
Reuters  opłacany  za  sianie
propagandy
16 stycznia 2020
Z  niedawno  odtajnionych  dokumentów  można  dowiedzieć  się  o
propagandowej stronie działalności Reutersa, czyli jednej z
czołowych agencji prasowych na świecie. Na przełomie lat 1960.
i  1970.  miała  ona  otrzymywać  pieniądze  od  rządu  Wielkiej
Brytanii,  aby  kształtować  opinię  publiczną  zgodnie  z
interesami  tego  państwa  na  Bliskim  Wschodzie  i  w  Ameryce
Południowej.

Całą sprawę opisała zresztą sama agencja, powołując się przy
tym na materiały przeanalizowane przez BBC. Wynika z nich
jednoznacznie, że w 1969 roku zawarta została tajna umowa
dotycząca  podejrzanego  finansowania  Reutersa.  Agencja  miała
podpisać ją z Departamentem Wyszukiwania Informacji (IRD), a
więc  instytucją  propagandową  związaną  ściśle  z  wywiadem
Wielkiej Brytanii.

Dokładny tytuł dokumentu to „Finansowanie Reutersa przez HMG
[Rząd  Jej  Królewskiej  Mości]”.  Można  w  nim  wyczytać,  że
dofinansowanie  Reutersa  z  publicznych  pieniędzy  ma  służyć
właśnie brytyjskiemu rządowi. Był on wówczas zainteresowany
przede wszystkim kształtowaniem opinii publicznej w sprawach
związanych z Bliskim Wschodem i Ameryką Łacińską. Wiązało się
to bezpośrednio z samymi aspiracjami Reutersa, który chciał
wówczas dokonać ekspansji na wyżej wspomniane rynki.

Nie jest do końca jasne, jak wielki był wpływ brytyjskich
władz na treści zamieszczane przez tą jedną z największych
agencji  prasowych  na  świecie.  Samo  finansowanie  Reutersa
zostało  ukryte  pod  płaszczykiem  wykupu  większej  ilości
subskrypcji podawanych przez niego informacji, co uczyniono
przy pomocy zamawiającej je publicznej telewizji BBC.

Brytyjski rząd nie chciał komentować informacji ujawnionych

https://wolnemedia.net/reuters-oplacany-za-sianie-propagandy/
https://wolnemedia.net/reuters-oplacany-za-sianie-propagandy/


przez media. Reuters z kolei sam napisał o tym na swojej
stronie  internetowej,  podkreślając  jednocześnie,  że  na
przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych ubiegłego
wieku większość agencji korzystała z publicznych subwencji.
Obecna  polityka  firmy  zabrania  jednak  podobnych  praktyk,
ponieważ  byłoby  to  niezgodne  z  zasadą  zaufania  do  tej
instytucji.

Na podstawie: Reuters.com
Źródło: Autonom.pl

http://www.autonom.pl/?p=29613

