Przeciwko konsumentom, rolnikom i środowisku

Opublikowano: 12.11.2012 | Kategorie: Ekologia i przyroda, Gospodarka, Prawo, Wiadomości z kraju

Liczba wyświetleń: 997

Sejm uchwalił w piątek bez poprawek ustawę o nasiennictwie, której projekt przygotował prezydent RP. Poprawki wprowadzone przez posłów koalicji rządowej zezwalają na obrót nasionami modyfikowanymi genetycznie na terenie Polski.

Za uchwaleniem ustawy głosowało 230 posłów z koalicji rządowej, 202 było przeciw. Nie przeszła żadna poprawka opozycji, w tym wniosek o odrzucenie ustawy w całości. Wśród odrzuconych poprawek znalazły się wnioski opozycji, które przewidywały m.in. zakaz dopuszczania do obrotu materiału siewnego modyfikowanego genetycznie czy zakaz stosowania takiego materiału siewnego.

Jan Szyszko z PiS powiedział przed głosowaniem, że „dawno nie widział takiej niekompetencji rządu”. „W wyborach parlamentarnych PO i PSL były całkowicie przeciwko GMO. Dlaczego w takim razie tej chwili wprowadzacie GMO?” – pytał Szyszko.

Romuald Ajchler (SLD) ocenił, że rząd jest bierny w pracach nad ustawą o GMO. Przekonywał, że zgłoszone przez opozycję poprawki, które miały zabezpieczyć Polskę przed wprowadzeniem do obrotu nasion genetycznie zmodyfikowanych, zostały odrzucone przez Sejm. „SLD nie bardzo wierzy ministrowi rolnictwa, że nie dopuści do obrotu nasionami genetycznie zmodyfikowanymi, dlatego że mamy przykład pana ministra Gowina, który likwiduje 79 sądów w Polsce swym rozporządzeniem właśnie, wbrew nawet opinii części swojego klubu” – mówił. „Dlatego SLD nie poprze tej ustawy, ponieważ nie chcemy, aby Polska była krajem, gdzie uprawia się rośliny genetycznie zmodyfikowane bez ograniczeń” – mówił.

Organizacja ekologiczna Polska Wolna od GMO alarmowała wcześniej, że część zapisów zawartych w prezydenckim projekcie została usunięta przez posłów. Chodzi o artykuły dotyczące GMO, które miały pozostać w mocy, m.in. przepis, w myśl którego odmian GMO nie wpisuje się do krajowego rejestru upraw. Zdaniem eksperta tej organizacji Pawła Połaneckiego w uzasadnieniu do projektu ustawy prezydent stwierdził, że sprawa budzi wiele kontrowersji, więc okoliczności uzasadniają utrzymanie przepisów dotyczących odmian GMO zawartych w ustawie z 26 czerwca 2003 r. do czasu przyjęcia kompleksowej ustawy dotyczącej GMO.

Poseł Krzysztof Ardanowski (PiS) przekonywał podczas obrad sejmowych komisji rolnictwa oraz środowiska omawiających dokument, że zmiany wprowadzone do projektu prezydenckiego są wbrew intencjom Bronisława Komorowskiego, który opowiedział się za utrzymaniem zakazu rejestracji upraw GMO.

Źródło: Nowy Obywatel


TAGI: , , ,

Poznaj plan rządu!

OD ADMINISTRATORA PORTALU

Hej! Cieszę się, że odwiedziłeś naszą stronę! Naprawdę! Jeśli zależy Ci na dalszym rozpowszechnianiu niezależnych informacji, ujawnianiu tego co przemilczane, niewygodne lub ukrywane, możesz dołożyć swoją cegiełkę i wesprzeć "Wolne Media" finansowo. Darowizna jest też pewną formą „pozytywnej energii” – podziękowaniem za wiedzę, którą tutaj zdobywasz. Media obywatelskie, jak nasz portal, nie mają dochodów z prenumerat ani nie są sponsorowane przez bogate korporacje by realizowały ich ukryte cele. Musimy radzić sobie sami. Jak możesz pomóc? Dowiesz się TUTAJ. Z góry dziękuję za wsparcie i nieobojętność!

