
„Wikipedia”  formalnie  za
scentralizowaną edycją
16 lutego 2021
Na  „Wikipedii”  istnieją  niewielkie  grupy  zwolenników
wspierających zmiany we władzach suwerennych państw. Jedna z
takich  prawicowych  grup,  będąca  zwolennikiem  wenezuelskiej
opozycji, umieściła na czarnej liście niezależne media, takie
jak  „The  Grayzone”  (na  liście  znajduje  się  też  portal
WolneMedia.net, do którego nie wolno linkować – przypis WM) z
powodów  jawnie  politycznych,  łamiąc  tym  samym  wytyczne
encyklopedii. „Wikipedia”, gigant internetowej encyklopedii,
cenzuruje  niezależne  serwisy  informacyjne,  dodając  je  do
oficjalnej czarnej listy „potępianych” mediów objętych tabu.

„The Grayzone” jest jednym z serwisów informacyjnych, na które
skierowana  jest  kampania  cenzury.  Kolejne  sankcje  obejmują
lewicowe i antyimperialistyczne media, takie jak „MintPress
News” i latynoamerykański nadawca wiadomości Telesur, a także
kilka  prominentnych  prawicowych  witryn  politycznych,  w  tym
Daily Caller. Kampania mająca na celu umieszczenie na czarnej
liście „The Grayzone”, została zainicjowana przez redaktorów
„Wikipedii”,  którzy  identyfikują  się  jako  Wenezuelczycy  i
otwarcie stają po stronie opozycji tego kraju, wspieraną przez
Stany  Zjednoczone.  Użytkownicy  ci  obsesyjnie  monitorują
artykuły dotyczące Wenezueli, agresywnie forsując linię zmiany
reżimu  i  starając  się  wykluczyć  wszelkie  informacje  lub
opinie, które kolidują z ich programem. Do tej internetowej
kabały  zwolenników  wenezuelskiej  opozycji  dołączyła  grupa
neokonserwatystów,  którzy  spędzają  niezliczone  godziny
dziennie,  każdego  dnia,  zasypując  artykuły  „Wikipedii”
tematami  do  dyskusji  broniącymi  zachodniej  interwencji  i
demonizując oficjalnych wrogów NATO.

Ta  niewielka  garstka  redaktorów  skutecznie  zakazała
„Wikipedii” cytowania „The Grayzone”, fałszywie twierdząc, że

https://wolnemedia.net/wikipedia-formalnie-za-scentralizowana-edycja/
https://wolnemedia.net/wikipedia-formalnie-za-scentralizowana-edycja/


witryna  publikuje  niewiarygodne,  fałszywe  lub  sfabrykowane
informacje. W rzeczywistości, przez ponad cztery lata naszego
istnienia, w tym przez pierwsze dwa lata hostowania naszej
strony na serwerach serwisu „AlterNet” (którego używanie nie
jest  zabronione  na  „Wikipedii”),  „The  Grayzone”  nigdy  nie
musiało  wydawać  większych  poprawek  ani  wycofywać  swoich
artykułów.

To  co  czyni  tą  sytuację  jeszcze  bardziej  absurdalną,
redaktorzy stojący za kampanią mającą na celu umieszczenie na
czarnej liście „The Grayzone”, dali jasno do zrozumienia w
swoich  publicznych  dyskusjach,  że  byli  zmotywowani  do
cenzurowania artykułów „The Grayzone” w oparciu o polityczne
poglądy  jego  redaktorów,  a  nie  na  podstawie  jakichkolwiek
kłamstw  lub  zniekształceń,  które  mogły  by  się  pojawić  na
naszej stronie.

Redaktor „Wikipedii”, który przewodniczył oficjalnym sondażom
mającym  na  celu  ocenzurowanie  „The  Grayzone”,  jest  super
zwolennikiem  wenezuelskiej  opozycji.  Osoba  ta  również
zainicjowała i moderowała sondaże, aby pomyślnie umieścić na
czarnej liście TeleSUR i „Venezuelanalysis”, które są jednymi
z nielicznych źródeł wiadomości, które podważają hegemoniczną
antychavistowską  narrację  wspieraną  przez  zachodnie  media
głównego  nurtu.  „Wikipedia”  narzuciła  liczne  „wytyczne”
przeciwko tego rodzaju redagowaniu przez redaktorów, co rażąco
narusza  podstawową  zasadę  platformy  nakazującą  „neutralny
punkt widzenia”.

Jednak „Wikipedia” i prowadząca ją Fundacja Wikimedia, nie
podjęły  żadnych  działań  przeciwko  gangowi  politycznie
motywowanych  redaktorów,  którzy  wzięli  na  celownik  „The
Grayzone”. Zamiast tego dało im swobodę rażącego sabotowania
rzekomego zaangażowania encyklopedii w neutralność i ochrony
opinii  publicznej,  przed  krytycznymi  raportami,  które  są
sprzeczne z agendą Waszyngtonu.

Obsada  redaktorów,  którzy  chcą  cenzurować  „The  Grayzone”,



rozciąga  się  od  teoretyków  spiskowych  Russiagate,  przez
anarcho-neokonów,  lobbystów  na  rzecz  zmian  władzy,  aż  po
elitarnych wenezuelskich członków opozycji. W zasadzie każda
siła  i  stronnictwo,  która  jest  zagrożona  dziennikarstwem
podważającym  oficjalną  linię  Waszyngtonu.  Ich  zdolność  do
zdominowania  „Wikipedii”,  jest  symptomem  znacznie  większego
kryzysu,  który  fundamentalnie  zepsuł  witrynę  i  podarł  na
strzępy jej zasady.

Internetowa  encyklopedia  stała  się  głęboko  niedemokratyczną
platformą,  zdominowaną  przez  wspieranych  przez  państwo
zachodnich graczy i korporacyjne wydziały public relations,
łatwo manipulowanych przez potężne siły. Jest zarządzana przez
osoby, które często reprezentują te same elitarne interesy,
lub są zgodne z ich polityką zmiany reżimów.

„Wikipedia” jest zdominowana przez
propagandę  sponsorowaną  przez
państwa i korporacyjny PR
„Wikipedia” to jedna z najpopularniejszych stron internetowych
na Ziemi, o ruchu większym niż megakorporacja Amazon. Jest to
główne  źródło  informacji  dla  ludzi  na  całej  planecie.
„Wikipedia” publikuje w kilku różnych językach. Ten artykuł
skupia się na anglojęzycznej wersji „Wikipedii”, która jest
zdecydowanie największa. Chociaż witryna reklamuje się jako
encyklopedia typu open source, którą każdy na świecie może
edytować, w rzeczywistości jest platformą ściśle kontrolowaną
przez  niewielką  grupę  administratorów  i  redaktorów,  oraz
silnie zdominowana przez potężne instytucje, które mają zasoby
do mobilizacji użytkowników wspierających ich interesy.

