
TVP  Polonia  Polakowi
Polakiem, a kiwi kiwi kiwi
15 listopada 2014
O TVP Polonia znowu jest głośno. Tym razem poszło po pierwsze
o  zmianę  satelity  –  w  Wielkiej  Brytanii  będzie  trudniej
(jeżeli w ogóle możliwe) obejrzeć ten program, a po drugie o
zmiany programowe, dla Polaków z Wysp niekorzystne.

Na  początku  roku  ówczesny  minister  spraw  zagranicznych
Radosław  Sikorski  na  konferencji  prasowej  w  POSK-u  bez
skrępowania  odpowiedział  na  pytanie  dziennikarza  Polskiego
Radia Londyn dotyczące finansowania organizacji polonijnych: w
Wielkiej Brytanii radźcie sobie sami, macie z czego brać.

Wspomniał  też  o  tym,  że  żywotne  interesy  Polski  leżą  na
Wschodzie.  Biorąc  pod  uwagę  rzekome  propozycje  Putina
dotyczące  rozbioru  Ukrainy,  wiele  słowa  Sikorskiego
wyjaśniają.

Wroga  Polakom  w  UK  polityka  rządu  jest  coraz  bardziej
widoczna. Kilka lat temu TVP Polonia zmieniła swoją ramówkę,
wywalając  z  niej  publicystykę  polonijną,  którą  zastąpiono
papką ze wszystkich jej serwisów informacyjnych. Spraw Polonii
było coraz mniej, a czasem nawet w ogóle. Misja TVP Polonia
istnieje tylko w ustawach, a rzeczywistość rządzi się swoimi
prawami.

JAK TO DRZEWIEJ BYWAŁO…

TVP Polonia zaczęła nadawać w 1992 r. Kanał od samego początku
był  skierowany  do  Polaków  mieszkających  za  granicą.  Miał
podtrzymywać  polskość  wśród  Polonii  i  zajmować  się  jej
sprawami. Bywało z tym jednak różnie. Od początku program
słynął z powtórek, co do pewnego momentu miało swoje zalety,
gdyż archiwa Telewizji Polskiej są przepastne. Dla Polaków
poza  krajem  niektóre  programy  i  seriale  były  wręcz

https://wolnemedia.net/tvp-polonia-polakowi-polakiem-a-kiwi-kiwi-kiwi/
https://wolnemedia.net/tvp-polonia-polakowi-polakiem-a-kiwi-kiwi-kiwi/


nostalgiczne.

W publicystyce królowały dwa programy: Z daleka a z bliska
oraz  Tydzień  Polski  –  to  są  ostatnie  nazwy,  jakie
funkcjonowały w obiegu, ponieważ przez lata zmieniały się one
wraz z zawartością rzeczonych programów. TVP Polonia skończyła
z Polonią w momencie, kiedy na stanowisko dyrektora kanału
przyszedł Witold Laskowski. Za jego rezydencji na Woronicza
zlikwidowano w 2010 r. oba polonijne programy publicystyczne i
zamieniono na jeden – Polonia24. Jednocześnie nowi wydawcy
mieli zupełnie nową wizję, robiąc z niego prawie codzienny
zbiór  tego,  co  zostało  wyprodukowane  w  innych  programach
informacyjnych. Co ważne, program zleciał do TVP Info, co było
już zupełnym kuriozum. Jeśli ktoś z Polaków za granicą miał
dostęp do polskich kanałów, nie musiał oglądać Polonia24, bo
wiadomości tam emitowane były już „przechodzone” na innych
kanałach.  Podczas  programu  prowadzący  znajdował  chwilę  na
rozmowę z gościem. Niestety, zamiast gości związanych z życiem
zagranicznej Polonii zjawiali się ludzie z łapanki. Laskowski
na stanowisku dyrektorskim długo miejsca nie zagrzał i w 2011
r. miał przejść na stanowisko zastępcy dyrektora TV Biełsat,
która znajduje się w strukturach TVP.

