
„Wiadomości” TVP czyli sztab
wyborczy PiS
30 maja 2019
Trzeba podziwiać tzw. „dziennikarzy” z „Wiadomości” telewizji
publicznej, że mimo tego co robią nie mają wyrzutów sumienia i
śpią spokojnie. Może dlatego, że już od dawna są nie tyle
dziennikarzami  lecz  przede  wszystkim  propagandystami  (w
dodatku świetnie opłacanymi z pieniędzy podatników).

Jak wyglądała kampania wyborcza do Parlamentu Europejskiego, w
tzw. „telewizji publicznej”, a w istocie partyjno-rządowej,
będącej tubą propagandową Prawa i Sprawiedliwości?

Otóż,  w  „Wiadomościach”  czas  poświęcony  PiS-owi  sięgał  75
proc. czasu wszystkich tematów, a materiały go dotyczące były
niemal  w  całości  pozytywne  (neutralne  wynosiły  8  proc.,
negatywnych w ogóle nie było).

Czas materiałów o Koalicji Europejskiej wynosił od 5 do 31
proc. każdego wydania i były to głównie materiały o wydźwięku
negatywnym  (przekaz  neutralny  nie  przekraczał  2  proc.,
pozytywnego w ogóle nie było).

Tu pokazują owacje, tam ciszę
Materiały relacjonujące w „Wiadomościach” konwencje partyjne
PiS i Koalicji Europejskiej różniły się diametralnie.

Kadry  z  konwencji  PiS  pokazywały  tłumy  witające  polityków
okrzykami  i  oklaskami.  Przekazywano  istotne  fragmenty
wystąpień ilustrowane grafikami (także ze stron internetowych
PiS).  Nie  analizowano  i  nie  komentowano  składanych  przez
polityków  obietnic,  nie  przypominano  ich  działań  z
przeszłości.

Spotkania wyborcze Koalicji Europejskiej pokazywano w ciasnych

https://wolnemedia.net/wiadomosci-tvp-czyli-sztab-wyborczy-pis/
https://wolnemedia.net/wiadomosci-tvp-czyli-sztab-wyborczy-pis/


planach,  oklaski  bywały  wyciszane.  Wypowiedzi  polityków
opozycji  były  kontrowane  komentarzami  dziennikarskimi  lub
wypowiedziami  polityków  innych  partii.  Przypominano  ich
wypowiedzi z przeszłości, często odległej.

Takie  właśnie  wyniki  przyniósł  monitoring  „Wiadomości”
prowadzony  przez  Towarzystwo  Dziennikarskie  przy  wsparciu
fundacji im. Stefana Batorego.

„Obiektywizm” całą gębą
Tematy wyborcze zajmowały w „Wiadomościach” od połowy do ponad
80  proc.  czasu.  Przekaz  był  całkowicie  skupiony  na  dwóch
głównych  partiach.  Na  przykład  Konfederacja  (Korwin  Braun
Liroy Narodowcy) miała w niedzielę, 12 maja 2,4 proc. czasu w
całości negatywnego, a Wiosna w piątek, 10 maja 1,2 proc czasu
również w całości negatywnego, zaś 13 maja 0,8 proc. czasu
neutralnego i 0,6 proc. czasu negatywnego.

Dokładnie  licząc,  przez  dwa  tygodnie  (10  –  23  maja)  dwie
trzecie,  czyli  105  ze  153  tematów  głównego  programu
informacyjnego  TVP,  miało  związek  z  wyborami.  69  z  nich
dotyczyło PiS; 68 było pozytywnych, jeden – neutralny.

O Koalicji Europejskiej traktowały 33 tematy, wszystkie miały
wydźwięk  negatywny;  dwa  –  także  negatywne  –  dotyczyły
Konfederacji. Lewicy Razem nie poświęcono ani jednego tematu.

Z 48 zapowiedzi „Wiadomości” (codziennie były 3-4), podawanych
jako sygnalizacja najważniejszych tematów, 30 było wyborczych.

Dominowały pozytywne i neutralne zapowiedzi PiS (21); Koalicja
Europejska miała 9 negatywnych, reszta zapowiedzi nie dała się
przypisać żadnemu komitetowi wyborczemu.

Ocieplanie wizerunku prezesa
Z  polityków  najdłużej  i  najczęściej  pokazywany  był  w



„Wiadomościach”  oczywiście  prezes  PiS  Jarosław  Kaczyński:
tylko we wtorek, 14 maja jakimś cudem nie było go wcale,
wcześniej miał od 5 do 201 sekund wypowiedzi w każdym z wydań
programu.

