Wojna polsko-brytyjska pod flagą brunatną

Opublikowano: 09.06.2012 | Kategorie: Media, Publicystyka, Społeczeństwo

Liczba wyświetleń: 867

Reakcja polskich władz na doniesienia zachodnich mediów o stadionowym rasizmie i ksenofobii była przewidywalna. Zaprzeczanie i bagatelizowanie. Tymczasem problem nietolerancji w polskim społeczeństwie na przestrzeni lat pogłębił się i przyjął formę spójnego światopoglądu przy cichej akceptacji części elit.

Najpierw był krótki news w CNN. Potem pojawiły się materiały prasowe w niemieckim „Südkuerier” i brytyjskim „Daily Mail”. Prawdziwą burzę wywołała jednak BBC, która w swoim najbardziej prestiżowym programie dochodzeniowym „Panorama” przedstawiła materiał dokumentujący antysemityzm i rasizm na stadionach w Polsce oraz przemoc charakteryzującą kiboli Ukraińskich. Zarzuty dotyczące Polski są takie same i niezmienne od lat: rasistowskie okrzyki, antysemickie hasła na sztandarach, faszystowskie symbole umieszczane na murach miast, nawoływania do przemocy na tle rasowym, obrażanie zawodników i kibiców drużyny przeciwnej, a zwłaszcza bierność polskich służb porządkowych, policji, organizatorów zawodów czy wreszcie polityków. Po emisji programu polskie portale internetowe, fora, gazety i media elektroniczne zapłonęły z oburzenia.

Podobnie jak polski MSZ, który wydał oświadczenie piętnujące materiał brytyjskiej stacji, domagając się sprostowań. BBC uderzyła w czuły punkt. Dla Polski i Ukrainy Euro 2012 miało być okazją do pokazania światu, że kraje Europy Wschodniej dołączyły cywilizacyjnie do Zachodu. Europa miała zachwycać się nowymi drogami, docenić wysiłek włożony w organizację tak ogromnego przedsięwzięcia i, podziwiając gospodarzy, wprawiać w dumę Polaków, jak zawsze złaknionych zachodnich pochwał. Zamiast tego pojawiła się druzgocąca krytyka, na którą Polacy zareagowali werbalną agresją.

PODKUTY BUT PATRIOTY

Powróciły stare, polocentryczne demony. Na 30-minutowy minidokument Polacy zareagowali histerycznie. Znów zaczęto mówić, że materiał BBC to kolejny dowód na stale tlący się w kręgach zachodnich elit i wśród społeczeństw ideologiczny antypolonizm. Używano marnego intelektualnie i polemicznie argumentu, że w samej UK z rasizmem jest przecież niewiele lepiej. Domagano się szerszego spojrzenia, zarzucając dziennikarzom z Wysp tendencyjność i brak rzetelności. „Rzeczpospolita” napisała w swoim niepowtarzalnym stylu, że „Stadiony nienawiści” były „dramatycznym triumfem ignorancji, myślenia stereotypami i politycznej poprawności w służbie rzekomej prawdy”.

I chociaż półgębkiem dodawano, że informacje w programie są prawdziwe, to jednak w głównej narracji medialnej dominowało oburzenie, zaprzeczanie i bagatelizowanie. Krytyka brytyjskich mediów, zamiast pobudzić dyskusję i refleksję nad tym poważnym, stale pomijanym w Polsce problemem, u którego źródła leżą poglądy wykluczające i dyskryminacyjne, wprawiła w ruch mechanizm obronny, obwarowanie w narodowej twierdzy i ataki zaczepne. W najlepszym razie zwracano uwagę, że rasizm, antysemityzm i ksenofobia dominują jedynie w środowisku kibolskim i znajdują się na społecznym marginesie. A to jest nieprawdą. Brutalne, brunatne siły społeczne co najmniej od lat 80. cieszyły się większą lub mniejszą akceptacją części polskich elit, mediów i polityków i były wykorzystywane w politycznej walce. Ruch skinheadów, którego początek datuje się na rok 1986, dla PRL-owskiej władzy był mniej niebezpieczny niż wolnościowi, anarchistyczni punkowcy.