Badania akademickie wykazały, że w latach 2001-2010, aż 80%
zmian  w  „Wikipedii”  zostało  dokonanych  przez  zaledwie  1
procent użytkowników. W rzeczywistości statystyki dostarczone
przez „Wikipedię” pokazują, że nieco ponad 3000 redaktorów



jest „bardzo aktywnych” w serwisie, co oznacza, że ​​publikują
ponad 100 zmian miesięcznie. Innymi słowy, niewielka garstka
redaktorów ma ogromną kontrolę nad tym, co ludzie na całym
świecie czytają, szukając informacji w internecie. Tymczasem
wskaźniki  przyrostu  nowych  redaktorów  gwałtownie  spadły  na
przestrzeni lat.

Tak więc „Wikipedia” jest wszystkim innym, niż demokratycznym
i zdecentralizowanym rynkiem pomysłów i informacji, jako który
się reklamuje.

Jeszcze  bardziej  niepokojący  jest  fakt,  że  rządy,  agencje
wywiadowcze i duże korporacje, utrzymują znaczący wpływ na
„Wikipedię”  redagując  ją,  aby  przepychać  swoje  inicjatywy,
jednocześnie uważnie monitorując artykuły i nadzorując nowe
edycje. CIA, FBI, Departament Policji Nowego Jorku, Watykan i
gigant paliw kopalnych BP, to tylko kilku, którzy zostali
przyłapani na bezpośrednim edytowaniu artykułów „Wikipedii”.
Ale  zgnilizna  sięga  znacznie  głębiej.  Potężne  interesy
zaczynając  od  państw  po  firmy,  zatrudniają  redaktorów
„Wikipedii”,  aby  wybielali  wpisy  na  ich  temat.  Jednymi  z
klientów stosujących takie praktyki, byli Facebook a także
korporacyjni giganci medialni, tacy jak NBC i oligarchowie
Koch Brothers.

Rzeczywiście,  istnieje  cały  chałupniczy  przemysł  chętnych
propagandystów,  pasjonatów  public  relations  i  cyfrowych
najemników,  którzy  chętnie  manipulują  łatwym  dostępem  do
internetowej  informacji,  jeśli  tylko  wystarczająco  im
zapłacisz.  Podobnie  skrajnie  prawicowy  izraelski  polityk
Naftali Bennett, która zorganizowała szkolenia, w celu pomocy
nowym  redaktorom  w  rozpowszechnianiu  propagandy  hasbary
(polityki  PR  mającej  na  celu  przedstawienia  Izraela  w
pozytywnym  świetle)  na  łamach  „Wikipedii”.  Gazeta  Guardian
zauważyła,  że  izraelskie  grupy  zaplanowały  „konkurs  na
najlepszego syjonistycznego redaktora”, z nagrodą w postaci
przelotu balonem nad Izraelem.



Rządy wielu państw oraz instytucje wspierane przez państwa,
zostały przyłapane na starannym kreowaniu swojego wizerunku na
„Wikipedii”. Polityka astroturfingu jest znana od dawna. The
New York Times opublikował artykuł na temat „korporacyjnego
edytowania „Wikipedii” w 2007 roku. Od tego czasu problem
tylko  się  pogorszył.  „Wikipedia”  jest  zasadniczo  tablicą
ogłoszeniową dla potężnych interesów, tymczasem grupa, która
nią kieruje czyli Fundacja Wikimedia, nie wyraziła dotychczas
zainteresowania  zwalczaniem  tej  patologicznej  sytuacji.  W
raporcie Times z 2007 roku, założyciel „Wikipedii” Jimmy Wales
powiedział,  że  chociaż  zachęca  do  unikania  konfliktu
interesów, to „Nie uczynimy tego zasadą absolutną”, będzie to
tylko  „wskazówka”.  Te  technicznie  wskazówki  „Wikipedii”
zabraniają  edytowania  wpisów,  gdzie  występuje  konflikt
interesów,  ale  praktycznie  nic  nie  robi  się  w  celu
powstrzymania  tego  zjawiska.  „Wikipedia”  nie  ma  żadnych
istotnych  mechanizmów  monitorowania  i  wykorzeniania  tego
zjawiska.

W  rzeczywistości,  „Wikipedia”  jednocześnie  informuje  swoich
redaktorów, że mogą po prostu „ignorować wszystkie zasady”
zapewniając ich, że „nie ma sztywnych zasad”. Ta sprzeczność
pokazuje,  jak  encyklopedia  może  mieć  ciastko  i  je  zjeść
ciastko  jednocześnie  twierdząc,  że  jest  zdecentralizowana,
demokratyczna,  przeciwna  politycznym  uprzedzeniom  i
partykularnym  interesom,  a  jednocześnie  być  całkowicie
przytłoczoną tymi problemami.

Politycznie motywowane edycje
Fakt,  że  zdecydowana  większość  zmian  w  „Wikipedii”  jest
wykonywana przez niewielki odsetek użytkowników, ułatwia małym
grupom dysponującym czasem i zasobami promowanie politycznie
stronniczych  edycji  na  stronie.  „Wikipedia”  ma  jedną  z
największych wyszukiwarek w całym internecie, więc cokolwiek



pojawia  się  na  stronie,  jest  praktycznie  niemożliwe  do
ukrycia.  „Wikipedia”  jest  zazwyczaj  szczytowym  wynikiem  w
danym  temacie,  często  nawet  nad  stroną  główną  witryny,  w
wyszukiwarce takiej jak Google. W ten sposób kilku elitarnych
redaktorów ma ogromny wpływ na globalną populację, manipulując
opinią publiczną w celu narzucenia swojej politycznej linii.
Niewiele osób nawet wie, że istnieją.

W  alternatywnych  mediach  pojawiły  się  pewne  relacje,  na
przykład  o  tajemniczym  redaktorze  Philipie  Crossie.  Ten
samotny użytkownik spędza wiele godzin dziennie, praktycznie w
każdym tygodniu, obsesyjnie monitorując i edytując artykuły,
aby oczerniać dziennikarzy i polityków antywojennych.

Ale problem jest znacznie większy niż w przypadku Philipa
Crossa.  Większa  grupa  redaktorów  wspierająca  zachodni
interwencjonizm, spędza ogromne ilości czasu na cenzurowaniu i
zniekształcaniu treści „Wikipedii”, aby forsować swój program
polityczny. Ci redaktorzy nie tylko manipulują i monopolizują
łatwy dostęp do informacji na świecie, ale ponadto prowadzili
nawet kampanie mające na celu usuwanie artykułów z „Wikipedii”
wielu lewicowych dziennikarzy i przedstawicieli mediów.

Strona  popularnego  youtubera  Kylea  Kulinskiego,  została
usunięta  po  kampanii  prowadzonej  przez  fanatycznych
ekstremistów  zmiany  reżimu.  Ben  Norton  również  odczuł
skuteczną  w  działaniu  kampanię  po  tym,  jak  jego  artykuły
zniknęły z „Wikipedii” w związku z zniesławiającą go kampanią.

