
„Twórca”
wysokotemperaturowego
nadprzewodnika fałszował dane
13 kwietnia 2024
Z ujawnionego właśnie raportu dowiadujemy się, że doktor Ranga
Dias, naukowiec z University of Rochester, fałszował wyniki
prowadzonych przez siebie badań. O naukowcu stało się głośno
przed czterema laty, gdy opublikował na łamach „Nature” pracę,
w której donosił o uzyskaniu nadprzewodnictwa w temperaturze
pokojowej. Swoje stwierdzania powtórzył trzy lata później na
łamach  kolejnego  artykułu.  Szybko  jednak  pojawiły  się
wątpliwości co do uzyskanych wyników i uczciwości Diasa. W
związku z tymi wątpliwościami „Nature” wycofało oba artykuły.
Teraz  poznaliśmy  poufny  130-stronicowy  raport  ze  śledztwa
prowadzonego przez macierzystą uczelnię Diasa.

Śledztwo,  zakończone  8  lutego,  prowadzone  było  przez  10
miesięcy przez doktorów Petera Celliersa i Mariusa Millota z
Lawrence  Livermore  National  Laboratory  oraz  Marcusa  D.
Knudsona  z  Sandia  National  Laboratories,  którzy  do  tego
zadania  zostali  wynajęci  przez  University  of  Rochester.
Uczelnia zdecydowała się na wszczęcie śledztwa po tym, jak
zaczęła otrzymywać od naukowców informacje o prawdopodobnych
nieprawidłowościach. W sierpniu 2021 roku skargę taką złożył
doktor Jorge Hirsch, profesor na Uniwersytecie Kalifornijskim
w San Diego, pół roku później pojawiła się skarga profesora
Dirka van der Marela z Uniwersytetu w Genewie, a następnie
kolejne  informacje  od  doktora  Hirscha.  Wszystkie  one
wskazywały na możliwość fałszowania danych przez Diasa.

Śledczy  przygotowali  poufny  raport,  który  został  obecnie
ujawniony,  gdyż  znalazł  się  w  aktach  pozwu  sądowego

https://wolnemedia.net/tworca-wysokotemperaturowego-nadprzewodnika-falszowal-dane/
https://wolnemedia.net/tworca-wysokotemperaturowego-nadprzewodnika-falszowal-dane/
https://wolnemedia.net/tworca-wysokotemperaturowego-nadprzewodnika-falszowal-dane/


wytoczonego przez Diasa jego macierzystej uczelni. Diasowi nie
spodobało się, że uniwersytet odsunął go od nauczania i pracy
badawczej.  Gdy  uczelnia  nie  uwzględniła  jego  skargi,  Dias
wystąpił do sądu.

Z ujawnionego raportu dowiadujmy się, że w śledztwo włączyła
się  Narodowa  Fundacja  Nauki,  jeden  z  głównych  sponsorów
amerykańskiej nauki, która w ramach programu CAREER przyznała
Diasowi grant w wysokości 790 000 USD. Śledczy dowodzą, że
Dias sfałszował dane nie tylko na potrzeby dwóch artykułów
opublikowanych w „Nature”, ale również dwóch kolejnych. Jeden
z  nich  ukazał  się  w  „Chemical  Communications”,  a  drugi  w
„Physical Review Letters”. W raporcie opisano, w jaki sposób
Dias  przez  lata  oszukiwał  współpracowników,  naukowców  i
wydawców pism naukowych.

„Komitet  Śledczy  zaleca,  by  [Diasowi]  nie  zezwalać  na
nauczanie  studentów,  bycie  ich  mentorem  oraz  jakiekolwiek
nadzorowanie  studentów,  czy  to  w  sali  wykładowej,  czy
laboratorium  badawczym,  by  nie  mógł  nadzorować  badań  ani
prowadzić niezależnych badań czy to finansowanych przez agendy
rządowe, czy instytucje prywatne. Na Uniwersytecie stanowisko
adiunkta wiąże się z zaufaniem, adiunkt jest wzorem, mentorem
i może stać na czele zespołu badawczego. Ujawnione dowody
wskazują, że [Diasowi] nie można ufać, był złym wzorem, złym
mentorem i źle kierował zespołem badawczym. Wśród zebranych
dowodów  są  i  takie,  które  wskazują,  że  [Dias]  lekceważył
wątpliwości  studentów,  a  jego  postępowanie  od  rozpoczęcia
śledztwa  wskazuje  na  pewne  zachowania  wobec  byłych  już
studentów, które mogą zostać uznane za prześladowanie. [Dias]
oszukiwał też innych naukowców i redaktorów oraz wydawców pism
naukowych” – czytamy w raporcie.

Okazało  się,  że  Dias  uciszał  wątpliwości  studentów  i
współpracowników  tłumacząc  je  skomplikowanym  procesem
przetwarzania  danych,  zwlekał  bądź  odmawiał  zaprezentowania
surowych danych, kłamał odnośnie miejsca i czasu wykonywania
pomiarów. Mimo że nie było to przedmiotem śledztwa, w raporcie



odnotowano  liczne  przypadki  plagiatów,  jakich  dopuścił  się
Dias. Okazało się, że we własnym doktoracie przekopiował on
fragmenty 18 różnych prac naukowych. Przypomnieli też, że już
w 2017 roku, gdy Dias pracował na Uniwersytecie Harvarda, jego
praca opublikowana w Science została ostro skrytykowana przez
środowisko naukowe i niemal żaden z recenzentów nie zgodził
się z wyciągniętymi w niej wnioskami.

Obecnie  University  of  Rochester  próbuje  zgodnie  z  prawem
zwolnić Diasa z pracy jeszcze przed zakończeniem kontraktu
podpisanego z nim na rok akademicki 2024/2025. Ma również
zamiar wystąpić przeciwko niemu do sądu.

Autorstwo: Mariusz Błoński
Na podstawie: Media.Nature.com
Źródło: KopalniaWiedzy.pl

https://media.nature.com/original/magazine-assets/d41586-024-00976-y/26947600
http://KopalniaWiedzy.pl

