W Rosji obowiązuje już nowe prawo antypirackie

Opublikowano: 04.08.2013 | Kategorie: Prawo, Telekomunikacja i komputery, Wiadomości ze świata

Liczba wyświetleń: 583

Ci, którzy przewidywali, że rosyjskie władze nie ograniczą się do blokowania treści szkodliwych dla dzieci, nie pomylili się.

Od listopada ub.r. w Rosji funkcjonuje rejestr, do którego trafiają strony propagujące dziecięcą pornografię, zażywanie narkotyków i materiały zachęcające do samobójstwa. Przedwczoraj, 1 sierpnia, na mocy Prawa federalnego nr 187-FZ pod adresem nap.rkn.gov.ru ruszył kolejny rejestr, którego pełna nazwa brzmi: “Реестр доменных имен, указателей страниц сайтов в сети «Интернет» и сетевых адресов, позволяющих идентифицировать сайты в сети «Интернет», содержащие информацию, распространяемую с нарушением исключительных прав”. Tym razem chodzi więc o strony naruszające własność intelektualną.

Nowo wprowadzona ustawa pozwala właścicielom praw autorskich do nielegalnie skopiowanych filmów wnieść skargę do moskiewskiego sądu miejskiego. Na czas rozpatrzenia sprawy dostęp do stron zawierających wskazane filmy (czy nawet linki do nich) będzie blokowany.

O konieczności nałożenia blokady w pierwszej kolejności zostanie poinformowany Roskomnadzor, który prowadzi oba wymienione wcześniej rejestry. Nakaz zablokowania spornej zawartości trafi następnie do administratora strony lub dostawcy hostingu. Jeśli przed upływem doby polecenie nie zostanie wykonane, Roskomnadzor zwróci się z podobnym żądaniem do dostawcy internetu.

Blokada zostanie zdjęta, jeśli właściciel praw autorskich w ciągu 15 dni od jej nałożenia nie wystąpi do sądu z pozwem lub też przegra rozprawę. W przypadku wygranej Roskomnadzor wyśle administratorowi strony lub dostawcy hostingu polecenie usunięcia wskazanych treści. Jeśli nie zostanie ono spełnione w ciągu 3 dni roboczych, strona zostanie na stałe zablokowana na poziomie dostawcy usług telekomunikacyjnych.

Osobom znającym język rosyjski polecam zapoznanie się z infografiką przygotowaną przez agencję informacyjną RIA.ru, która w przystępny sposób pokazuje, jak ma działać nowe prawo antypirackie. Wśród stron zagrożonych blokadą w pierwszej kolejności eksperci wymieniają takie serwisy, jak VKontakte (będący rosyjskim odpowiednikiem Facebooka), YouTube, video.yandex.ru, video.mail.ru, filmix.net, rutracker.org, my-hit.ru, rutor.org, tfile.me i torrentino.com.

Najwięcej kontrowersji wzbudza to, że ustawodawca dopuścił możliwość blokowania nie tylko po adresie URL (wskazującym konkretny zasób), ale też po IP. W trakcie procesu legislacyjnego deputowani Dumy Państwowej zignorowali fakt, że taki sam adres IP może posiadać nawet kilka tysięcy witryn.

Kolejne zastrzeżenie dotyczy blokowania stron zawierających wyłącznie linki do nielegalnie skopiowanych filmów lub seriali. Takie linki mogą się bowiem pojawić na każdej stronie umożliwiającej internautom własnoręczne dodawanie treści – w portalach społecznościowych, na forach, blogach, ale też w serwisach informacyjnych z opcją komentowania poszczególnych artykułów. Przeciwnicy ustawy wskazują, że nowo wprowadzone prawo może zostać wykorzystane do tępienia konkurencji i innych nadużyć.

Spośród firm najostrzej krytykujących ustawę należy wymienić Mail.Ru Group, Ozon.ru, Rambler-Afisha-SUP, wyszukiwarki Yandex.ru i Google, a także wspomniany już portal społecznościowy VKontakte.

W dzień wejścia ustawy w życie zaprotestowało przeciwko niej ponad 1,5 tys. serwisów internetowych. Wszystkie wyświetliły na swoich stronach komunikaty informujące, że już wkrótce – w wyniku działania nowego prawa – ulubione witryny rosyjskich internautów mogą zostać zablokowane.

Warto bowiem wiedzieć, że walka z filmowymi piratami to dopiero początek. Inicjatorzy nowego prawa jesienią planują objąć nim także pliki muzyczne oraz e-booki. Na razie nic natomiast nie słychać o karaniu osób pobierających nielegalnie skopiowane treści.

