
Wiele prób dławienia wolności
słowa ws. zmiany klimatu
18 maja 2016
Redaktor  naczelny  „Timesa”  otrzymał  w  zeszłym  tygodniu
prywatny  list  od  Lorda  Krebsa  i  12  innych  członków  Izby
Lordów,  wyrażający  niezadowolenie  z  powodu  dwóch  artykułów
korespondenta gazety dotyczących spraw środowiska. Przyznając,
że  relacjonowanie  „The  Times”  z  paryskiej  konferencji
klimatycznej  było  zrównoważone  i  bezstronne,  autorzy  listu
potępiali dwa artykuły o wynikach badań prowadzonych przez
naukowców głównego nurtu, opublikowanych w pismach naukowych,
które  dostarczały  mniej  niż  alarmujących  ocen  zmiany
klimatycznej.

Co dziwne, ten prywatny list został równocześnie udostępniony
gazecie „Guardian”. Ten epizod daje interesujący wgląd w świat
„komunikacji  o  zmianie  klimatycznej”,  wysoko  finansowanej
branży propagandy, która chce zamknąć debatę o tym, co nauka
ma do powiedzenia w sprawie zmiany klimatycznej.

List nie był dziełem wyłącznie lordów, ale, jak rozumiem,
zawierał wkład Richarda Blacka, kiedyś korespondenta BBC ds.
środowiska,  a  obecnie  dyrektora  Energy  and  Climate
Intelligence Unit [ECIU], organizacji, która wydaje ponad 500
tysięcy funtów rocznie, głównie na próby wywarcia wpływu na
media.

ECIU  jest  częścią  grupy,  która  opisuje  siebie  jako
“społeczność  szybkiego  reagowania  na  zmianę  klimatyczną”  i
atakuje  gazety,  które  publikują  cokolwiek  sceptycznego  o
globalnym ociepleniu. Dalsze 330 tysięcy funtów wydaje Carbon
Brief,  kierowana  przez  innego  byłego  dziennikarza,  Leo
Hickmana  z  “Guardiana”.  (Między  dziennikarzami  piszącymi  o
środowisku a Zielonym Olbrzymem istnieją drzwi obrotowe.) A
jeszcze  są:  Climate  Coalition,  Campaign  against  Climate

https://wolnemedia.net/wiele-prob-dlawienia-wolnosci-slowa-ws-zmiany-klimatu/
https://wolnemedia.net/wiele-prob-dlawienia-wolnosci-slowa-ws-zmiany-klimatu/


Change, rozmaite publicznie finansowane grupy informowania o
klimacie  na  uniwersytetach  plus  zielone  organizacje
międzynarodowe, takie jak Greenpeace, Friends of the Earth i
WWF, z ich budżetami liczonymi w milionach.

Przeciwko  temu  Goliatowi  stoi  samotnie  jeden  mały  Dawid:
Global Warming Policy Foundation [GWFP], z budżetem około 300
tysięcy funtów, wyłącznie z prywatnych darów i bez żadnego
finansowania od przemysłu paliw kopalnych. (Jestem członkiem
radu naukowej tej Fundacji, ale nie otrzymuję żadnej zapłaty
ani  nie  wpłacam  donacji.  Mam  dochody  pośrednio  z
niesubsydiowanego  węgla  i  odmówiłem  przyjęcia  dochodów  z
subsydiowanej energii słonecznej i wiatrowej.)

GWPF często zwraca uwagę na wiele badań ignorowanych przez
zielonych, które sugerują, że zmiana klimatyczna nie jest tak
niebezpieczna  oraz  na  szkody  ekonomiczne  i  środowiskowe
dokonywane  przez  politykę  klimatyczną.  Pamiętajmy,  że
konsensusem jest globalne ocieplenie, które „prawdopodobnie”
będzie od lekko korzystnego do znacząco szkodliwego (0,3-4,8C
w  tym  stuleciu).  A  przepowiednie  klęski  i  nieszczęścia
zazwyczaj okazują się przesadzone, przypomnijmy wcześniejsze
zapowiedzi  kataklizmów  –  pogorszenie  eugeniczne,  tłuszcz  w
pokarmach, wzrost populacji, liczebność plemników, pestycydy i
rak, choroba szalonych krów, wpływ kwaśnego deszczu na lasy.

