Udana wyprzedaż PKO BP

Opublikowano: 27.01.2013 | Kategorie: Gospodarka, Wiadomości z kraju

Liczba wyświetleń: 607

Była to największa tego typu transakcja w historii polskiego rynku kapitałowego i druga w tym roku pod względem wielkości w Europie – ocenił minister skarbu Mikołaj Budzanowski sprzedaż pakietu akcji PKO BP za 5,2 mld zł.

Oferta sprzedaży akcji spotkała się z ogromnym zainteresowaniem krajowych i międzynarodowych inwestorów. Wzięło w niej udział ponad 150 inwestorów z 20 krajów. Połowa akcji trafi do polskich podmiotów, w tym głównie OFE i TFI, druga do wielkich instytucji międzynarodowych, głównie z Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych. Zainteresowanie było tak duże, że zwiększono oferowany pakiet.

Ostatecznie sprzedano 153 mln akcji, w tym wszystkie walory należące do BGK i 25 mln akcji Skarbu Państwa.

Autor: tś
Źródła: Gazeta Polska Codziennie i Niezależna.pl


TAGI: ,

Poznaj plan rządu!

OD ADMINISTRATORA PORTALU

Hej! Cieszę się, że odwiedziłeś naszą stronę! Naprawdę! Jeśli zależy Ci na dalszym rozpowszechnianiu niezależnych informacji, ujawnianiu tego co przemilczane, niewygodne lub ukrywane, możesz dołożyć swoją cegiełkę i wesprzeć "Wolne Media" finansowo. Darowizna jest też pewną formą „pozytywnej energii” – podziękowaniem za wiedzę, którą tutaj zdobywasz. Media obywatelskie, jak nasz portal, nie mają dochodów z prenumerat ani nie są sponsorowane przez bogate korporacje by realizowały ich ukryte cele. Musimy radzić sobie sami. Jak możesz pomóc? Dowiesz się TUTAJ. Z góry dziękuję za wsparcie i nieobojętność!

Poglądy wyrażane przez autorów i komentujących użytkowników są ich prywatnymi poglądami i nie muszą odzwierciedlać poglądów administracji "Wolnych Mediów". Jeżeli materiał narusza Twoje prawa autorskie, przeczytaj informacje dostępne tutaj, a następnie (jeśli wciąż tak uważasz) skontaktuj się z nami! Jeśli artykuł lub komentarz łamie prawo lub regulamin, powiadom nas o tym formularzem kontaktowym.

15 komentarzy

  1. davidoski 27.01.2013 08:52

    Tak, najlepiej wszystko wyprzedać. Zwłaszcza banki, od których zależy cały rynek finansowy, a przez to i gospodarka. PKO BP to był ostatni polski duży bank.

  2. kudlaty72 27.01.2013 09:04

    Po przeprowadzeniu transakcji MSP jest właścicielem bezpośrednio pakietu 31,37% akcji PKO BP.

    “Jednocześnie MSP nie planuje sprzedaży akcji w najbliższej przyszłości i dodatkowo zobowiązało się do niesprzedawania akcji w PKO BP (‘lock-up’) w ciągu 180 dni od daty transakcji” – czytamy dalej w materiale.

    Transakcja jest elementem realizacji strategii “Plan prywatyzacji na lata 2012-2013” przyjętej przez rząd 27 marca 2012 roku.

    Citi, Deutsche Bank oraz PKO BP działali wspólnie jako globalni koordynatorzy i prowadzący księgę popytu. Credit Suisse, Espirito Santo Investment Bank, Ipopema, Goldman Sachs International oraz Societe Generale pełnili rolę prowadzących księgę popytu. Doradcami prawnymi konsorcjum banków było White&Case, MSP – Allen&Overy oraz BGK – Weil, podał również resort.

    (ISBnews)

    i jak zwykle Goldman Sachs

  3. lokso 27.01.2013 09:16

    Tak, czytamy że Polska zaciąga duży kredyt, więc na początek sprzedać ostatni bank, będzie na spłatę rat. Sprzedać kopalnie to będzie na węgiel z Australii, sprzedać elektrownie to będzie na energię, ogólnie należy sprzedać wszystko to będziemy mieli na wszystko.

  4. kudlaty72 27.01.2013 09:30

    W kolejce na “prywatyzację” czeka LOT,Lotos i Lasy Państwowe.I po co wojna?Już jesteśmy niewolnikami.

