W obronie religii?

Opublikowano: 20.01.2015 | Kategorie: Publicystyka, Społeczeństwo, Wierzenia

Liczba wyświetleń: 738

Ostatnio na stronie portalu “Wolne Media” pojawił się artykuł o religiach. Mimo, iż zgadzam się z większością poglądów/teorii jakie pojawiły się w tym artykule to nie zgadzam się z główną tezą, iż religie były zjawiskami zbytecznymi (stworzonymi przez szaleńców).

Według mojej opinii ewolucyjnie religie powstały, gdyż umożliwiały tworzenie dużych w miarę spójnych społeczeństw. Niemal wszystkie duże religie działały/działają na zasadzie „uwierz w daną religię (model), albo giń czy też bądź skazany na ostracyzm”. Nie chodzi tu wyłącznie o samo podporządkowanie się, ale o uznanie modelu religijnego jako prawdziwego i przekazywanie go dalej swoim dzieciom. Dzięki takiemu mechanizmowi i odpowiedniej konstrukcji założeń narzucanych przeze religie powstawały duże zhierarchizowane społeczeństwa o możliwościach produkcyjnych i militarnych znacznie większych niż małe społeczeństwa, w których władza była utrzymywana wyłącznie z wykorzystaniem przymusu bezpośredniego. Oczywiście duże i dobrze zorganizowane społeczeństwa były zazwyczaj promowane w „grze ewolucyjnej”.

W praktyce, gdyby nie religie nie powstałyby kilka tysięcy lat temu takie kraje jak Egipt czy Mezopotamia czyli nie rozkwitłyby też obecne demokratyczne społeczeństwa. Ewolucyjnie religie były więc zjawiskiem korzystnym.

Wszystkie religie próbowały budować modele rzeczywistości, które niemal bez wyjątku opierały się na mechanizmach instynktów i uczuć.

Kilka tysięcy lat temu ludzkość zaczęła tworzyć modele rzeczywistości nie opierając ich na mechanizmach instynktów i uczuć i były to modele naukowe (praktycznie metoda ta rozkwitła w ostatnich 500 latach). Modele naukowe opierają się o matematykę, która dostarcza narzędzi do ścisłego definiowania modeli. Podobnie jak w religiach w przypadku modeli fizycznych także trzeba przyjąć aksjomaty i są to aksjomaty matematyczne (teoria mnogości) oraz dodatkowe aksjomaty dla każdego z modelu fizycznego. Bez wyjątku muszą to być jednak dość „ściśle” określone aksjomaty (instynkty i uczucia w oczywisty sposób były i są wykluczone). Za modele fizyczne uznaje się wyłącznie takie modele matematyczne, w których pomiary rzeczywiste nie odbiegają od wyników jakie uzyskiwane są z wykorzystaniem modelu i wykonano odpowiednio dużą ilość testów zgodności takiego modelu z rzeczywistością.

Niestety nie udało się do tej pory stworzyć modeli fizycznych opisujących zjawisko życia, a tym bardziej nie udało nam się stworzyć tzw. teorii wszystkiego czyli modelu wszystkiego.

W ostatnich 150 latach ludzkość wytworzyła jednak wiele w miarę ścisłych teorii odnośnie życia na Ziemi w tym również życia ludzkiego. Teorie te niemal całkowicie burzą większość modeli rzeczywistości budowanych przez prawie wszystkie religie.

Pierwszą w miarę ścisłą teorią opisującą życie na Ziemie była teoria Darwina, która w późniejszym czasie była modyfikowana i przystosowywana do nowej wiedzy (zwłaszcza dzięki rozwojowi genetyki). Teoria ta obecnie nazywana ogólnie ewolucjonizmem do tej pory jest jedną z najlepszych teorii odnośnie życia na Ziemi. Niestety jej wykorzystywanie praktyczne przez ludzi jest mocno ograniczone, gdyż nie daje w miarę prostych narzędzi modelowania własnego życia przez jednostkę, a na dodatek często mylnie jest interpretowana jako teoria, w której zjawisko życia na Ziemi nie ma kierunku, czyli innymi słowy wiele osób błędnie wywodzi z tej teorii, iż zjawisko życia jest nieprzewidywalne. Na dodatek ewolucjonizm nie jest modelem fizycznym, a tym samym nie jest modelem pewnym.