Na przykład 19 maja pojawił się w 6 tematach, 21 maja – w 4. W
poniedziałek, 13 maja pokazywany był w czterech tematach, w
tym w relacji z programu TVP2 „Pytanie na Śniadanie”, w którym
gościł  przed  południem  (w  ramach  propagandowego  ocieplania
wizerunku). Wypowiedzi J. Kaczyńskiego były też wielokrotnie
powtarzane.

W pierwszej piątce najczęściej występujących w „Wiadomościach”
polityków czworo to działacze obozu PiS: Jarosław Kaczyński,
Zbigniew  Ziobro,  Joachim  Brudziński  i  Beata  Szydło.  Dwoje
ostatnich kandydowało do PE.

Lider  opozycyjnej  Koalicji  Europejskiej  Grzegorz  Schetyna,
pokazywany oczywiście w negatywnym świetle, był na trzecim
miejscu.  Dopiero  na  siódmym  znalazł  się  premier  Mateusz
Morawiecki, przed nim był Donald Tusk, także prezentowany w
czarnych barwach.

Działacze PiS (np. Beata Kempa, Beata Mazurek, Anna Zalewska,
Beata Szydło, Elżbieta Rafalska) nie byli podpisywani jako
kandydaci do europarlamentu, ale jako osoby sprawujące funkcje
urzędowe, co miało zasugerować, że „Wiadomości” nie uprawiają
propagandy wyborczej lecz jedynie relacjonują (i cóż z tego,
że  w  samych  superlatywach)  pracę  ważnych  urzędników
państwowych.

Jako kandydat do PE podpisywany był natomiast (zapewne przez
jakieś  przeoczenie)  minister  Joachim  Brudziński.  Polityków
Koalicji  Europejskiej  i  Kukiz’15  również  oczywiście  tak
podpisywano, podobnie jak działaczy Wiosny i Konfederacji.

„Gośćmi  Wiadomości”  zapowiadanymi  na  koniec  programu
informacyjnego było w sumie 12 polityków, wszyscy kandydujący
do Parlamentu Europejskiego: 7 z PiS, 2 z Nowoczesnej, 2 z



Kukiz’15, 1 z PSL (działaczy PO nie było, bo, co zrozumiałe,
bojkotują „Wiadomości” TVP).

Beata Kempa i Anna Zalewska z PiS poza rozmową w „Gościu”
miały  w  „Wiadomościach”  obszerne  materiały  poświęcone  ich
działalności jako członkiń rządu PiS. Z pewnością dlatego, że
kierownictwo doszło do wniosku, iż trzeba wesprzeć ich szanse
wyborcze.

Główne cechy programu
Podczas  monitoringu  dało  się  zaobserwować  określone  cechy
konstruowania „Wiadomości”. Przede wszystkim było to tworzenie
informacji niewyborczych pod potrzeby wyborcze. Na przykład 13
maja, siódmy temat: „Polska pomoc dla ofiar wojen” – ponad
dwie minuty przeznaczono dla Beaty Kempy pełnomocniczki rządu
ds. pomocy humanitarnej za granicą. Do tego doszło 85 sekund
rozmowy jako „Gość Wiadomości”. Informacja o tym, że jest
kandydatką do PE oczywiście nie padła.

Bardzo typowe dla „Wiadomości” jest też podawanie informacji z
antyopozycyjną tezą na „pasku” (tytule tematu pokazywanym na
ekranie).

Oto  kilka  przykładów:  Tajemnicze  okoliczności  wypadku
Cimoszewicza  (jedynka  KE  do  PE  w  Warszawie),  Podwójne
standardy  opozycji,  Pytania  o  kulisy  grabieży  250  mld  zł
(sejmowa komisja w sprawie wyłudzeń VAT), Opozycja opóźnia
walkę z pedofilami, Opozycja chce euro mimo drożyzny, Opozycja
blokuje walkę z pedofilią, Opozycja chce euro wbrew Polakom,
Argumenty siły zamiast siły argumentów (zachowanie opozycji),
Cimoszewicz  zrezygnuje  z  wyborów?,  Zdradzone  wartości
Platformy  Obywatelskiej,  Puste  deklaracje  Platformy
Obywatelskiej,  Wszystkie  afery  Platformy,  Opozycja  ukrywa
swoje  plany  dotyczące  praw  LGBT,  Niespełnione  obietnice
Platformy,  Środowiska  LGBT  już  nie  wierzą  Platformie.
Powtarzano  również  –  wedle  znanej  od  lat  30.  reguły
propagandowej – wciąż te same informacje w kolejnych dniach.



