
USA  przejmowały  domeny
niezgodnie z prawem
10 maja 2012
Amerykańskie służby przez rok przetrzymywały domenę serwisu
Dajaz1.com,  bo  nie  mogły  się  doczekać,  aż  RIAA  oceni
naruszenie. Potem domenę zwrócono, ale bez żadnych wyjaśnień
czy  przeprosin.  Dopiero  dokumenty  otrzymane  po  staraniach
organizacji  pozarządowych  pokazują  prawdę  o  antypirackiej
cenzurze, która mogła się odbywać z naruszeniem prawa.

Stany Zjednoczone mogą ocenzurować daną stronę całemu światu,
jeśli tylko uznają, że narusza ona prawa autorskie. Odbywa się
to przez przejmowanie domen internetowych, a służbą dokonującą
tego przejęcia jest urząd celny i imigracyjny (ICE). Przed
przejęciem domeny funkcjonariusze muszą uzyskać sądowy nakaz,
ale sądy podpisują różne rzeczy i zdarzały się już omyłkowe
przejęcia domen.

Wiele  kontrowersji  było  związanych  z  przejęciem  domeny
poświęconego  muzyce  serwisu  Dajaz1.com.  Władze  USA
ocenzurowały go na rok, po czym zwróciły domenę bez słowa
wyjaśnienia  i  nie  przedstawiając  nikomu  żadnych  zarzutów.
Twórcy Dajaz1.com chcieli dowiedzieć się prawdy i wspólnie z
organizacjami pozarządowymi zwrócili się do władz o ujawnienie
sądowych dokumentów.

Dopiero w tym miesiącu, pół roku po zwróceniu domeny, władze
udostępniły  dokumenty  sądowe.  Są  one  dostępne  na  stronie
organizacji  Electronic  Frontier  Foundation  i  niestety  są
dowodem na daleko posuniętą niekompetencję władz. Wydają się
też dowodzić, że wielokrotnie przejmowanie domen mogło odbywać
się niezgodnie z prawem.

Z  dokumentów  wynika  m.in.,  że  serwis  Dajaz1.com  był
ocenzurowany przez rok, ponieważ władze czekały, aż RIAA oceni
próbki treści naruszających prawa autorskie (sic!). RIAA nie

https://wolnemedia.net/usa-przejmowaly-domeny-niezgodnie-z-prawem/
https://wolnemedia.net/usa-przejmowaly-domeny-niezgodnie-z-prawem/


śpieszyła się jednak z wydaniem opinii, więc przedstawiciele
rządu prosili sąd o to, aby przedłużyć termin zajęcia domeny.
Rząd zachował się jak dziecko wstydliwie ukrywające prawdę o
pomyłce. Nie oddawał domeny, mając nadzieję, że pewnego dnia
RIAA łaskawie wskaże, dlaczego kazała zamknąć stronę.

Co więcej, samo przejęcie mogło być niezgodne z prawem. Tak
twierdzi prawnik serwisu Dajaz1.com Andrew Bridges, którego
opinia cytowana jest na blogu Dajaz1.

Nakaz przejęcia domeny został wydany na podstawie ustawy PRO-
IP  Act,  która  umożliwia  władzom  przejmowanie  własności
używanej w połączeniu z wytwarzaniem lub handlem artykułami
naruszającymi prawa autorskie. Według Bridgesa słowo „artykuł”
odnosi się w tym przypadku do dobra fizycznego. Tymczasem
rzekome  naruszenie  Dajaz1.com  polegało  na  linkowaniu  do
czterech piosenek rzekomo naruszających prawa autorskie.

Poza tym – zdaniem prawnika Dajaz1.com – karanie za linkowanie
do materiałów naruszających prawa autorskie jest równoznaczne
z  ukaraniem  gazety  za  wspomnienie  o  koncercie,  którego
wykonawcy nie uiścili stosownych opłat licencyjnych. Bridges
zwrócił  też  uwagę  na  karygodne  zachowanie  władz,  które
realizowały zlecenia RIAA, nie patrząc na to, czy organizacja
potrafi uzasadnić to, czego od władz żąda.

Tezy Bridgesa dotyczą nie tylko Dajaz1.com. ICE zamykała inne
serwisy  za  samo  linkowanie  do  treści  naruszających  prawa
autorskie, więc problem jest szerszy. Minie zapewne trochę
czasu, zanim politycy zaczną zwracać uwagę na te naruszenia,
ale przy dyskusjach o kolejnej wersji ustaw a la SOPA to może
mieć znaczenie.

Opracowanie: Marcin Maj
Na podstawie: Dajaz1.com, EFF
Źródło: Dziennik Internautów

http://di.com.pl/

