
W  Stanach  Zjednoczonych
konflikt  w  Gazie  wygląda
inaczej
15 stycznia 2009
Amerykańskie  media  głównego  nurtu  były  tak  ostrożne  w
równoważeniu  obrazów  cierpienia  Gazańczyków  z  tymi
Izraelczyków,  że  zaczęto  je  oskarżać  o  to,  że  w  swoich
artykułach nie przedstawiają nierównej liczby zabitych. Obrazy
dwóch kobiety na głównej stronie wydania „Washington Post” z
ubiegłego tygodnia są dobrym przykładem ukazującym, w jaki
sposób amerykańskie media głównego nurtu przekazują informacje
o wojnie Izraela w Gazie.

Po lewej stronie pokazano palestyńską matkę, która utraciła
pięcioro dzieci. Po prawej był prawie równej wielkości obraz
izraelskiej  kobiety  „zestresowanej  przez  walki”  według
informacji pod zdjęciem. Na zdjęciu za palestyńską kobietą
trzymającą  martwe  ciało  jednego  z  swoich  dzieci  stoi  jej
kolejne  dziecko  z  czarną  twarzą  pokrytą  bliznami,  które
płacze. Na zdjęciu przedstawiającym izraelską kobietę, która
także płacze, nie widać żeby odniosła jakiekolwiek rany.

FRUSTRACJA ARABÓW

Żeby  zrozumieć  frustrację  tak  często  odczuwaną  w  świecie
arabskim w związku z przekazywaniem przez amerykańskie media
wydarzeń ze świata arabskiego, każdy powinien wyobrazić sobie
tę samą stronę, ale z odwrotną sytuacją. Gdyby to izraelska
kobieta straciła pięć córek w czasie palestyńskiego ataku czy
„Washington  Post”  opublikowałby  takiego  samego  rozmiaru
fotografię  palestyńskiej  kobiety,  która  nie  została  nawet
ranna a była tylko wystraszona wskutek izraelskiego ostrzału?

Kiedy 30 grudnia opublikowano fotografie tych dwóch kobiet,
ponad  350  Palestyńczyków  zostało  zabitych  w  porównaniu  z

https://wolnemedia.net/w-stanach-zjednoczonych-konflikt-w-gazie-wyglada-inaczej/
https://wolnemedia.net/w-stanach-zjednoczonych-konflikt-w-gazie-wyglada-inaczej/
https://wolnemedia.net/w-stanach-zjednoczonych-konflikt-w-gazie-wyglada-inaczej/


zaledwie  4  Izraelczykami.  Czy  gazeta  opublikowałaby  te
fotografie  w  równym  rozmiarze  i  zamieściłaby  artykuły  im
poświęcone, gdyby to 350 Izraelczyków zostało zabitych a tylko
czterech Palestyńczyków?

Jak  wiele  innych  głównych  sieci  informacyjnych  w  USA
„Washington  Post”  zdecydował  się  przedstawić  przebieg
konfliktu  z  perspektywy,  który  odzwierciedla  stosunki
amerykańskiego  rządu  z  Izraelem.  To  oznacza  priorytet  na
przekazywanie  izraelskiej  wersji  wydarzeń  a  równocześnie
pomniejszanie opinii palestyńskich organizacji.

Weźmy na przykład główny artykuł gazety z wtorku, który został
opublikowany  powyżej  fotografii  matek.  Zanim  zacytowano
pojedyncze  źródło  palestyńskie  –  zacytowano  dziewięć  razy
izraelskie źródła wojskowe i cywilne. Pierwsze siedem akapitów
wyjaśnia  wojskową  strategię  Izraela.  W  dziewiątym  opisano
obawy  wśród  Izraelczyków  spędzających  wieczory  w  schronach
bombowych.  Zwykli  Palestyńczycy,  którzy  ogólnie  nie  mają
dostępu do schronów pojawiają się dopiero w 23 akapicie.

Dla  zrównoważenia  tego  głównego  artykułu  „Washington  Post”
opublikował poniżej inny artykuł, na połowie głównej strony o
palestyńskiej  matce  i  jej  dzieciach.  Ale  czy  gazeta
kiedykolwiek rozważyłaby zrównoważenie w ten sposób artykułu o
zmasowanym  ataku  na  Izraelczyków,  w  którym  opisałaby
szczegółowo  strategię  palestyńskich  bojowników?