Narodowe hasła przypadły też do gustu części opozycji. Polscy nacjonalistyczni skinheadzi, którzy wyrośli na tle młodzieńczego buntu wobec otaczającego systemu socjalistycznego, otrzymali parasol ochronny od polskich patriotów. I od początku lat 1990. byli wplatani w politykę. Pierwszą polską partią, która starała się wykorzystać politycznie siłę brunatnej młodzieży, była Polska Wspólnota Narodowa Bogdana Tejkowskiego. Potem po młodych ekstremistów sięgnęli inni. Nie byłoby to możliwe bez społecznej akceptacji i medialnego przyzwolenia.

POWSZECHNIE ZNANI SPRAWCY

Dziś, kiedy polska scena polityczna jest silnie spolaryzowana, a społeczne emocje ogniskują się na sporze dwóch prawicowych partii, przypisując PiS radykalizm i piętnując związki tej partii z ONR, zapomina się, że nacjonalistyczne ruchy jeszcze w latach 90. były pieszczochami mediów. Działania Ligi Republikańskiej, na czele której stał Mariusz Kamiński (późniejszy szef CBA), cieszyły się sporym medialnym poparciem ze względu na zwalczanie lewicy i wojujący antykomunizm. I chociaż LR, mająca polityczne wsparcie AWS oraz hołubiona przez Unię Wolności, nie była nigdy uznana za organizację neofaszystowską, a jej przedstawiciele pilnowali się, aby nie łamać prawa, to jednak szerzyła idee nacjonalistyczne i ksenofobiczne, a jej członkowie wywodzili się często ze środowisk neofaszystkowskich.

Podobnie zresztą jak Młodzież Wszechpolska, działająca pod patronatem Ligi Polskich Rodzin. Obie organizacje rozbijały spotkania sympatyków lewicy, pochody pierwszomajowe, zebrania feministek, do głównego nurtu wprowadzając idee nacjonalistyczne, brutalny język, a także, jak w przypadku Ligi Republikańskiej, przemoc fizyczną.

Dzięki cichej akceptacji mediów Michał Kamiński (poseł ZCHN, członek Obozu Radykalno-Narodowego, później poseł PiS i europoseł) mógł bez żadnych konsekwencji głosić na zjeździe ZCHN, że „przybysze ze Wschodu przywożą tyfus, malarię i inne choroby. Nie boimy się mówić Polakom, że Polska powinna należeć do nich. Chcemy Polski dla Polaków”, a zwycięstwo Aleksandra Kwaśniewskiego w wyborach z 2000 r. skwitować zdaniem: „Pedalskie stowarzyszenia udzieliły jednoznacznego poparcia”. Polscy politycy przez lata cynicznie wykorzystywali lub tolerowali obecne u części polskiego społeczeństwa nastroje antysemickie, nacjonalistyczne, rasistowskie i homofobiczne. Teraz za to płacą. Wizerunkowo. Twierdzenie, że tego typu poglądy mają jedynie kibole, to zaklinanie rzeczywistości.

JĘZYK Z BRUNATNYM NALOTEM

Polacy jako społeczeństwo homogeniczne, monocentryczne i jednoreligijne od lat mają kłopot z „innością”. Niechęć do Żydów, mniejszości etnicznych i seksualnych wciąż jest dominująca, choć nieco ukryta. Według badań socjologa Ireneusza Krzemińskiego opublikowanych w książce „Czy Polacy są antysemitami?” 17 proc. społeczeństwa przyznaje się do tzw. twardego antysemityzmu. W badaniach ujawnił się jednak antysemityzm podskórny. Głęboko zakorzeniony. W tych samych badaniach aż 62 proc. respondentów wybrało jedną z odpowiedzi antysemickich, 43 proc. przynajmniej jedną z odpowiedzi prożydowskich. Można z tych wyliczeń określić dość mgliście, że całkiem wolnych od antysemityzmu nowoczesnego jest około 40 proc. badanych, zaś około 60 proc. ma poglądy w różnym stopniu zbliżone do antysemityzmu. Niechęcią darzy się także inne mniejszości etniczne (głównie Romów) oraz seksualne. Badania nad polską ksenofobią są jednak trudne.

