
Zależna-niezależna  telewizja
rosyjska
13 lutego 2014
W ciągu ostatnich dwóch tygodni siedmiu dostawców telewizji
satelitarnej i kablowej zdecydowało o zaprzestaniu nadawania
TV Rain, jedynej niezależnej stacji informacyjnej w Rosji. Tym
samym zmniejszono liczbę jej odbiorców z dziesięciu do dwóch
milionów. Początkiem problemów TV Rain był styczniowy sondaż
dotyczący  wojennej  blokady  Leningradu  podczas  II  Wojny
Światowej. Zadano wówczas pytanie: “Czy poddanie Leningradu
wojskom  niemieckim  byłoby  lepszym  rozwiązaniem  ratującym
tysiące  żyć  ludzkich?”.  Rosjanie,  określający  się  mianem
patriotów, uznali to pytanie za obraźliwe. Akcja przeciwko
stacji wywołała wzburzenie wśród rosyjskich internautów, wśród
których wielu oskarża Kreml o przymuszenie dostawców telewizji
do zdjęcia TV Rain z anteny.

Główny inwestor stacji, Aleksander Winokurow, powiedział na
konferencji  prasowej  (04.02.2014),  że  jest  “absolutnie
pewien”, iż firmy zdejmują kanał z wizji “pod presją”. Mimo że
odmówił  podania  konkretnych  nazwisk,  to  Julia  Ioffe  –
dziennikarka magazynu „The New Republic” – ujawniła, że kilka
dni wcześniej zastępca szefa sztabu, Aleksiej Gromow, i wysoko
postawiony urzędnik, Siergiej Chemezow, kilkukrotnie dzwonili
do  dostawców  telewizji  satelitarnej  i  kablowej  z  żądaniem
“wykopania” stacji.

Wypowiedzi  Winokurowa  częściowo  potwierdzają  opinie,  że  TV
Rain  walczy  obecnie  z  cenzurą  polityczną,  on  sam  jednak
wznieca  gwałtowne  reakcje  przeciwko  stacji,  prowadząc
niektórych  blogerów  do  podkreślania  finansowego  tła  dla
problemów  telewizji,  które  pozornie  zmniejsza  stopień
politycznego  prześladowania.

Winokurow  zaoferował  operatorom  satelitarnym  i  kablowym

https://wolnemedia.net/zalezna-niezalezna-telewizja-rosyjska/
https://wolnemedia.net/zalezna-niezalezna-telewizja-rosyjska/


nadawanie  TV  Rain  za  darmo  przez  cały  rok  kalendarzowy.
Pisząca dla politicom.ru Tatiana Stanovaya spytała, dlaczego
Winokurow podchodzi do politycznego problemu “marketingowymi”
rozwiązaniami.  (Później  na  Facebooku  Stanovaya  nazwała
Winokurowa  “naiwniakiem”).  Dla  pozostałych  internautów
konferencja  prasowa  skupiona  na  “marketingowych
rozwiązaniach”odwróciła uwagę od ‘działań przeciwko krwawemu
reżimowi’ na rzecz pytań o ekonomiczną sytuację TV Rain i ich
finansowe problemy w przeszłości.

Po co w ogóle Winokurow zaproponował przedłużenie kontraktu
tylko do końca roku? Po co podpisywać umowę z TV Rain, skoro
operatorzy muszą renegocjować nowe płatne kontrakty w 2015
roku?  Stanislaw  Apetian,  bloger  znany  jako  Politrash
(powiązany  z  rosyjskim  establishmentem,  znany  z  ataków  na
lidera  opozycji  –  Aleksieja  Nawalnego)  wykorzystał  ten
szczegół pisząc następnego dnia na Facebooku i LiveJournalu,
że problemy TV Rain są bardziej finansowe, niż polityczne.

Wspierając się artykułem z Forbes.ru, pochodzącym z czerwca
2013 roku, Apetian przedstawił rozwój TV Rain od kwietnia 2010
r.  zaznaczając,że  jej  problemy  z  operatorami  telewizji
kablowej i satelitarnej są tak stare, jak sama stacja. Przez
pierwszy  rok  jej  istnienia  praktycznie  nikt  nie  był
zainteresowany nadawaniem, do czasu, gdy TV Rain zgodziła się
zapłacić. Największy moskiewski dostawca telewizji kablowej,
Akado, emitował stację w 2010 roku jedynie przez tydzień.
Kilka miesięcy później telewizja satelitarna, NTV+, zgodziła
się nadawać TV Rain, jednak dopiero, gdy Sindejewa poprosiła o
to Natalię Timakową, bliską przyjaciółkę, która niegdyś była
rzecznikiem  prasowym  byłego  prezydenta,  Dimitrija
Miedwiediewa.