Politycznie motywowane edycje, technicznie naruszają drugi z
pięciu  filarów  „Wikipedii”,  który  wymaga  od  redaktorów
przestrzegania  „neutralnego  punktu  widzenia”.  „Wszystkie
treści  encyklopedyczne  w  „Wikipedii”  muszą  być  napisane  z
neutralnego  punktu  widzenia  (NPOV),  co  oznacza  uczciwe,
proporcjonalne  i  o  ile  to  możliwe,  bez  redakcyjnej
stronniczości. Wszystkie istotne opublikowane poglądy, muszą
być poparte przez wiarygodne źródła na dany temat ”, stwierdza
zasada.  „Wikipedia”  w  podobny  sposób  przyjęła  wskazówkę



przeciwko orędownictwu, czym jest: „wykorzystanie „Wikipedii”
do promowania osobistych przekonań lub planów kosztem celów
„Wikipedii” i podstawowych zasad dotyczących treści, w tym
weryfikowalności i neutralnego punktu widzenia”.

Ponadto „Wikipedia” twierdzi, że nie zgadza się z tak zwanymi
„kontami  przeznaczonymi  w  jednym  celu”  lub  użytkownikami,
„których  edycja  ogranicza  się  do  jednego  bardzo  wąskiego
obszaru  lub  zestawu  artykułów,  lub  których  edycja  wielu
artykułów  wydaje  się  służyć  wspólnemu  celowi”.  Ale  w
rzeczywistości wytyczne są pustymi ideami, które rzadko, jeśli
w ogóle egzekwuje się, zwłaszcza gdy atakowane są lewicowe i
antyimperialistyczne  medialne  osobistości.  Rzeczywiście,
„Wikipedia” jest zdominowana przez redaktorów, którzy wykazują
wyraźne  uprzedzenia  i  używają  edycji  do  promowania  swoich
ideologii i interesów politycznych.

Platforma  nie  ma  mechanizmów,  które  mogłyby  pociągać  tych
redaktorów  do  odpowiedzialności  i  zapobiegać  takiej
działalności. Ci użytkownicy są odpowiedzialni za większość
zmian dotyczących całych tematów, zwłaszcza kontrowersyjnych
kwestii  politycznych.  A  „Wikipedia”  nie  ma  narzędzi  aby
wzmocnić działanie wytycznych. W bardzo rzadkich przypadkach,
gdy redaktor zostanie zbanowany, może po prostu utworzyć nowe
konto. Jeśli ich adres IP jest zablokowany, mogą redagować
artykuły za pomocą nowego urządzenia.

System ten ułatwia kilku użytkownikom koordynowanie współpracy
nie  tylko  przy  pisaniu  i  edytowaniu  artykułów,  które
odpowiadają ich zainteresowaniom, ale nawet przy umieszczaniu
na czarnej liście całych źródeł wiadomości, które ujawniają
ich  występki.  Kampania  mająca  na  celu  cenzurowanie  „The
Grayzone”  i  innych  niezależnych  mediów,  jest  klasycznym
studium przypadku tego problemu i wyraźnym odzwierciedleniem
szalejącego  uprzedzenia,  które  jest  sprzeczne  z  jednym  z
podstawowych filarów „Wikipedii”.



Czarna lista „Wikipedii”
„Wikipedia” prowadzi oficjalną listę wiarygodnych źródeł. Są
to  serwisy  informacyjne,  które  redaktorzy  mogą  cytować  w
artykule.

Redaktorzy  wyższego  poziomu  i  administratorzy,  którzy  mają
specjalne  przywileje,  które  nie  są  przyznawane  przeciętnym
użytkownikom, debatują w encyklopedii nad tym, które źródła są
uważane za legalne. Nie istnieje niezależny nadzór nad tym
procesem.  Jest  on  w  większości  zmonopolizowany  przez  małą
grupę,  która  wielokrotnie  wykazywała  rażące  uprzedzenia
polityczne.

Na  swojej  liście  wiarygodnych  źródeł  „Wikipedia”  utrzymuje
hierarchię klasyfikacji, aby ocenić dokładność tych mediów.
Oznaczenia te mają kolory i nazwy. Główne media korporacyjne
są  oznaczone  kolorem  zielonym  i  uważane  za  „ogólnie
wiarygodne”. Associated Press (AP), Reuters, „New York Times”,
„Washington Post”, „Wall Street Journal”, Fox News, CNN, BBC,
„The Guardian”, Bloomberg, „The Atlantic”, „The Daily Beast”,
„BuzzFeed” i „The Intercept” dostają zielone, zatwierdzające
światło.

W przypadku niektórych źródeł, nie ma konsensusu redakcyjnego
co do ich wiarygodności, więc należą one do żółtej kategorii.
Przykładami  takich  serwisów  są  VICE,  tabloidy  takie  jak
Cosmopolitan i Daily Mirror, niektóre think tanki takie jak
Centre for Economic and Policy Research, oraz kilka lewicowych
witryn internetowych, takich jak „Democracy Now” i „Counter
Punch”.

Jednak „Wikipedia” uważa, że większość niezależnych serwisów
informacyjnych  jest  „ogólnie  niewiarygodnych”  i  oznacza  je
czerwonym  kolorem.  Na  przykład  AlterNet,  The  Canary  i
Electronic Intifada są uważane za „źródła partyzanckie”, a
redaktorzy  „Wikipedii”  mogą  je  cytować  tylko  wtedy,  gdy
przypisują swoje wypowiedzi do witryny w tekście artykułu.



Niektóre prawicowe strony internetowe, takie jak The Blaze,
Daily  Wire  i  Quillette,  zostały  również  skażone  tym
określeniem, podobnie jak libertariańska witryna Zero Hedge.

Ale cenzura wymierzona w „The Grayzone” reprezentuje zupełnie
inny poziom cenzury: „The Grayzone” jest zbiorem niewielkiej
garstki publikacji, które zostały całkowicie umieszczone na
czarnej liście w „Wikipedii”. Jest uważane za „przestarzałe
źródło” i jest oznaczone kolorem ciemnoczerwonym. To najgorsze
z możliwych oznaczeń w „Wikipedii”.

Ta  cenzura  jest  wynikiem  upolitycznionej  kampanii  nacisku
prowadzonej przez centrowych, prowojennych redaktorów, którzy
starali  się  uciszyć  „The  Grayzone”  tylko  dlatego,  że
nienawidzą jego reportaży oraz redakcji. Okazało się, że nie
są  oni  w  stanie  podać  żadnych  konkretnych  przykładów
nieścisłości  lub  fałszerstw  z  naszej  strony.  Ponadpartyjni
redaktorzy, którzy prowadzili kampanię cenzury (wymienioną i
wyszczególnioną  poniżej  w  tym  artykule),  uzasadniali
umieszczenie  nas  na  czarnej  liście,  twierdząc:  „Istnieje
konsensus co do tego, że „The Grayzone” publikuje fałszywe lub
sfabrykowane  informacje.  Niektórzy  redaktorzy  opisują  „The
Grayzone”  jako  blog  Maxa  Blumenthala  i  kwestionują  nadzór
redakcyjny witryny”.