Wiele publikacji opiera się na przykładach osobistych, a ludzie, którzy byli ofiarami tzw. hate crimes, nie zgłaszają się na policję, nie wierząc w skuteczność jej działań. W „Brunatnej Księdze” wydawanej przez stowarzyszenie „Nigdy Więcej” opisano ponad dwa i pół tysiąca przypadków ataków o podłożu rasistowskim oraz homofobicznym, a także pięćdziesiąt zabójstw, które miały miejsce w Polsce w latach 1987-2008. Ksenofobia głęboko zakorzeniona jest również w polskim języku i kulturze: „cyganienie”, „żydzenie”, „pedalskość” to słowa i sformułowania stale obecne w języku, również u osób niemających z rasizmem czy neofaszyzmem nic wspólnego.

Podobnie jest z polskimi emigrantami w UK, u których słowa takie, jak „Pakol”, „Ciapaty” czy „Angol” są w powszechnym użyciu. Nikt na to nie zwraca uwagi i tego nie piętnuje. W tym przypadku również panuje polonijne, medialne przyzwolenie. A to jest niebezpieczne, gdyż nienawiść wobec innych przemycana w języku, obyczajach i zachowaniach kulturowych prowadzi do rzeczywistej dyskryminacji i w procesie długofalowym do zbrodni. Tak dzieje się w Polsce. Bezkarność zachęca do brutalizacji. Ultraprawicowe podziemie rośnie z roku na rok wspierane przez fasadowe, legalne organizacje. Ataków jest coraz więcej. Tylko w ostatnich tygodniach bandy umundurowanych narodowców bezkarnie grasowały po Białymstoku, bijąc alternatywną młodzież. Atakowane są squaty, manify i marsze równości. Szkoda, że dokument BBC wywołał wśród polskiej społeczności jedynie falę oburzenia i nie stał się punktem wyjścia do debaty nad naszą ksenofobią. A tej debaty bardzo potrzebujemy. Również na emigracji.

Autor: Radosław Zapałowski
Źródło: eLondyn


TAGI: , , , , , , , , , , , , , ,

Poznaj plan rządu!

OD ADMINISTRATORA PORTALU

Hej! Cieszę się, że odwiedziłeś naszą stronę! Naprawdę! Jeśli zależy Ci na dalszym rozpowszechnianiu niezależnych informacji, ujawnianiu tego co przemilczane, niewygodne lub ukrywane, możesz dołożyć swoją cegiełkę i wesprzeć "Wolne Media" finansowo. Darowizna jest też pewną formą „pozytywnej energii” – podziękowaniem za wiedzę, którą tutaj zdobywasz. Media obywatelskie, jak nasz portal, nie mają dochodów z prenumerat ani nie są sponsorowane przez bogate korporacje by realizowały ich ukryte cele. Musimy radzić sobie sami. Jak możesz pomóc? Dowiesz się TUTAJ. Z góry dziękuję za wsparcie i nieobojętność!

Poglądy wyrażane przez autorów i komentujących użytkowników są ich prywatnymi poglądami i nie muszą odzwierciedlać poglądów administracji "Wolnych Mediów". Jeżeli materiał narusza Twoje prawa autorskie, przeczytaj informacje dostępne tutaj, a następnie (jeśli wciąż tak uważasz) skontaktuj się z nami! Jeśli artykuł lub komentarz łamie prawo lub regulamin, powiadom nas o tym formularzem kontaktowym.

24 komentarze

  1. Radek 09.06.2012 11:02

    Dlaczego badania nad tolerancją prowadzi się na przykładzie Żydów. Bo jednak Żydzi mają specyficzne miejsce w Polskiej polityce i niechęć do nich może być uzasadniona ich działaniami w Polsce, a nie samym rasizmem. Można by robić ankiety na Indianach, albo murzynach. Byłyby zupełnie inne. Co nie zmienia stanu rzeczy, że Polska jest krajem gdzie bardzo duża cześć społeczeństwa NIENAWIDZI inności, choć często sobie nie zdaje z tego sprawy. Ludzie myślą, że “bo to dzicz”, “oni to nawet…” itp. itd.

    Odkreślanie, że jakiś wyimaginowany “zachód” jest kulturalny jest standardowo utarte w polskich mediach. Nie wiem, czy tym zachodem są Niemcy, czy Francja… ale chyba piszący sam tego nie wie.

