
UOKiK  zgadza  się  by  rząd
przejął  kilkaset  gazet  i
portali
6 lutego 2021
Urząd  Ochrony  Konkurencji  i  Konsumentów  zignorował
niebezpieczeństwo dla pluralizmu mediów, wydając zezwolenie na
przejęcie przez rządowy koncern PKN Orlen tygodników i portali
wchodzących w skład grupy Polska Press. Oznacza to poważne
wzmocnienie możliwości propagandowych obecnej władzy.

Ta  transakcja  wzbudziła  poważny  niepokój  środowisk
dziennikarskich  i  organizacji  broniących  praw  człowieka.  O
zablokowanie przejęcie spółki grupującej ponad 120 tygodników
i lokalnych gazet oraz kilkaset portali apelowały do UOKiK
m.in.  Helsińska  Fundacja  Praw  Człowieka,  Towarzystwo
Dziennikarskie  i  Rzecznik  Praw  Obywatelskich.

Decyzja UOKiK była jednak pozytywna. Wątpliwości może wzbudzać
opinia prezesa instytucji, który nie wziął w ogóle pod uwagę
faktu, że za koncernem Orlen stoi rząd i jego komunikacyjne
potrzeby. Tymczasem UOKiK potraktował tę sytuacje tak, jakby
korzyści  z  przejęcia  Polska  Presse  miał  osiągnąć  jedynie
koncern paliwowy.

„Planowana koncentracja nie wpłynie na konkurencję na rynku
wydawniczym  prasy  lokalnej,  na  której  jest  obecna  Polska
Press, a nie był dotychczas obecny PKN Orlen. Zmianie ulegnie
wyłącznie właściciel spółki Polska Press, zaś udziały rynkowe
poszczególnych  jego  uczestników  pozostają  bez  zmian.  Po
starannej  analizie  zebranych  materiałów  i  ocenie  skutków
rynkowych  połączenia  spełnione  zostały  kryteria  do  wydania
bezwarunkowej zgody dla koncentracji spółek PKN Orlen i Polska
Press” – stwierdził prezes UOKiK Tomasz Chróstny cytowany w
komunikacie Urzędu.

https://wolnemedia.net/uokik-zgadza-sie-by-rzad-przejal-kilkaset-gazet-i-portali/
https://wolnemedia.net/uokik-zgadza-sie-by-rzad-przejal-kilkaset-gazet-i-portali/
https://wolnemedia.net/uokik-zgadza-sie-by-rzad-przejal-kilkaset-gazet-i-portali/


PiS  zyska  zatem  możliwość  dotarcia  ze  swoją  agendą  do  17
milionów  czytelników  tytułów  należących  do  grupy.
Najcenniejszym zasobem, z punktu widzenia skutecznej polityki
informacyjnej  są  regionalne  dzienniki.  Tytuły  takie  jak:
„Dziennik  Łódzki”,  „Gazeta  Krakowska”,  „Kurier  Lubelski”,
„Głos Wielkopolski” czy „Dziennik Łódzki” na zaufanie swoich
czytelników pracowały przez kilkadziesiąt lat.

Co z pluralizmem mediów? Szef urzędu zapewnia, że wszystko
będzie w porządku.

„Zgodnie z prawem jedyną przesłanką, w oparciu o którą Prezes
UOKiK  może  zakazać  dokonania  koncentracji,  jest  istotne
ograniczenie konkurencji, oceniane w oparciu o jasno określone
i  mierzalne  kryteria  gospodarcze.  Prezes  UOKiK  w  zakresie
swojej działalności orzeczniczej jest niezależny i nie może
kierować  się  sugerowanymi  kryteriami  przy  prawnej  i
merytorycznej ocenie koncentracji – zarówno tej, jak i każdej
innej.  Nie  może  być  zatem  mowy  o  posługiwaniu  się  w
postępowaniu  koncentracyjnym  subiektywnymi  i  bliżej
niezdefiniowanymi  w  prawie  antymonopolowym  kryteriami  czy
kategoriami  pojęciowymi.  Uwzględnienie  tego  typu  kryteriów
stanowiłoby  złamanie  prawa”  –  stwierdził  prezes  Tomasz
Chróstny cytowany w komunikacie UOKiK.

Co ciekawe, prezes Chróstny był innego zdania, kiedy koncern
Agora  próbował  w  zeszłym  roku  przejąć  spółkę  „Eurozet”,
właściciela  m.in.  Radia  ZET.  „Skupienie  w  rękach  dwóch
przedsiębiorców  ok.  70  proc.  udziału  w  rynku  nie
pozostawiałoby zbyt wiele przestrzeni dla pozostałych, często
niewielkich podmiotów, zatem szkody dla rynku i konkurencji
byłyby niezwykle poważne” – argumentował szef UOKiK.

Działania Orlenu są adaptacją na polskie warunki węgierskiego
scenariusza.  W  kraju  rządzonym  przez  Victora  Orbana  –
sojusznika Kaczyńskiego nie ma już żadnej krytycznej wobec
rządu gazety. Najgłośniejszym przypadkiem było zamknięcie w
2016  roku  największego  węgierskiego  dziennika  opozycyjnego



„Nepszabadsag”.  Niektóre  z  tytułów  zostały  przejęte  przez
oligarchów ze stajni premiera, a inne po prostu upadły. Na
Węgrzech jedynie 9 procent wszystkich pieniędzy przeznaczonych
na  ogłoszenia  rządowe  trafia  do  mediów  niezależnych  od
Fideszu. Rząd w ten sposób foruje wybrane, posłuszne mu media.
Organizacja  Reporterzy  bez  Granic  umieściła  Węgry  na  87.
miejscu  na  liście  180  państw  sklasyfikowanych  w  rankingu
wolności prasy.

To fatalna wiadomość, szczególnie dla Polski lokalnej – mówiła
w  grudniu  dla  Portalu  Strajk  Agnieszka  Dziemianowicz-Bąk,
posłanka Nowej Lewicy. „To upartyjnienie mediów docierających
do ponad 17 mln ludzi w całym kraju. Upartyjnienie, nie żadna
nacjonalizacja – ten ruch nie ma nic wspólnego z państwem, a
wszystko wspólne z partią rządzącą. Lokalne dzienniki zostają
podporządkowane spółce na czele której stoi ulubieniec prezesa
partii  rządzącej,  zasłużony  działacz  PiS.  Nie  ma  też  nic
wspólnego  z  „dekoncentracją”  mediów  –  przeciwnie,  to  ich
koncentracja i podporządkowanie linii, którą znamy z pasków
TVP.  To  bardzo  smutny  dzień  dla  rzetelnych  mediów,
dziennikarzy, a przede wszystkim dla odbiorców – szczególnie
tych, którzy mają dostęp wyłącznie do TVP – a takich jest ok.
30  proc.  Polaków  –  i  dla  których  lokalna  prasa  była
alternatywą  wobec  telewizyjnej  propagandy”  –  powiedziała
polityczka dla Strajku.

Autorstwo: Piotr Nowak
Źródło: Strajk.eu

https://strajk.eu/rzad-przejmie-kilkaset-gazet-i-portali-uokik-nie-wplynie-to-na-konkurencje/

