
Widzialna ręka wolnego rynku,
czyli jak działa neoliberalna
propaganda
12 stycznia 2010
Neoliberalne  recepty  odniosły  w  Polsce  ogromny  sukces
marketingowy, blokując myślenie o jakichkolwiek alternatywach.
Ogromną  rolę  odegrały  w  tym  tzw.  think  thanks,  rozmaite
instytuty ekonomiczne szczycące się swą niezależnością – ale
tylko od państwa, a tak naprawdę od większości społeczeństwa.

Jeśli w mediach wypowiada się „ekspert ekonomiczny”, to niemal
na pewno związany jest z jednym z neoliberalnych instytutów,
które zdominowały myślenie o gospodarce w Polsce. Związanych z
nimi  było  i  jest  wiele  osób  zasiadających  na  najwyższych
stanowiskach w państwie, co widać choćby po rządzie Donalda
Tuska. A już na pewno, wiele można się nauczyć od nich, jak
wpływać  na  społeczeństwo  i  nieźle  na  tym  zarabiać.  Szlak
przetarło Centrum im. Adama Smitha, założone już 16 września
1989 r. Kilka miesięcy później zarejestrowano Instytut Badań
nad Gospodarką Rynkową. We wrześniu 1991 r. powstało Centrum
Analiz  Społeczno-Ekonomicznych  (CASE),  którego  jednym  z
twórców  był  Leszek  Balcerowicz.  To  one  stworzyły  model
polskiego think tanku. Instytucje te praktycznie dysponują w
polskich mediach monopolem na ekspertów. W większości mediów
właśnie  ludzie  z  tych  instytutów  są  traktowani  jako
najbardziej wiarygodni eksperci, wyrocznie nie ulegające – w
przeciwieństwie do polityków – „populistycznym ciągotkom”.

Polskie  think  tanki,  podobnie  jak  ich  poprzedniczki,
przepełnia niemalże religijne poczucie misji, pionierstwa na
polu  krzewienia  wolnego  rynku.  CASE  –  według  strony
internetowej  stowarzyszenia  –  zostało  założone,  ponieważ
„państwowe instytuty naukowe oraz uniwersytety były całkowicie
nieprzygotowane do intelektualnych wyzwań, jakie pojawiły się

https://wolnemedia.net/widzialna-reka-wolnego-rynku-czyli-jak-dziala-neoliberalna-propaganda/
https://wolnemedia.net/widzialna-reka-wolnego-rynku-czyli-jak-dziala-neoliberalna-propaganda/
https://wolnemedia.net/widzialna-reka-wolnego-rynku-czyli-jak-dziala-neoliberalna-propaganda/


po  upadku  komunizmu”.  „W  1989  r.,  mimo  gwałtownej  zmiany
systemu politycznego, wprowadzenia instytucji demokratycznych,
usunięcia dużej części barier dla działalności gospodarczej,
nie zmieniły się u większości społeczeństwa kształtowane przez
blisko pół wieku socjalistyczne przyzwyczajenia i wyobrażenia
o gospodarce. Centrum podjęło próbę zmiany tych wyobrażeń,
które mimo zachodzących przemian w naszym kraju nie malały” –
czytamy na stronie internetowej Centrum im. Adama Smitha.

Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową chwali się natomiast, że
„nie reprezentuje żadnej (branżowej, regionalnej czy innej)
grupy interesów” i „nie ulega koniunkturze politycznej, nic
musi myśleć w kategoriach horyzontu wyborczego”.

Polskie  think  tanki  skupiają  się  na  dwóch  rodzajach
działalności: badaniach naukowych mających udowodnić słuszność
„obiektywnych” recept neoliberalnych oraz propagowaniu tychże.
Setki dokumentów, dziesiątki wydawnictw wychodzi co roku z
tych  instytutów  i  trafia  w  ręce  decydentów  politycznych,
przedsiębiorców  i  dziennikarzy,  którzy  z  kolei  mają
kształtować opinię publiczną. Dziennikarzom imponuje obcowanie
ze  sławnymi  ekspertami,  a  gotowe  materiały  zwalniają  od
myślenia i szczypty krytycyzmu.