  5. Vesla 27.01.2013 10:22

    Szansy na zmianę żadnych nie widzę bo głosować w przyszłych wyborach nie będzie na kogo. Zauważcie, że kto by nie siedział przy korycie robi dokładnie to samo. Kradnie i sprzedaje własność państwową. Ludzie co się z nami dzieje, że dorywając się do koryta żremy jak świnie i ciągle nam mało?

  6. Aaron Schwartzkopf 27.01.2013 10:58

    Vesla,
    już od dawna nie ma na kogo głosować, w III RP nie rządzili już chyba tylko najbardziej leniwi i kierunek zawsze był ten sam. Mnie boli zachowanie całej reszty tłumu (niestety sam się do tego tłumu zaliczam). Za tzw. komuny ludzie wychodzili na ulicę z powodu kilku-kilkunastoprocentowej podwyżki cen poszczególnych artykułów, a dzisiaj? Dwadzieścia z hakiem lat profesjonalnej socjotechniki przyniosło oczekiwane rezultaty.
    A co do artykułu, to nawet nie wiedziałem, ze można jeszcze coś sprzedać….

  7. Aaron Schwartzkopf 27.01.2013 11:31

    aZyga, zaciekawiłeś mnie z tymi serwerami. Może byś podał źródło tej informacji?

  8. Il 27.01.2013 12:10

    ostatni ?
    a nbp to nie bank ?

    Jak założyć ror w nbp ?

    Tak wogóle nbp i inne banki w Polsce to parodia bankowości.
    nbp niby dba o polską nie złotą walutę wg zaleceń Konstytucji a z drugiej strony promuje antypolską walutę euro.

    http://www.nbp.pl/home.aspx?f=/o_nbp/informacje/dzialalnosc_emisyjna.html

    Przypomnieć i rozliczyć należy z oszustw związanych z książeczkami pko oraz z denominacją. W niemczech stare marki na nowe można było wymienić w stosunku 1:1 a w Polsce stare złotówki na nowe w stosunku 10000:1.

    Teraz wiadomo, że w Polsce działali i działają konfidenci z innych krajów niszczący polską gospodarkę.

    Ciekawe jest również to, że moneta 1 złoty nie ma nawet koloru złotego :]

    Czy pracownicy nbp (włącznie z prezesem) to osoby niepełnosprawne intelektualnie ?

  9. kudlaty72 27.01.2013 13:31

    w pigułce
    W lutym 1989 r. z Narodowego Banku Polskiego wydzielono dziewięć banków: Bank Przemysłowo-Handlowy, Powszechny Bank Kredytowy, Bank Zachodni, Wielkopolski Bank Kredytowy, Bank Gdański, Powszechny Bank Gospodarczy w Łodzi (PBG), Bank Depozytowo-Kredytowy w Lublinie (BDK), Pomorski Bank Kredytowy w Szczecinie (PBKS) i Bank Śląski.

    Banki z pierwszego ” rozdania ” szybko znalazły inwestora zagranicznego i te banki bardzo szybko wprowadzono na giełdę i w ten sposób sprywatyzowano:

    -1992 r. BRE Bank, większościowym inwestorem jest Commerzbank
    -1993 NBP utworzył Bank Inwestycyjny, który został kupiony przez Kredyt Bank , właścicielem Kredyt Banku jest belgijski KBC Bank.
    -1994 r. Bank Śląski, większościowym inwestorem jest holenderski ING
    -1995 r. WBK, większościowym inwestorem jest irlandzki AIB (Allied Irish Bank)
    -1995r. Bank Gdański kupił notowany na giełdzie prywatny bank – Bank Inicjatyw Gospodarczych (który powstał w 1989 r., a od 1992 r. był notowany na GPW). W 1997 r. oba banki zostały połączone i powstał BIG BG, teraz Bank Millennium którego akcjonariuszem jest Banco Comercial Portugues.
    -1995 r. BPH oraz PBK. Inwestorem strategicznym w BPH był Bayerische Hypo- und Vereinsbank (HVB), a w PBK austriacki BA CA. Po połączeniu zagranicznych inwestorów połączono również BPH i PBK. Powstał BPH, którego właścicielem większościowym jest UniCredito Italiano za pośrednictwem spółki zależnej Bank Austria Creditanstalt.
    -1996 r. utworzono Pekao SA, w 1999 r. Pekao SA weszło na giełdę a większościowy pakiet akcji kupiły UniCredito Italiano SpA i Allianz Aktiengesellschaft.
    -W 1997 r. na giełdzie zadebiutowały akcje Banku Handlowego, polskiego banku istniejącego od 1870 r. którego większościowym akcjonariuszem został po różnych perypetiach Citibank Overseas Investment Corporation
    Krwioobieg gospodarki jakim jest sektor bankowy jest już w rękach kapitału zagranicznego.