Po raz kolejny oświadczam, że „The Grayzone” nigdy nie został
zmuszony  do  wprowadzenia  poważnej  korekty  lub  wycofania
fałszywego artykułu. Oskarżenie to jest absurdalne i nie ma
dowodów na jego poparcie. Do czarnej listy „Wikipedii” na
kotrej  znajduje  się  „The  Grayzone”,  dołączyła  „MintPress
News”, niezależna, lewicowa, antywojenna witryna informacyjna
z  siedzibą  w  Stanach  Zjednoczonych.  Ta  grupa  centrowych
redaktorów „Wikipedii”, również wskazała „The Daily Caller”,
prawicową stronę internetową, jako publikującą „fałszywe lub
sfabrykowane informacje”.

„Daily Caller”, który został założony przez gospodarza Fox
News  Tuckera  Carlsona,  z  pewnością  opublikował  wątpliwe



materiały  i  artykuły  redakcyjne,  które  każdy  postępowiec
uznałby za głęboko kontrowersyjne. Jednak „Wikipedia” w dziwny
sposób  umieszcza  ją  na  tym  samym  poziomie,  co  obłąkane
skrajnie prawicowe strony internetowe, takie jak „The Epoch
Times”, czyli propagandową sieć prowadzona przez chiński kult
Falun  Gong;  blog  agregujący  „Gateway  Pundit”,  Breitbart  i
stronę internetową białej supremacji VDARE.

Według  „Wikipedii”  „The  Grayzone”,  witryna  dziennikarstwa
śledczego  założona  przez  wielokrotnie  nagradzanego
dziennikarza,  jest  równie  niewiarygodna  jak  inne
ekstremistyczne media. W tym samym czasie „Wikipedia” dała
zielone światło interwencjonistycznemu pro-NATOwskiemu blogowi
„Bellingcat” jako wiarygodnemu źródłu na równi z AP.

Jak  wcześniej  informował  „The  Grayzone”,  „Bellingcat”  jest
finansowany przez ramię rządu USA zajmującego się przewrotami
i  zmachani  stanu,  National  Endowment  for  Democracy  (NED),
wydział  CIA  stworzony  przez  Ronalda  Reagana,  który  jest
inspiratorem dla zwolenników zmian reżimu, współpracujących z
zachodnimi organizacjami wspieranymi przez rządy, takimi jak
Atlantic Council.

Założyciel  i  redaktor  „Bellingcat”  Eliot  Higgins,  mający
obsesję  na  punkcie  gier  wideo  i  porzucił  studia,  nie  ma
żadnego  zawodowego  doświadczenia  dziennikarskiego  ani
specjalistycznej  wiedzy.  Kiedy  „New  York  Times”  lekko
skrytykował jego brak wiedzy, Higgins upierał się przy swojej
wersji,  że  takowe  kwalifikacje  zdobył,  „w  czasie  godzin
spędzonych na graniu w gry wideo, co, jak powiedział, nasuwało
mu myśl, że każdą tajemnicę można rozwikłać”.

Ale ten redakcyjny gang „Wikipedii” wskazał „Bellingcat”, jako
wiarygodne  źródło  na  równi  z  najbardziej  prestiżowymi
gazetami,  jednocześnie  umieszczając  na  czarnej  liście  i
cenzurując  dziennikarstwo  śledcze  „The  Grayzone”,  witryny
informacyjnej założonej i redagowanej przez Maxa Blumenthala,
który  w  przeciwieństwie  do  Higginsa,  jest  wielokrotnie



nagradzanym dziennikarzem, który w ciągu ostatnich dwudziestu
lat  opublikował  swoje  śledztwa  w  wielu  popularnych
publikacjach  i  jest  autorem  czterech  uznanych  książek.

Redaktorzy „Wikipedii” ustalili również, że nieistniejąca już
neokonserwatywna, zatwardziała i prowojenna strona internetowa
„The Weekly Standard” jest „generalnie wiarygodnym” źródłem na
tym samym poziomie co AFP. „The Weekly Standard”, prowadzony
przez  Billa  Kristola,  ojca  chrzestnego  amerykańskiego
neokonserwatyzmu,  wydrukował  liczne  kłamstwa  i  ewidentnie
fałszywe  historie  w  okresie  poprzedzającym  inwazję  Stanów
Zjednoczonych na Irak w 2003 r., próbując argumentować za
rozpoczęciem wojny w imieniu administracji George’a. W. Busha.

Jak  widać,  „Wikipedia”  uważa  neokonserwatywne  strony
internetowe, które publikowały sfabrykowane kłamstwa na temat
nieistniejącej „broni masowego rażenia”, za wiarygodne źródła,
podczas gdy „The Grayzone” zostało wpisane na czarną listę,
najwyraźniej  z  powodu  publikacji  artykułów  opartych  na
faktach,  które  podważają  te  wszystkie  oszustwa  związane  z
obalaniem obcych rządów

Wzorce  „Wikipedii”  pokazują  również  wyraźnie  podwójne
standardy dla sieci medialnych wspieranych przez państwa. Te,
które są kierowane przez zachodnie rządy, takie jak BBC, lub
które są przyjazne interesom zachodnich rządów jak katarska
Al’Jazeera, znajdują się w zielonej kategorii jako „ogólnie
wiarygodne”, na równi z Reuterem.

Ale  serwisy  informacyjne  wspierane  przez  te  rządy  państw,
które są nieprzyjazne wobec USA za sprawą prób zmiany władzy w
ich krajach, takie jak TeleSUR, RT, HispanTV i Press TV, są
uważane przez „Wikipedię” za nieaktualne i mają ciemnoczerwony
kolor, co oznacza ich niewiarygodność.

„Wikipedia” demonizuje również organizację „WikiLeaks”, która
publikuje niejawne dokumenty, oficjalnie klasyfikując ją jako
„ogólnie niewiarygodną”, nadając jej budzący grozę czerwony



kolor i zakazując wykorzystywania jej dokumentów jako źródeł
artykułów.  „Wikipedia”  twierdzi,  że  „istnieją  obawy  co  do
tego, czy dokumenty są oryginalne, czy też podrobione”. W
rzeczywistości  „WikiLeaks”  ma  100%  potwierdzenie  w
publikowaniu  wiarygodnych  i  dokładnych  dokumentów.  Żadne
wiarygodne źródło nie kwestionuje tego.

Cenzurowanie  „The  Grayzone”
zainicjowane  przez  wenezuelskiego
zwolennika opozycji
Wszystkie  zmiany  wprowadzone  w  „Wikipedii”  są  publicznie
dostępne.  Każdy  artykuł  zawiera  dostępną  stronę  „historii
zmian”,  która  pokazuje  wszystkie  materiały,  które  zostały
dodane  lub  usunięte,  o  której  godzinie  i  przez  jakich
użytkowników,  chociaż  zdecydowana  większość  redaktorów  jest
anonimowa. Dzięki temu łatwo jest wyśledzić, kto dokładnie
naciska na linię polityczną na tej platformie i jak nadużywają
encyklopedii,  aby  realizować  swój  partyjny  program,  rażąco
naruszając  wytyczne  „Wikipedii”  nakazujące  neutralny  punkt
widzenia i odrzucające lobbowanie i konta jednocelowe.

