
Żeby Dudzie krowa zdechła
13 września 2015
Gdyby  dziennikarze  „Newsweeka”  napisali  o  pobytach  Dudy  w
„Bałtyku” to, co naprawdę wiedzą – tekst zasługiwałby może na
pół strony w dziale lifestylowym. Nie byłoby okładki, wywiadów
w tv i niewątpliwie godnego honorarium. Ale to już nie ich
wina, tylko kierownictwa tygodnika „Newsweek”.

Ryzykując towarzyski i zawodowy ostracyzm wyznam: całym sercem
kibicuję Piotrowi Dudzie w jego wojnie z „Newsweekiem”. Przede
wszystkim  dlatego,  że  „Solidarność”  pod  kierownictwem  Dudy
stała się związkiem zawodowym, którego boją się pracodawcy – a
to najlepsze, co można powiedzieć o związku zawodowym.

Ale także dlatego, że tekst w „Newsweeku” jest podręcznikowym
przykładem tego, co złego dzieje się z polskim dziennikarstwem
generalnie.  Tej  obscenicznej  tabloidyzacji,  która  zamiast
uszanować  inteligencję  czytelnika  i  pozwolić  mu  na
wyciągniecie  własnych  wniosków  z  rzetelnie  przedstawionych
faktów,  skupia  się  na  wzbudzeniu  w  nim  najbardziej
prymitywnych emocji: zawiści, wkurwienia, postawy z gatunku
„żeby mu krowa zdechła”.

Michał Krzymowski, jeden z autorów tekstu, długo mówił w TVN24
o swojej wrażliwości na prawa pracownicze. — Najważniejsza
sprawa: jak to jest, że Piotr Duda pławi się w luksusie, w
sytuacji, w której ludzie, którzy obsługują go, przygotowują
kolację,  dowożą  mu  tę  kolację,  pracują  na  śmieciówkach  —
tokował dziennikarz.

Owszem, to jest najważniejsza sprawa — ale nie o tym jest
tekst „Newsweeka”.

Gdyby tygodnik rzeczywiście udowodnił, że należąca do związku
zawodowego spółka wyzyskuje pracowników — byłby to poważny
cios w wizerunek „Solidarności” i samego Dudy. Kłopot polega
na tym, że gazeta tego nie robi. W tekście czytamy o 20

https://wolnemedia.net/zeby-dudzie-krowa-zdechla/


osobach na umowę o pracę i 10 na śmieciówkach w zewnętrznej
firmie; szef „S” wyjaśnia, że osoby z zewnętrznej firmy to
pracownicy  sezonowi,  zatrudniani  latem,  w  chwilach
największego  obłożenia.  Jeśli  to  prawda,  to  mocno  osłabia
wymowę  zarzutów  —  choć  oczywiście  od  związkowej  firmy
należałoby oczekiwać, iż zatrudniając pracowników sezonowych,
będzie podpisywała z nimi umowę o pracę na czas określony,
zamiast kupować ich na pęczki z znanych z wyzysku agencjach
pracy  tymczasowej.  Ale  —  znów  —  nie  o  tym  jest  tekst  w
„Newsweeku”.

Tekst  jest  otóż  o  „luksusowych  wakacjach”  przewodniczącego
związku. „Wczasy w luksusowym apartamencie. Wyszywane ręczniki
dla psa. Jedzenie i alkohol na koszt hotelu, a przy wyjeździe
kartony z wędzonymi rybami w bagażniku. Darmowe zabiegi odnowy
biologicznej. Tak wypoczywa Piotr Duda, szef Solidarności” —
zachłystują się w leadzie autorzy, Wojciech Cieśla i Michał
Krzymowski. Tekst nosi drwiący tytuł „Hotel robotniczy”, z
nadtytułem „Luksusy przewodniczącego Dudy”. Oburzenie luksusem
wydaj  się  skądinąd  na  łamach  „Newsweeka”  dość  zabawne  —
zwłaszcza, że sąsiaduje, strona w stronę, z reklamą turnieju
golfowego  BMW  Golf  Cup  Poland.  Jak  widać,  luksus  jest
dopuszczalny,  tylko  nie  dla  wszystkich.