Skuteczność  tego  marketingu  neoliberalizmu  musi  budzić
wrażenie. Spójrzmy choćby na dokonania Centrum im. A. Smitha,
najbardziej angażującego się w akcje marketingowe. W 1992 r.
Centrum uruchomiło prasową kampanię „edukacyjną” pt. „Mity w
gospodarce”.  Dwa  lata  później  „Mity…”  ukazywały  się  w  18
pismach (13 dziennikach i 5 tygodnikach). Robert Gwiazdowski,
szef Centrum, był częstym gościem min. programu „Plus Minus” w
TVP, czy „Bilansu” w TVN24. Trudno się więc dziwić, że według
badań opinii publicznej przedstawionych przez Instytut Badania
Opinii i Rynku Estymatora w kwietniu2003 r., Centrum im. A.
Smitha  było  rozpoznawalne  przez  ok.  23%  polskiego
społeczeństwa.

Ale marketing opiera się nie tylko na mediach. Kilka lat temu,



zainicjowana przez to Centrum kampania „Polska bez PTT-ów!”,
została  poparta  m.in.  przez  Akcję  Katolicką,  Niezależne
Zrzeszenia Studenckie z kilku uczelni, Ruch Autonomii Śląska,
a  nawet  Ogólnopolski  Związek  Zawodowy  Lekarzy.  To  zresztą
jedyny związek zawodowy traktowany z sympatia przez wspomniane
Centrum. Jak wyliczono bowiem w Centrum, „jedno miejsce pracy
utrzymywane wskutek nacisków związków zawodowych uniemożliwia
utworzenie  dwóch  innych”  [1].  A  OZZL  razem  z  Centrum
przedstawił w lipcu 2007 r. propozycję całkowitej prywatyzacji
polskiej służby zdrowia.

Centrum postawiło także na marketing w internacie: pojawiły
się blogi, filmy na Youtube, a nawet społeczność przyjaciół
Adama Smitha na Facebooku. W końcu nowoczesność zobowiązuje…

NIEZALEŻNOŚĆ NA POKAZ

Wszystkie think tanki epatują podkreślaniem swej niezależności
(„Centrum im. Adama Smitha jest pierwszym w Polsce i Europie
Środkowo-Wschodniej,  niezależnym,  nie  związanym  z  żadną
istniejącą  polityczną  instytutem  naukowo-badawczym”,  „CASE
jest  niezależną,  prywatna,  niekomercyjną  instytucją
badawczą”). Jest to jednak raczej chwyt psychologiczny, z góry
mający  odrzucić  podejrzenia.  A  są  one  w  dwojaki  sposób
uzasadnione:  po  pierwsze,  o  ile  państwo  nie  ingeruje  w
działalność instytutów, o tyle one same wpływają na politykę
gospodarczą państwa, a przede wszystkim ich sponsorami są albo
instytucje publiczne, albo firmy prywatne żywo zainteresowane
propagowaniem korzystnych dla siebie liberalnych recept.

Finansowanie działalności tych instytutów przebiega dwutorowo.
Na  konkretne  badania  uzyskują  one  granty  z  ministerstw,
uczelni,  zagranicznych  fundacji  i  instytucji  m.in.  Bank
Światowy, Agencja Pomocy Międzynarodowej Stanów Zjednoczonych,
wykorzystując  publiczne  środki  do  atakowania  tego,  co
publiczne.

Najbardziej  skrajnym  przypadkiem  finansowania  z  publicznych



pieniędzy  jest  CASE.  Centrum,  na  którego  czele  stała  Ewa
Balcerowicz, Narodowy Bank Polski wspierał dotacjami od 2001
r. – kiedy na czele banku centralnego stanął współtwórca CASE
i mąż pani Ewy – Leszek Balcerowicz (tylko w 2004 r. NBP
przelał na konto CASE 64,6 tys. zł).

Wśród darczyńców znajdziemy oczywiście i tych, którym na rękę
są kampanie i badania neoliberalnych think tanków. I tak w
przypadku CASE w tym gronie znalazły się: Stocznia Gdynia SA.
Nokia Poland, Pekao SA, BRE Bank SA. Fortis Bank Polska SA,
ING Śląski SA, Rabobank Polska SA, Westdeutsche Landeibank
Polska  SA,  PKO  BP  (niejednokrotnie  były  to  kwoty  rzędu
kilkuset tysięcy złotych). Niektóre media zwracały uwagę, że
wpłat tych dokonywano m.in., gdy Komisji Nadzoru Bankowego
przewodniczył  właśnie  Balcerowicz.  Gazeta  Finansowa  pytała,
czy to przypadek, ze np. wpłaty Rabobanku przypadły na okres,
kiedy starał się on o zakup akcji państwowego banku BGŻ, zaś
dotacje  PZU  na  czas,  gdy  trwały  prace  komisji  śledczej
badającej  prywatyzację  ubezpieczyciela  (2).  Wątpliwości
budziła np. wpłata na konto CASE ponad 40 tys. Zł przez BRE
Bank ledwo trzy dni po wydaniu przez KNB zgody na przejęcie
przez ten bank Banku Częstochowa (3). Sprawa jednak rozeszła
się po kościach, bo też wpisała sic w konflikt polityczny PiS-
PO.

