
Ukraina  zamyka  prozachodnie
stacje telewizyjne
5 kwietnia 2022
Władze Ukrainy zdecydowały się na wyłączenie nadawania kilku
stacji  telewizyjnych  związanych  z  proeuropejską  opozycją.
Media  nie  kryją  oburzenia  zaistniałą  sytuacją,  oskarżając
nawet osoby wydające podobne decyzje o „stawanie w czasie
wojny  po  stronie  Kremla”.  Niedawno  interwencję  w  sprawie
jednego z popularnych kanałów telewizyjnych podejmowali polscy
parlamentarzyści.

Prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski w połowie marca ogłosił w
formie  prezydenckiego  dekretu  decyzję  Rady  Bezpieczeństwa
Narodowego  i  Obrony  Ukrainy.  Dotyczy  ona  „neutralizacji
zagrożeń  dla  bezpieczeństwa  informacyjnego  państwa”,
nakładając  na  publicznych  i  prywatnych  nadawców  obowiązek
wdrożenia „jednolitej polityki informacyjnej w czasie stanu
wojennego”.

Na mocy specjalnych przepisów funkcjonujące na Ukrainie stacje
telewizyjne  muszą  podporządkować  się  jednej  platformie
komunikacji  strategicznej.  Decyzja  prezydenta  od  początku
wzbudzała duże kontrowersje i była kwestionowana przez szereg
mediów. Ostatecznie Państwowa Rada Ukrainy ds. Telewizji i
Radiofonii  postanowiła  w  poniedziałek  wyłączyć  nadawanie  w
sieci cyfrowej T2 stacji Espreso TV, Priamyi i Kanału 5.

Wszystkie wymienione wyżej media wysłały specjalne listy do
Zełenskiego,  Państwowej  Rady  Ukrainy  ds.  Telewizji  i
Radiofonii oraz Służby Bezpieczeństwa Ukrainy. Podkreślają w
nich,  że  decyzja  państwowego  regulatora  nie  ma  podstaw
prawnych, a one same stosują się do wspomnianego dekretu i
przeznaczają lwią część swojego czasu antenowego na specjalny

https://wolnemedia.net/ukraina-zamyka-prozachodnie-stacje-telewizyjne/
https://wolnemedia.net/ukraina-zamyka-prozachodnie-stacje-telewizyjne/


program przygotowywany przez państwo.

W słowach nie przebierają zwłaszcza władze Espreso TV. Uznały
one wyłączenie kanału za „opowiedzenie się w wojnie po stronie
Kremla”, bo jak dotąd stacja była cenzurowana jedynie przez
Rosję  oraz  prorosyjskiego  prezydenta  Wiktora  Janukowycza.
Ponadto telewizja przypomniała, że na jej antenie pokazywane
są materiały przygotowane między innymi przez BBC, France24,
Głos Ameryki czy Radio Wolna Europa.

Czołowe  ukraińskie  stacje  telewizyjne,  które  mają  obecnie
problem z nadawaniem, są bezpośrednio związane ze środowiskami
prozachodniej opozycji. Espreso TV należy do żony deputowanego
partii  byłej  premier  Julii  Tymoszenko,  natomiast  Priamyi
zostało  kupione  w  ubiegłym  roku  (a  po  kilku  miesiącach
sprzedane pod naciskiem ustawy wymierzonej w oligarchów) przez
Petro Poroszenkę, czyli poprzednika Zełenskiego na stanowisku
głowy państwa.

Upolityczniona  jest  także  sam  państwowy  regulator  rynku
medialnego. Dyrektorem Państwowej Rady Ukrainy ds. Telewizji i
Radiofonii  jest  obecnie  Kirył  Daniłow,  wcześniej  dyrektor
dniepropietrowskiego oddziału koncernu medialnego należącego
do  oligarchy  Igora  Kołomojskiego,  uważanego  za  promotora
politycznej kariery Zełenskiego.

Interwencję  w  sprawie  mediów  na  Ukrainie  podejmowali  pod
koniec marca polscy parlamentarzyści. Posłowie Paweł Kowal z
Koalicji Obywatelskiej i Marek Rutka z Lewicy, wraz z grupą
senatorów, także wystosowali list do ukraińskich instytucji,
broniąc prawa stacji telewizyjnych do swobodnej działalności.

W  lutym  ubiegłego  roku  Zełenski  wydał  decyzję  o  zakazie
funkcjonowania prorosyjskich kanałów, co zbiegło się z rosnącą
wówczas popularnością Platformy Opozycyjnej – Za Życiem. Trzy
czołowe  stacje  informacyjne  miały  bowiem  promować  rosyjską
narrację na temat trwającej od 2014 roku wojny we wschodniej
Ukrainie.



Na podstawie: Espreso.tv, RadioSvoboda.org
Źródło: Autonom.pl

https://espreso.tv/kontsern-rrt-vimknuv-movlennya-espreso-v-tsifroviy-merezhi-t2-vidkritiy-list-telekanalu-do-prezidenta-rnbo-sbu-minoboroni-natsradi
https://www.radiosvoboda.org/a/news-telekanal-espreso-merezha-t2-vidklyuchennya/31785371.html
http://www.autonom.pl/ukraina-zamyka-prozachodnie-stacje-telewizyjne/

