
Zmierzch „Gazety Wyborczej”
14 listopada 2016
To  będzie  smutny  koniec  roku  dla  wielu  dziennikarzy  tej
niegdyś poczytnej i potężnej gazety. Od nowego roku, szukając
pracy, będą mogli sobie co najwyżej napisać w życiorysie:
byłem redaktorem „Gazety Wyborczej”.

Zwolnienia grupowe – te dwa słowa oznaczają zawsze to samo –
interes się zwija. Pomimo zaklęć i zapewnień prezesów, że
wszystko  idzie  zgodnie  z  planem.  Dla  pracowników  to
dramatycznie trudny i nerwowy czas. I niezależnie od tego, co
i jak pisali przez te lata, życzę im, aby po wyrzuceniu z
Agory znaleźli nową robotę. Lepszą! W spółce straci pracę aż
135  pracowników  etatowych.  Ilu  wyleci  z  „Wyborczej”
dziennikarzy piszących na śmieciówkach, którzy nie dostaną już
więcej wierszówki – trudno policzyć. Ale tak to już jest w
upadającej firmie.

Mniej współczuję akcjonariuszom – ostatecznie „widziały gały,
co brały”. Nie mam pojęcia, na co liczyli ci naiwni, którzy
szesnaście lat temu, kupowali akcje Agory, płacąc za jedną 180
złotych. Od tamtego czasu wartość spółki już tylko spadała,
nie  licząc  krótkotrwałych  korekt  trendu.  Nie  pomógł  nawet
„sukces” „Gazety Wyborczej”, jakim miała być komisja śledcza
badająca „aferę Rywina”. Od wiosny 2000 roku wartość giełdowa
Agory spadła o ponad 90 proc. A przecież w tym czasie, po
wejściu Polski do Unii Europejskiej, warszawska giełda biła
rekordy hossy. No ale jak się interes zwija, to i hossa nie
pomoże. Dzisiaj akcje Agory można już chyba zacząć zaliczać do
kategorii śmieciowych. Jeśli jakiś fan Adama Michnika został
na początku lat dwutysięcznych inwestorem w spółce wydającej
„Gazetę Wyborczą” – kupując na przykład akcje za 100 tysięcy
złotych – dzisiaj są one warte nie więcej niż 10 tysięcy
złotych. Nie daj Bóg, jak tym naiwnym inwestorem był ktoś
odkładający na lepszą emeryturę. A tak przy okazji, jakoś nie
przypominam  sobie  wielu  artykułów  w  „Gazecie  Wyborczej”,

https://wolnemedia.net/zmierzch-gazety-wyborczej/


analizujących przyczyny giełdowej zapaści własnej firmy.

UBEZPIECZENI W „WYBORCZEJ”

O ile można sobie wyobrazić słabo znającego giełdowe realia
czytelnika  „Gazety  Wyborczej”,  kupującego  akcje  upadającej
spółki,  bo  zamarzyło  mu  się  być  współwłaścicielem  znanej
gazety, o tyle trudno zrozumieć, dlaczego akcje Agory kupowały
w hurtowych ilościach spółki z udziałem skarbu państwa. Na
przykład Powszechne Towarzystwo Emerytalne PZU od 2012 roku ma
znaczny pakiet akcji Agory. To właśnie OFE PZU jest obecnie
największym akcjonariuszem wydawcy „Gazety Wyborczej”. Problem
w tym, że PZU, nawet jako największy akcjonariusz, ma niewiele
do powiedzenia w spółce, bo decydują i tak ci, którzy mają
akcje uprzywilejowane. A te, jak można zgadnąć, ma kto inny.

