem nieścisłości, raczyłem Cię o tym powiadomić. Naprawdę nie rozumiem, w którym miejscu takie zachowanie można nazwać:
– uszczypliwością,
– leczeniem kompleksów w komentarzach,
– krytyką niekulturalną i złośliwą,
– przejawem bycia idiotą.
Szczególnie dziwi mnie ten ostatni niekulturalny zwrot z Twojej strony, jeśli tak o kulturę chciałeś dbać. Z mojej strony nie spotkała Cię żadna obraza.

pl Polski
X