Na  przełomie  lat  2011/2012,  Winokurow,  który  z  prywatnej
kieszeni  finansował  TV  Rain,  aktywnie  szukał  inwestorów  z
zewnątrz, z którymi mógłby dzielić zadłużenia (a w przyszłości
także  i  zyski)  z  tytułu  prowadzenia  stacji.  Zabiegał  o
pieniądze  Michaiła  Prochorowa  i  Aliszera  Usmanowa  –  dwóch



najbogatszych  ludzi  w  Rosji,  ściśle  współpracujących  z
Kremlem. Winokurow nie osiągnął porozumienia z żadnym z nich
tłumacząc, że ich oferty inwestycyjne były rozczarowujące. Ta
sytuacja miała zgubne skutki dla TV Rain. Później Winokurow i
Sindejewa “postawili na złego konia”, pokładając nadzieje w
prezydencie Miedwiediewie.

Już od samego początku lojalność wobec Miedwiediewa nie była
łatwa. W marcu 2011 Sindejewa zdjęła z wizji najpopularniejsze
show  “Obywatel  Poeta”  twierdząc,  że  teksty  w  programie
skierowane do prezydenta były zbyt krytyczne. Po opublikowaniu
wpisu  na  Facebooku,  w  którym  wyjaśniła  powody  cenzury,
osobiście pojawiła się w TV Rain, by bronić swojego zdania w
programie na żywo.

TV Rain często określana jest produktem politycznej odwilży,
która miała miejsce w Rosji za rządów Miedwiediewa między 2008
a 2012 rokiem. Ten sentyment wydaje się wskazywać na to, że TV
Rain  założono  spontanicznie,  ale  Apetian  podkreśla,  że
telewizja miała problemy z przyciągnięciem operatorów aż do
kwietnia 2011 roku, kiedy to prezydent Miedwiediew (niecały
miesiąc po skandalu w programie “Poeta Obywatel”) osobiście
odwiedził jej siedzibę w Moskwie. Po tej wizycie Akado znów
zaczęła pokazywać TV Rain, a nawet zapłaciła stacji za prawa
do nadawania “symboliczne” 28 dolarów za miesiąc. Niedługo
później 13 operatorów nadawało kanał w całym kraju, pomimo
odmowy TV Rain do płacenia jakichkolwiek pieniędzy.

Wielu  z  nich  wycofuje  się  teraz  z  pokazywania  stacji.
Niektórzy podpierają się popularną obrazą moralności, jakiej
TV Rain dokonała przeprowadzając sondaż, inni argumentują to
finansowymi problemami. Niektóre osoby skorzystały na tym i
dążą  do  usunięcia  TV  Rain.  Dodatkową  okazją  do  tego  jest
rosnąca  wrogość  rosyjskich  aparatczyków  i  coraz  mniejsze
wpływy polityczne Miedwiediewa. Ale czy czcze pogróżki Dumy i
kilka telefonów od byłych eksporterów broni może tak łatwo
zachwiać całą branżą, jeśli ona sama nie ma ochoty pozbywać
się TV Rain?



Ekspert  “Echa  Moskwy”,  Anton  Orekh,  zadał  to  bezpośrednie
pytanie na swoim blogu (04.01.2014), twierdząc, że operatorzy
satelitarni i kablowi mogą upiec dwie pieczenie na jednym
ogniu zaprzestając nadawania TV Rain, uspokajając przy tym
konserwatystów  rosyjskiego  establishmentu  i  pozbywając  się
problematycznego producenta, którego nigdy nie tolerowali.

W  Rosji  możesz  udanie  prowadzić  stację  telewizyjną  bez
wypracowania  zysków,  jeśli  masz  właściwych  sponsorów
politycznych. Ale lepiej zgarniać szmal, kiedy nikt o ciebie
nie  dba.  TV  Rain  straciła  swojego  sponsora  zanim  nabrała
prawdziwego rozpędu potrzebnego do działania a własną rękę.
Teraz politycy i biznesmeni wydają się być zdeterminowani do
pogrzebania telewizji, co jest prawdopodobne i może stać się
szybciej, niż myślimy.

Autor: Kevin Rothrock
Tłumaczenie: Joanna Ziółkowska
Źródło oryginalne: RuNet Echo – Global Voices
Źródło polskie: Global Voices – polski

http://pl.globalvoicesonline.org/2014/02/zalezna-niezalezna-telewizja-rosyjska/