Nagrana  ukrytą  kamerą  rozmowa  z  nieświadomym  nagrywania
Rafałem  Grupińskim  z  PO  (czego  nieświadomi  byli  także
telewidzowie) podczas marszu opozycji „Polska w Europie” 18
maja,  wykorzystywana  była  przez  cztery  kolejne  dni  z
niewielkimi uzupełnieniami w następujących, antyopozycyjnych
tematach: Donald Tusk angażuje się w polską politykę, Donald
Tusk  łamie  unijne  zasady,  Opozycja  ukrywa  swoje  plany
dotyczące  praw  LGBT,  Środowiska  LGBT  już  nie  wierzą
Platformie.  W  „Wiadomościach”  twarze  osób  nagrywających
polityka KE zostały zasłonięte.

Charakterystyczna  dla  „Wiadomości”  była  także  nierzetelna
grafika  informacyjna.  14  maja,  podczas  prezentacji  tematu:
Polaków stać na więcej; pokazano jak zwiększał się dochód
rozporządzalny  na  osobę  w  ostatnich  latach.  Wynosił  on
odpowiednio 1 386 zł, 1 475 zł, 1 598 zł, 1 693 zł.

Obrazujący to wykres „Wiadomości” ostro pnie się w górę jak
Matterhorn.  Jednak  rzeczywista  dynamika  przyrostu  dochodu
rozporządzalnego jest bardzo płaska – i taki też powinien być
wykres.

Ponadto,  „Wiadomości”  ukrywały  informacje  niekorzystne  dla
PiS.

Przykładowo,  jak  podaje  raport  z  monitoringu,  przy  okazji
tematu zatytułowanego: Polityczny atak „Gazety Wyborczej”, nie
pokazano  zdjęcia  czołówki  GW  mówiącej  o  tym,  jak  premier
Morawiecki  uwłaszczył  się  na  majątku  oddanym  Kościołowi
(pojawił  się  tylko  tekst  z  wewnętrznych  stron  GW).
„Wiadomości” dały wypowiedź mecenasa premiera, ale brak było
głosu  przedstawiciela  redakcji  GW  czy  wypowiedzi  polityków
opozycji.

Do widzów „Wiadomości” nie dotarły także informacje o raporcie
Najwyższej  Izby  Kontroli,  bardzo  krytycznym  wobec  reformy
edukacji przeprowadzonej przez kandydatkę PiS do PE, minister
Annę Zalewską.



Etyka ludzi z „Wiadomości”
Wyniki monitoringu nie mogą zaskakiwać, bo nikt rozsądny nie
uważa  przecież  „Wiadomości”  TVP  za  rzeczywisty  program
informacyjny, zachowujący choćby minimum obiektywizmu.
Pozostaje  konkluzja,  że  trudno  konkurować  w  wyborach,  gdy
„Wiadomości” zamiast zachowywania choćby pozorów obiektywizmu,
stają się faktycznie propagandowym sztabem wyborczym partii
rządzącej.

Oczywiście jest to sprzeczne z demokracją – więc jeżeli ktoś
się będzie upierać, że Polska jest państwem demokratycznym, to
trzeba mu powiedzieć, że za sprawą „Wiadomości” TVP, na pewno
nie jest.

Nie można bowiem uznać za demokratyczną sytuacji, gdy potężna,
finansowana  z  kieszeni  wszystkich  podatników  telewizja
państwowa, używana jest do skoncentrowanego ataku na wybrane
ugrupowania polityczne – i do bezgranicznego gloryfikowania
rządzącego ugrupowania politycznego.

„Wiadomości”  nie  są  normalnym  programem  informacyjnym,  to
nawet jest nie tyle dziennikarstwo, co propaganda w wysokim
stężeniu i swoisty telewizyjny sztab wyborczy PiS.
Mimo wszystko, jednak wypada podziwiać, jaki twardy charakter
mają propagandyści z „Wiadomości”. Nie są to ludzie głupi,
więc nie można powiedzieć: Panie wybacz im, bo nie wiedzą co
czynią.

Oni doskonale wiedzą co czynią – wiedzą jak bardzo oddalają
się od uczciwości i jak bardzo łamią wszelkie zasady pracy w
mediach publicznych – a mimo to nie mają żadnych wyrzutów
sumienia, śpią spokojnie, nie dręczą ich koszmary.

Do spokojnego snu przyczyniają się z pewnością wysokie zarobki
płacone  z  kieszeni  podatników,  ale  jednak  trzeba  być  pod
wrażeniem, że ich sumienia się nie buntują.



Wyrazy podziwu, panie i panowie z „Wiadomości”! Już jesteście
niemalże godni takiej opinii, jaką miał Dziennik Telewizyjny
podczas  stanu  wojennego  –  a  przecież  przed  nami  następne
wybory.

Autorstwo: Andrzej Leszyk
Źródło: Trybuna.info

https://trybuna.info/gospodarka/wiadomosci-tvp-czyli-sztab-wyborczy-pis/