Pieniądze nie muszą jednak płynąć bezpośrednio do CASE, gdyż
Centrum  od  1999  r.  jest  większościowym  udziałowcem  spółki
CASE-Doradcy.  W  maju  2000  r.  spółka  ta  podpisała  umowę  z
Ministerstwem Finansów na przygotowanie ośmiu raportów za 160
tys. zł. Ministrem finansów był wówczas… Leszek Balcerowicz.
„Nie widzi pan w tym nic niestosownego?” – zapytał podczas
posiedzenia komisji śledczej 13 września 2006 r. poseł Adam
Hofman  (PiS)  Andrzeja  Cylwika,  szefa  CASE-Doradcy,  ten
odpowiedział: „Nie. Wiedza jest neutralna.” Hofman: „Wiedza
tak. Ale jej właściciele nie zawsze” [4].

I spółce-córce CASE dalej dobrze się wiedzie. Jak sama się
chwali: „Do najważniejszych klientów spółki należą jednostki



administracji  państwowej,  instytucje  międzynarodowe,
instytucje  finansowe,  stowarzyszenia  i  izby  handlowe,
kancelarie prawnicze, największe firmy krajowe i zagraniczne,
w  tym  zwłaszcza  z  sektorów:  finansowego,  energetycznego,
farmaceutycznego  i  budowlanego  oraz  z  przemysłu
przetwórczego”. Nowa władza otwarta przed nią nowe możliwości.
W grudniu 2008 r. na zlecenie Ministerstwa Gospodarki CASE-
Doradcy  opracowała  ekspertyzę  pt  „Zwiększanie  świadomości
przedsiębiorców  z  zakresu  korzyści  płynących  z  popytowego
podejścia  do  innowacji”,  a  jesienią  br.  spółka  wygrała
przetarg Ministerstwa Gospodarki na opracowanie „Action Plan:
Ścieżki rozwoju wykorzystania odnawialnych źródeł energii do
2020 roku”.

CASE  jest  prawdziwym  potentatem  wśród  neoliberalnych  think
tanków w Polsce. Jej przychody statutowe w 2008 r. wynosiły
5.65 mln zł, z czego aż dwie trzecie pochodziły ze środków
unijnych.  Co  też  wymownie  świadczy  o  opcji  ideologicznej
dominującej  w  Brukseli  i  wśród  tych,  którzy  te  środki
rozdzielają.

Na tym tle ubożuchno wyglądają choćby dochody Centrum im. Adam
Smitha,  którego  średnie  przychody  roczne  kilka  lat  temu
wynosiły ok. 600 tys. zł. Tu smykałką do pieniędzy wykazuje
się  sam  prezydent  Centrum  Robert  Gwiazdowski.  Zarabia  je
legalnie  –  świadczy  usługi  z  zakresu  doradztwa  wielkim
koncernom, choć i one czasem budzą wątpliwości Jak napisała
Rzeczpospolita [5] doradzał jednocześnie PKN Orlen i spółce
Jerzego K., barona paliwowego podejrzewanego m.in. o oszustwa
na  szkodę  płockiego  koncernu.  Prokuratura  postawiła  w  tej
sprawie  zarzuty  działania  na  szkodę  PKN  Orlen  dwóm  byłym
członkom zarządu koncernu, w tym m.in. Krzysztofowi C, którego
żonę Gwiazdowski zatrudnia w jednej ze swych firm. Gwiazdowski
złożył pozew o ochronę dóbr osobistych przeciwko dziennikowi,
twierdząc m.in. że dla Orlenu pracował nie on, a kancelaria, w
której…  pracował.  Sprawa  wciął  jest  w  sądzie,  ale  życie
dopisało  dalszy  ciąg.  Robert  Gwiazdowski  –  zwolennik



prywatyzacji służby zdrowia – był też prezesem spółki Sport
Medice,  która  zbudowani  luksusowy  szpital  ortopedyczny
Carolina w Warszawie. Na stanowisku prezesa zmienił go znajomy
z  Orlenu  –  Krzysztof  Cetnar.  Co  ciekawe  na  szpitalne
inwestycje  spółka  otrzymała  4,5  mln  zł  z  Europejskiego
Funduszu Rozwoju Regionalnego, choć zastępca Gwiazdowskiego w
Centrum im. A Smitha. Andrzej Sadowski grzmi, że „fundusze
unijne niszczą mechanizm konkurencji rynkowej” [6].