Praktycznie od początku powstania tego kanału, skierowanego do
Białorusinów, jego dyrektorem była Agnieszka Romaszewska-Guzy,
dziennikarka z bardzo dobrym rozeznaniem zarówno polonijnym,
jak i opozycyjnym. To ona właśnie była poprzedniczką Witolda
Laskowskiego, zanim przeszła do Biełsatu. Wydawało się, że
Laskowski  pójdzie  w  jej  ślady,  jednak  tym  razem  protest
pracowników anteny podział na tyle, że wyleciał on z TVP w
ogóle. „Tym razem”, bo wcześniej sprzeciw wyrażali pracownicy
TVP Polonia, którzy nie zgadzali się na sposób prowadzenia
kanału  polonijnego  i  protestowali  przeciwko  likwidacji
publicystyki polonijnej. W 2010 r. skończyło się na tym, że
stara ekipa budująca publicystykę w proteście musiała odejść.

Sylwetka Witolda Laskowskiego dla Biełsatowców była nie do
zaakceptowania – jeszcze za czasów ZSRR był on korespondentem



i szefem biura TVP w Moskwie, poza tym doświadczenia z jego
działalności  w  TVP  Polonia  też  nie  napawały  optymizmem.
Przeciwko  Laskowskiemu  zaprotestowała  również  Romaszewska,
która  nie  została  powiadomiona  o  mianowaniu  go  na  jej
zastępcę. Następnym dyrektorem, prawdopodobnie z ramienia SLD,
został  Łukasz  Kardas,  podobno  dobry  kolega  Grzegorza
Napieralskiego – tak twierdził w 2011 r. tygodnik „Wprost”.
Jego zastępcą został wkrótce Sławomir Zieliński – dyrektor
TVP1 za czasów Roberta Kwiatkowskiego.

Początkowo  za  nowego  dyrektora  TVP  Polonia  zmieniła  się
jedynie nazwa programu – z Polonia24 na Polska24. Zawartość
pozostała praktycznie ta sama.

IDZIE NOWE

Głównym źródłem finansowania TVP Polonia była kasa od państwa.
Początkowo  funduszami  dysponowała  senacka  Komisja  do  spraw
Łączności  z  Polakami  z  Zagranicą.  Za  Sikorskiego  to  się
zmieniło i całą kasę na Polonię przejął MSZ. W puli były
pieniądze  zarówno  na  TVP  Polonia,  jak  i  dla  organizacji
polonijnych. TVP zabierała największą część. Problem powstał
wtedy,  gdy  Sikorski  pieniędzy  dla  TVP  Polonia  nie  dał.
Produkcja  własna  Polonii  praktycznie  ustała,  bo  ledwo
starczało na opłaty za emisje powtórek i produkcję programu
Polska24. Radosław Sikorski – zresztą początkowo słusznie –
zdecydował, że nie będzie opłacał kanału, który jest studnią
bez dna, za to z dennymi programami, które nijak nie pokrywały
się z potrzebami Polaków mieszkających za granicą. Oglądalność
programu to już nie były procenty, a promile. Ciekawostką jest
to, że przed zmianami w 2010 r. zdarzało się, iż to główne
programy  informacyjne  podbierały  produkcje  TVP  Polonia
tworzone za granicą. Po 2010 r. Polacy byli karmieni głównie
powtórkami z innych kanałów TVP.

W końcu coś się ruszyło. MSZ wydało komunikat, że „porozumiało
się z zarządem Telewizji Polskiej w sprawie zmian programowych
w  TVP  Polonia,  które  dostosowują  ramówkę  telewizyjną  do



rzeczywistych potrzeb oraz oczekiwań publiczności – Polonii
oraz Polaków mieszkających za granicą”.

Z komunikatu wynikało, że „TVP Polonia rozszerzy ofertę dla
dzieci i młodzieży, kładąc szczególny akcent na naukę języka
polskiego. Na antenę powróci dobrze znany Profesor Smok i
Przyjaciele, wyprodukowany zostanie również pilotażowy odcinek
nowego  programu  adresowanego  do  dzieci,  zawierającego
propozycję nauki języka ojczystego od podstaw. W zależności od
reakcji publiczności będzie to początek nowego cyklu, który
byłby wyprodukowany i emitowany w 2015 r.”.