Dochodzenie w sprawie redaktorów stojących za kampanią mającą
na celu umieszczenie na czarnej liście „The Grayzone” jasno
pokazuje,  że  większość  z  nich  to  użytkownicy  motywowani
politycznie,  którzy  wykorzystują  „Wikipedię”  do  forsowania
swoich  sekciarskich  programów.  W  rzeczywistości  redaktor
„Wikipedii”,  który  zainicjował  oficjalną  ankietę  w  celu
cenzurowania  „The  Grayzone”,  jest  prawicowym  wenezuelskim
zwolennikiem  opozycji,  który  nie  stara  się  ukrywać  swojej
pokusy wskazywania serwisów informacyjnych niezgodnych z jego
politycznymi przekonaniami.

W sierpniu 2019 r. redaktor, który używał nazwy użytkownika
MaoGo, która została później zmieniona na ReyHahn, zainicjował
dyskusję między redaktorami „Wikipedii” „O wiarygodności „The



Grayzone”. Na swoim profilu redaktor MaoGo / ReyHahn otwarcie
oświadczył, że ​​jest Wenezuelczykiem, a zmiany wprowadzone
przez  użytkownika  jasno  pokazują,  że  redaktor  zdecydowanie
popiera  prawicową  opozycję  w  tym  kraju  i  jest  głęboko
przeciwny  lewicowemu  ruchowi  Chavista  i  rządowi  prezydenta
Nicolása Maduro. Rzut oka na zmiany wprowadzone przez ReyHahn
pokazał, że użytkownik obsesyjnie edytuje strony „Wikipedii”
związane z Wenezuelą prawie każdego dnia, całymi godzinami.

Nie jest wiadomym, czy użytkownik ten otrzymuje wynagrodzenie
za  te  edycje,  które  biorąc  pod  uwagę  liczbę  godzin  pracy
wymaganej  w  ciągu  dnia,  jest  pracą,  a  nie  tylko  hobby.
„Wikipedia”  nie  ma  opracowanego  mechanizmu  wymuszającego
działania przeciwko konfliktom interesów. Wiadomym natomiast
jest,  że  kampania  ReyHahn  przeciwko  „Grayzone”  była  co
najmniej  motywowana  jego  politycznym  poparciem  dla
wenezuelskiej  opozycji.  Jeszcze  bardziej  niepokojącym  jest
fakt,  że  kiedy  MaoGo/ReyHahn  wszczął  skargę  przeciw  „The
Grayzone”, użytkownik ten nie przytoczył ani jednego przykładu
rzekomo niewiarygodnych informacji z „The Grayzone”. Zamiast
tego  użytkownik  przytoczył  udział  Maxa  Blumenthala,  Bena
Nortona  i  Anya  Parampil  w  Forum  w  Sao  Paulo,  corocznym
spotkaniu  sympatyków  lewicy  z  Ameryki  Łacińskiej,  a  także
indywidualne  komentarze,  które  Norton  poczynił  poza  swoim
reportażem w „The Grayzone”.

Do wenezuelskiego zwolennika opozycji w kampanii mającej na
celu oczernienie „The Grayzone”, dołączył inny użytkownik –
Rosguill. Wcześniejsze zmiany profilu tego użytkownika jasno
pokazują, że identyfikował się on jako socjalista z obsesyjnym
antykomunistycznym zacięciem. W 2018 roku Rosguill publicznie
wspomniał o swoim zaangażowaniu w „WikiProject Socialism”. To
kolejny  przykład  tego,  jak  redaktorzy  z  wyraźnymi
przekonaniami politycznymi cenzurują media, ponieważ uważają,
że medialne reportaże burzą ich sekciarską ideologię. Jest to
wyraźna  forma  zachowania,  która  narusza  elementarną  zasadę
„Wikipedii” nakazującą neutralny punkt widzenia.



Rosguill stwierdził wprost, że „The Grayzone” jest „mniej niż
niezawodny”. Dlaczego? Jako przypuszczalny dowód, zmotywowany
politycznie redaktor przytoczył merytoryczne doniesienia „The
Grayzone”, w których stwierdzono, że rząd USA założył serbską
grupę  aktywistów  Otpor.  W  rzeczywistości  „New  York  Times”
przyznał  w  2000  roku,  że  amerykańska  Agencja  Rozwoju
Międzynarodowego  (USAID),  National  Endowment  for  Democracy
(NED)  i  International  Republican  Institute  przeznaczyły
miliony  dolarów  na  wsparcie  dla  Otporu.  Jest  to
niezaprzeczalny  fakt,  który  jest  również  jakże  ironiczny,
albowiem został on odnotowany artykule „Wikipedii” na temat
Otpor.

Jednak ta prowadzona w złej wierze dyskusja, dała początek
oficjalnej  debacie  redaktorów,  która  miała  na  celu
ocenzurowanie  „The  Grayzone”  w  „Wikipedii”.

Zwolennicy  zmiany  reżimu
zdominowali debatę, aby skutecznie
umieścić „The Grayzone” na czarnej
liście
W  grudniu  2019  r.  kolejny  zagorzały  zwolennik  prawicowej
opozycji  w  Wenezueli  zainicjował  i  moderował  oficjalną
„ankietę”, która doprowadziła do umieszczenia „The Grayzone”
na czarnej liście. Ten wenezuelski zwolennik opozycji również
wcześniej  prowadził  udane  kampanie,  mające  na  celu
umieszczenie na czarnej liście serwisów informacyjnych TeleSUR
i  Venezuelanalysis  w  „Wikipedii”.  Post  tego  użytkownika
zapoczątkował gorącą debatę, w której pojawiły się dziesiątki
komentarzy ze strony wenezuelskiej opozycji i prozachodnich
interwencjonistów. Pokazali oni swoje polityczne uprzedzenia w
całej  rozciągłości  i  zaatakowali  „The  Grayzone”  nie  za
umieszczane tam reportaże, które są zgodne z faktami, ale
raczej z powodu osobistych poglądów jego dziennikarzy.



Ankieta ta była ściśle nadzorowana przez redaktora „Wikipedii”
ZiaLater,  który  w  przeszłości  ujawnił  na  swojej  stronie
użytkownika, że ​​jest Wenezuelczykiem. Ten redaktor uprzednio
wymienił nazwę Zfigueroa, zanim później ją usunął. ZiaLater
jest jednym z najbardziej aktywnych redaktorów zajmujących się
kontrolą treści związanych z Wenezuelą w „Wikipedii”. Rzut oka
na  jego  wkład  pokazuje,  że  ZiaLater  wyraźnie  wspiera
wenezuelską opozycje. Redaguje bardzo często, czasami całymi
godzinami w ciągu dnia. Zdecydowana większość edycji ZiaLater
ma miejsce w artykułach dotyczących Wenezueli, a redaktor ten
niemal  zawsze  narzuca  linię  polityczną  prawicowej  opozycji
tego kraju. Na przykład w ciągu jednego dnia, 22 maja 2020
roku, ZiaLater dokonał ponad 30 edycji w ciągu wielu godzin.
Prawie wszystkie edycje dotyczyły Wenezueli, w tym wspieranego
przez USA przywódcy puczu Juana Guaidó i nieudanej inwazji
opozycji na ten kraj, operacji Gideon.