POZBAWIONE KONTEKSTU

Główne  amerykańskie  telewizje  także  zaadoptowały  strategię
przyznawania równego czasu, pomimo że w rzeczywistości ofiary
palestyńskie  przewyższają  izraelskie  stosunkiem  1:100.
Jednakże takie porównanie rzadko wychodzi na jaw, ponieważ w
zapiskach  odczytywanych  przez  amerykańskich  korespondentów
często nie podaje się pełnej liczby zabitych Palestyńczyków.
Ale poprzez pozbawienie tego kontekstu amerykańscy widzowie
mogą  łatwo  założyć,  że  to  nie  jest  przypadek



nieproporcjonalnego użycia siły, ale że obie strony ponoszą
równe straty jak w czasie meczu piłki nożnej.

Weźmy na przykład pierwsze linijki informacji przekazywanej
przez korespondenta NBC Martina Fletchera z 30 grudnia. „W
Gazie dwie zabite małe dziewczynki zostały wydobyte z gruzów z
domu  trafionego  przez  izraelską  rakietę  –  podczas,  gdy  w
Izraelu kobieta która jechała do domu została zabita przez
rakietę  Hamasu.  Dzisiaj  czwartego  dnia  bitwy  ostrzał  nie
zmniejszył się po żadnej z stron.”

Pominięcie  w  informacji  całkowitej  liczby  zabitych
Palestyńczyków powtarzało się ciągle w następnych raportach
przekazywanych  przez  kolejne  dni  przez  korespondentów  NBC.
Kiedy  liczby  ofiar  pojawiają  się  się  –  czasami  w  formie
wykresu graficznego u dołu ekranu – zawsze jest on opisany
jako  liczba  „zabitych  ludzi”  zamiast  „zabitych
Palestyńczyków”.  Nic  dziwnego  że  ogromnie  asymetryczne
bombardowanie  Gazy  zostało  przedstawione  niejasno  jako
„rosnące  napięcia  na  Bliskim  Wschodzie”  przez  prowadzących
wiadomości.

Wraz z brakiem tego kontekstu, siła dynamiki wydarzeń staje
się  niejasna.  Na  przykład  wiadomości  ABC  regularnie
przedstawiają  wydarzenia  w  Gazie  jako  „Ataki  na  Bliskim
Wschodzie” i podobnie jak reporterzy NBC również nie podają
pełnej liczby ofiar Palestyńczyków.

31 grudnia, kiedy liczba Palestyńczyków sięgnęła prawie 400,
korespondent  Simon  Mc  Gregor-Wood  rozpoczął  swoją  relację
opisując  uszkodzenia  izraelskiej  szkoły  wskutek  ostrzału
rakietami Hamasu.

Relację  tych  dziennikarzy  można  w  skrócie  przekazać  w
następujący  sposób:  Izrael  chciał  stałego  rozejmu,  Izrael
chciał uniemożliwić odnowienie arsenału Hamasu, Izrael uderzał
w  cele  Hamasu,  Izrael  wysyłał  pomoc  i  pozwalał  na  wyjazd
rannych, Izrael zrobi „wszystko, żeby uniknąć humanitarnego



kryzysu”,  i  pod  tym  wszystkim  Mc  Gregor-Wood  może  się
podpisać.

BRAK PERSPEKTYWY PALESTYŃSKIEJ

W  relacjach  korespondentów  nie  przedstawiono  wydarzeń  z
palestyńskiej perspektywy ani nie wspomniano o szkodach, jakie
ponieśli Palestyńczycy, chociaż agencje przekazały informacje,
że  pięciu  Palestyńczyków  zginęło.  Wydaje  się,  że  dla
korespondenta ABC śmierć Palestyńczyków jest mniej wartościową
informacją niż uszkodzenia izraelskich budynków. Jego narracja
wydarzenia,  szczerze  mówiąc,  nie  jest  niczym  innym  niż
papugowaniem oficjalnego stanowiska izraelskiego.

Faktycznie opinia izraelskiego rządu nie jest kwestionowana w
głównych  amerykańskich  sieciach  informacyjnych.  Wywiadom  z
izraelskimi rzecznikami i ambasadorami nie są przeciwstawiane
głosy palestyńskich przywódców. Znani amerykańscy prezenterzy
wiadomości często przyjmują izraelski punkt widzenia. W czasie
dyskusji  w  programach  publicystycznych,  zamiast  udziału  w
debacie na temat wydarzeń, eksperci często wzmacniają poglądy
innych. Taki epizod miał miejsce w czasie nadawania 30 grudnia
programu MSNBC „Morning Joe”, w czasie którego gospodarz Joe
Scarborough  wciąż  twierdził,  że  Izrael  nie  powinien  być
osądzany.  Izrael  broni  się,  podobnie  jak  USA  robiło  to  w
swojej historii. „Jak wielu ludzi zabiliśmy w Niemczech?” –
Zadawał pytanie Scarborough.

