
Rząd rosyjski edytował teksty
Wikipedii 6909 razy
1 sierpnia 2014
Jeśli  chodzi  o  Wikipedię,  komputery  rządowe  w  Rosji  są
pracowite  jak  pszczoły.  Przez  ostatnie  10  lat,  adresy  IP
należące do rosyjskich agencji państwowych są odpowiedzialne
za  prawie  7000  anonimowych  edycji  artykułów  na  rosyjskiej
Wikipedii.

Norweski programista Jari Bakken stworzył ostatnio kompletną
listę 6909 anonimowych edycji na Wikipedii dokonanych przez
rząd rosyjski. Bakken opublikował podobne listy z edycjami na
Wikipedii zrobionymi przez adresy IP, które prowadzą zarówno
do  rządów  w  Stanach  Zjednoczonych,  Izraelu,  Irlandii,
Kanadzie, Australii oraz Norwegii, jak i do zmian poczynionych
przez największe korporacje naftowe.

Przeglądając korekty wykonane na rządowych komputerach możemy
jedynie zgadywać, czy ludzie za to odpowiedzialni działali
samodzielnie,  czy  w  służbie  zorganizowanej  kampanii.
Prawdopodobnie  i  jedno  i  drugie  po  trosze.

Lista  Bakkena  zawiera  wielokrotne  edycje  do  artykułów  o
rosyjskich  politykach  z  dodanymi  wyrazami  uznania  oraz
usuniętymi szkodliwymi informacjami. Na przykład, adresy IP w
rosyjskich  tajnych  służbach  FSO  (Federalna  Służba  Ochrony)
utworzyły 36 edycji do artykułu o rosyjskim senatorze Andrei
Klishas, na którego rząd Stanów Zjednoczonych nałożył sankcje
w marcu 2014r. za jego wkład w aneksję Krymu. Te same służby
pięciokrotnie skorygowały stronę na Wikipedii o wicepremierze
Dmitrim Rogozin. Rządowe adresy IP ochroniły reputacje także
innych osób, w tym dramaturga Aleksandra Pudin (25 edycji),
filozofa Viktora Vaziulin (30 edycji), Rzecznika Praw Dzieci w
Rosji  Pavela  Astakhov  (35  edycji),  następcę  Astakhova  –
Alekseia Golovan (4 edycje), polityka Vyacheslava Tetyekin (36

https://wolnemedia.net/rzad-rosyjski-edytuje-7000-artykulow-wikipedii/
https://wolnemedia.net/rzad-rosyjski-edytuje-7000-artykulow-wikipedii/


edycji) i wielu innych.

Pomimo  tego,  nie  wszystko  wygląda  na  spisek  Kremla,  by
oczyścić internet. Na przykład, ktoś z komputera należącego do
państwowego  zakładu  chemicznego  w  Kursku  zedytował  na
Wikipedii stronę o grze „Call of Duty: Nowoczesna Wojna 3” –
nie po to, by krytykować jej fabułę (która zawiera rosyjski
atak  wojskowy  na  Nowy  Jork),  ale  po  to,  żeby  poprawić  w
artykule  mały  szczegół  w  streszczeniu  fabuły.  Autor  był
prawdopodobnie po prostu fanem gry.

Niektóre z edycji sugerują nawet tarcia pomiędzy sektorami
rosyjskiej  biurokracji.  W  środku  trwania  protestów,  które
wybuchły w Moskwie w grudniu 2011r., dla przykładu, ktoś w
państwowej telewizji umieścił na Wikipedii artykuł o petycji
przeciw Putinowi, by pokazać, że podpisało ją 2000 ludzi.
Przypuszczalnie, tego wpisu nie umieszczono z polecenia rządu.

Jednakże inne edycje na Wikipedii korelują z wysiłkami Kremla,
by  chronić  swoją  reputację  oraz  by  zaszkodzić  wizerunkowi
Stanów Zjednoczonych. Oto 5 przykładów.

1. Krytyka wyboru Michaela McFaul [ros.] na ambasadora USA w
Rosji.

2. Zmiana w podrozdziale o tle historycznym w artykule na
Wikipedii o przetrzymywaniu zakładników w szkole w Biesłanie,
żeby twierdzić, że Osetyjczycy przyjęli z zadowoleniem wpływ
rosyjski w XVIII wieku.

3.  Dodanie  zdania  w  artykule  na  Wikipedii  o  wojnie
wietnamskiej,  by  zaznaczyć  zażenowanie  Amerykanów  z  powodu
przegranej.

4.  Krytyka  Greenpeace  za  “nienaukowe”  stwierdzenia  o
genetycznie  zmodyfikowanej  żywności.

5. Usunięcie twierdzenia w artykule na Wikipedii o Andreiu
Klisha, jako żeby jego dysertacja miała być plagiatem.



Oczywiście,  te  podejrzane  pro-rosyjskie  i  anty-zachodnie
zmiany na Wikipedii nie dowodzą, że Kreml próbuje kontrolować
największą encyklopedię w sieci. Autor ataku na ambasadora
McFaula, na przykład, usunął wpis prawie natychmiast. Jest
więc  zupełnie  prawdopodobne,  że  te  edycje  są  dziełem
pracowników państwowych działających samodzielnie z poczucia
szczerych chęci w “sprostowaniu zapisów”.

Jako, że taki właśnie jest internet, prawdopodobnie nigdy nie
będziemy tego pewni.

Autor: Kevin Rothrock
Tłumaczenie: Ilona Świerczyńska
Źródło: Global Voices

http://pl.globalvoicesonline.org/2014/07/rzad-rosyjski-edytuje-7-000-artykulow-na-wikipedii/