Tekst  aż  skrzy  się  od  barwnych  historii,  jakby  żywcem
zaczerpniętych z legend o Stasi Gierkowej i jej podróżach do
Paryża do fryzjera: o „prawie 5 kilogramach wędzonego łososia,
kilogramie wędzonego węgorza, halibuta i polędwicy z wędzonego
tuńczyka”  noszonych  do  bagażnika  samochodu  Dudy  przez
zastraszonych pracowników, o skrzynkach luksusowej wódki, i —
moja  ulubiona  —  o  pracownicy,  która  „zlecała  haftowanie
ręczników dla psa Dudy: — To było w 2014 roku. Napisy miały
być na miskach, w złotym kolorze. I ręczniki haftowane”…

Serio? Złote napisy na miskach dla psa — i dziennikarzom nie
zapaliła się lampka alarmowa? Że to jakiś totalny idiotyzm,
zapożyczony  z  opowieści  o  afrykańskich  kacykach,  że  żaden
rozsądny facet nie zamawiałby dla psa ręczników z monogramem,



bo by mu to po prostu nie przyszło do głowy? I po cholerę
komuś  5  kilogramów  wędzonego  łosia,  którego  można  kupić
wszędzie i który kosztuje jakieś pięć dych za kilogram? Teraz
autorzy tekstu mówią, że „nie napisali, że je zamawiał”, tylko
„one mu były dostarczane” i że „to była raczej nadgorliwość
władz hotelu”. Rzecz w tym, że z tekstu to wcale nie wynika.
Cały  tekst  jasno  daje  do  zrozumienia,  że  te  idiotyzmy  to
zachcianki  przewodniczącego  związku,  któremu  we  łbie  się
przewróciło od stanowiska.

I nie jest to jedyna — ani nawet najważniejsza — różnica
między tym, co redaktorzy „Newsweeka” napisali, a tym, co dziś
próbują nam opowiedzieć.

Podczas swojej konferencji prasowej, Piotr Duda przedstawił
dowody  i  wymienił  świadków  —  od  prezydenta  Komorowskiego
począwszy — że w 9 z wymienionych w tygodniku terminach jego
rzekomych pobytów w „Bałtyku” był gdzie indziej.

—  Duda  polemizuje  z  rzeczami,  których  nie  napisaliśmy  —
oświadczył red. Krzymowski. — Sęk w tym, że w naszym tekście
nigdzie nie ma informacji, że Duda był 27 razy w hotelu.
Opublikowaliśmy  jedynie  wydruk  27  hotelowych  rezerwacji  na
jego nazwisko razem z informacją, że sam Duda przyjeżdżał do
Bałtyku 4-5 razy…

Cóż: sęk w tym, że to nieprawda. Cały tekst napisany jest tak,
żeby  przekonać  czytelnika,  że  szef  „S”  jest  bywalcem
luksusowego hotelu na krzywy ryj: „Piotr Duda w „Bałtyku” bywa
regularnie  —  na  służbowych  zjazdach  Komisji  Krajowej
Solidarności, szkoleniach i prywatnie” — czytamy. A potem pada
zdanie, iż „w ciągu ostatnich dwóch lat cztery, pięć razy
przyjeżdżał  do  Bałtyku  prywatnie,  także  z  żoną”.  Czyli  —
regularnie w różnym charakterze, a tym 4-5 razy prywatnie z
żoną. Ile razy w ogóle — nie wiadomo, ale na pewno wiele,
skoro  apartament  1708  to  „pokój  Dudy”,  „apartament  Dudy”,
skoro pracownicy mówią: „w innym nie wolno nam go zameldować”…
Do  tego  tekst  pełen  jest  fraz  typu  „wczasy  w  luksusowym



apartamencie”, „luksusowe wczasy” i przyozdobiony wydrukami 27
rezerwacji, niektórymi na 3 tygodnie.