W komunikacie MSZ zapowiedziano również więcej publicystyki, w
tym program Polska Racja Stanu, poświęcony polskiej polityce
zagranicznej, czyli autopromocji MSZ.

„Kontynuowany  będzie  cykl  poświęcony  Polonii  i  Polakom
mieszkającym poza granicami Polski – Halo Polonia. W ramówce
znalazły  swoje  miejsce  programy  tworzone  we  współpracy  z
Polakami mieszkającymi na Wschodzie: Wilnoteka, Nad Niemnem,
Studio Wschód. Niezależnie od tych nowości aktualny program TV
Polonia oferować będzie najlepsze i najbardziej cenione przez
polską publiczność audycje z TVP 1, TVP 2, a także z TVP
Kultura i TVP Historia”.

Czyli TVP Polonia dalej pozostanie kanałem powtórkowym, taką
TVP  Po(wtórka)lonia.  Jakby  tego  było  mało,  ministerstwo
poinformowało,  że  wspólnie  z  telewizją  polską  będzie
„prowadzić  dalsze  działania  na  rzecz  stworzenia  bardziej
atrakcyjnej  oferty  programu  telewizyjnego  dla  Polaków  za
granicą, w tym oparte na badaniach oglądalności oraz oczekiwań
publiczności,  które  zamierzamy  przeprowadzić  w  przyszłym
roku”.

Oczekiwania  publiczności  może  i  są  spełniane,  ale  odnieść
można wrażenie, że tylko tej z ulicy Wiejskiej w Warszawie.

ŁYŻKA DZIEGCIU



Niemal równocześnie z komunikatem MSZ pojawiła się informacja
o tym, że władze telewizji chcą zmienić satelitę TVP Polonia,
a o przyszłości kanału ma dyskutować senat. Jak poinformował
serwis Newseria: „Na specjalnym posiedzeniu senacka Komisja do
spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą zajmie się
kwestią  przyszłości  TVP  Polonia.  Senatorowie  wysłuchają
informacji  zarządu  Telewizji  Polskiej  na  temat  zapowiedzi
zaprzestania nadawania tego programu przez satelitę Astra, co
–  jak  podkreślają  przedstawiciele  Astry  –  może  znacząco
ograniczyć dostępność TVP Polonia dla mieszkających za granicą
Polaków”.

Zmiana nie jest może zbyt duża – nie ta satelita, to inna –
jednak jest ona diametralna. Wie o tym każdy, kto na antenie
zbiorczej  w  angielskim  domu  próbował  odebrać  sygnał  z
Cyfrowego Polsatu czy innej platformy cyfrowej. Oczywiście, że
nie można. Polskie platformy używają satelity Hot Bird – w
przeciwieństwie  do  brytyjskich  telewizji  korzystających  z
satelity Astra. Dlatego też jeśli ktoś ma polską telewizję,
zazwyczaj ma też własną, oddzielną antenę satelitarną. Pół
biedy,  jak  mieszka  w  domku  szeregowym  gdzieś  na
przedmieściach, gdzie nie ma obowiązku prosić o pozwolenie na
założenie dodatkowej anteny. Ale co mają zrobić mieszkańcy
domów,  w  których  jest  jedna  antena  zbiorcza  i  nie  ma
możliwości  założenia  kolejnej?  No  cóż,  znowu  decydenci
zapomnieli,  że  to,  co  w  Polsce  jest  powszechne  –  czyli
wieszanie czegokolwiek, gdzie się chce – czy są to reklamy,
czy jakieś inne ustrojstwa – w innych krajach może być po
prostu zakazane.