W piątkowych wiadomościach BBC poinformowała, że kraj podpisał
niewiążące obietnice klimatyczne w Paryżu, a następnie był
reportaż  o  tym,  że  producenci  samochodów  diesel  narazili
miliony na szkodliwą jakość powietrza – co było bezpośrednim
rezultatem  polityki  klimatycznej.  W  imię  zapobieżenia
przyszłemu, niebezpiecznemu ociepleniu robotnicy tracą pracę,
emerytów nie stać na ogrzewanie, a Afrykańczycy cierpią z
niedożywienia, bo plony zamieniono na biopaliwa.

Polityka  klimatyczna  uderza  głównie  w  biednych  i  wzbogaca
głównie zamożnych. Brak dostępnej finansowo elektryczności w
biednych krajach jest odpowiedzialny za biedę i co najmniej



trzy miliony zgonów rocznie z powodu dymu w pomieszczeniach,
niemniej  kraje  zachodnie  i  instytucje  międzynarodowe  w
znacznej  mierze  odmawiają  poparcia  dla  najtańszych  źródeł
elektryczności  –  paliw  kopalnych.  Jest  rozsądne,  by
dziennikarze  mogli  czasami  informować  o  kwestionowaniu
dowodów, na których opiera się ta polityka.

Ten epizod jest częścią systematycznej kampanii. Ilekroć piszę
na  ten  temat,  jestem  tak  oczerniany,  jak  z  żadnej  innej
okazji,  a  wielu  dziennikarzy  unika  teraz  wyrażania
jakichkolwiek  wątpliwości.  Już  w  2005  r.  Towarzystwo
Królewskie  napisało  do  redaktorów  naczelnych  „apelując  do
wszystkich  mediów  Zjednoczonego  Królestwa,  by  byli  czujni
wobec  prób  przedstawienia  wypaczonego  poglądu  na  dowody
naukowe  o  zmianie  klimatycznej”,  przez  co  nie  rozumieli
wybiórczego  podejścia  do  danych  i  niewłaściwych  statystyk,
właśnie  demaskowanych  w  kompromitacji  „kija  hokejowego”  i
akcji „ukryj spadek”.

W 2006 r. BBC zwołała tajne spotkanie, po którym zdecydowano
ograniczyć czas na antenie dawany sceptykom klimatycznym. BBC
wydała 140 tysięcy funtów na prawników, by uniknąć ujawnienia,
że 28 „najlepszych ekspertów naukowych”, którzy uczestniczyli
w  tym  spotkaniu,  w  rzeczywistości  byli  garstką  naukowców
bardzo odlegle związanych z klimatem, a większość stanowili
lobbyści środowiskowi.

W 2013 r. Ed Davey, ówczesny minister energetyki i zmiany
klimatu,  powiedział:  “pewne  środowiska  w  prasie  dają
bezkrytycznie platform osobom i grupom lobbystów”, przez co
najwyraźniej nie rozumiał „Guardiana”. W 2014 r. BBC poparła
skargę  przeciwko  samej  sobie  za  to,  że  w  ogóle  pozwoliła
Lordowi Lawsonowi na mówienie o zmianie klimatycznej i dodała
dziwaczny komentarz, że jego poglądy “nie są poparte dowodami
z modeli komputerowych”.