  10. SkyWei 27.01.2013 16:14

    @sicc Weź przestań xD Korwin Mikke to błazen, który jedyne co ma do zaoferowania to dobrze zastosowaną ideologie liberalną/libertariańską. W zagadnieniach społecznych to żal na niego patrzeć i go słuchać już zapominając, że nie ma za grosz charyzmy i wyczucia. Ale mimo wszystko się zgadzam. W Polsce jest coś koło 300 partii politycznych (chyba). Z połowę i tak trzeba by wywalić bo to parodię lub partie warzywa, które nawet nie uczestniczą w wyborach lokalnych. Ale na pewno by się znalazła chociaż jedna interesująca. I gdyby ludzie poświęcili czas przed głosowaniem na choćby przejrzenie listy partii wyniki mogłyby zaskoczyć co poniektórych. Ale to się nie stanie… Nawet jakby się stało to w ten czy inny sposób zostałoby zmanipulowane albo skorumpowane. Chyba jedyną opcją jest bardziej dosadne wyrzucenie obecnych polityków na bruk.

  11. przemex 27.01.2013 16:22

    @Aaron Schwartzkopf

    No bez jaj, nie sądziłem że jeszcze są tacy co nie wiedzą o tym że wybory to lipa … Prof. Urbanowicz, który ujawnił informację o fałszerstwie wyborów zmarł na atak serca dzień po opublikowaniu informacji …

    http://vod.gazetapolska.pl/2359-rosyjskie-serwery-pkw-rosjanie-sfalszowali-wybory-w-polsce

  12. przemex 27.01.2013 16:40

    jeszcze to:

    http://solidarni2010.pl/1545-uczciwe-wybory-nie-wiadomo-byla-awaria.html

    zresztą wystarczy wygoglac hasło “fałszerstwo wybory serwery w rosji”

    Polską rządzą służby specjalne obcych państw, walka PIS i PO to igrzyska dla gawiedzi, alternatywy brak, bo każdy kto próbuje coś zmienić ma spotkanie z seryjnym samobójcą …

  13. edek 27.01.2013 18:04

    Ciekawe ile nam (Polsce) zostało do totalnego krachu?
    Smutne, ale mam cyniczną satysfakcję myśląc o minach tych wszystkich wybofców, którzy przez 23 lata głosowali na jedynie słuszną opcję…
    Bo ci którzy za to odpowiadają, już mają posiadłości na jakichś Bahamach. I szampan w razie czego chłodzi się w lodówce… Sk…le…

  14. aZyga 27.01.2013 18:55

    @przemex dzięki za linki, bo musiałby szukać – szok, że jeszcze o tym nie słyszał

  15. Aaron Schwartzkopf 28.01.2013 12:36

    przemex i aZyga,
    “szok, że o tym nie słyszał”, “No bez jaj, nie sądziłem że jeszcze są tacy co nie wiedzą o tym że wybory to lipa”
    Po pierwsze: z mojego pytania nie wynika, że uważam te (i nie tylko te) wybory za uczciwe. W systemie fasadowej pseudodemokracji wybory są z definicji lipą, bo na tym się między innymi ten bajzel opiera. I nie ma znaczenia czy zostały one (lub też w jakim stopniu) “fizycznie” sfałszowane, bo urobione barany i tak głosują na kogo trzeba.
    Po drugie: w zalewie najrozmaitszych mniej lub bardziej wiarygodnych informacji nie ma możliwości, aby każda informacja dotarła do każdego. Trzebaby 24 godziny na dobę biegać po internecie…
    Po trzecie: Wersja opisana pod podanymi linkami wydaje mi sie mocno naciągana. Jako człowiek od lat związany z branżą IT twierdzę, że takiego zabiegu możnaby dokonać znacznie prościej i bezpieczniej nie uciekajac się do jakichś karkołomnych powiązań z całym łańcuszkiem firm o niejasnej powieniencji, tym bardziej z udziałem obcym. Jeśli opisana wersja jest choć w części prawdziwa, to znaczy że realizowali ją niekompetentni idioci. Cały świat takie rzeczy robi, tyle że mądrzej i ciszej.

Dodaj komentarz

Zaloguj się aby dodać komentarz.
Jeśli już się logowałeś - odśwież stronę.