    W wielu krajach ludzie są tak zajęci sobą i wtrącanie się w sprawy innych nie jest stosowne dlatego w tychże krajach występuje mniej przejawów rasizmu, ale to nie znaczy, że obywatele tych krajów są bardziej tolerancyjni, tylko, że z jakiś powodów jest mniej przejawów, np. są tak zapracowani, że nie mają kiedy…

  2. Hassasin 09.06.2012 11:43

    Ani multi ani kulti . To nie działa ! Spytaj Szweda , Holendra czy Niemca , ale w prywatnej rozmowie co sądzi o odmienności , inności , co sądzi o emigrantach z spoza Naszego kręgu kulturowego …to dowiesz się prawdy . Oni też ,,ICH,, nienawidzą . Jedyny problem że maja lepsze media i nie wypływają takie ekskrementy na powierzchnię .
    I bardzo dobrze że Polacy to rasiści , bardzo dobrze że nie lubią inności . Dzięki temu jest homogenicznie na ulicach i nie mamy potencjalnej piątej kolumny w kraju .

  3. Hassasin 09.06.2012 11:48

    @Radek
    Na tzw zachodzie ludzie mają po prostu więcej pieniędzy . Ciekaw naprawdę jestem jak by wyglądała ich tolerancja za 1000 pln a nawet 2000 pln co miesiąc na rękę ?!

  4. monsternik 09.06.2012 12:37

    Nie interesuje mnie co myśli i mówi o mnie BBC bo to są żydowskie media które na każdym kroku nas szkalują i nie pamiętam dokładnie słów któregoś z ważniejszych żydów , nazwiska i stanowiska nie pamiętam niestety ale zostało to powiedziane otwarcie na zjeździe żydów że dopóki Polska nie wypłaci żydom odszkodowania za stracone mienie w 2 wojnie światowej dopóty będzie szkalowana i poniżana na arenie międzynarodowej i właśnie to robią najlepiej jak to potrafią za pomocą machiny medialnej .

  5. poprostujakub 09.06.2012 14:44

    Serce rośnie, gdy portal schodzi na psy (nie obrażając psów) ale czytelnicy wciąż na poziomie 🙂

  6. frasobliwy 09.06.2012 15:31

    realista twój post powien być skasowany za prymitywne obrażanie innych użytkowników.
    “Reportaż” BBC był robiony pod z góry założoną tezę, świadczy o tym cenzura wypowiedzi i nie publikowanie wypowiedzi nie zgodnych z założoną tezą (np. wypowiedź Saidiego z Cracovii).!
    Ten “reportaż” mogł powstać o byle jakim kraju. Wszędzie można znaleźć takie zachowania.

    Ja jednak się nawet lekko cieszę z tego “reportażu”. Może dzięki niemu będziemy mieć mniej chętnych imigrantów. Na granicach powinniśmy mieć tabliczki z napisem “Nie zapomnij o wyborze swojej trumny”

    Dodatkowo należy wspomnieć, że to z Angli w trumnie wrócił polak. Został zabity za bycie polakiem. Więc jakie to państwo jest rasistowskie?

  7. pablitto 09.06.2012 16:15

    tak czy owak – ksenofobię uważam za prymitywizm na niższym stopniu ewolucji (mentalnej).

  8. frasobliwy 09.06.2012 17:55

    To czy portal schodzi na psy czy nie to jego subiektywna ocena, ale obrażanie go nie świadczy o tobie dobrze. Skoro jest takie miękkie i sympatyczne to może na matkę też tak będziesz wołał jak ciebie zdenerwuje.
    Trochę kultury …

  9. Gucio95 09.06.2012 19:38

    Mi się bardzo podoba, że są artykuły pisane przez ludzi o różnych poglądach i oby tak zostało 😉

    A temat artykułu interesujący( chodzi o nietolerancję, bo telewizję to ja omijam szerokim łukiem) i cały czas się dziwię skąd w ludziach tyle nienawiści… zamiast pomagać sobie to jeden drugiemu przeszkadza i życzy drugiemu jak najgorzej… ot logiczne myślenie. No cóż… mam nadzieję, że będzie lepiej 😉

  10. mr_craftsman 09.06.2012 20:05

    polski “stadionowy rasizm” jest stosunkowo słaby w porównaniu z ukrytym rasizmem i ksenofobią – bardzo silnych w UK, Holandii, Skandynawii…

    Anglicy muszą sobie poprawiać samopoczucie i wybielać sumienie za pomocą fałszywych filipik pisanych pod tezę.

    z “dokumentu” BBC wycięto nie tylko wypowiedź Saidiego z Cracovii, ale także Bitona i Meliksona z Wisły i wielu innych piłkarzy.

