
TVPiS ma już rok
13 stycznia 2017
W ciągu roku prezes Jacek Kurski udowodnił, że jest prezesem
niezatapialnym.  W  tym  być  może  zaorze  Telewizję.  Wiele
wskazuje na to, że pacjent, czyli TVP, nie przeżyje kolejnej
operacji.

W ramach przedświątecznych „prezentów” zarząd TVP zafundował
pracownikom „program dobrowolnych odejść”. Sześć dodatkowych
pensji dla tych, którzy zwolnią się z pracy. W ciągu zaledwie
kilku  dni  zainteresowanie  ofertą  przerosło  najśmielsze
oczekiwania  pomysłodawców  obejścia  grupowych  zwolnień,
zapowiadanych  przez  prezesa.  Chytry  plan  przewidywał,  że
starzy pracownicy odejdą sami, a na ich miejsce będzie można
przyjąć nowy zakon. Tymczasem, zamiast planowanych ok. 200
osób, chęć odejścia z TVP zadeklarowało ponad 4 razy więcej,
bo ok. 900 osób. W dodatku w większości młodych, zdolnych i
perspektywicznych,  którzy  pracy  w  TVP  mają  już  serdecznie
dość, a na rynku i tak się odnajdą.

–  Tak,  masz  rację,  że  się  bulwersujesz.  To  około  jednej
trzeciej pracowników etatowych! Ci ludzie gotowi są odejść,
byle nie żyć w tym, przepraszam, syfie. I nie chodzi tu tylko
o  „czystą  politykę”.  Po  prostu  człowiek  musi  mieć  choć
minimalne poczucie bezpieczeństwa. TVP tego nie daje – mówi
osoba  zajmująca  się  do  niedawna  audytem  w  publicznej
telewizji.

To właśnie oni, nie tylko gwiazdy, pojawiające się na ekranie,
gwarantują  byt  TVP.  To  ich  od  lat  nie  zauważały  kolejne
zarządy  ani  piszący  o  mediach  dziennikarze.  Nie  dostają
podwyżek, odwalają robotę i trwają, bo cenią sobie stabilność.
Tylko stabilności już nie ma. Exodus z telewizji trwa od roku,
a kadrowa ławka TVPiS okazała się króciutka.

A MIAŁO BYĆ TAK PIĘKNIE

https://wolnemedia.net/tvpis-ma-juz-rok/


Prezes Jacek Kurski wkraczał 8 stycznia ubiegłego roku do
siedziby TVP na Woronicza w nimbie tworzonego przez samego
„człowieka  z  telewizji”  obrońcy  „telewizyjnego  ludu”.  Miał
przywrócić do pracy w TVP 400 dziennikarzy, montażystów i
charakteryzatorów,  „wylizingowanych”  przez  prezesa  Juliusza
Brauna do agencji pracy tymczasowej. Chciał tworzyć zakładowe
przedszkole, by ulżyć doli pracujących w telewizji matek. No i
obiecywał, że jeśli ktoś rzetelnie pracuje, włos mu z głowy
nie spadnie. Pole do poPiSu miał, bo w ramach „prezentu” 31
grudnia 2015 do dymisji podała się większość dyrektorów anten
z poprzedniej ekipy.

Złożenie  rezygnacji  w  starym  roku  gwarantowało  im  wypłatę
wynikających z dyrektorskich kontraktów potężnych odpraw.

– Nawet się specjalnie nie zdziwiliśmy – mówi szefowa jednej z
redakcji, która sama odeszła z TVP kilka miesięcy po „dobrej
zmianie”.

Telewizyjny  lud  do  politycznych  trzęsień  ziemi  jest
przyzwyczajony. Przychodzą „nowi”, mianują swoich dyrektorów,
z których większość pracuje głównie na siebie, a dla telewizji
przy okazji.

–  Dyrektor  w  TVP  to  zawód  na  chwilę.  Wiadomo,  że  jak
przychodzi nowa władza, to się wylatuje i już. Taka jest i
była praktyka – mówi. Bez nazwiska, bo nigdy nie wiadomo, czy
na Woronicza jeszcze kiedyś nie wróci.