TVP nadaje przez Astrę od 2005 r. Pozycja 19,2E, na której
transponder  umożliwiający  nadawanie  wynajmuje  polska
telewizja,  jest  najpopularniejsza  w  Europie.  Sygnał  z  tej
pozycji  dociera  do  114  mln  gospodarstw  na  kontynencie.
Korzystają  z  niej  niemal  wszystkie  stacje  europejskich
telewizji  publicznych  (np.  Sky  w  UK).  Zasięg  pozostałych
operatorów  obejmuje  48  proc.  gospodarstw.  Rzecznik  TVP  w



komentarzach dla mediów odpierał zarzuty Astry, twierdząc, że
zasięg się nie zmieni.

– Powiedziano nam, że w sytuacji braku sygnału można sobie
przekręcić albo założyć nową antenę – mówi Marcin Ornass-
Kubacki  z  biura  operatora  Astry.  –  Niestety,  jest  to
niemożliwe, ponieważ w zbiorczych budynkach na Zachodzie, czy
to jest Paryż, Berlin, Kolonia, Zurych, czy Londyn, nie ma
możliwości założenia małej indywidualnej anteny na fasadzie
budynku  po  to,  żeby  odbierać  jeden  kanał.  Po  prostu  tam
wszędzie jest Astra.

Pojawiły  się  też  zarzuty,  że  przetarg  TVP  jest  tak
skonstruowany, że nie ma możliwości, żeby nie wygrał konkurent
Astry.  –  Niestety,  okazało  się,  że  przetarg  jest  tak
sformułowany, że nie możemy złożyć oferty i być w nim stroną.
Pytano, na czym polega problem. Problem polega na tym, że w
przetargu expressis verbis jest wpisana nazwa firmy, która
jako jedyna może uczestniczyć w tym przetargu. Czyli to mniej
więcej tak, jakby ktoś zamawiał samochód i mówił, że ma być
czterodrzwiowy, komfortowy, niedrogi i niedużo palić, a przy
okazji nazywać się na przykład volvo. My nie uważamy, żeby to
był przetarg otwarty, gdzie każdy ma mieć równe szanse. W
związku z tym obawiamy się, że nie możemy złożyć oferty na
nadawanie satelitarne kanału TVP Polonia – mówi prezes Astra
CEE.

W sprawie satelity i oszczędności TVP wypowiedział się nawet
Instytut Jagielloński.

–  Cyfryzacja,  która  się  odbywa  w  Polsce  drogą  naziemną,
pozbawia  możliwości  oglądania  publicznej  telewizji  prawie
milion osób w Polsce, które nie mogą naziemną metodą odbierać
sygnału telewizyjnego, a także kilka milionów przedstawicieli
Polonii  –  zwraca  uwagę  w  rozmowie  z  agencją  informacyjną
Newseria Marcin Roszkowski, prezes Instytutu Jagiellońskiego.

Marcina  Roszkowskiego  nie  przekonują  argumenty  TVP,  że  za



decyzją o rezygnacji z Astry stoją oszczędności. – Telewizja
publiczna  wydaje  dużo  pieniędzy  na  tańczenie  na  lodzie  i
podobne  temu  przedsięwzięcia,  dlatego  fakt  ograniczenia
dostępu do publicznych kanałów osobom, do których w ramach
cyfryzacji nie dochodzi sygnał naziemny lub mieszkają poza
granicami Polski, jest kompletnie niezrozumiały – uważa prezes
Instytutu Jagiellońskiego.

Jest też inna przyczyna. Zmiana satelity spowoduje, że łatwiej
będzie można odebrać sygnał telewizji polskiej na Wschodzie. A
tam, jak wiemy, „leżą żywotne interesy Polski”. Nie tam, gdzie
jest  najwięcej  Polaków,  tylko  tam,  gdzie  leży  kociołek
polityczny z gabinetów rządowych.

Autor był współpracownikiem i korespondentem TVP Polonia w
latach 2006 – 2010. Wypowiedzi pochodzą z serwisu Newseria.
Komunikat MSZ opublikowała Polska Agencja Prasowa.

Autor: Piotr Dobroniak
Źródło: eLondyn

http://elondyn.co.uk/newsy,wpis,19729

