Reuters opłacany za sianie propagandy

Opublikowano: 16.01.2020 | Kategorie: Media, Polityka, Wiadomości ze świata

Liczba wyświetleń: 841

Z niedawno odtajnionych dokumentów można dowiedzieć się o propagandowej stronie działalności Reutersa, czyli jednej z czołowych agencji prasowych na świecie. Na przełomie lat 1960. i 1970. miała ona otrzymywać pieniądze od rządu Wielkiej Brytanii, aby kształtować opinię publiczną zgodnie z interesami tego państwa na Bliskim Wschodzie i w Ameryce Południowej.

Całą sprawę opisała zresztą sama agencja, powołując się przy tym na materiały przeanalizowane przez BBC. Wynika z nich jednoznacznie, że w 1969 roku zawarta została tajna umowa dotycząca podejrzanego finansowania Reutersa. Agencja miała podpisać ją z Departamentem Wyszukiwania Informacji (IRD), a więc instytucją propagandową związaną ściśle z wywiadem Wielkiej Brytanii.

Dokładny tytuł dokumentu to „Finansowanie Reutersa przez HMG [Rząd Jej Królewskiej Mości]”. Można w nim wyczytać, że dofinansowanie Reutersa z publicznych pieniędzy ma służyć właśnie brytyjskiemu rządowi. Był on wówczas zainteresowany przede wszystkim kształtowaniem opinii publicznej w sprawach związanych z Bliskim Wschodem i Ameryką Łacińską. Wiązało się to bezpośrednio z samymi aspiracjami Reutersa, który chciał wówczas dokonać ekspansji na wyżej wspomniane rynki.

Nie jest do końca jasne, jak wielki był wpływ brytyjskich władz na treści zamieszczane przez tą jedną z największych agencji prasowych na świecie. Samo finansowanie Reutersa zostało ukryte pod płaszczykiem wykupu większej ilości subskrypcji podawanych przez niego informacji, co uczyniono przy pomocy zamawiającej je publicznej telewizji BBC.

Brytyjski rząd nie chciał komentować informacji ujawnionych przez media. Reuters z kolei sam napisał o tym na swojej stronie internetowej, podkreślając jednocześnie, że na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych ubiegłego wieku większość agencji korzystała z publicznych subwencji. Obecna polityka firmy zabrania jednak podobnych praktyk, ponieważ byłoby to niezgodne z zasadą zaufania do tej instytucji.

Na podstawie: Reuters.com
Źródło: Autonom.pl

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars Liczba głosów: 2, średnia ocena: 5,00 (max 5)
Loading...

TAGI: , , ,

OD ADMINISTRATORA PORTALU

Hej! Cieszę się, że odwiedziłeś naszą stronę! Naprawdę! Jeśli zależy Ci na dalszym rozpowszechnianiu niezależnych informacji, ujawnianiu tego co przemilczane, niewygodne lub ukrywane, możesz dołożyć swoją cegiełkę i wesprzeć "Wolne Media" finansowo. Darowizna jest też pewną formą „pozytywnej energii” – podziękowaniem za wiedzę, którą tutaj zdobywasz. Media obywatelskie, jak nasz portal, nie mają dochodów z prenumerat ani nie są sponsorowane przez bogate korporacje by realizowały ich ukryte cele. Musimy radzić sobie sami. Jak możesz pomóc? Dowiesz się TUTAJ. Z góry dziękuję za wsparcie i nieobojętność!

Poglądy wyrażane przez autorów i komentujących użytkowników są ich prywatnymi poglądami i nie muszą odzwierciedlać poglądów administracji "Wolnych Mediów". Jeżeli materiał narusza Twoje prawa autorskie, przeczytaj informacje dostępne tutaj, a następnie (jeśli wciąż tak uważasz) skontaktuj się z nami! Jeśli artykuł lub komentarz łamie prawo lub regulamin, powiadom nas o tym formularzem kontaktowym.

Dodaj komentarz

Chcesz skomentować? Zaloguj się!
  Subskrybuj  
Powiadom o