Autorka: Anna Wasilewska-Śpioch
Na podstawie: Slon.ru, RIA.ru
Źródło: Dziennik Internautów


TAGI: , , , ,

Poznaj plan rządu!

OD ADMINISTRATORA PORTALU

Hej! Cieszę się, że odwiedziłeś naszą stronę! Naprawdę! Jeśli zależy Ci na dalszym rozpowszechnianiu niezależnych informacji, ujawnianiu tego co przemilczane, niewygodne lub ukrywane, możesz dołożyć swoją cegiełkę i wesprzeć "Wolne Media" finansowo. Darowizna jest też pewną formą „pozytywnej energii” – podziękowaniem za wiedzę, którą tutaj zdobywasz. Media obywatelskie, jak nasz portal, nie mają dochodów z prenumerat ani nie są sponsorowane przez bogate korporacje by realizowały ich ukryte cele. Musimy radzić sobie sami. Jak możesz pomóc? Dowiesz się TUTAJ. Z góry dziękuję za wsparcie i nieobojętność!

Poglądy wyrażane przez autorów i komentujących użytkowników są ich prywatnymi poglądami i nie muszą odzwierciedlać poglądów administracji "Wolnych Mediów". Jeżeli materiał narusza Twoje prawa autorskie, przeczytaj informacje dostępne tutaj, a następnie (jeśli wciąż tak uważasz) skontaktuj się z nami! Jeśli artykuł lub komentarz łamie prawo lub regulamin, powiadom nas o tym formularzem kontaktowym.

12 komentarzy

  1. egzopolityka 04.08.2013 11:34

    Jeśli chodzi o zakaz materiałów dotyczących samobójstwa to powód jest taki że samobójstwo jest faktycznie sposobem na ucieczkę z kraju i od cierpienia. Dawniej nie wydawano paszportów żeby ludzi się męczyli i nie mogli opuścić kraju, teraz utrudnia się popełnienie samobójstwa, co ma dokładnie taki sam cel. Uwolnione dusze wracają do lepszego świata i później mogą podjąć decyzje o reinkarnacji w lepszych warunkach niż te jakie są na Ziemi. Faktycznie utrudnianie samobójstwa równa się przetrzymywaniu ludzi na siłę w obozie pracy w jakim żyjemy tutaj we wszystkich krajach.

  2. Outlaw 04.08.2013 15:27

    Egzo, masz znowu rację 🙂 Zgdzam się z Tobą w 100%.
    Ciekawe czy tusku+boni+vicek na bazie “doświadczeń” z GB i RU wprowadzą za chwilkę takie “regulacje” w naszym necie. Jeśli tak, to w krótkim czasie nie bedzie WM… no przynajmniej na oficjalnym necie. Zawsze pozostają darknet i tor… wolniej działają ale treści wyświetlają.

  3. goldencja 04.08.2013 15:49

    @egzopolityka za takie wpisy powinni Cię zamknąć w szpitalu… Następny nawiedzony fanatyk obiecujący wspaniałe (o ironio) życie po śmierci.

    “Uwolnione dusze wracają do lepszego świata i później mogą podjąć decyzje o reinkarnacji w lepszych warunkach niż te jakie są na Ziemi. ” – skąd Ty bierzesz takie bajki??? Ludzie jaszczury, reinkarnacja, określanie samobójstwa mianem wybawienia… No qur… , litości. Jeszcze jakiś dzieciak to przeczyta, uwierzy i zrobi sobie krzywdę.

  4. Outlaw 04.08.2013 15:56

    @goldencja
    Nie potępiaj proszę egzo bo każdy ma prawo wierzyć w to co uważa za słuszne.
    Wypowiedź egzo jest raczej w tonie rozgoryczenia, a element ezoteryczno/religijny niejako tłumaczy rzeczy o których chcielibyśmy mieć większe pojęcie.
    Tak czy inaczej – może na prawdę jest życie po…

  5. roztargniony 05.08.2013 01:08

    @goldencja
    Wiesz jak to jest. Jak w powiedzeniu, że punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. Ty skupiasz się na życiu czysto materialnym i jest to z Twojego punktu widzenia najlepsze co znasz. egzopolityka reprezentuje taki punkt widzenia, bo uważa, że jest on całościowy i – z jego punktu widzenia – najlepszy. Mój punkt widzenia jest taki, że nieważne gdzie, nieważne kiedy, byleby na przestrzeni 500m (co najmniej) wokół mnie nie było żadnego ludzia, by nie truł mi łba. Ktoś inny ma swój (lub cudzy, przejęty na własne potrzeby) światopogląd na sprawy, z którymi styka się na co dzień.
    Owszem, masz rację, że ktoś jego słowa może wziąć sobie do serca i próbować swoje problemy rozwiązać w ten sposób, ale to już musiałaby być jednostka chyba całkowicie zdesperowana, czy jakoś tak. Poza tym, taka osoba musi mieć nieciekawych ludzi wokół siebie, skoro uważa, że nie ma oparcia i takie rozwiązanie rozpatruje.
    Ale jak już o tym mowa, to czy te zakazy dotyczą też stron poradni psychologicznych (lub podobnych), gdzie na przykład najbliżsi dowiedzieli się o myślach na temat chęci przeprowadzenia przez kogoś próby samobójczej i chcą pomóc tej osobie, by na nowo odkryła chęć do życia? Jeżeli tak, to najciekawiej nie jest, ponieważ jest to bardziej zamiatanie problemu pod dywan, niż rzeczywista chęć pomocy. W końcu nie mówienie o problemie, nie rozwiązuje problemu.