Cała odpowiedzialność spoczywa na Palestyńczykach, podsumował
łącząc ataki na Gazę z negocjacjami w Camp David z 2000 roku.
„Oni dali Palestyńczykom wszystko, o co prosili, i odeszli od
stołu  rokowań”  –  powtarza.  Chociaż  ten  pogląd  został  raz
zakwestionowany przez Zbigniewa Brzezińskiego, byłego członka
amerykańskiego rządu, który na krótko pokazał się w programie,
następni  goście  nieustannie  zgadzali  się  z  charakterystyką
Palestyńczyków Scarborougha, jako niedorozwiniętych umysłowo,
jeżeli nie skłonnych z natury do popełniania zbrodni.



Według  zaproszonego  gościa  Dana  Bartletta,  byłego  doradcy
Białego  Domu,  palestyńskie  kierownictwo  „wyraźnie”  dało  do
zrozumienia, że nie jest zainteresowane rozmowami pokojowymi.
Kolejny z zaproszonych gości, prowadzący wiadomości w NBC,
David Gregory rozpoczął swoją wypowiedź zauważając, że według
byłego  amerykańskiego  prezydenta  Billa  Clintona  –  zmarłemu
palestyńskiemu  prezydentowi  Jaserowi  Arafatowi  „nie  można
ufać”. Gregory wtedy dodał, że Hamas „podciął proces pokojowy”
i  w  rzeczywistości  chciał  ataków.  „To  jest  rzeczywistość,
jakiej chciał Hamas, oni nie chcieli rozejmu” – oświadczył.

Felietonistka  Margaret  Carlson  także  wzięła  udział  w
programie,  zgadzając  się  z  prowadzącym,  że  Hamas  powinien
zostać „zniszczony”, ale wyraziła obawy o koszt tego rodzaju
działań.  Tematem  debaty  nie  była  kwestia,  czy  działania
Izraela były usprawiedliwione, ale raczej co Izrael powinien
następnie  zrobić.  Nie  poświęcono  uwagi  tragedii
Palestyńczyków.

PERSPEKTYWY OFIARY

Arabska  widownia  widzi  odmienny  obraz.  Zamiast  dręczącego
Izraelczyków dylematów, arabskie sieci informacyjne uchwyciły
naloty w ich mrożących szczegółach z perspektywy ofiary. Ten
podział w przekazywaniu informacji jest szokujący.

Dla  amerykańskich  sieci  bombardowanie  Gazy  w  większości
ograniczyło się do dwuminutowego przekazu video i pięciu minut
omówienia  w  programach  publicystycznych.  To  zwykle  oznacza
kilka skrawków nieładu z taśmy video: odległe eksplozje i rzut
oka na ofiary, ledwo wystarczający czas na zapamiętanie ofiar
nie mówiąc o osobowości. Z ofiarami rzadko przeprowadzane są
wywiady.

Amerykańscy nadawcy przekonują, że dostępność czasu i miejsca
są  głównymi  czynnikami,  które  powstrzymują  przed  większymi
relacjami. Np. w ubiegłym tygodniu w MSNBC Gaza rywalizowała o
czas antenowy z tak ważnymi informacjami, jak wzrost sprzedaży



alkoholu, wiadomości o gwiazdach i spekulacje, czy zostanie
opublikowane zdjęcie nowego wnuka Sary Palin.

Większość amerykańskich sieci przekazuje informacje wyłącznie
z Izraela. Jednakże w arabskiej telewizji Gaza jest jedyną
historią.  Przez  wiele  godzin  żywe  obrazy  z  ulic  Gazy
przekazywano  do  arabskich  domów.  W  przeciwieństwie  do
korespondentów  z  ABC  i  NBC,  którzy  nadają  wyłącznie  z
izraelskich miast, członkowie ekip telewizji arabskich są w
Gazie,  co  więcej  –  wielu  z  nich  to  rodowici  Gazańczycy.
Obrazy, które uchwycili są często nadawane bez selekcji i
przez ostatni tydzień stworzono cykl zbierania poruszających
wiadomości.

