Rząd rosyjski edytował teksty Wikipedii 6909 razy

Opublikowano: 01.08.2014 | Kategorie: Media, Świat komputerów, Wiadomości ze świata

Liczba wyświetleń: 249

Jeśli chodzi o Wikipedię, komputery rządowe w Rosji są pracowite jak pszczoły. Przez ostatnie 10 lat, adresy IP należące do rosyjskich agencji państwowych są odpowiedzialne za prawie 7000 anonimowych edycji artykułów na rosyjskiej Wikipedii.

Norweski programista Jari Bakken stworzył ostatnio kompletną listę 6909 anonimowych edycji na Wikipedii dokonanych przez rząd rosyjski. Bakken opublikował podobne listy z edycjami na Wikipedii zrobionymi przez adresy IP, które prowadzą zarówno do rządów w Stanach Zjednoczonych, Izraelu, Irlandii, Kanadzie, Australii oraz Norwegii, jak i do zmian poczynionych przez największe korporacje naftowe.

Przeglądając korekty wykonane na rządowych komputerach możemy jedynie zgadywać, czy ludzie za to odpowiedzialni działali samodzielnie, czy w służbie zorganizowanej kampanii. Prawdopodobnie i jedno i drugie po trosze.

Lista Bakkena zawiera wielokrotne edycje do artykułów o rosyjskich politykach z dodanymi wyrazami uznania oraz usuniętymi szkodliwymi informacjami. Na przykład, adresy IP w rosyjskich tajnych służbach FSO (Federalna Służba Ochrony) utworzyły 36 edycji do artykułu o rosyjskim senatorze Andrei Klishas, na którego rząd Stanów Zjednoczonych nałożył sankcje w marcu 2014r. za jego wkład w aneksję Krymu. Te same służby pięciokrotnie skorygowały stronę na Wikipedii o wicepremierze Dmitrim Rogozin. Rządowe adresy IP ochroniły reputacje także innych osób, w tym dramaturga Aleksandra Pudin (25 edycji), filozofa Viktora Vaziulin (30 edycji), Rzecznika Praw Dzieci w Rosji Pavela Astakhov (35 edycji), następcę Astakhova – Alekseia Golovan (4 edycje), polityka Vyacheslava Tetyekin (36 edycji) i wielu innych.

Pomimo tego, nie wszystko wygląda na spisek Kremla, by oczyścić internet. Na przykład, ktoś z komputera należącego do państwowego zakładu chemicznego w Kursku zedytował na Wikipedii stronę o grze “Call of Duty: Nowoczesna Wojna 3” – nie po to, by krytykować jej fabułę (która zawiera rosyjski atak wojskowy na Nowy Jork), ale po to, żeby poprawić w artykule mały szczegół w streszczeniu fabuły. Autor był prawdopodobnie po prostu fanem gry.

Niektóre z edycji sugerują nawet tarcia pomiędzy sektorami rosyjskiej biurokracji. W środku trwania protestów, które wybuchły w Moskwie w grudniu 2011r., dla przykładu, ktoś w państwowej telewizji umieścił na Wikipedii artykuł o petycji przeciw Putinowi, by pokazać, że podpisało ją 2000 ludzi. Przypuszczalnie, tego wpisu nie umieszczono z polecenia rządu.

Jednakże inne edycje na Wikipedii korelują z wysiłkami Kremla, by chronić swoją reputację oraz by zaszkodzić wizerunkowi Stanów Zjednoczonych. Oto 5 przykładów.

1. Krytyka wyboru Michaela McFaul [ros.] na ambasadora USA w Rosji.

2. Zmiana w podrozdziale o tle historycznym w artykule na Wikipedii o przetrzymywaniu zakładników w szkole w Biesłanie, żeby twierdzić, że Osetyjczycy przyjęli z zadowoleniem wpływ rosyjski w XVIII wieku.

3. Dodanie zdania w artykule na Wikipedii o wojnie wietnamskiej, by zaznaczyć zażenowanie Amerykanów z powodu przegranej.