    postawiono na tych, którzy dawno wypadli w cień, bo byli ciency i próbują wypłynąć na wypowiedziach do mediów – np Olisadebe, którego dosięgł straszliwy rasizm posiadania żony-polki.
    niestety Oli był za cienki i leniwy i pęta się teraz po egzotycznych logach typu Chiny – gdzie biorą go właściwie tylko z rasistowskich powodów – czarny obcokrajowiec to przychody dla klubu.
    ale jakoś ten rasizm mu nie przeszkadza…

    ot cała ta afera to wybuch Brytyjskiej hipokryzji wynikającej z frustracji – UK jest podbijane przez kolorową imigrację i nic nie mogą z tym zrobić, nie mogą nawet wyrazić poglądów o leniwych czy nadmiernie płodnych imigrantach na benefitach, bo od razu oskarżą ich o “rasizm”.

    tej brytyjskiej kampanii nienawiści należy pokazać wielkiego faka…

  11. Pola 09.06.2012 23:22

    @xxx31
    Masz rację.Polacy nie mają problemów z innością. Za to Brytyjczycy mają. w Polsce nikt nie rzuca skórek od banana na murawę gdy w zespole są czarnoskórzy zawodnicy a w Anglii tak właśnie się robi.

    @frasobliwy
    Słusznie zauważyłeś, że reportaż BBC był robiony pod z góry założoną tezę. Akurat znowu nasila się antypolska kampania na świecie gdzie chwyta się różnych metod aby Polskę sprowadzić do parteru. Dobrze, że pojawiają się równocześnie wypowiedzi broniące Polski.

  12. Nostradamus 10.06.2012 01:43

    Jeżeli 43 proc. wybiera przynajmniej jedną z odpowiedzi prożydowskich to znaczy że nie są ANTYSEMITAMI? Toż to są wnioski idioty. Jestem zdeklarowanym przeciwnikiem KULTURY ŻYDOWSKIEJ, WŁADZ IZRAELA, PRZYWAR ŻYDOWSKICH i wielu innych elementów związanych z “narodem wybranym”. TO nie jest ANTYSEMITYZM tylko zwyczajny rozsądek.

  13. pasanger8 10.06.2012 05:00

    Polacy rasiści każdy to powie-śpiewał kiedyś jeden zespół z Ostrowa Wielkopolskiego -nikt temu jakoś nie zaprzeczał.Tutaj po wpisach co poniektórych widać zadowolenie i wręcz dumę z rasizmu i homogeniczności polskiego społeczeństwa.My Polacy nie lubimy być krytykowani -to zdecydujcie się rasizm i antysemityzm jest i BBC go zauważyło czy BBC to żydowska propaganda i jesteście dumni z bycia rasistami.
    Dobrze wiemy jakie przyśpiewki śpiewają kibice typu: ,,Zrobimy z wami co Hitler zrobił z Żydami i gdy chcą kogoś obrazić krzyczą Jude albo Żydzi ,Żydzi cała polska was się wstydzi(nie użyłem wielkiej litery w nazwie kraju gdyż uważam w tym przypadku użycie nazwy mojego kraju za nieuprawnioną profanację).
    BBC wypomniała nam tylko prawdę -to co jest na zachodzie nie do pomyślenia(np.:naśladowanie małp i obraźliwe okrzyki do czarnoskórych piłkarzy) -to u nas na stadionach norma-za granicą łatwo dostać za taki numer zakaz stadionowy na długo i sutą grzywienkę do zapłaty-zatem w Anglii już o stadionowych bandytach zapomniano. O prawdziwych źródłach rasizmu i faszyzmu czyli wielkim bezrobociu i nieprzestrzeganiu praw pracowniczych i przymusie konkurowania w szarej strefie z Ukraińcami ,Chińczykami ,Czeczenami ,Nigeryjczykami długo by gadać-na fali podobnego kryzysu demokracji i ekonomii wypłynął kiedyś Adolf Hitler i wiadomo czym to się skończyło obyśmy nie przeżywali powtórki z tej historii jako farsy.