Polityczny  kontredans  zmian  zaczął  się  standardowo  –  od
gwiazd, dyrektorów, kierowników. Lista ofiar „dobrej zmiany”,
prowadzona przez Towarzystwo Dziennikarskie, w ciągu zaledwie
kilku pierwszych tygodni rozrosła się do niemal 200 nazwisk. W
programach  informacyjnych  pojawiły  się  twarze  znane  z  TV
Republika i TV Trwam. Liberalne media alarmowały o łamaniu
standardów, niszczeniu wolności słowa. Prawicowe napawały się
odwetem i zwycięstwem. Publicznie żądały krwi, a pod stołem
stanowisk  dla  swoich  ludzi.  Pojawiały  się  kolejne  pomysły



„zaorania  TVP”:  zwolnienia  wszystkich  pracowników  i
zatrudniania od nowa tylko tych, których chce nowa władza.

No i miały być pieniądze. Z nowego abonamentu. Wkrótce okazało
się, że liczba stanowisk jest ograniczona, a zapowiadanych
szumnie pieniędzy z nowego abonamentu na wiekopomne produkcje,
budujące nowy naród, nie będzie. Wysmażony przez Radę Mediów
Narodowych projekt nowego abonamentu okazał się bublem. Pomysł
ściągania opłaty audiowizualnej z prądem nie jest nowy, o tym,
że  jego  szybkie  wprowadzenie  jest  nierealne  przestrzegała
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji.

– Nikt nie chciał słuchać, bo przecież KRRiT w starej formule
była „wygaszana” – mówi współpracujący niegdyś z Radą prawnik.

– A my przecieraliśmy oczy ze zdumienia, dowiadując się, za
jakie pieniądze pracują „nabytki dobrej zmiany”. Reporter w
„Wiadomościach”  –  20  tys.  zł,  60  tys.  zł  miesięcznie
prowadzący  publicystykę  w  programie  informacyjnym!  70  tys.
nowy korespondent – mówi były kierownik z placu Powstańców w
Warszawie.

Ujawniono, że mimo cięć kadrowych i finansowych w ciągu roku
przyjęto na etaty do TVP ponad 80 osób. Głównie na kierownicze
stanowiska.  Ciekawostek  kadrowych  było  więcej.  Na  liście
„Misiewiczów”,  sporządzonej  przez  Nowoczesną,  obok  samego
Jacka  Kurskiego  znaleźli  się  m.!!br0ken!!  Beata  Fido,
odtwórczyni głównej roli w filmie Smoleńsk, czy Jan Maria
Tomaszewski,  reżyser,  a  prywatnie  kuzyn  Jarosława
Kaczyńskiego.

SAMI NIE SWOI

Brak tych spodziewanych pieniędzy jest widoczny wszędzie. Z
mianowanych przez Jacka Kurskiego w styczniu i lutym ubiegłego
roku  dyrektorów  niewielu  pozostało  na  swoich  stanowiskach.
Dyrektorzy  TVP  1  Jan  Pawlicki  i  TVP  2  Maciej  Chmiel  –
najbardziej prestiżowych anten TVP – zostali wyekspediowani na
inne stanowiska. Chmiel trafił do Biura Handlu, a Pawlicki do



powstającej  podobno  Agencji  Kreacji,  w  której  znalazł  się
także  Wojciech  Hoflik,  zatrudniony  w  styczniu  2016  szef
Agencji  Produkcji  Audycji  Telewizyjnych,  najbogatszej  i
najważniejszej,  bo  zajmującej  się  produkcją  programów
jednostki.  Hoflika  zastąpił  go  Maciej  Muzyczuk,  uprzednio
mianowany przez prezesa szefem archiwów. Czym Agencja Kreacji
miałaby  się  zajmować,  do  końca  nie  wie  nikt.  Przez  kilka
miesięcy pracował jako dyrektor Biura Reklamy Waldemar Gasper,
zastąpił go Maciej Radkiewicz. Ze stanowiska dyrektora TAI
zrezygnował Mariusz Pilis, zastąpił go Piotr Lichota. Ostatnio
pracę straciła szefowa Biura Rachunkowości Bożena Pawłowska-
Krawczyk.