4. Krytyka Greenpeace za “nienaukowe” stwierdzenia o genetycznie zmodyfikowanej żywności.

5. Usunięcie twierdzenia w artykule na Wikipedii o Andreiu Klisha, jako żeby jego dysertacja miała być plagiatem.

Oczywiście, te podejrzane pro-rosyjskie i anty-zachodnie zmiany na Wikipedii nie dowodzą, że Kreml próbuje kontrolować największą encyklopedię w sieci. Autor ataku na ambasadora McFaula, na przykład, usunął wpis prawie natychmiast. Jest więc zupełnie prawdopodobne, że te edycje są dziełem pracowników państwowych działających samodzielnie z poczucia szczerych chęci w “sprostowaniu zapisów”.

Jako, że taki właśnie jest internet, prawdopodobnie nigdy nie będziemy tego pewni.

Autor: Kevin Rothrock
Tłumaczenie: Ilona Świerczyńska
Źródło: Global Voices

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars Zostań pierwszą osobą, która oceni ten wpis!
Loading...

TAGI: , , , ,

Poznaj plan rządu!

OD ADMINISTRATORA PORTALU

Hej! Cieszę się, że odwiedziłeś naszą stronę! Naprawdę! Jeśli zależy Ci na dalszym rozpowszechnianiu niezależnych informacji, ujawnianiu tego co przemilczane, niewygodne lub ukrywane, możesz dołożyć swoją cegiełkę i wesprzeć "Wolne Media" finansowo. Darowizna jest też pewną formą „pozytywnej energii” – podziękowaniem za wiedzę, którą tutaj zdobywasz. Media obywatelskie, jak nasz portal, nie mają dochodów z prenumerat ani nie są sponsorowane przez bogate korporacje by realizowały ich ukryte cele. Musimy radzić sobie sami. Jak możesz pomóc? Dowiesz się TUTAJ. Z góry dziękuję za wsparcie i nieobojętność!

Poglądy wyrażane przez autorów i komentujących użytkowników są ich prywatnymi poglądami i nie muszą odzwierciedlać poglądów administracji "Wolnych Mediów". Jeżeli materiał narusza Twoje prawa autorskie, przeczytaj informacje dostępne tutaj, a następnie (jeśli wciąż tak uważasz) skontaktuj się z nami! Jeśli artykuł lub komentarz łamie prawo lub regulamin, powiadom nas o tym formularzem kontaktowym.

6
Dodaj komentarz

Chcesz skomentować? Zaloguj się!
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy
Powiadom o
agama
Użytkownik

Wszędzie tak robią.

Kot z Cheshire
Użytkownik

@agama

Ot taka pochwała kłamstwa. Żeby się utrwaliło jako norma?

lokso
Użytkownik
lokso

HASBARA to dopiero jest pracowita. Ruskie się chowają.

norbo
Użytkownik

Kolejny “obiektywny” tekst w sam raz na polską rusofobię przeplataną wymachiwaniem szabelką…

Polska – 588 edycji w polskojęzycznej Wikipedii, 17 w anglojęzycznej (2007-2014)

Unia Europejska – 1899 edycji w wersji francuskojęzycznej (2007-2014), 1121 w niemieckojęzycznej (2007-2014), 3035 w anglojęzycznej (2006-2014)

Niemcy – 3015 (2003-2014) w wersji anglojęzycznej, brak danych o niemieckojęzycznej Wikipedii

Izrael – 1431 w wersji anglojęzycznej (2003-2014), 2896 w hebrajskiej wersji (2003-2014)

USA (w wersji anglojęzycznej) – 16595
– CIA – 644 (2004-2014)
– Pentagon – 2682 (2004-2014)
– Kongres – 13269 (2003-2014)

NATO – 1158 w wersji anglojęzycznej, 263 w niemieckojęzycznej, 128 w wersji francuskiej (2004-2014)

Goldman Sachs – 4623 w wersji anglojęzycznej (2002-2014)

Monsanto Company – 839 w wersji anglojęzycznej (2004-2014)

(kolejność przypadkowa)

http://jarib.github.io/anon-history/

obecny
Użytkownik
obecny

Coś mi się zdaje, że papier wróci do łask.

Aaron Schwarzkopf
Użytkownik

Od razu przychodzą mi na myśl perypetie wpisów polskiej wikipedii nt 9/11 – google niech będzie z Wami…