  14. belfanior 10.06.2012 09:57

    Ostatnio bedac w londynie lazilem sobie po ulicach.
    W pewnym momencie wzrok moj przeslizgnal sie po przechodzacym opodal czarnoskorym przechodniu.Nawet nie zwrocilbym na niego uwagi gdyby nie jego agresywny komentarz: NA CO SIE K…RWA GAPISZ?JESTES RASISTA?
    Coz ,nie bylem ale chyba zaczne byc…

  15. NovySymbol 10.06.2012 10:01

    pasanger8 – “przypadku użycie nazwy mojego kraju za nieuprawnioną profanację” – TO nie jest Twój KRAJ . . Ale życie iluzją to przecież nie przestępstwo Ale Wręcz nakaz – może dostaniesz medal od Premiera . Albo jesteś jednym z nich 🙂 i faktycznie to jest twoje bo zabierasz innym ich krew i pot , trud pracy i życia – pewno twój bogaty tatuś poseł albo inny z tamtej elity – daje ci kieszonkowe za takie teksty . NIE DLA RASIZMU / ALE I PRZECIW ILUZJI KTÓRĄ ŻYJĄ I TWORZĄ AGENCI TYPU -pasanger8

  16. NovySymbol 10.06.2012 10:04

    Nostradamus 10.06.2012 01:43 – tan pan ma racje .

  17. pasanger8 10.06.2012 11:58

    Zarzucanie mi bycia agentem jest śmiechu warte -każdy kto śledzi moje wpisy dobrze wie ,że nie przepadam równie ostro za całym PO -PiSem.AWS-bisem czy jak ich tam nie nazwać. To jest mój kraj i niech mi lepiej naziole nie wchodzą w drogę bo zaczynają mnie i wielu moich znajomych wkurzać. Bycie rasistą to dla mnie zwyczajnie obciach i nieracjonalne postępowanie.Chciałbym ,żeby mi płacili za takie wpisy gdyż nieraz wymiotować mi się chce patrząc co wypisują ludzi podający się za patriotów i wycierający sobie gębę wielkimi słowami.Jednak jeżeli chcesz dyskutować to odnoś się do argumentów -zarzucenie mi bycia agentem to nie argument.

  18. mr_craftsman 10.06.2012 14:07

    @ pasanger8

    to co wypisujesz, że “na zachodzie jest nie do pomyślenia” właśnie na zachodzie występuje bardzo często.
    występowało częściej, tylko narzucono drakońskie i dość uznaniowe kary za niby rasizm (krzywe spojrzenie).
    teraz rasizm jest 100 razy silniejszy, tylko że stał się sprawą prywatną.

    polski “rasizm” wynika z wieśniackiej głupoty – wieśniak jest nieufny wobec każdego, dopóki go nie pozna.
    polski “rasizm” jest dość płytki i łatwo przemija, nie ma w nim nienawiści.

    natomiast wszelkie zabiegi brytyjskich czy holenderskich bulwarówek są dość podstępne, ich rasistowskie akcje trwają od wielu lat, typu polacy jedzą łabędzie, zabierają pracę, etc…

    to jest dość zorganizowana akcja, i trzeba być dość tępym aby tego nie zauważyć.
    trzeba też być dość tępym aby srać we własne gniazdo w sytuacji, kiedy właściwie tylko państwa narodowe i narody trzymające się razem odnoszą sukcesy.
    w żadnym rasistowskim państwie typu UK, Holandia czy Skandynawia nie ma tak zwartej medialnej akcji przeciwko własnemu państwu i obywatelom jak w Polsce.

    lobby żydowskie jeździ po Polsce jak chce, za niedługo napiszą, że to Polska zrzuciła bomby nuklearne na Hiroszimę i Nagasaki i wszyscy się z tym zgodzą – bo w krajach typu USA obowiązuje tzw prawda ekranu – raz rzuconego na wizji błota nie da się zmyć.
    przypominam, że odpowiedzią Obamy na ewidentny błąd była cisza.
    dopiero po oficjalnym liście z MSZ raczył odpisać.
    to jest kurwa porażka! porażka polskiej dyplomacji.

    więc z łaski swojej, jeśli rozumiesz cokolwiek z polityki światowej, to racz przestać dosrywać Polsce, gdyż już dość mamy obsrywania ze wszystkich stron tzw “pierwszego świata”