Poglądy wyrażane przez autorów i komentujących użytkowników są ich prywatnymi poglądami i nie muszą odzwierciedlać poglądów administracji "Wolnych Mediów". Jeżeli materiał narusza Twoje prawa autorskie, przeczytaj informacje dostępne tutaj, a następnie (jeśli wciąż tak uważasz) skontaktuj się z nami! Jeśli artykuł lub komentarz łamie prawo lub regulamin, powiadom nas o tym formularzem kontaktowym.

23 komentarze

  1. swoboda 11.11.2012 10:50
  2. ciociababcia 11.11.2012 13:23

    baltazar, dołączę do Ciebie. Ilekroć piszę o GMO, wklejam straszne obrazki, mimo to mam bardzo mało wejść, a dyskusji żadnej.
    Ludziska obudzą się, gdy zaczną się tragedie, ale wtedy będzie za póżno.
    Gdyby była możliwość uświadomić rolników, przecież za parę lat ziemia przestaję rodzić cokolwiek, a to z powodu środków chemicznych, m.in. randap. A zielsko mutuje się i rośnie bardzo wysoko – w Kanadzie 4 m.

    Wprowadzają nasionka… tfu, i rzucają kłody gospodarstwom ekologicznym.

  3. Roots Chant Rising 11.11.2012 13:27
  4. Czejna 11.11.2012 13:40

    Jest to zbrodnia na narodzie Polskim i na kazdym do ktorego rolnicy ludobojcy i zaklady przetworstwa wyeksportuja swoje produkty.
    Wszyscy Won!

  5. pasanger8 11.11.2012 15:13

    Ale o co wam chodzi przecież tak właśnie wygląda ,,wolność”.Tak jak w ZSRR można była wolność słowa:):):):)

  6. Rozbi 11.11.2012 15:54

    Bo źle to promujecie.
    w GMO nie chodzi o genetyczne zmodyfikowane tylko o PRAWO PATENTOWE DO NASION!!
    I to jest główna sprawa.

    Sam nie bardzo wiedziałem o co chodzi dopóki w jakimś dokumencie (chyba Food INC. rolnik wyraźnie mi nie powiedział że Mosanto ma wyłączne prawo patentowe do nasion – i nikt nie może sprzedawać skupować czy korzystać z nasion bez zgody mosanto – a inne zaklady oczyszczania nasion dzialaja w podziemiu pod konspiracja niczym wytwornie bimbru za okresu prohibicji.

    I wlasnie na tym wszyscy propogatarzy idei ANTYGMO powinni sie skupic.

    Bo problemem nie jest samo modydikowanie genetyczne tylko monopol na nasiona.

    I Passanger8 – jesli wg Ciebie usankcjonowany prawnie monopol jest wolnością to masz naprawde dziwne spojrzenie na świat.

  7. Czejna 11.11.2012 18:52

    Panie Rozbi nic nie jest zle naglasniane, poniewaz o tym wszystkim mowia i pisza wszyscy ci, ktorzy informuja o GMO. “Bo problemem nie jest samo modydikowanie genetyczne”, bardzo Pana prosze zajrzyj Pan chociaz do artykulow tutaj na WM mowiacych o “zaletach” modyfikowania genetycznego w odniesieniu do zdrowia.

  8. Rozbi 11.11.2012 19:33

    nie ! Monopol na nasiona to jedyny poważny problem dotyczący GMO – cała reszta to pitolenie bez znaczenia.

    Patent na nasiona to przyczyna obecnego stanu rzeczy i tak dlugo jak bedzie istniec prawo intelektuualne w stosunku do nasion tak dlugo bedziemy zyc w chorym systemie i nie wazne czy to bedzie GMO czy nie.

    A argumenty co do zdrowia sa dla wszystkich brakiem argumentow bo obecnie NIC NIE JEST ZDROWE ! kazdy produkt w supermarkecie jest szkodliwy – jajka sa szkodliwe, mleko jest szkodliwe, do chleba dodaja spuchlniaczy wiec jest szkodliwy, mieso nie jest juz miesem i jest szkodliwe. Przeciez wszyscy o tym wiedzą.. wiec to ze jakies tam nasiona GMO sa szkodliwe nikogo nie dziwi i w nikim nie wzbudza sensacji ani glebszych emocji.