Oprócz teorii życia w ostatnich stu pięćdziesięciu latach pojawiły/rozwinęły się również skomplikowane systemy społeczne znacząco wpływające na stabilizację społeczeństwa w tym:

– demokracja,

– „wolny” rynek,

– systemy finansowe.

Mechanizmy te ciągle działają jeszcze w sposób daleki od optymalnego, ale w ogólności zapewniają większość dóbr dla większości obywateli czyli pozytywnie wpływają na stabilizację i równocześnie wymuszają ciągły rozwój społeczeństwa. Niezbędne są oczywiście ciągłe prace nad modyfikacją tych mechanizmów z korzyścią dla społeczeństwa zwłaszcza w obszarach systemu finansowego oraz „wolnego” rynku, które to obecnie w niektórych obszarach niemal zastąpiły religie (nawet wytworzyły i utrzymują podobną strukturę hierarchiczną).

Według mnie połączenie nauki, ewolucjonizmu i trzech powyższych mechanizmów w społeczeństwie wraz z powszechną edukacją ze wszystkich tych mechanizmów (w tym również z zastosowaniami praktycznymi) może ewolucyjnie dać większe korzyści niż tkwienie w społeczeństwach opartych na religiach.

Przykład np. Szwecji jasno pokazuje, iż stabilne działanie społeczeństw opartych na takich założeniach jest jak najbardziej możliwe.

Reasumując religie ewolucyjnie były zjawiskiem koniecznym, ale społeczeństwo osiągnęło już ten poziom rozwoju, gdzie powoli, ale systematycznie przechodzi na działanie oparte na ścisłych podstawach i jasnych mechanizmach. Zjawisko wypierania religii następuje już co najmniej od 150 lat. Z punktu widzenia stabilności i tempa rozwoju to społeczeństwa bez religii są bardziej optymalne więc zjawisko religii w swojej obecnej postaci prawie na pewno zaniknie niemal całkowicie i kwestią jest tylko czy za 100, 500 czy za 2000 lat.

Autorstwo: sensuit
Nadesłano do “Wolnych Mediów”


TAGI: , , , , ,

Poznaj plan rządu!

OD ADMINISTRATORA PORTALU

Hej! Cieszę się, że odwiedziłeś naszą stronę! Naprawdę! Jeśli zależy Ci na dalszym rozpowszechnianiu niezależnych informacji, ujawnianiu tego co przemilczane, niewygodne lub ukrywane, możesz dołożyć swoją cegiełkę i wesprzeć "Wolne Media" finansowo. Darowizna jest też pewną formą „pozytywnej energii” – podziękowaniem za wiedzę, którą tutaj zdobywasz. Media obywatelskie, jak nasz portal, nie mają dochodów z prenumerat ani nie są sponsorowane przez bogate korporacje by realizowały ich ukryte cele. Musimy radzić sobie sami. Jak możesz pomóc? Dowiesz się TUTAJ. Z góry dziękuję za wsparcie i nieobojętność!

Poglądy wyrażane przez autorów i komentujących użytkowników są ich prywatnymi poglądami i nie muszą odzwierciedlać poglądów administracji "Wolnych Mediów". Jeżeli materiał narusza Twoje prawa autorskie, przeczytaj informacje dostępne tutaj, a następnie (jeśli wciąż tak uważasz) skontaktuj się z nami! Jeśli artykuł lub komentarz łamie prawo lub regulamin, powiadom nas o tym formularzem kontaktowym.