– Karuzela stanowisk paraliżuje pracę telewizji. Koncentrujemy
się na tym, by ustalić, kogo mamy prosić o decyzję, do kogo
kierować pisma, a nie nad konkretnymi rozwiązaniami. Każdemu
od nowa trzeba referować każdą sprawę. I wszystko trwa tak
długo, że mijają terminy i cała para idzie w gwizdek – mówi
jeden z pracowników TVP, który z programu dobrowolnych odejść
skorzystał.

Tak było z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy. Jerzy Owsiak
nie doczekał się ponoć odpowiedzi na propozycję, by TVP jak
zwykle transmitowała finał Orkiestry, bo jego sprawa utkwiła w
jakiejś zapomnianej teczce. Wyszła na jaw dopiero wtedy, kiedy
Owsiak oficjalnie ogłosił, że będzie pracował z TVN. Krótko po
tym  do  dymisji  podała  się  szefowa  Biura  Koordynacji
Programowej – Joanna Klimek. To właśnie Biuro Programowe w
ramach  „dobrej  zmiany”  miało  podejmować  niemal  wszystkie
decyzje programowe i marketingowe, tak że dyrektorzy anten
okazali się niepotrzebni. Wkrótce Joanna Klimek awansowała –
tym razem do roli oficjalnej narzeczonej Jacka Kurskiego, a
szczęśliwa para ogłosiła, że w 2017 r. zamierza się pobrać.
Jej  miejsce  w  Biurze  Koordynacji  Programowej  zajął  Piotr
Gursztyn, wcześniej dyrektor TVP Historia. Ot, fachowcy od
wszystkiego…

Wcześniej  Biurem  Koordynacji  Programowej  kierował  Sławomir



Zieliński  –  jeden  z  najwybitniejszych  w  Polsce  znawców
telewizji. Odszedł, bo naraził się „Gazecie Polskiej”, którą
zmusił  do  sprostowania  nieprawdziwych  informacji  na  swój
temat.

– Jacek Kurski miał oczyścić pole i wprowadzić aurę strachu.
To się udało, chociaż było robione amatorskimi metodami. W
historii mediów publicznych będzie człowiekiem, który wyrzucał
osobowości telewizyjne i przyjmował nie wiadomo kogo i nie
wiadomo po co – komentował zmiany w TVP dla portalu Wirtualne
Media medioznawca prof. Wiesław Godzic.

– Najwięcej mówi się o „twarzach”, czyli ludziach z ekranu.
Wszyscy wiedzą, kogo nie widać. Ale warto przypomnieć innych.
Szkoleniem jakichś małolatów zajmuje się legendarny wręcz szef
„Teleexpressu” – Jurek Modlinger. Wyrzucono szefa najlepszego
programu informacyjnego TVP, czyli „Panoramy” – Jacka Skorusa.
Z  programu  dobrowolnych  odejść  skorzystała  kultowa  wręcz
postać w branży – Marek Sitnik, nadzorujący pracę operatorów.
Ciekawostka: 2 miejsca w budynkach TVP mają nazwy, pochodzące
od nazwisk pracowników. Jest więc aleja Marka Sitnika i rondo
Waldka  Milewicza  –  wyjaśnia  wieloletni  pracownik  z  placu
Powstańców (siedziba programów informacyjnych TVP).

Rada Mediów Narodowych próbowała odwołać Jacka Kurskiego ze
stanowiska, zarzucając mu brak nowej oferty programowej oraz
zbyt wolne tempo zmian w TVP. Po kilku godzinach Rada wycofała
się z tej decyzji, a po kilku tygodniach wybrała w konkursie
Jacka Kurskiego na prezesa TVP. W aurze skandalu i podważania
ważności konkursu.

– Ten konflikt tylko na chwilę został przypudrowany, a będzie
narastał – spekuluje zajmujący się mediami dziennikarz. Może
dlatego do pracy w TVP jest coraz mniej chętnych.

BOHATEROWIE SĄ ZMĘCZENI

– Nie mogę żyć z dnia na dzień, nie wiedząc, co mnie czeka –
mówi była szefowa jednego z pasm programowych, która odeszła z



TVP.