    We mnie tez nie wzbudzalo i do tej pory nie wzbudza.
    Poza tym sprzeciw przeciw GMO nic nei da – bo samo pojecie GMO jest mgliste, niejasne i niekonkretne.

    Dlatego powtarzam – sprzeciw przeciwko wlasnosci intelektualnej dotyczacej zywnosci – tylko to moze nam pomoc.

    Nie moze byc tak ze firma moze miec prawo do nasion pszenicy.. To jest chore

  9. Paracelsus 11.11.2012 22:20

    @Rozbi, niestety nie jest to tylko problem praw własności do nasion, czy szkodliwości genetycznie modyfikowanego np. zboża na nasze zwierzęce i owadzie organizmy. OGROMNYM! problemem są możliwości wchłaniania i okładania w roślinach dużych stężeń środków chemicznych np. typu Roundup. Argument, że większość roślin jest i tak opryskiwana “chemią” jest chybiony, ponieważ tylko GMO “wytrzymują” wielokrotnie większe dawki środków chemicznych(tradycyjne rośliny po prostu obumierają przy takich stężeniach). Ponadto wpływ na cały ekosystem jest zgubny i nie ODWRACALNY. Badania potwierdziły, że chemia z oprysków roślin GMO, przedostaje się nawet do płodów jeszcze w czasie ciąży, jeżeli przyszła matka odżywiała się produktami zawierającymi GMO…
    http://prawdaxlxpl.wordpress.com/category/gmo/

  10. lboo 11.11.2012 22:50

    @Rozbi: “w GMO nie chodzi o genetyczne zmodyfikowane tylko o PRAWO PATENTOWE DO NASION!!” W końcu mogę się z Tobą w czymś zgodzić 🙂

    “kazdy produkt w supermarkecie jest szkodliwy” – I tutaj też głównie dlatego że ktoś ma w tym interes i na pewno nie jest to konsument.

  11. lboo 11.11.2012 22:54

    @Paracelsus: “Argument, że większość roślin jest i tak opryskiwana „chemią” jest chybiony…”
    Zgadza się natomiast jest to tylko skutek działania korporacji zwanej monsanto i jej chorobliwej dążności do maksymalizacji zysków. Jak chcesz rozwiązać problem, szukaj przyczyn a nie objawów.

  12. Macias 12.11.2012 11:17

    Pozytywne jest coraz większe spożycie BIO przez Polaków, a co za tym idzie większa świadomość korzyści płynących ze spożywania ekologicznej żywności. To chyba najważniejsze, mimo ze u nas to wciąż raczkuje udział rynku wzrasta dość dynamicznie z roku na rok.

  13. firestarter 12.11.2012 11:39

    Macias… Na mleku sojowym też jest często napisane BIO… i co? Wiadomo, gmo. Poza tym chyba nie chcesz do końca życia spożywać np. BIO-ogórków w cenie 14, 20zł czy ile tam te BIO kosztują, za kilogram? Ponad to w przyszłości mogą próbować zafundować żywność z nasion GMO plebsowi, a elita i usłużni agencji systemu będą jeść EKO! W końcu doprowadzili do podziału na “normalne” i BIO… ale kombinujesz dobrze 😉

  14. bastardus 12.11.2012 11:56

    Dokładnie, jak dla mnie to fakty mówią same za siebie. Już teraz można to zaobserwować, jest żywność tania, jak gotowe hamburgery, czy pizze z biedronki po 5 zł – produkowane z najgorszych możliwie chemicznych, sztucznych świństw. Z drugiej strony za 50-100 zł można kupić jeden stek z dobrej jakościowo wołowiny. Konkluzja prosta – wytruć biedotę, bogatsi mogą pozostać przy życiu. To co się obserwuje od dawna, przepaść między bogatymi, a biednymi rośnie, ale wszystko ma swój finał, dla jednej z grup na pewno będzie n nie przyjemny.

    GMO – sprawa, którą poruszył Rozbi. Bardzo słuszna uwaga! Zaskakujące, jakie to proste 🙂
    Do aktywnie walczących z GMO, tak naprawdę, zwykłego obywatela nie obchodzi w ogóle, fakt, że GMO jest nie zdrowe, trujące itd. tylko, my, trochę bardziej inteligentni, czy też zainteresowani, czymś więcej niż tylko tym co się wydarzyło w serialu, reality show, czy, jakimś innym syfie.
    Najważniejszy problem z GMO to fakt, że nasiona będzie można kupić jedynie od monsato,a ceny ich będzie drożeć z roku na rok.