  6. goldencja 05.08.2013 02:11

    Wiecie, poglądy to jedno, a notoryczne kłamanie, które może zaszkodzić ludziom z problemami emocjonalnymi, to drugie. Egzo albo na tym zarabia albo ma nierówno pod sufitem albo jedno i drugie. Kiedyś jego wypociny były nawet zabawne. Niestety w USA już kilkanaście milionów ludzi wierzy w te brednie. Rozchodzi się to jak zaraza. Za 100 lat powstanie z tego religia typu mormoni, tylko nazwę pewnie sobie wezmą z którejś książki Icke’a. Większość z Was już wie jak ja nie cierpię religii. Nie odpuszczę kolesiowi, bo mam pogląd, że tacy jak on, to szkodniki społeczne. Może jest właścicielem jakiegoś durnego portalu i na upartego szuka wyznawców swojego “zakonu”. Będę obnażać jego idiotyzmy przy każdej okazji. Dzisiejszym wpisem przegiął pałę.

    Co do artykułu i blokowania materiałów zachęcających do samobójstwa… Samobójstwo to decyzja indywidualna. Ludzie powinni być od niej odciągani. Powinno im się pomagać w miarę możliwości. Jeśli jednak nie uda się, to osoba taka i tak zrobi ze swoim życiem co zechce. Namawianie do samobójstwa natomiast to podłość porównywalna do namawiania do morderstwa. Bardzo dobrze, że akurat te materiały zostaną zablokowane. To najdelikatniejsza forma walki z ludźmi upośledzonymi z przejawami socjopatycznymi. Pewnie większość z Was niezbyt interesuje się przyrodą itp. W społecznościach zwierzęcych osobniki psychicznie upośledzone są brutalnie eliminowane, a ich zachowania antyspołeczne (w danej grupie) kończą się dla nich natychmiastową śmiercią. Dzięki temu populacja pozostaje silna i zdrowa. Ludzie wykształcili humanitaryzm i na szczęście dla wielu (choć z mierną korzyścią dla populacji), osobniki szkodliwe (np. nagabywające do morderstw, samobójstw, przestępstw) poddawane są resocjalizacji i leczeniu. Nie wiem jak można wyciągać temat wolności słowa w przypadku tak haniebnych materiałów.

    Co do praw autorskich, to kpina. Nie można w nieskończoność pobierać pensji za wykonane “dzieło”. Zablokują pirackie kopie to zadziałają prawa rynku, oczywiście na niekorzyść dla artystów. Nisze muzyczne zaraz zapełnią się domorosłymi artystami oddającymi swoje dzieła za bezcen. Wielcy wydawcy odczują to szybko po kieszeniach. Wielu muzyków nie doświadczy sławy, bo nikt nie odsłucha ich pirackich utworów (w radio mamy tylko szczątkowe informacje o nowościach i tylko o tych sponsorowanych). Czasami zastanawiam się czy Rosjanie przypadkiem nie wzięli się za leczenie na siłę swojego kraju. Walczą z homosiami, z islamistami, z narkomanami, z psychopatami, z pornografią… Mimo, że z wieloma narzędziami tej walki nie zgadzam się, to jednak podziwiam.

  7. awkward 05.08.2013 02:34

    @goldencja
    Lubię czytać Twoje komentarze. Czuję wtedy Moc, którą miałaś pisząc te słowa. Przelewasz ją w sposób, w jaki wyrażasz myśli 🙂