Prawicowe  nastawienie  ZiaLatera  wobec  lewicowego  ruchu
Chavista jest tak wyraźne, że redaktor ma nawet zastrzeżenie
na  stronie  użytkownika:  „Proszę,  nie  oskarżaj  mnie  o
stronniczość! Dzięki temu podam więcej źródeł. Edytuję tylko
informacje  znalezione  w  źródłach”.  W  rzeczywistości  ten
zwolennik wenezuelskiej opozycji nie tylko zainicjował debatę
na temat umieszczenia na czarnej liście „The Grayzone”, ale
ZiaLater napisał również do innych sympatycznych redaktorów
„Wikipedii”,  zachęcając  ich  do  pomocy  w  postępowaniu.
Rezultatem była burza z atakami ad hominem i oszczerstwami ze
strony zwolenników interwencji Zachodu.

Większość  debaty  składała  się  z  krytyki  redaktora  Maxa
Blumenthala, jego osobistych poglądów i wypowiedzi oraz jego
dotychczasowej  pracy,  a  nie  faktograficznego  dziennikarstwa
opublikowanego  w  „The  Grayzone”.  ZiaLater  w  największym
stopniu przyczynił się do dyskusji. Zamiast dostarczać dowodów
rzekomo „fałszywych lub sfabrykowanych informacji”, za które
„The  Grayzone”  rzekomo  znajdował  się  na  czarnej  liście,
ZiaLater  stwierdził  otwarcie:  „Głównym  problemem,  jaki



Grayzone ma ze swoją polityką redakcyjną, są jej powiązania
polityczne”.

Ten  wenezuelski  zwolennik  opozycji  argumentował,  że  „The
Grayzone”  powinien  być  umieszczony  na  czarnej  liście
„Wikipedii”, ponieważ redaktor Max Blumenthal pojawił się w
rosyjskich mediach, takich jak RT, i skrytykował zachodnią
wojnę mającą na celu zmianę syryjskich władz, a także grupy
takie jak Białe Hełmy, które zostały sfinansowane dziesiątkami
milionów  dolarów  od  rządów  Stanów  Zjednoczonych  i  kilku
europejskich.  ZiaLater  zacytował  również  ukraińską  stronę
internetową „Stop Fake”, będąca antyrosyjsko nastawioną grupą
ludzi finansowaną przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych rządu
Wielkiej Brytanii i czeskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych.

Opierając się na portalu „Stop Fake”, redaktor stwierdził, że
„Rosja  często  wykorzystuje  redaktorów  Grayzone  i  jej
założyciela Maxa Blumenthala do rozpowszechniania rosyjskiej
propagandy”,  fałszywie  i  bezpodstawnie  sugerując  związek
między „The Grayzone”, który nie istnieje i nigdy nie istniał.
Redaktor,  który  sprzeciwił  się  kampanii  deprecjonowania
zauważył,  że  merytoryczne  doniesienia  „The  Grayzone”  są
cytowane przez główne media, które są uważane za wiarygodne
przez  „Wikipedię”.  Użytkownik  wskazał  na  artykuł  Glenna
Greenwalda w „The Intercept”, w którym powołuje się raport
Maxa Blumenthala obalający fałszywe oskarżenia, jakoby ​​rząd
Wenezueli  podpalił  tak  zwany  konwój  pomocy  humanitarnej
administracji Trumpa podczas próby zamachu stanu w lutym 2019
r. „The New York Times”, który pierwotnie rozpowszechnił te
fałszywe twierdzenia, później przyznał, że jego doniesienia
były  błędne,  jednocześnie  przyznając,  że  odpowiedzialną  za
podpalenie była prawicowa opozycja w Wenezueli, potwierdzając
to,  co  początkowo  donosił  „The  Grayzone”.  Ale  ZiaLater
zbagatelizował wagę tego punktu i szybko zmienił temat. Z tak
rażąco  stronniczym  moderatorem  było  jasne,  że  sondaż  od
początku był inicjowany w złej wierze.

Inny  redaktor  cytował  artykuły,  w  których  krytykował  „The



Grayzone”  przez  zdenerwowanych  podżegaczy  wojennych  i
lobbystów zajmujących się zmianą władz państwowych, z których
to niektórzy osobiście grozili dziennikarzom „The Grayzone”.
Użytkownik DreamLinker zacytował opinię polityczną na stronie
Demokratycznych  Socjalistów  Ameryki  (DSA),  napisaną  przez
działacza antychińskiego, następnie kolejny komentarz na blogu
„Pulse  Media”,  opowiadającym  się  za  zmianą  władz,  oraz
przeciwnika  Nicaragui  Dana  La  Botza  z  trockistowskiego
magazynu New Politics z czasów zimnej wojny.

Ten redaktor „Wikipedii”, DreamLinker, również nalegał, aby
„The  Grayzone”  znalazło  się  na  czarnej  liście  z  powodu
artykułu  opublikowanego  w  „Al  Jazeera  Opinion”  przez
osławionego  prowojennego  działacza  Muhammada  Idrees  Ahmada.
Idrees  Ahmad  to  naukowiec  ze  znikomym  doświadczeniem
dziennikarskim,  który  otwarcie  lobbował  za  zachodnimi
interwencjami  wojskowymi  i  bronił  ich,  osobiście  wysłał
telefoniczne  pogróżki  redaktorowi  „The  Grayzone”  Maxowi
Blumenthalowi, aby zastraszyć go przed publikowaniem artykułów
śledczych na temat Białych Hełmów.

Ci  redaktorzy  „Wikipedii”  nie  podali  żadnych  domniemanych
przykładów fałszywych informacji rozpowszechnianych przez „The
Grayzone”,  zamiast  tego  opierali  się  na  komentarzach
aktywistów  zajmujących  się  zmianą  reżimu,  którzy  byli
politycznie zmotywowani do umieszczenia na czarnej liście i
cenzurowania stron internetowych pod kątem rzekomych doniesień
o publikowaniu fałszywych informacji.

Kto jest kim w kampanii oszczerstw?
Zdecydowana  większość  użytkowników,  którzy  włączyli  się  w
oficjalną  ankietę  „Wikipedii”  i  opowiedzieli  się  za
umieszczeniem  na  czarnej  liście  „The  Grayzone”,  wykazała
wyraźne polityczne uprzedzenia podczas edycji artykułów. Do
kampanii  dołączył  Jamez42,  kolejny  wyraźny  orędownik
prawicowej opozycji Wenezueli. Jamez42 wyraźnie stwierdza na



swoim profilu, że jest Wenezuelczykiem i po raz kolejny, jest
to użytkownik który edytuje „Wikipedię” godzinami dziennie,
każdego dnia, zawsze lobbując za linią wspieranych przez USA
polityków antychavistowskich.