14 komentarzy

  1. Jedr02 20.01.2015 11:11

    “Teoria ta obecnie nazywana ogólnie ewolucjonizmem do tej pory jest jedną z najlepszych teorii odnośnie życia na Ziemi. ”
    Na jakiej zasadzie można uzasadnić te stwierdzenie? W czym jest najlepsza?

    I też takie pytanie, co to w ogóle jest rozwój społeczeństwa?

  2. agama 20.01.2015 11:14

    Przed nastaniem religii panowały bardzo rozwinięte cywilizacje, takie jak Atlantyda i Mu, a pod Ziemią do dziś Agarta – jakoś im te sztuczne ideologie nie były potrzebne.

  3. MakSym 20.01.2015 11:23

    @agama

    Skąd to wiesz?
    Skąd możesz wiedzieć, na czym opierało się działanie cywilizacji, które były na Ziemi przed aktualną? Na pewno były inne od obecnej, choć z pozostałych śladów i resztek wiedzy (wiedy/wedy) można się domyślać, że rozwinęliśmy niektóre technologie podobnie.

  4. agama 20.01.2015 11:48

    Od JHWH.

  5. MakSym 20.01.2015 13:02

    @agama

    No cóż, jeśli myślimy o tym samym pasożycie/egregorze/wahadle czy jak tą strukturę nazwiesz, to… dużo zdrowia życzę!

  6. agama 20.01.2015 14:20

    JHWH (Jschwjsch) to oryginalnie tytuł, a nie konkretny byt czy jednostka, w dodatku świadczący o bardzo wysokim poziomie rozwinięcia duchowego. Jehovah to imię jednego z tyranów, który sobie tytuł IHWH przywałszczył i który podawał się za Kreację, żeby manipulować ludźmi. Dorobił się również przydomku “Okrutny”. To był m. in. ten tzw. biblijny bóg, do którego ludzie dalej się modlą.

  7. luzak1977 20.01.2015 15:03

    Każdy system jest wypaczony i nie ważne jak się nazywa – kościół, związek wyznaniowy, kraj demokratyczny, czy inny. Światem i tak rządzi tylko jeden system – jest to ukryty zamordyzm, kierowany przez małą garstkę świń, które mienią się bogami.
    Ktoś nazwie się katolikiem, inny prawosławnym, następny ateistą, a jeszcze inny islamistą – jednak każdy z nich “służy” tym samym “panom”.

  8. MakSym 20.01.2015 15:49

    @agama

    O tytule nie wiedziałem ale co to ma do pytania?
    Wiesz to od tytułu?
    Serio pytam, bo mnie to ciekawi, a skoro odpowiadasz to mogłabyś napisać trochę zrozumialej.

  9. dagome12345 20.01.2015 15:56

    Religie powstały w momencie gdy pierwsza prymitywny człowiek powiedział do drugiego:
    -oddaj mi tego banana!
    -dla czego mam ci oddać mojego banana?
    -bo widzisz ja mam kontakt z tym kimś ,kto ciska piorunami, robi ogień . On jest strasznie straszny i jak mnie nie posłuchasz to on cie ukaże.

    Osobiście uważam ,że nie jesteśmy tylko zlepkiem mięsa, kości i tłuszczu. Przez każdą istotę przepływa ta sama energia. Człowiek w jakimś momencie zdobył , uaktywnił w sobie zdolność myślenia w szerszej perspektywie niż tylko jedzenie,rozmnażanie, przetrwanie.
    Zdolność ta został od razu zapięta w chomąto żądzy władzy. To jest właśnie religia, systemy finansowe, pseudo demokracje , wolne rynki itd. Wszystko to jest tylko zasłoną dymną wgrywaną w nasza świadomość od pokoleń aby trzymać nas za mordy.
    Doprowadza to tylko do jednego, w swoim bracie i siostrze najpierw widzimy wroga, konkurenta , a dopiero potem istotę “ludzką”.

  10. agama 20.01.2015 16:03

    Nie chce mi się.

  11. eLJot 20.01.2015 19:42

    @dagome12345
    Zamordyści byli są i będą, to już chyba człowieki tak mają.