–  Zdziesiątkowano  pracowników  internetu.  Wszyscy  wyrzuceni
doskonale odnaleźli się na rynku pracy, bo są fachowcami.
Wyrzucając  poprzedników,  zapomnieli  ich  zapytać  np.  o
projekty, nad którymi pracowali. Internet w TVP jest w stanie
stagnacji, czyli uwstecznia się w stosunku do konkurencji z
każdym dniem. Straty spowodowane głupimi decyzjami kadrowymi
przyjdzie obecnej „ekipie internetowej” odrabiać nie mniej niż
18 miesięcy! – mówi jedna z wydawczyń głównego portalu TVP.

Korytarzowe plotki podkręcają atmosferę: zwolniono kogoś za
to, że zrobił lajka na Facebooku nie tam, gdzie powinien;
kadry robią listy do zwolnień grupowych, a przede wszystkim w
przyszłym roku zostanie zmieniona struktura TVP i dlatego będą
zwolnienia. Jak będzie wyglądała nowa telewizja – nie wie
nikt. Mówi się, że odkurzony został najbardziej restrykcyjny
projekt reformy z czasów prezesa Daszczyńskiego.

Z pracownikami nikt nie rozmawia, o zmianach dowiadują się z
mediów.

Kiedyś  o  zmianach  kadrowych  pracownicy  i  współpracownicy
dowiadywali  się  z  internetowego  biuletynu  informacyjnego.
Zmian jednak było tak wiele, że odstąpiono od tego zwyczaju.

Rzeki pieniędzy nie doczekały się ośrodki regionalne TVP. Od
lat ledwo wiązały koniec z końcem, ale teraz jest naprawdę
tragicznie: nie ma pieniędzy, nie ma spójnej koncepcji ich
funkcjonowania. Powinien się tym zajmować Ośrodek Programów
Regionalnych,  którym  kieruje  podrzędny  dziennikarz  portalu
„Gazety Polskiej”. Sam z trudem uczy się struktury, którą
powinien zarządzać.

– W tej chwili ważniejszą wiedzą od tego, kto jest kim w
oddziałach, jest to, kto w oddziale pozostał. Jeśli wiesz o
takiej  osobie,  możesz  dzwonić  i  próbować  załatwić  pilną
sprawę, bo droga oficjalna za cholerę się nie sprawdza – mówi
jeden z pracowników kanału TVP Info.



Wody  w  usta  nabrały  nawet  telewizyjne  związki  zawodowe.
„Solidarność”  zresztą,  w  oficjalnym  stanowisku,  poparła
działania prezesa: „publicystyka rzetelnie przedstawia Polakom
ocenę obecnej rzeczywistości” piszą związkowcy i konstatują
„znaczny przypływ widzów i wzrost wyników oglądalności”.

Inne zdanie mają ośrodki badawcze, wskazujące, że oglądalność
TVP maleje, maleją też wpływy z reklam. Prezes Kurski ogłosił
więc, że wyniki badań centrum Nielsena, obsługującego cały
rynek  (nie  tylko  w  Polsce  zresztą),  są  „niewiarygodne”  i
powoła wraz z partnerem publicznym własny telewizyjny ośrodek
badawczy.

To  już  było.  Podobnie  jak  „Sonda”,  która  miała  być  nowym
telewizyjnym hitem. I nie sprawdziło się. Kolejne skandale,
jak  choćby  ten  z  prof.  Glińskim,  który  zarzucił  brak
profesjonalizmu  dziennikarzom  TVP,  skutecznie  przykrywają
rozmowę  o  prawdziwych  problemach  Telewizji,  kadrowym
bałaganie, braku strategii, braku komunikacji wewnętrznej i
zewnętrznej,  niefrasobliwości  telewizyjnych  władz  i  przede
wszystkim braku pieniędzy.

TVP toczy się jak pociąg. Toczy siłą rozpędu i masą, ale tempo
tego procesu spada. Publiczna TV traci udział w rynku na rzecz
telewizji  prywatnych.  Traci  prestiż,  traci  wiarygodność.
Codzienność TVP to strach i korytarzowe plotki o kolejnych
draństwach  obecnej  władzy  na  Woronicza  i  przy  placu
Powstańców.  Przyciągające  widzów  emocje  na  telewizyjnym
ekranie  są  letnie  w  porównaniu  z  tymi  dostarczanymi  poza
wizją.

Autorstwo: Aniela Bilewicz
Źródło: FaktyiMity.pl

http://FaktyiMity.pl