  19. margi 10.06.2012 19:52

    Nigdy nie chcialam byc rasistka, kierowalam sie zawsze zasadami tolerancji i akceptacji. Niestety do czasu. I bardzo przykro mi to mowic ale od kiedy zaczelam pracowac z kolorowymi zmienilam moja na ich temat opinie. Pod wplywem tego co widze. Nie na darmo mowi sie, ze roznica miedzy rasista a antyrasista to dwa tygodnie. Dwa tygodnie przebywania z nimi. Wiem, ze nie jest to kwestja koloru skory ale tak sie jakos sklada, ze akurat ci ludzie potrafia byc naprawde szokujaco “dzicy” w swoich obyczajach. Moze w ich kregach kulturowych ich zachowania sa norma ale nie tutaj w Europie. Jak chcecie moge wiele poopowiadac…

  20. margi 10.06.2012 19:53

    Zaraz pewnie posypia sie baty na mnie 🙂

  21. accidentalprotege 10.06.2012 23:25

    @margi
    Nie ty jedna.
    Ja stałem sie rasistą, gdy prowadząc w Norwegii firmę miałem zlecenia od pakoli.
    Na 10 klientów z Pakistanu (czasami już tu urodzonych), 10 prób oszukania, prób niezaplacenia, nieodbieranie telefonów.
    W swojej firmie zastosowałem SEGREGACJĘ RASOWĄ !!!
    Każdy klient o innym niż biały kolor skóry, dostaje odpowiednio wyższą cenę + dużą zaliczkę…i mam spokój.
    Mój rasizm, pogłębił się gdy do mojego budynku sprowadziła sie rodzina somalijska.
    Smród, syf, burdel, wrzaski, a na każde zwrócenie uwagi, pada odpowiedź “respect”
    Tak jestem rasistą, a “tolerancyjne” poglądy mojego syna, który tu przyjechał uczyć się, wytrzymały tylko tydzień przy kontaktach w szkole z pakisami i innymi pastowanymi.

  22. Czejna 11.06.2012 00:49

    “Dlaczego badania nad tolerancją prowadzi się na przykładzie Żydów. Bo jednak Żydzi mają specyficzne miejsce w Polskiej polityce i niechęć do nich może być uzasadniona ich działaniami w Polsce, a nie samym rasizmem. Można by robić ankiety na Indianach, albo murzynach. Byłyby zupełnie inne.” Trzezwa uwaga Radku.
    “Ani multi ani kulti . To nie działa ! Spytaj Szweda , Holendra czy Niemca , ale w prywatnej rozmowie co sądzi o odmienności , inności , co sądzi o emigrantach z spoza Naszego kręgu kulturowego …to dowiesz się prawdy.” Hassasin i tu masz racje. Spraktykowalem to juz dawno temu i potwierdzam taki stan rzeczy, tylko faktycznie popytac nalezy ludzi, ktorzy juz Cie poznali i ktorzy nie maja obaw co do Ciebie.
    margi i accidentalprotege zupelnie jakbym czytal o mej wlasnej zaskakujacej zmianie pogladow podczas podrozy mych chlebowych. W dalszym ciagu nie czuje sie rasista, ale juz sie poddalem i stwierdzam, ze ich po prostu nie rozumiem (pomimo ze probowalem) i nie akceptuje niestety. Wszytko to jest tak inne, ale czy musze to stale znosic? Moze nie doroslem do multi-kulti.

  23. pasanger8 11.06.2012 08:20

    @ mr craftsmanie ależ ja nie dosrywam Polsce po prostu nie lubię rasizmu i dyskryminacji i tak samo przeszkadza mi on w Polsce(gdzie mamy do czynienia z jego początkami-naziole próbują polować na lewaków,dredowców,lesbijki i gejów,bezdomnych-na razie nie są z tym zbyt wyrywni gdyż nie ma na klimatu powszechnego przyzwolenia)jak też przeszkadza mi w Izraelu,który jest państwem w pełni rasistowskim-stosującym zasady segregacji etnicznej i prześladującym Palestyńczyków włącznie ze strzelaniem i zabijaniem demonstrujących Palestyńczyków-zrobili nawet getto XXI wieku za murem -gdyby dziś Hitler żył na pewno budowałby podobne mury.

  24. accidentalprotege 11.06.2012 09:38

    @pasanger8

    Zapomniales napisac o lewakach (antifa),polujacych na tych ktorych oni sami uznaja za faszystow.

Dodaj komentarz

Zaloguj się aby dodać komentarz.
Jeśli już się logowałeś - odśwież stronę.