Prezes Centrum zarabia też w radach nadzorczych spółek, np.
DGA  SA  (firma  konsultingowa  z  hasłem  „Doradzamy  Wielkim
Jutra”), InDreams (organizującej „unikalne wyjazdy motywacyjne
oraz integracyjne”), czy Cyfrowego Polsatu od kwietnia br.
Teoretycznie nic w tym wszystkim zdrożnego, ale jak w takiej
sytuacji  chwalić  się  można  niezależnością  i  obiektywizmem?
Niezależnością od kogo – zapewne od tych, którzy nie obracają
się  w  kręgach  biznesu.  Ale  wszak  to  biznes  jest  ostoją
gospodarki  i  społeczeństwa,  więc  z  punktu  widzenia
neoliberałów  nie  ma  w  tym  sprzeczności.

SAMI SWOI

„Tworząc  dokumenty  programowe  dla  gabinetu  cieni  PO,  w
sprawach gospodarki konsultowaliśmy się z członkami Centrum
Analiz  Społeczno-Ekonomicznych  i  Instytutu  Badań  nad
Gospodarką Rynkową” – mówił poseł Jan Wyrowiński, rzecznik ds.
skarbu w gabinecie cieni PO jeszcze przed wyborami. [7]. CASE
od razu zareagowało: „Zgodnie z obowiązującym w CASE Kodeksem
postępowania  nie  wykonujemy  żadnych  prac  na  rzecz  partii
politycznych”. Ale, co tam partie, gdy tu państwo jest na
celowniku.

Cny  minister  finansów  Jacek  Rostowski  jest  jednym  z
założycieli CASE, a wcześniej był doradcą prezesa Pekao SA
Jana  Krzysztofa  Bieleckiego,  które  dotowało  CASE.  Z  kolei
Michał Boni, minister i szara eminencja rządu Tuska, również
był współpracownikiem tej fundacji.



Marek Dąbrowski, jeden z założycieli CASE, w latach 1989-1990
był zastępcą ministra finansów, a w końcu został członkiem
Rady Polityki Pieniężnej. Pamiętajmy też, że przewodniczącym
Rady Naukowej CASE był nie kto inny jak Leszek Balcerowicz.

Były prezes Centrum im. A. Smitha prof. Cezary Józefiak był
senatorem, trafił też do Rady Polityki Pieniężnej. Spójrzmy na
rządowe kariery innych członków Centrum im. A. Smitha: Cezary
Mech był prezesem Urzędu Nadzoru nad Funduszami Emerytalnymi,
Lesław Gajek, prezesem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Antoni
Podolski wiceministrem w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i
Administracji.

Wspominany  wcześniej  Robert  Gwiazdowski  brylował  na
konferencjach  prasowych  razem  z  premierami  Buzkiem  i
Marcinkiewiczem,  a  w  lutach  2006-2007,  jako  przedstawiciel
Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej, przewodniczył Radzie
Nadzorczej  ZUS.  A  to  już  jest  poświęcenie  –  prof.  Wacław
Wilczyński, honorowy prezydent Centrum, tak ocenił wsparcie
przez Gwiazdowskiego rządu PiS: – „Przypuszczam, że jest to
przejaw wielkiej ofiarności pana Gwiazdowskiego, który sobie
powiedział: A nuż uda mi się coś tym ludziom wytłumaczyć. On
pewnie dlatego stara się wspomagać ten rząd, bo wierzy w swoją
misję” [8]

Wśród  osób  związanych  z  Instytutem  Badań  nad  Gospodarką
Rynkową  są  Janusz  Lewandowski,  minister  przekształceń
własnościowych w rządzie Hanny Suchockiej i Jana Krzysztofa
Bieleckiego,  była  prezes  ZUS  Aleksandra  Wiktorów  i  były
wiceminister finansów Wojciech Misiąg.

