
„Tygodnik  Zamojski”
odkneblowany
15 grudnia 2019
Haniebny werdykt Sądu Okręgowego w Lublinie został uchylony
przez wyższą instancję. „Tygodnik Zamojski” znów może pisać o
niejasnościach  związanych  z  przetargiem  na  budowę  farmy
fotowoltanicznej. Zakaz został nałożony na wniosek miejskiego
Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej.

Uchylenie  aktu  cenzury  jest  oczywiście  dobrą  wiadomością,
jednak nie pozostawia złudzeń co do złego stanu wolności prasy
w  Polsce.  Podkreślił  to  po  ogłoszeniu  orzeczenia  redaktor
naczelny gazety ze stolicy Roztocza. „Ta sprawa pokazuje, że
trzeba się mocno zastanowić, zanim uderzy się w wolne media.
Bez wolnych mediów nie ma demokracji. Osoby, które chciały nas
uciszyć,  uzyskały  odwrotny  skutek  od  zamierzonego.  Nasze
teksty  rozeszły  się  po  całym  kraju”  –  powiedział  Michał
Kamiński „Dziennikowi Wschodniemu”.

Knebel został nałożony w listopadzie. Sąd Okręgowy w Zamościu
wydał  decyzję  zakazującą  publikowania  przez  11  miesięcy
artykułów  na  temat  działalności  miejskiej  spółki.  Była  to
odpowiedź  na  śledztwo  dziennikarskie  pracowników  tygodnika,
którzy opisywali kontrowersje wokół przetargu na budowę farmy
fotowoltanicznej. Warto podkreślić, że po publikacjach sprawą
zajęła się prokuratura.

Pierwsze  wzmianki  o  domniemanym  przekręcie  pojawiły  się  w
sierpniu ubiegłego roku. „W opisywanym przetargu na budowę
farmy fotowoltaicznej spółka wybrała ofertę miejscowej firmy
za 8,5 mln zł. Odrzuciła propozycję firmy z Gdańska za 6,5 mln
zł. Po tekście ówczesna rada nadzorcza skontrolowała przetarg,
zawiadomiła  prokuraturę  i  poleciła  odstąpić  od  umowy  z
wykonawcą.  Gdy  prokuratorzy  zainteresowali  się  kolejnymi
przetargami PGK, rada nadzorcza zawiesiła prezesa. Ale sama

https://wolnemedia.net/tygodnik-zamojski-odkneblowany/
https://wolnemedia.net/tygodnik-zamojski-odkneblowany/


została odwołana przez prezydenta miasta. Nowa rada udzieliła
prezesowi absolutorium i powołała go na kolejną kadencję” –
powiedziała „DW” Jadwiga Hereta, autorka publikacji.

Spółka wystąpiła do sądu o zakaz publikacji. Prezes Jarosław
Malucha zapewniał, że chodzi o obronę dobrego imienia spółki,
która według niego jest w podły sposób pomawiana. – A co miał
innego  powiedzieć?  Że  piszemy  prawdę?  Wszystko  mamy
udokumentowane,  a  dziennikarz  dochował  staranności
dziennikarskiej. Nie mamy sobie nic do zarzucenia – odpowiada
Michał Kamiński.

Cenzura,  nałożona  przez  sąd  doprowadziła  do  oburzenia  w
środowisku  dziennikarskim.  Protest  wygłosiło  Stowarzyszenie
Gazet  Lokalnych,  zrzeszające  37  redakcji.  „Uważamy,  że  w
państwie  prawa  nikt,  także  sąd,  nie  może  zakazać  prasie
publikacji  na  temat  funkcjonowania  podmiotu  publicznego.
Kuriozalne  jest,  że  zakaz  dotyczy  działalności  spółki
komunalnej,  która  powinna  być  poddana  szczególnej  kontroli
społecznej,  także  ze  strony  dziennikarzy  prasy  lokalnej.
Postanowienie  Sądu  Okręgowego  w  Zamościu  godzi  w  zasadę
wolności  mediów,  wpisaną  do  Konstytucji.  Godzi  w  zasady
samorządności i podstawy demokracji, nie tylko lokalnej. Godzi
wreszcie  w  prawo  obywateli  do  informacji”  –  uznało
stowarzyszenie.

Autorstwo: PN
Źródło: Strajk.eu

https://strajk.eu/tygodnik-zamojski-odkneblowany-sad-uchylil-cenzure-nalozona-na-tytul/