Cykl  rozpoczyna  się  z  zamontowaną  na  dachu  kamerą,  która
przekazuje ataki lotnicze na żywo. Po chwili ciszy słychać
piorunujące odgłosy wybuchów i smugi dymu wznoszące się nad
horyzont.  Później  popłoch  na  ulicach.  Spanikowani  cywile
szukają  ochrony,  gdy  w  tym  czasie  karetki  pogotowia  jadą
wąskimi ulicami. Pracownicy pogotowia pośpiesznie przekopują
się przez gruzy często wydobywając poszarpane zwłoki. Ojcowie
z łzami i wściekłością trzymają swoje martwe dzieci przed
kamerami  przysięgając  zemstę.  Ranni  są  noszeni  na  noszach
przesiąkniętych krwią.

Później lokalni dziennikarze odwiedzają szpital i przekazują
bardziej  ponure  obrazy  –  coraz  więcej  martwych  dzieci.
Doktorzy  trzymają  małe  ciała  i  niosą  je  do  przeciążonych
kostnic. Ocaleli mówią o swoich przeżyciach dziennikarzom. Ich
oszalałe głosy słychać w regionie, podobnie jak stale widać
ubóstwo i zniszczenia.

PALESTYŃSKIE GŁOSY

W  przeciwieństwie  do  amerykańskich  sieci,  które  często
ograniczają  się  do  jednego,  lub  dwóch  korespondentów  w
Izraelu,  główne  arabskie  kanały  telewizyjne  utrzymują
korespondentów  i  biura  w  całym  regionie.  Kiedy  gniewne



protesty miały miejsce prawie codziennie, reporterzy byli na
miejscu, żeby przekazać o nich informacje na żywo.

Nawet w Izraelu arabscy reporterzy są zatrudniani a izraelscy
politycy proszeni regularnie o udzielenie wywiadu, podobnie
jak członkowie Hamasu i innych palestyńskich frakcji.

Uwzględnienie palestyńskich głosów nie jest czymś unikalnym
dla arabskich mediów. W wielu innych międzynarodowych stacjach
nadawczych,  w  tym  BBC  World  i  CNN  International,  można
usłyszeć  regularnie  wypowiedzi  palestyńskich  przywódców  i
Gazańczyków.  Liczba  zabitych  Palestyńczyków  jest  regularnie
podawana każdego dnia przez większość nadawców i większość
korespondentów,  którzy  są  na  miejscu.  Informacje  są  także
dostarczane z stolic państw arabskich.

Do pewnego stopnia relatywnie małą część amerykańskiej sieci
nadawczej  można  przypisać  do  ogólnego  trendu  redukowania
personelu  zajmującego  się  informowaniem  o  wydarzeniach  z
zagranicy. Ale czy gdyby taka krwawa łaźnia miała miejsce w
Izraelu, czy te sieci nie wysłałyby posiłków?

W chwili obecnej izraelski punkt widzenia wydaje się w dalszym
ciągu dominować w przekazie wydarzeń z Gazy. Ostatnia narracja
przyszła z Białego Domu, który wezwał do „trwałego” rozejmu
uniemożliwiającego  wystrzeliwanie  terrorystom  z  Hamasu
kolejnych rakiet.

Naturalnie ta wypowiedź była powtarzana przez amerykańskich
nadawców przez cały dzień a później wzmocniona przez ekspertów
obawiającego  się  niebezpiecznego  Hamasu.  Arabskie  kanały
jednakże  widzą  to  inaczej.  Wiele  z  nich  zaczęło  określać
Hamas,  kiedyś  kontrowersyjną  organizację,  po  prostu  jako
„palestyński ruch oporu”.

Podczas, gdy amerykańscy analitycy nie są w stanie wyzwolić
się z izraelskiej strategii, arabscy nadawcy wyciągają własne
wnioski i spostrzeżenia. Mówią o rozszerzonym zasięgu rakiet
Hamasu i przewidują raczej wzmocnienie opozycji w stosunku do



Izraela niż jej osłabienie.

Autor: Habib Battah
Tłumaczenie: Piotr Chmielarz
Źródło oryginalne: al-Manar za al-Dżazirą
Źródło polskie: Arabia

O AUTORZE

Habib  Battah  jest  wolnym  strzelcem  i  analitykiem  mediów
mieszkającym w Bejrucie i Nowym Jorku.

http://www.arabia.pl

