TV Republika 1 wPolsce24
zostaty pozbawione koncesji

10 kwietnia 2025

Wojewddzki Sad Administracyjny w Warszawie odebrat 9 kwietnia
2025 roku koncesje na nadawanie w multipleksie MUX-8 dwOm
prawicowym stacjom telewizyjnym: TV Republika i wPolsce24.
Cho¢ oficjalnie decyzja opiera sie na rzekomo proceduralnych
uchybieniach i wgtpliwosciach dotyczgcych stabilnosci
finansowej nadawcdéw, gtebsza analiza sprawy ujawnia
niepokojacy obraz systematycznej eliminacji medidw
nieprzychylnych obecnej wtadzy.

Cofniecie koncesji dla prawicowych stacji to kolejny rozdziat
w trwajgcej od przejecia wtadzy przez obecng koalicje rzadowg
walce z mediami, ktore os$mielaja sie krytykowal jej dziatania.
Kluczowy jest tutaj kontekst polityczny - zarowno TV
Republika, jak i wPolsce24 sg kojarzone z prawicowym obozem
politycznym, a w szczegdélnosci z partig PiS, ktdéra obecnie
znajduje sie w opozycji.

Oficjalne uzasadnienie WSA brzmi pozornie neutralnie — sad
wskazat na naruszenia procedur administracyjnych przez Krajowg
Rade Radiofonii i Telewizji przy przyznawaniu koncesji w
czerwcu 2024 roku oraz na rzekomy brak wystarczajacych dowodéw
stabilnosci finansowej obu kanatdéw. Jednak fakty moéwig
zupetnie co innego. TV Republika w 2023 roku osiggneta
rekordowe przychody w wysokosci 23,63 mln zt i wypracowata
zysk netto na poziomie 3,5 mln zt. Te dane jasno wskazujg na
dobrg kondycje finansowg stacji, co podwaza oficjalne
uzasadnienie sagdu.

Jeszcze bardziej wymowne sg wypowiedzi przedstawicieli
obecnego rzadu, ktdérzy jeszcze przed rozpoczeciem procedury


https://wolnemedia.net/tv-republika-i-wpolsce24-zostaly-pozbawione-koncesji/
https://wolnemedia.net/tv-republika-i-wpolsce24-zostaly-pozbawione-koncesji/

sgdowej otwarcie zapowiadali dziatania przeciwko prawicowym
mediom. Wicepremier Krzysztof Gawkowski sugerowatl wczesniej
cofniecie koncesji z powodu rzekomej ,mowy nienawisci”, co
jednoznacznie wskazuje na polityczne motywy stojgce za caia
operacjg. Nie jest to przypadek, ze decyzja o odebraniu
koncesji zapadta po skardze ztozonej przez Grupe MWE Networks,
wtasciciela Polskich Wolnych Medidéw — podmiotu o powigzaniach
z obecnym obozem wtadzy.

Tomasz Sakiewicz, prezes TV Republika, nie miat watpliwo$ci co
do prawdziwego charakteru decyzji sadu, nazywajac jag wprost
,Skandalem” i atakiem na wolno$¢ medidéw. Jego reakcja jest w
peini uzasadniona — po ogtoszeniu wyroku na sali sgdowej
stycha¢ byto ironiczne okrzyki ,wolne sgdy”, co dobitnie
Swiadczy o upolitycznieniu catego procesu. Co ciekawe, ten sam
Sakiewicz wyrazat zadowolenie z nielegalnego ocenzurowania
portali prawicowych takich jak wRealu24.pl i NCzas.com, gdy u
wtadzy byli siepacze z zaprzyjaznionego z nim PiS-u.

r;. Tomasz Sakiewicz @

@TomaszSakiewicz

Koniec rosyjskiej propagandy w
polskim internecie. Portal Marcina Roli
zablokowany!
niezalezna.pl/440942-koniec-...