  15. Czejna 12.11.2012 15:14

    Moze kogos zainteresuje, mimo ze pewnie wiekszosc z was juz je widziala, ale detykuje je specjalnie dla Rozbi-ego, ktory twierdzi, co twierdzi, tak jakby nigdy nie mial okazji chociazby poogladac o czym informuja ludzie, ktorym zalezy na tym, abysmy nie byli szczurami laboratoryjnymi w laboratorium bez scian.
    http://www.youtube.com/watch?v=vHHGVRwajaI
    http://www.youtube.com/watch?v=zP7K9-HlDpY&feature=player_embedded
    i wiele wiele wiele innych, ktorych nie brakuje, a gdzie artykuly, ksiazki, prace badawcze itp.

  16. Jedr02 12.11.2012 15:42

    Zwykłego obywatela nie interesuje również fakt że ktoś ma monopol… Słowo monopol, patenty działa alergicznie tylko na małą część populacji zwacą się liberałami 🙂 Są masowo Ci zwykli ludzie wyzyskiwani i nie wiem czemu ma na nich zrobić akurat jakieś wyzyskiwanie rolników wrażenie… Lol, to wręcz głupie mysleć że zwykli ludzie bardziej przejmą się losem gospodarki i rolników niż swoim zdrowiem 😉

  17. adambiernacki 12.11.2012 19:34

    To Komorowski Polakom zgotował ten los…

  18. religiatoPCPdlaludu 12.11.2012 20:07

    @Rozbi. Masz rację. Patent na nasiona, z których będzie produkowana większość żywności na świecie (i tak będzie, możemy im naskoczyć) to obrzydliwa sprawa. Ale jest jeszcze cuś, jak zawsze. Paru naukowców twierdzi, że ta żywność jest łokropnie szkodliwa dla gryzoni i tym też powinniśmy się niepokoić. No i te opryski – kiedyś sypali wszędzie bezpieczne DDT czy jakoś tak i nie było to obojętne dla środowiska. Teraz będą walić tony roundapa. Oczywiście nieszkodliwego.

  19. bount 12.11.2012 21:52

    wlasnie pozytywne jest bio ale pod jednym warunkiem!
    Ze jest to naprawde bio a nie zwykla zywnosc tylko z przyklejona etykieta BIO uwierzcie wiem cos o takich praktykach
    pozdrawiam

  20. Anna Teresa 12.11.2012 21:53

    W tej ustawie odrzucono poprawki
    brak tych poprawek to
    1 brak komisji tylko jedna osoba decyduje o wpisie do rejestru nasion
    2 brak informacji korporacja nie informuje czy nasiona,które będą w polskim katalogu są naturalne czy GMO
    3 brak informacji w katalogu i na opakowaniu nasion czy są to naturalne nasiona czy GMO

    rolnik nie będzie miał informacji co sieje kupuje w ciemno w 1 roku tanio bo te g..no zalega ,ale tylko na początku
    korporacje górą

  21. Anna Teresa 12.11.2012 21:59

    W Europie nikt nie chce kupować nasion trangenicznych i magazyny są pełne i tylko czekają na polskich rolników i na tą ustawę
    myślę ze za chwilę uruchomi się linia kredytowa dla zakupu materiału siewnego zniszki upusty itp
    Aerał upraw roślin transgenicznych w Europie co roku spada.

  22. Gentry 13.11.2012 21:03

    Nastepna do odstrzalu jest ustawa o opodakowaniu zyskow ze zloz gazu z lupkow. U nas ma byc 40 % od zyskow. W innych krajach jest 80% od kazdego litra wydobytego. Wiadomo jak będzie z zyskiem…zawsze bedzie mozna go ukryć w kosztach (patrz.hipermarkety).

  23. danush 13.11.2012 23:35

    Patrząc na to co się w Polsce dzieje chyba lepiej stąd wyjechać.Może tęsknota jest lepsza od bezsilności?

Dodaj komentarz

Zaloguj się aby dodać komentarz.
Jeśli już się logowałeś - odśwież stronę.