Na „niezależnych ekspertów” czekają też intratne stanowiska w
radach  nadzorczych.  I  tak  przykładowo  do  Rady  Nadzorczej
Lotosu  trafili  m.in.  Jan  Szomburg  -założyciel  i  prezes
Instytutu  Badań  nad  Gospodarką  Rynkową  oraz  Grzegorz
Szczodrowski i Jan Stefanowicz, związani z Centrum im. Adama
Smitha.



O  zasięgu  powiązań  polskich  think  tanków  świadczą  choćby
październikowego obchody XX-lecia Centrum Adama Smitha, które
zorganizowano w Sali Ratusza we Wrocławiu (dzięki wsparciu
m.in.  Pioneer  Pekao  Investment).  Wśród  członków  Komitetu
honorowego obchodów byli m.in.: Władysław Bartoszewski, Jacek
Fedorowicz, Jerzy Koźmiński, były ambasador Polski w USA i
prezes  Polsko-Amerykańskiej  Fundacji  Wolności,  Janina
Ochojska, prezes Polskiej Akcji Humanitarnej, Józef Oleński,
prezes  GUS,  Zbigniew  Stawrowski,  dyrektor  Instytutu  Myśli
Józefa Tischnera, Marian Subocz, dyrektor Caritas Polska.

Z  kolei  w  radzie  nadzorczej  Agory  znaleźć  można
współzałożycielkę  CASE,  Annę  Fornalczyk,  czy  Tomasza
Sielickiego, pierwszego prywatnego donatora na kapituł żelazny
lej instytucji.

ŚWIAT DO ZMIANY

Działalność  polskich  think  tanków  należy  też  widzieć  w
szerszym, międzynarodowym kontekście. Eksperci CASE pracowali
jako doradcy rządów, czy prezesów banków centralnych w wielu
krajach b. ZSRR (minister i człowiek CASE, Jan Rostowski, w
latach  1992-1995  był  doradcą  rządu  Rosji  ds.  polityki
makroekonomicznej). Oddziały CASE powitały w Rosji, Białorusi,
Kirgizji, Mołdawii i na Ukrainie, gdyż: „Wychodząc naprzeciw
wyzwaniom związanym z transformacją, reformami, integracją i
rozwojem,  CASE  ma  na  celu  poprawę  społeczno-ekonomicznej
sytuacji społeczeństw”.

Tak  więc  jednym  z  projektów  realizowanych  przez  CASE  za
pieniądze  polskiego  MSZ,  było  „Przygotowanie  strategii
reformowania niepieniężnych świadczeń społecznych na Ukrainie”
(czerwiec-grudzień 2008 r.) Wzorem Rosji, gdzie wywołało to
masowe  protesty,  chodziło  o  „zastąpienie  systemu  świadczeń
socjalnych typu niepieniężnego świadczeniami pieniężnymi (tzw.
monetyzacja), a „najważniejszą kwestią w tym zakresie jest
przede  wszystkim  niewłaściwa  identyfikacja  grup  ludności,
które potrzebują wsparcia państwa”.



Wśród członków Rady Naukowej CASE jest zresztą Jeffrey D.
Sachs,  tak  jak  ojciec  rosyjskich  reform  Jegor  T.  Gajda,
Vladimer  Papava,  minister  gospodarki  Gruzji  w  lutach
1994-2000, czy Susan Schadler, była wicedyrektor Departamentu
Europejskiego Międzynarodowego Funduszu Walutowego.

„Eksperci CASE, jako współautorzy strategii reform w krajach
postkomunistycznych  i  inicjatorzy  dyskusji  o  problemach
gospodarczych Europy i świata, stanowić mogą ważne ogniwo w
procesie  przygotowania  społeczeństw  i  rządów  krajów  słabo
rozwiniętych  w  Azji,  Ameryce  Południowej  i  Afryce  do
przeprowadzenia  skomplikowanego,  ale  nieodzownego  procesu
transformacji gospodarczej”. I już zaczęli działać szerzej: „W
sierpniu  2003  r.  CASE  dołączył  do  grona  organizacji
wspierających  budowę  społeczeństwa  obywatelskiego  i  rozwój
gospodarki  rynkowej  w  Iraku”.  Marek  Dąbrowski,  związany  z
CASE, odpowiadał m.in. za zniesienie dopłat do żywności w
okupowanym i zniszczonym wojną kraju. A w grudniu 2006 r. w
Damaszku  pouczał  jak  przejść  od  gospodarki  sterowanej  do
rynkowej.