Post Ubersetzen
15:25 02 Mai 22

Obserwatorzy zycia publicznego podkreslajg, ze mamy do
czynienia z klasycznym przypadkiem wykorzystania pozornie
neutralnych procedur prawnych do realizacji politycznych
celéw. Podobny mechanizm stosowano juz w innych krajach, gdzie
wtadza dagzyt*a do ograniczenia wolnosci medidw — zamiast
otwarcie cenzurowa¢ tresci, co wywotatoby natychmiastowe



oskarzenia o tamanie standardéw demokratycznych, stosuje sie
bardziej wyrafinowane metody, takie jak kwestionowanie podstaw
formalnych dziat*alnosci niewygodnych nadawcéw. Szczegdlnie
niepokojacy jest fakt, ze proces ten odbywa sie przy
wykorzystaniu instytucji sgdowych, ktore powinny stac na
strazy praworzgdno$ci i wolnosci medidéw. Zamiast tego staty
sie one narzedziem w rekach wtadzy, stuzacym do eliminowania
gtosdéw krytycznych wobec rzadu. NiezaleznosS¢ sadownictwa, tak
czesto przywotywana przez przedstawicieli obecnej koalicji
rzgdzgcej, okazuje sie byc¢ jedynie pustym hastem, gdy w gre
wchodzi realizacja politycznych intereséw.

Warto zauwazy¢, ze sprawa TV Republika i wPolsce24 nie jest
odosobnionym przypadkiem. Od momentu przejecia wtadzy przez
obecng koalicje obserwujemy systematyczne dziatania wymierzone
w media krytyczne wobec rzgdu — od ograniczania dostepu do
informacji publicznej, przez selektywne przyznawanie reklam
sp6tek Skarbu Panstwa, az po instrumentalne wykorzystywanie
instytucji panstwowych do wywierania presji na niezaleznych
dziennikarzy.

Decyzja WSA nie jest prawomocna i sprawa moze jeszcze trafid
do Naczelnego Sadu Administracyjnego, jednak sam fakt, ze do
takiej sytuacji doszto, jest gteboko niepokojgcy. Nawet jesli
w wyniku odwotania koncesje zostang przywrécone, cel
polityczny zostal juz czesciowo osiggniety — wprowadzenie
niepewnosci co do przysztosci prawicowych medidéw i wystanie
wyraznego sygnatu, ze krytyka obecnej wtadzy moze wigza¢ sie z
powaznymi konsekwencjami.

Cata sprawa pokazuje, jak kruche sg gwarancje wolno$ci mediodw
w sytuacji, gdy wtadza wykonawcza ma mozliwo$¢ wptywania na
decyzje sadéw. Cofniecie koncesji dla TV Republika i wPolsce24
to nie tylko cios w pluralizm medialny w Polsce, ale réwniez
ostrzezenie dla wszystkich dziennikarzy i nadawcow, ktérzy
oSmielajg sie sprzeciwia¢ dominujgcej narracji politycznej.
Obroncy wolnosci stowa podkreslaja, ze prawdziwym testem
demokracji jest nie to, jak traktuje sie media przychylne



wtadzy, ale jak respektuje sie prawa tych, ktérzy ja
krytykuja. Pod tym wzgledem decyzja WSA jest wyraznym
sygnatem, ze w Polsce mamy do czynienia z systematycznym
ograniczaniem przestrzeni dla niezaleznego dziennikarstwa i
wykorzystywaniem instytucji panstwowych do walki z
politycznymi oponentami. To, co oficjalnie przedstawiane jest
jako kwestia proceduralna, w rzeczywistos$ci stanowi
niebezpieczny precedens, ktdéry moze prowadzi¢ do dalszego
ograniczania wolno$ci medidéw w Polsce. Jes$li ten trend sie
utrzyma, moze dojs$¢ do sytuacji, w ktérej krytyczne gtosy
zostang skutecznie wyeliminowane z debaty publicznej, a
spoteczenstwo zostanie pozbawione dostepu do zrdéznicowanych
zrédet informacji.

Zrédto: ZmianyNaZiemi.pl



https://zmianynaziemi.pl/wiadomosc/pisowskie-telewizje-tv-republika-i-wpolsce24-zostaly-pozbawione-koncesji-czy-zapowiedz