  8. spons 05.08.2013 08:02

    @egzopolityka

    Czytam twoje komentarze i muszę stwierdzić, że w bardzo wielu sprawach masz rację jeśli chodzi o fakty (dla wielu kontrowersyjne i całkowicie niezrozumiałe), jednak w wiekszości wypadków źle je interpretujesz. Proponuje ci przemyśleć takie tematy, które mogą sprawić, że staniesz się nieco bardziej spokojny i podejdziesz ze zrozumeiniem do kreacji 🙂
    1. Jesli na Ziemii jest tak źle do dlaczego zdecydowaliśmy się tu inkarnować
    2. Czy porządane jest dla pierwszego źródła doświadczanie (także) cierpienia
    3. Jaki jest cel duszy w każdej z nieskończonych rzeczywistości
    4. Postrzeganie świata poprzez pryzmat ego (emocjonalnej) a obiektywnej (zimnej) rzeczywistości, jakie są różnice i jak to wpływa na interpretacje zdarzeń
    5. Rozwój świadomości a dynamiczna kreacja rzeczywistości
    6. Wzbudzane wibracje (myśli) a dynamiczna kreacja rzeczywistości
    7. “Moc” człowieka – jak świadomość wpływa na jej rozwój

    Pamiętaj , że możesz spolaryzować się zarówno dodatnie jak i ujemnie, w obu przypadkach jest to postać fanatyzmu i jest to najprawdopodobniej coś czego świadomie nie chciał byś robić.
    I na koniec dla Ciebie: “w ciszy i pustce znajdziesz wszystko” 🙂

  9. Aaron Schwartzkopf 05.08.2013 10:21

    Goldencjo,
    w poscie #6, w ostatnim akapicie dotknęłaś sedna sprawy. Rosjanie rzeczywiście walczą. Robią to czasem nieudolnie i nieskutecznie. W gruncie rzeczy walczą z okupacją, pod jaką znalazła się Rosja w wyniku gorbaczowowsko-jelcynowskiej zawieruchy. I tej walki Rosjanom zazdroszczę. Myśmy poddali się bez walki ciesząc się jak dziki koralikami z rzekomo odzyskanej wolności.

  10. goldencja 05.08.2013 11:20

    @emigrant, wśród wybitnych naukowców również zdarzają się wierzący min. w duszę, duchowość. To, że ktoś ma doktorat z fizyki, ekonomii, chemii, nie oznacza, że jest bardziej kompetentny od innych w temacie niemożliwego do udowodnienia “życia po śmierci” itp. Nie znam stwierdzeń wymienionych przez Ciebie osób, więc bezpośrednio do nich się nie odniosę. Mogę ogólnie tylko napisać, że żeby coś zostało udowodnione, to musi zostać kilkakrotnie zbadane (najlepiej różnymi zweryfikowanymi metodami) i dać ciągle te same wyniki. (Potencjalnych właściwości świata niewidzialnego – duchowego nikt nie zna, więc nie da się tego zbadać). Gdzieś tylko przeczytałam, że p. Jadczyk wierzy w przeznaczenie. Gdybym miała go oceniać w kontekście tego jednego poglądu, to stwierdziłabym, że nie ma on za dużego pojęcia o działaniu ludzkiej psychiki (większość ludzi wierzy w przeznaczenie ale tak naprawdę możemy ustalić prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzeń, gdzie np. dla śmierci człowieka w nieokreślonej przyszłości będzie ono wynosiło 1). Nie oznacza to wcale, że nie może być jednocześnie wspaniałym fizykiem. Moim zdaniem jest również filozofem. Można się z nim zgadzać lub nie, ale należy sobie uświadomić, że posiadanie wielu tytułów naukowych z fizyki nie gwarantuje mówienia prawdy. Prawda jest wtedy, gdy można ją zweryfikować. Filozofia to gdybanie… Jeśli jakąś filozofię można obalić za pomocą dostępnych informacji, a autor upiera się, że to wszystko to prawda (objawiona lub wywnioskowana z nadinterpretacji), to przestaje być to filozofią, a staje się kłamstwem. Wbrew pozorom, lubię filozofów duchowych itp. Wszystko do momentu, gdy zaczną tworzyć z tego wyznanie czy religię. Wtedy zaczyna to być niebezpieczne.

  11. aZyga 05.08.2013 11:50

    Pomimo tego, że ja jestem wierzący, a @goldencja nie tym razem muszę się z Nią zgodzić.Zawsze tolerowałem Egzo, ale teraz jego wpis zalatuje namawianiem do samobójstwa ! Były już takie sekty, które namawiały do tego i obiecywały lepsze życie po śmierci.A ten cały Jadczyk zalatuje mi po prostu ,,mentalistą”.

  12. roztargniony 05.08.2013 12:39

    @goldencja
    Odnośnie Twojej wypowiedzi znajdującej się pod numerem 6, powiem tylko tyle, że jak społeczeństwo złożone w większości z niestabilnych jednostek, ma stworzyć stabilną cywilizację? Raczej jest to nie wykonalne.

Dodaj komentarz

Zaloguj się aby dodać komentarz.
Jeśli już się logowałeś - odśwież stronę.