SandyGeorgia,  użytkownik,  który  również  stale  redaguje
artykuły związane z Wenezuelą, zawsze przedstawiający linię
opozycji,  wskoczył  do  grona  politycznie  motywowanych
redaktorów,  powtarzając  oszczerstwa  innych.

Podobnie  głośno  proizraelski  redaktor  „Wikipedii”
BobfromBrockley entuzjastycznie poparł dążenie do umieszczenia
na  czarnej  liście  „The  Grayzone”.  BobfromBrockley  został
zidentyfikowany jako Ben Gidley, brytyjski naukowiec, który
otwarcie  wspiera  NATO  i  propaguje  liberalną  ideologię
syjonistyczną, oczerniając lewicowych antyimperialistów, w tym
wielu  zwolenników  byłego  przywódcy  Partii  Pracy  Jeremy’ego
Corbyna, jako antysemitów.

W  2015  roku  Gidley  przygotował  raport  dla  brytyjskiego
„Parlamentarnego  Zespołu  ds.  Antysemityzmu”,  w  którym
przedstawił  aktywistów  protestujących  przeciwko  masakrze
Izraela w Gazie w 2014 roku jako nienawidzących Żydów. Pod
pseudonimem BobfromBrockley, Gidley prowadzi blog, na którym
promuje  anarcho-neokonserwatywną  ideologię,  obsesyjnie
atakując lewicowych antywojennych dziennikarzy i uczonych jako
„stalinistów”, jednocześnie agresywnie wspierając wysiłki na
rzecz zmiany zachodniego reżimu w Chinach, Rosji, Syrii i
Libii i nie tylko. BobfromBrockley broni nawet wspieranego
przez USA wenezuelskiego lidera zamachu stanu Juana Guaidó,
jednocześnie  powtarzając  prawicową  propagandę  demonizującą
wybranego prezydenta Nicolása Maduro.

BobfromBrockley  jest  szczególnie  aktywny  na  „Wikipedii”.
Dokonał wielu tysięcy zmian i obsesyjnie monitoruje witrynę,
wprowadzając  wiele  zmian  niemal  codziennie.  Zdecydowana
większość jego redakcji dotyczy artykułów w mediach lewicowych
i poświęca sporo czasu oczernianiu dziennikarzy antywojennych,



takich jak Rania Khalek.

BobfromBrockley twierdził, że w publikacji „The Grayzone” było
„kilka  błędów  rzeczowych”,  ale  nie  przytoczył  ani  jednego
przykładu.  Zamiast  tego  Ben  Gidley  nalegał,  aby  strona
internetowa została umieszczona na czarnej liście, ponieważ
„jej program wydaje się być w 100% zbieżny z agendą rosyjskich
mediów państwowych” oraz „większość jej współpracowników jest
również  stałymi  gośćmi  rosyjskich  mediów  państwowych”.  W
rzeczywistości sam Gidley podzielił się ewidentnie fałszywymi
informacjami w złej wierze, podczas swojego ataku na „The
Grayzone”. Reporterka Anya Parampil nie była prezenterką RT
America,  kiedy  Gidley  to  oświadczył  w  grudniu  2019  roku.
Odeszła z sieci prawie rok wcześniej. Grayzone jest całkowicie
niezależną  stroną  internetową,  która  nie  współpracuje  z
żadnymi mediami państwowymi i nie otrzymuje finansowania od
żadnych instytucji rządowych.

Antykomunistyczne  sentymenty  Gidleya  są  kolejnym
potwierdzeniem, że kampania cenzury „Wikipedii” miała niewiele
wspólnego z fałszywymi oskarżeniami o nieścisłość w raportach
„The Grayzone”, a powodowana była raczej polityczną orientacją
strony  internetowej,  która  ujawnia  zbrodnie  i  kłamstwa
zachodnich  interwencjonistów.  Podczas  gdy  redaktorzy
„Wikipedii”  twierdzili,  że  niepokoją  ich  „fałszywe  lub
sfabrykowane informacje” (czyli główny powód jaki przemawiał
za  umieszczeniem  na  czarnej  liście  „The  Grayzone”),  w
rzeczywistości cenzurowali witrynę, ponieważ ta zawierała zbyt
wiele niewygodnych prawd.

Inny  wybitny  redaktor  Snooganssnoogans,  którego  notoryczne
uprzedzenia  polityczne  były  przedmiotem  licznych  doniesień
mediów głównego nurtu, również pomógł umieścić „The Grayzone”
na  czarnej  liście  na  podstawie  zwykłych  oszczerstw.
Snooganssnoogans słynie z tego, że edytuje „Wikipedię” przez
kilka  godzin  dziennie,  praktycznie  każdego  dnia,  zawsze
promując  centrowo  –  neoliberalną  perspektywę.  Na  własnej
stronie  użytkownik  Snooganssnoogans,  jasno  pokazuje  swoje



polityczne uprzedzenia, opluwając i opisując popularny program
Jimmy’ego  Dore’a  jako  „skrajnie  lewicowy  program  teorii
spiskowych”.

Inny redaktor „Wikipedii” działający pod nazwą „Neutralność”
również  przyczynił  się  do  umieszczenia  „The  Grayzone”  na
czarnej  liście.  Neutralność  jest  administratorem  w
anglojęzycznej  części  „Wikipedii”,  nadający  redaktorom
specjalne uprawnienia. Rzut oka na edycje Neutrality pokazuje,
że użytkownik jest zagorzałym centrystą, który uważnie śledzi
artykuły  związane  z  polityką  Stanów  Zjednoczonych.  Mocno
promował  spisek  Russiagate,  publikując  obszerne  edycje
sugerujące, że Kreml ingerował w wybory w USA w 2016 r., co
ostatecznie zakończyło się wyborem prezydenta Donalda Trumpa.
Jednocześnie  uważnie  monitoruje  edycje  artykułów  RT  i
sceptycznych  polityków,  takich  jak  Tulsi  Gabbard.
„Neutralność”  pokazała  również  nieproporcjonalną  obsesję  na
punkcie demonizowania rządów Wenezueli i Rosji, pisząc dużą
część artykułu w „Wikipedii” o „demokratycznym odstępstwie”,
aby  demonizować  szczególnie  prezydentów  Maduro  i  Władimira
Putina. Na profilu administratora „Wikipedii” „Neutralność” ma
dwa cytaty. Jedna pochodzi od Thomasa Jeffersona, a druga –
jak  na  ironię  –  z  samej  „Wikipedii”:  „Jeśli  reguła
uniemożliwia ulepszanie lub utrzymywanie „Wikipedii”, zignoruj
​​ją”.