Jaki można przypuszczać, gdyby Amerykanom udało się obalić
Chaveza,  znalazłoby  się  tam  też  miejsce  dla  CASE,  które
przygotowało w 2008 r. na zlecenie MSZ „Country Strategy for
Venezuela”.

Wiosną br. powstała międzynarodowa koalicja na rzecz wolnego
handlu, w której znalazło się Centrum im. Adama Smitha. Jak
czytamy  w  jej  petycji:  „My  niżej  podpisani  łączymy  się
wspólnie w zarzutach wobec rządów wszystkich narodów, żeby
przeciwstawić się krótkowzrocznym i chciwym głosom zwiększenia
barier  w  handlu.  Dodatkowo  nawołujemy,  żeby  wyeliminować
dotychczasowe protekcjonistyczne bariery dla wolnej wymiany.
Kierujemy  przesłanie  do  każdego  rządu:  pozwólcie  waszym
obywatelom cieszyć się nie tylko z owoców własnych pól, fabryk
i geniuszu, ale także tych z całego świata. Nagrodą będzie
większy dobrobyt, bogatsze życie i korzyści z błogosławionego
pokoju”.



Niedawno,  30  września  –  2  października  2009  r.,  przy
współpracy Centrum Adam Smitha, odbyła się doroczna Światowa
Konferencja Wolności Gospodarczej. Konferencje związane są z
siecią instytutów z ponad 70 krajów (Economic Freedom Network
of the World), które przygotowują co roku Indeks Wolności
Gospodarczej.  W  najnowszym  raporcie,  spośród  europejskich
krajów postkomunistycznych prym wiodą: Estonia (11 miejsce w
świecie!),  Litwa,  Węgry,  Łotwa  –  czyli  kraje  najbardziej
dotknięte przez kryzys w naszym regionie… Raport opracowano na
bazie danych jeszcze sprzed kryzysu – ale widać, jak do niego
przyczyniły  się  polityki  „wolności  gospodarczej”.  Ale
neoliberałowie mają prostą odpowiedź, gdy coś idzie źle –
winno jest państwo. „Kryzys na światowych rynkach finansowych
nie  jest  wynikiem  prowadzenia  gospodarki  liberalnej,  tylko
wręcz przeciwnie – prowadzenia polityki, która z prawdziwym
liberalizmem nie ma nic wspólnego!” – jak tłumaczy Gwiazdowski
[9].

W INTERESIE KAPITAŁU

Wrogiem  wszystkich  wspomnianych  instytutów  jest  państwo
socjalne. Ale nic tylko – z poczuciem wyższości traktują tych,
którzy ośmielają się przeciwstawić ich dogmatom.

Gwiazdowski:  „Naomi  Klein  napisała  książkę  Doktryna  Szoku,
którą zaczytują się różnej maści przeciwnicy wolnego rynku,
zachłystując  się  jej  odorem  jak,  nic  przymierzając,  moi
studenci  ciągnący  gdzieś  po  kątach  jakieś  skręty.  (…)
Najwyższy czas powiedzieć stop intelektualnemu terroryzmowi,
który przypomina metody stosowane przez Ulrike Meinhof” [10].

Kto  jednak  tak  naprawdę  stosuje  intelektualny  terror,  nie
dopuszczając do głosu innych opcji? A przy okazji nieźle na
tym zarabia?

Autor: Dariusz Zalega
Źródło: „Le Monde diplomatique” nr 12/2009

PRZYPISY

http://www.monde-diplomatique.pl/


[1] www.wprost.pl/ar/9809/Rozwiazac-zwiazki/?I=960

[2] gospodarka.gazeta.pl/gospodarka/1,33182,3542590.html

[3] Radio Zet, 05.09.2007

[4] Gazeta Wyborcza, 2006.09.14

[5J Rzeczpospolita, 12.01 2009

[6]
www.bankier.pl/wiadomosc/Sadowski-fundusze-unijne-niszcza-mech
anizm-konkurencji-rynkowcj-1614328.html

[7] Rzeczpospolita, 10.11.2007

[8] odra.okis.pl/article.php/466

[9] Najwyższy CZAS, 24.09.2008

[10] www.blog.gwiazdowski.pl/index.php?subcontent=1&id=498