Pytanie o cel zasilania kapitałowego „Gazety Wyborczej” przez
spółki  skarbu  państwa  należy  do  gatunku  naiwnych.  Dobrze
wiemy,  dlaczego  rządzący  dorzucają  kasy  przychylnym  sobie
mediom. PiS grubymi milionami z naszych podatków sponsoruje
Rydzyka,  a  Platforma  Obywatelska  w  taki  sam  sposób
faworyzowała „swoich”. Redaktor naczelny prawicowego portalu
wPolityce.pl,  Marek  Pyza  pisał  w  2014  roku  na  łamach
wSieci.pl, że PZU zainwestowało w Agorę 50 do 65 mln złotych.
Ten sam dziennikarz policzył, że reklamy państwowych firm i
instytucji  zamieszczane  były  w  „Gazecie  Wyborczej”  nawet
siedmiokrotnie częściej niż podmiotów prywatnych. I wszystko
na nic.

JEDEN KORYTARZ

Ostatnio  w  wielkim  centrum  handlowym  kupowałem  weekendowe
wydanie  Trybuny.  Był  ranek,  sprzedawca  dopiero  rozkładał
gazety  na  półkach.  Zdziwiła  mnie  mizerna  kupka  „Gazety
Wyborczej” – dosłownie kilka sztuk. Tylko tyle? – zapytałem. W
taki weekendowy dzień przez największe podwrocławskie centrum
handlowe przewija się kilkadziesiąt tysięcy ludzi. I tak za
dużo – mruknął pod nosem sprzedawca. Nie ma się co dziwić, że



paczki  z  „Wyborczą”,  trafiające  do  kiosków  i  punktów
sprzedaży, są z roku na rok coraz lżejsze. Jeśli chodzi o
nakład, „Wyborcza” lata swojej świetności ma już daleko za
sobą.  W  latach  dziewięćdziesiątych  i  na  początku  lat
dwutysięcznych jej nakład przekraczał pół miliona egzemplarzy.
Potem był już tylko ostry zjazd. Dzisiaj „Gazety Wyborczej”
drukuje się trzy razy mniej.

Gazety „Metro” – której właścicielem była Agora – nie drukuje
się już wcale. To była bezpłatna ogólnopolska gazeta, której
200 tysięcy egzemplarzy rozdawano codziennie przechodniom i
kierowcom czekającym w korkach. W ramach zwijania biznesu, 16
października dziennik „Metro” (pod zmienioną w zeszłym roku
nazwą na Metrocafe.pl) zakończył swój kilkunastoletni żywot.
Musiało być bardzo kiepsko, bo nawet kupiec na tytuł się nie
znalazł. Dwa tygodnie temu pod młotek poszła łódzka siedziba
„Gazety Wyborczej”. Sprzedano ją za 9,7 miliona złotych. Od
tej  pory  łódzkim  dziennikarzom  pozostał  już  tylko  jeden
korytarz. To pokazuje skalę upadku.

BRZYTWA „WYBORCZEJ”

Jest takie powiedzenie: tonący brzytwy się chwyta. Pasuje jak
ulał  do  ostatnich  działań  „Gazety  Wyborczej”.  Od  17
października  drastycznie  wzrosły  ceny  wszystkich  wydań
„Gazety”, niektórych o ponad jedną trzecią. Mam pytanie do
speców od ekonomii i marketingu w redakcji: czy po takich
podwyżkach sprzedaż wzrośnie? Czy spadnie? Wszak w kraju mamy
problem  z  deflacją,  a  nie  z  inflacją.  Ale  może  apel
poskutkuje? Niespełna rok temu, przed poprzednią podwyżką cen
„Gazety Wyborczej”, Piotr Pacewicz apelował: „Proszę, wykupcie
prenumeratę, bo w ten sposób też bronicie demokracji”. Jakby
tak  dzisiaj  Adam  Michnik,  z  mównicy  KOD-u,  przez  megafon
rzucił: „Te 4,49 złotego za „Wyborczą”, to przecież na walkę z
PiS-em”. Czy „ciemny lud to kupi” – jak mawiał Kurski (Jacek –
nie Jarosław). Nie, nie kupi! A co gorsza, wygląda na to, że
chwiejącej się Agory już nie poratują życzliwi dotąd prezesi
spółek skarbu państwa. Dokąd wędrują teraz ich pieniądze na



reklamy – to ciekawy temat dla wścibskiego dziennikarza. Ale
„Gazety Wyborczej” już na tej liście raczej nie ma.