W  sumie  —  i  autorzy,  i  czytelnicy,  i  redaktor  naczelny
doskonale zdają sobie sprawę z faktu, iż celem tekstu było
przekonanie czytelników, iż szef „Solidarności” raz po raz
jeździ  wylegiwać  się  w  luksusowych  apartamentach  na  koszt
związku  —  „odpoczywa  od  zmagań  z  biedą  i  wyzyskiem
pracowników,  relaksując  się  w  Kołobrzegu  w  luksusowym
apartamencie”, jak z wykwintną ironią ujęli to autorzy tekstu.
Dowody,  przedstawione  przez  Dudę,  stanowczo  podważają  ten
obraz: jedną trwającą 3,5 dnia prywatną wizytę w ciągu sześciu
lat  trudno  uznać  za  „regularne  pobyty”  na  „luksusowych
wczasach”.

Oczywiście  można  zastanawiać  się,  czy  przyjeżdżając  na
posiedzenie  Komisji  Krajowej  jej  szef  rzeczywiście  musi
mieszkać  w  apartamencie  o  powierzchni  150  metrów  —  ale  z
drugiej strony, pokażcie mi firmę, w której szef nie dostaje
najlepszego pokoju, kiedy przybywa do należącego do tej firmy
hotelu czy ośrodka. Tym bardziej, że zarządzająca „Bałtykiem”
spółka, należąca do związku, nie tylko zarabia na siebie, ale
i przynosi zyski — trudno zatem powiedzieć, że Duda mieszkał w
hotelu „na koszt członków związku”, skoro członkowie nic do
tego nie dopłacili. Co więcej, sam „Newsweek” pisze, że w maju
— kiedy Duda był przez trzy dni w Kołobrzegu prywatnie —
apartamenty na siódmym piętrze „zajęte były tylko w jednej
trzeciej”;  czyli  jego  przyjazd  nie  zmusił  ośrodka  do
odmówienia komuś, kto zapłaciłby pełną stawkę. I zgoda, może
szef  „S”  zapłacił  wedle  specjalnej  stawki  dla
uprzywilejowanych  związkowców  85  złotych  za  dobę  za
apartament, którego cena katalogowa wynosi 1290 — ale, o czym
autorzy doskonale wiedzą, 3 dni takich wczasów „za półdarmo”,
choćby z żoną i psem, na sześć lat kierowania związkiem nie
zrobi na nikim w Polsce wrażenia.

Gdyby  dziennikarze  „Newsweeka”  napisali  o  pobytach  Dudy  w
„Bałtyku” to, co naprawdę wiedzą — tekst zasługiwałby może na



pół strony w dziale lifestylowym. Nie byłoby okładki, wywiadów
w tv i niewątpliwie godnego honorarium. Ale to już nie ich
wina, tylko kierownictwa tygodnika „Newsweek”.

W jednym natomiast nie zgadzam się z Piotrem Dudą: polowanie
na niego nie wiąże się ani z prywatną zemstą Tomasza Lisa za
przegrany  proces  Hanny  Lis,  ani  nawet  z  poparciem
„Solidarności” dla Andrzeja Dudy w wyborach prezydenckich. To
oczywiście  wisienki  na  torcie  —  ale  tak  naprawdę  to,  co
najbardziej  wkurwia  mainstream  i  pozostających  na  jego
usługach  żurnalistów,  to  skuteczny,  bezczelny,  twardo
roszczeniowy związek zawodowy, jakim stała się „Solidarność”
pod kierownictwem Dudy.

Po  sześciu  latach  tego  kierownictwa  koledzy  mogliby  już
przewidzieć, że Duda nie da się zabić gazetą.

Autorstwo: Agnieszka Wołk-Łaniewska
Źródło: pl.SputnikNews.com

http://pl.sputniknews.com/opinie/20150910/982327.html