  12. yesey 21.01.2015 19:51

    Religie takie jak Judaizm, Chrześcijaństwo, czy też Islam powstały w przemyślany sposób jako instrukcje do życia kierowane do zacofanych społeczeństw, którym łatwiej było podporządkować się nakazom boga, niż faktom. Miały z założenia służyć zachowaniu porządku, bezpieczeństwa i zdrowia. Wystarczyło zakazać spożywania wieprzowiny jako mięsa nieczystego jako nakaz boski, niż tłumaczenie, iż może spożycie doprowadzić do otrucia (strychnina). Zakaz taki nie ma dziś sensu, gdyż mięso jest badane. W ówczesnych czasach nie było możliwości badań, a zakaz opierano na podejrzeniach i obserwacji. Religie przyjęły się, ponieważ były łatwym narzędziem do sprawowania rządów – strach przed bogami, okrutna śmierć dla niewierzących. Służyły i służą jako narzędzie sprawowania władzy, wojen, pobierania opłat. Wszystkie są już niepotrzebne i są w moim przekonaniu narzędziem przestępczym i winne być zakazane, a na pewno nie chronione. Niczemu dobremu iż nie służą i są elementem zacofywania społeczeństw i to zgodnie z literą prawa. Od pierwszych lat życia dzieci wmawia im się bajki i nakazuje w nie wierzyć, wychowując kolejne pokolenie poddanych. Może czas już z tym skończyć i opierać edukację na faktach naukowych? Może w ten sposób zniknie terroryzm religijny i poznamy wtedy faktycznych sprawców zbrodni i cele, do których Oni dążą ( Np. złoża ropy? ), wykorzystując religie, wartości itp. tid. wysyłając ludzi na śmierć i do mordowania innych ludzi. No chyba, że ktoś woli żyć w strachu, zbrodniach, to załóżcie sobie swoje państwo i tam się mordujcie, najlepiej na Antarktydzie, gdzie dodatkowo będziecie mogli cierpieć dla chwały swoich bogów. Proponuję tam przesiedlić Watykan, Teheran i IS. jeśli jakichś jeszcze fanatyków pominąłem, to dopiszcie się tu sami. :).

  13. sensuit 22.01.2015 15:41

    >>Jedr02 20.01.2015 11:11
    >>„Teoria ta obecnie nazywana ogólnie ewolucjonizmem do tej pory jest jedną z najlepszych teorii >>odnośnie życia na Ziemi. ”
    >>Na jakiej zasadzie można uzasadnić te stwierdzenie? W czym jest najlepsza?

    Teoria ewolucji ma na najwięcej empirycznych dowodów na to, że dość dobrze przystaje do rzeczywistości (niepodważalne ślady życia od co najmniej 1,5 mld lat wstecz, cała genetyka na poziomie molekularnym, ..).
    Żadna alternatywna znana mi teoria nawet nie jest na tyle ścisła, aby poddawała się jakiemukolwiek dowodzeniu.

    >>I też takie pytanie, co to w ogóle jest rozwój społeczeństwa?
    Uproszczona definicji jaką ja przyjąłem:
    -rozwój społeczeństwa –
    “zmniejszenie prawdopodobieństwa całkowitej destrukcji społeczeństwa w jak najdłuższym czasie (a najlepiej w czasie nieskończonym)”.
    Wg. mnie rozwój jest cechą stałą społeczeństwa.

  14. bXXs 24.01.2015 15:11

    Ale kompromitacja: )) Zorganizowane społeczeństwa bazowały na korzyściach wynikających z zorganizowania. W społeczeństwach funkcjonowało wiele modeli wierzeniowych,ktore wzajemnie musiały się akceptować. Dopiero monopolizm doprowadzał do patologii, destrukcji i upadków cywilizacji.
    Masakra.

Dodaj komentarz

Zaloguj się aby dodać komentarz.
Jeśli już się logowałeś - odśwież stronę.