E-maile  Climategate,  które  wyciekły  w  2009  r.,  ujawniły
zastraszanie akademików i redaktorów pism, którzy dawali wyraz



wątpliwościom  wobec  nadchodzącego  Armagedonu.  Kiedy  Lennart
Bengtsson, wybitny klimatolog, dołączył do zarządu doradczego
GWPF w 2014 r., naciski była tak “nieznośne”, że wycofał się,
niepokojąc się o swoje zdrowie i bezpieczeństwo: “ta sytuacja
przypomniała  mi  czasy  McCarthy’ego”.  Kilkoro  wybitnych
naukowców  nadal  stawia  czoła  mobbingowi,  tacy  jak  Judith
Curry, Dick Lindzen, John Christy, Nick Lewis, Michael Kelly i
David Legates, ale inni mówią mi, że nie odważają się wychylić
głowy.

W 2013 r. “Los Angeles Times” oznajmił, że nie będzie “dłużej
publikował listów od negacjonistów zmiany klimatycznej”, do
której  to  kategorii  gazeta  zaliczyła  także  sceptyków.  W
kolejnym roku profesor Roger Pielke Jr wycofał się z witryny
internetowej  Nate  Silver’a  538,  w  następstwie  kampanii
prowadzonej przeciwko niemu. Profesor Pielke argumentował z
nienagannie  szczegółowymi  dowodami,  że  chociaż  nie  jest
sceptykiem, “wzrastający koszt katastrof naturalnych nie jest
wynikiem zmiany klimatycznej”.

W tym miesiącu prokuratorzy generalni 16 stanów USA wydali
pozwy sądowe przeciwko think tankowi, Competitive Enterprise
Institute, w próbie uciszenia ich odmiennego zdania w sprawie
klimatu. Publicystka “Bloomberg View”, Megan McArdle, ostro
skrytykowała tę decyzję, mówiąc: “Popieram działania w sprawie
zmiany klimatycznej… Nie znaczy to jednak, że mam prawo wygnać
ludzi, którzy nie zgadzają się ze mną, z areny publicznej”.

Gdyby lordowie zażądali od gazety, by przestała relacjonować
badania, które twierdzą, że wzrost ekonomiczny będzie niższy
niż mówi consensus, rozprawiono by się z nimi krótko. Nie
możemy krytykować Rosji lub Turcji za zamykanie gazet, jeśli
cenzurujemy wątpiących naukowców. Wolność słowa ma znaczenie.

Autorstwo: Matt Ridley
Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska
Źródło oryginalne: RationalOptimist.com
Źródło polskie: ListyZNaszegoSadu.pl

http://www.rationaloptimist.com/blog/climate-censorship/
http://www.listyznaszegosadu.pl/wiele-prob-dlawienia-wolnosci-slowa-w-sprawie-zmiany-klimatu


BIBLIOGRAFIA

1.
https://www.ipcc.ch/pdf/assessment-report/ar5/syr/AR5_SYR_FINA
L_SPM.pdf

2.
http://www.afr.com/opinion/bjorn-lomborg-renewable-energy-is-a
fricas-poverty-trap-20160124-gmcw0y

3.
http://www.spectator.co.uk/2012/11/heres-a-bbc-scandal-that-sh
ould-really-make-you-disgusted/

4.
http://www.thegwpf.com/british-editors-oppose-attempts-stifle-
climate-debate/

5.
http://www.telegraph.co.uk/news/earth/energy/10095188/Ed-Davey
-attacks-papers-who-report-destructive-climate-sceptics.html

6.
http://www.thegwpf.org/lennart-bengtsson-resigns-gwpf-voices-s
hock-and-concern-at-the-extent-of-intolerance-within-the-
climate-science-community/

7.
http://www.thegwpf.com/scott-armstrong-rise-climate-censorship
/#sthash.sY1Gnvly.dpuf

8.
http://www.thegwpf.com/burn-the-witch-roger-pielke-jr-hounded-
out-at-fivethirtyeight/#sthash.zxKCwQoI.dpuf

9.
http://www.bloombergview.com/articles/2016-04-08/subpoenaed-in
to-silence-on-global-warming