PSY „WYBORCZEJ” SZCZEKAJĄ

Nie mam żadnej złośliwej satysfakcji, widząc nieuchronny i
coraz  bliższy  upadek  Wyborczej.  Wręcz  przeciwnie,  jestem
zdania, że pluralizm mediów jest w demokracji konieczny. Pod
jednym wszak warunkiem, że dla każdego dziennikarza i każdej
gazety najważniejsza będzie prawda i wiarygodność. Okładajmy
naszego przeciwnika politycznego, walcząc z nim na racje i
argumenty.  Gdy  zaczynamy  w  naszego  oponenta  celować
kłamstwami,  insynuacjami  i  niesprawdzonymi  faktami  –  wtedy
kończy się rzetelne dziennikarstwo.

Do tego, że dziennikarze „Gazety Wyborczej” od lat nie są w
stanie  napisać  obiektywnego  materiału  o  Sojuszu  Lewicy
Demokratycznej  –  przyzwyczailiśmy  się.  Kolejny  przykład
dziennikarskiej  nierzetelności  znaleźliśmy  w  ostatni
poniedziałek  w  papierowym  wydaniu  „Gazety  Wyborczej”  i  na
portalu  Wyborcza.pl.  Iwona  Szpala  napisała  o  rzekomym
„zmierzchu SLD” i zastanawiała się „kto zastąpi Sojusz na
lewicy”. W tekście roi się od błędów i kłamstw. Nie zgadzają
się  fakty,  miejsca,  osoby.  Mam  przed  sobą  całą  litanię
sprostowań.  To  nieprawda,  że  za  bilety  lotnicze  tych
działaczy,  którzy  na  spotkanie  z  europarlamentarzystami
polecieli  do  Brukseli  samolotem  –  zapłaciła  partia.  To
nieprawda, że partia wydała pieniądze na remont siedziby, a
potem się z niej wyprowadziła. To nieprawda, że działacze SLD
nie  zbierali  podpisów  pod  obywatelskim  projektem  „Ratujmy
Kobiety” I tak dalej… Warto wyliczać kolejne kłamstwa? Nie
warto. Psy Wyborczej szczekają, a karawana idzie dalej.

CO PO „WYBORCZEJ”?

Sytuacja każdej partii, która „wypadła” z Sejmu jest trudna.
Nie inaczej jest z Sojuszem Lewicy Demokratycznej. Jak będzie
po przepracowaniu trzech lat, które postały nam do kolejnych



wyborów  parlamentarnych  –  zobaczymy.  Jestem  przekonany,  że
wrócimy  do  parlamentu  jako  Sojusz  Lewicy  Demokratycznej.
Zwłaszcza że w ostatnim czasie zdecydowana większość sondaży
stawia  nas  już  powyżej  progu  wyborczego.  I  to  jest  ta
prawdziwa  przyczyna  poświęcania  całych  stron  upadającej
Wyborczej, by wieścić upadek SLD. Gdy tymczasem…

Gdy tymczasem historia lubi płatać figle. Naczelnemu „Gazety
Wyborczej” również. I za trzy lata może się okazać, że szef
SLD, Włodzimierz Czarzasty wprowadzi na powrót swoją partię do
Sejmu, a szef „Wyborczej” doprowadzi swoją „Gazetę” do upadku.
Przecież już dzisiaj analitycy giełdowi są zgodni, koncern
trwa dzięki dobrym wynikom posiadanej sieci kin, a „Gazeta
Wyborcza” z czasem będzie dla niego coraz większą kulą u nogi.
Niech więc Iwona Spala nie zamartwia się „kto zastąpi Sojusz
na lewicy”, ale spróbuje pomyśleć: co zastąpi „Wyborczą” w
kioskach i w internecie?

Autorstwo: Wincenty Elsner
Źródła: „Dziennik Trybuna”, Trybuna.eu

http://trybuna.eu/wiceszef-sld-o-wyborczej-zmierzch/

