
Zamknięto tatarskie media na
Krymie
2 kwietnia 2015
Wszystkie,  z  wyjątkiem  jednego,  niezależne  tatarskojęzyczne
media na Krymie – w tym te zapewniające rozrywkę dla dzieci –
zostały zamknięte po północy 1 kwietnia, po upływie terminu
powtórnej rejestracji w ramach prawa rosyjskiego, powiedziała
Amnesty International.

Pomimo  złożenia  wniosków  w  odpowiednim  czasie,
tatarskojęzyczne  publikacje,  strony  internetowe  i  stacje
transmisyjne  na  Krymie  spotkały  się  z  arbitralną  odmową
ponownej  rejestracji  lub  nie  doczekały  się  odpowiedzi  od
organów wydających licencje i zostaną zmuszone do zamknięcia
działalności.  Niezastosowanie  się  do  zaleceń  grozi  karą
grzywny i postępowaniem karnym.

–  Pierwszego  kwietnia  z  wybiciem  północy  wszystkie
tatarskojęzyczne  media  na  Krymie,  które  znalazły  się  pod
ciągłym  atakiem  od  czasu  rosyjskiej  aneksji,  zamilkły  –
powiedział  Denis  Krivosheev,  zastępca  dyrektora  Amnesty
International ds. Europy i Azji Centralnej. – To rażący atak
na  wolność  słowa  pod  płaszczykiem  postępowania
administracyjnego,  surowa  próba  stłumienia  niezależnych
mediów,  zakneblowania  odmiennych  głosów  i  zastraszenie
społeczności Tatarów krymskich.

W  kwietniu  2014  roku  wszystkim  mediom  na  Krymie  nakazano
ponowną rejestrację zgodnie z ustawodawstwem rosyjskim, ale
tym  w  języku  Tatarów  krymskich  wielokrotnie  i  arbitralnie
odmówiono  rejestracji.  Wiele  mediów  rosyjskojęzycznych
otrzymało licencje wkrótce po złożeniu wniosku.

Do tej pory tylko tatarskojęzycznej gazecie „Yeni Dunia” udało
się  ponownie  zarejestrować.  Reszta  padła  ofiarą  organu
rejestracyjnego,  który  wykorzystał  względy  formalne  i

https://wolnemedia.net/zamknieto-tatarskie-media-na-krymie/
https://wolnemedia.net/zamknieto-tatarskie-media-na-krymie/


nieokreślone „nieprawidłowości” w celu opóźnienia lub odmowy
rejestracji.

Powszechnie uznana tatarskojęzyczna agencja informacyjna QHA
dwukrotnie spotkała się z odmową ponownej rejestracji i nie
złożyła  kolejnego  wniosku.  ATR,  kanał  telewizyjny,  który
nadaje w języku Tatarów krymskich, od października 2014 roku
złożył  trzy  wnioski  o  licencję  –  wszystkie  arbitralnie
odrzucono. Nie otrzymali odpowiedzi na czwarty wniosek.

Lilia  Budzhurowa,  zastępczyni  dyrektora  ds.  polityki
informacyjnej ATR, powiedziała Amnesty International, że jeśli
nie otrzymają licencji, kanał zostanie wyłączony 1 kwietnia o
godzinie 00:01. – Będziemy ścigani zgodnie z prawem rosyjskim.
Konsekwencje  mogą  być  poważne,  w  tym  ogromna  grzywna  w
wysokości  do  pół  miliarda  rubli  (około  90  000  dolarów),
konfiskata  sprzętu  i  zarzuty  karne  wobec  kierownictwa  –
opowiada Budzhurowa.

Inne  media  tatarskojęzyczne,  w  tym  stacja  radiowa  Majdan,
strona  internetowa  15minut.org,  gazeta  Avdet  i  czasopismo
Yildiz, nie uzyskały akceptacji wniosków o ponowną rejestrację
i są zmuszone zamknąć działalność po terminie ubiegającym o
północy 1 kwietnia.

Władze nie oszczędziły nawet rozrywki dla dzieci. Zgody na
ponowną  rejestrację  nie  dostało  czasopismo  dla  dzieci
Armantchikh i popularny kanał telewizyjny dla dzieci Lale. –
Informacja o zmuszaniu do zamknięcia się kanałów telewizyjnych
i  czasopism  dla  dzieci  może  brzmieć  jak  okrutny
primaaprilisowy  żart,  ale  nie  jest  to  powód  do  śmiechu  –
powiedział  Denis  Krivosheev.  –  Zamiast  tego  doświadczamy
nowego  etapu  w  atakach  na  prawa  człowieka,  w  tym  wolność
słowa, na Krymie, których główny ciężar odczuwalny jest przez
prześladowaną mniejszość Tatarów krymskich.

Źródło: Amnesty International

http://amnesty.org.pl/no_cache/aktualnosci/strona/article/8568.html