Ta  sprzeczna  wytyczna  „ignoruj  ​​wszystkie  zasady”  jest  w
istocie oficjalną polityką zawartą na stronie internetowej,
dodatkowo  ujawniając  problemy  strukturalne  w  internetowej
encyklopedii, która twierdzi, że sprzeciwia się redagowaniu na
rzecz lobbowania i konfliktom interesów, tym samym zapewniając
redaktorów, że mogą po prostu zignorować wytyczne w każdym
przypadku.

Ci  sami  zmotywowani  politycznie



redaktorzy  umieścili  na  czarnej
liście  TeleSUR  i  „Venezuela
Analysis”
Oto niektórzy z głównych użytkowników, należących do kliki
motywowanych  politycznie  redaktorów  „Wikipedii”,  którzy
wspólnie spiskują w celu cenzurowania alternatywnych mediów,
które  rzucają  wyzwanie  zachodniemu  interwencjonizmowi.  Ale
Grayzone  nie  jest  jedyną  niezależną  witryną  informacyjną,
która została ocenzurowana przez ten gang entuzjastów zmiany
reżimu.  W  rzeczywistości  ZiaLater,  wenezuelski  redaktor
popierający opozycję, który rozpoczął udane próby cenzurowania
„The  Grayzone”,  zrobił  to  samo  kilka  miesięcy  wcześniej
przeciwko  mediom,  które  działają  w  ramach  lewicowej,
prochavistowskiej  linii  redakcyjnej.

1  lutego  2019  roku  ZiaLater  zainicjował  ankietę  na
„Wikipedii”,  aby  oficjalnie  umieścić  na  czarnej  liście
TeleSUR,  lewicową  sieć  informacyjną  z  Ameryki  Łacińskiej.
Podobnie jak „The Grayzone”, TeleSUR został ocenzurowany po
debacie,  która  była  pełna  rażąco  prawicowej  i  stronniczej
retoryki skupionej nie na faktycznych raportach TeleSUR, ale
raczej  na  rządzie  Wenezueli,  który  redaktorzy  nazywali
„reżimem”  i  „dyktaturą”.  W  rzeczywistości  główny  moderator
ankiety ZiaLater, niechętnie przyznał w komentarzach o jego
politycznych  uprzedzeniach.  „Chciałbym  również  przeprosić,
jeśli  ten  wpis  RfC  nie  wydaje  się  neutralny”  –  napisał
zwolennik  wenezuelskiej  opozycji,  używając  akronimu  dla
procesu „Prośby o komentarz” w „Wikipedii”.

ZiaLater  próbował  przypisać  swoje  rażące  uprzedzenia
polityczne  zwykłej  nieznajomości  wytycznych  „Wikipedii”.
Wynika  to  jednak  z  długiego  schematu  wyraźnych  uprzedzeń,
które zawsze zmierzają w tym samym kierunku: poparcie dla
prawicowej  opozycji  w  Wenezueli.  Uruchamiając  oficjalną
ankietę  „Wikipedii”,  moderując  ją  i  rozpoczynając  od



komentarzy na temat tego, dlaczego TeleSUR jest rzekomo tak
niewiarygodny,  ZiaLater  starannie  opracował  schemat  czarnej
listy w celu zdyskredytowania tej sieci informacyjnej.

Ankieta została zdominowana przez wielu tak samo politycznie
stronniczych redaktorów, którzy umieścili na czarnej liście
„The  Grayzone”,  w  tym  innych  zagorzałych  zwolenników
wenezuelskiej  opozycji,  takich  jak  Jamez42  i  SandyGeorgia.
Niektórzy z tych zwolenników anty-chavistowskiej polityki jak
Jamez42 i ReyHahn, nawet otwarcie omawiają swoje wenezuelskie
edycje na stronach dyskusyjnych „Wikipedii”.

Promujący Russiagate administrator „Neutralność” który pomógł
dostać  się  „The  Grayzone”  na  czarną  liustę,  również
uczestniczył w kampanii mającej na celu cenzurowanie TeleSUR,
podobnie jak Rosguill, poprzedni sekciarski redaktor lewicowy.

Następnie, nieco ponad tydzień później, 11 lutego, ZiaLater
uruchomił  kolejną  ankietę  w  celu  umieszczenia  na  czarnej
liście  „Venezuel  Analysis”,  niezależnej  strony  internetowej
prowadzonej  głównie  przez  osoby  spoza  Wenezueli,  które
przedstawiają  prochavistowskie  spojrzenie  na  wiadomości  i
kwestie polityczne.

Jak można było przewidzieć, dyskusja była całkiem podobna do
poprzednich,  zdominowana  przez  prawicowych  wenezuelskich
zwolenników opozycji, którzy używają „Wikipedii” do forsowania
swojej  linii  politycznej.  Wielu  z  tych  samych  pro-
interwencjonistycznych  redaktorów,  którzy  umieścili  „The
Grayzone” i TeleSUR na czarnej liście, włączyło się w kampanię
przeciwko  Venezuelanalysis,  w  tym  Jamez42,  SandyGeorgia  i
BobFromBrockley.  Ostatecznie  analizę  wenezuelską  uznano  za
„ogólnie niewiarygodną w raportowaniu faktów”.

Uderzające  podobieństwa  wszystkich  trzech  z  tych
ukierunkowanych  kampanii,  dokładnie  ilustrują  działanie
strategii umieszczania stron internetowych na czarnej liście.
Niewielka  ale  zwarta  grupa  zmotywowanych  politycznie



redaktorów „Wikipedii” cenzuruje serwisy informacyjne, które
informują  o  faktach  sprzecznych  z  ich  ideologią,
rozpowszechniając wszelakie kłamstwa, jakie mogą wymknąć się z
wytycznych witryny.

Te schematy niszczą podane przez „Wikipedię” zasady, które
podtrzymują  neutralny  punkt  widzenia  i  sprzeciwiają  się
lobbingowi i kontom jednego celu. „Wikipedia” jest niesprawna
na  podstawowym  poziomie.  Została  oczyszczona  z  wszelkiego
poczucia  wewnętrznej  demokracji,  a  fanatyczny  gang
obsesyjnych, zmotywowanych politycznie redaktorów kontroluje
jego  treść,  skutecznie  monopolizując  łatwy  dostęp  do
informacji  na  całym  świecie.

Co ciekawe, „Wikipedia” i prowadząca ją Fundacja Wikimedia nie
okazały  zainteresowania  próbą  rozwiązania  tego  podstawowego
problemu.  Swoją  cichą  komisją  wyrazili  zgodę  na  globalną
maszynę cenzury, która ma na celu oczyszczenie Internetu z
wszelkich wpisów lub punktów widzenia, które są sprzeczne z
dominującą oficjalną narracją w Waszyngtonie.

Autorstwo: Ben Norton
Tłumaczenie: MrEnigmatis
Źródło oryginalne: TheGrayZone.com
Źródło polskie: MrEnigmatis.wordpress.com

https://thegrayzone.com/2020/06/10/„Wikipedia”-formally-censors-the-grayzone-as-regime-change-advocates-monopolize-editing/
https://mrenigmatis.wordpress.com/2020/09/05/wikipedia-formalnie-za-scentralizowana-edycja/

