Turecki think tank donosi
rzagdowl na dziennikarzy

10 lipca 2019
Think tank tureckich islamistdw, zwigzany z rzadem Erdogana,
opublikowat* raport stygmatyzujgcy dziennikarzy.

Dwustustronicowy raport Fundacji Badan Politycznych,
Ekonomicznych i Spotecznych (SETA) pokazuje szczegodty
dotyczgce dziennikarzy zatrudnionych w miedzynarodowych
mediach, a takze ich aktywnos¢ w mediach spotecznosciowych.
Raport oskarza ich o ,stronniczos¢” wymierzong w tureckie
panstwo.

W kraju, w ktérym 140 dziennikarzy siedzi za kratkami, a 190
medidw zostato zamknietych od momentu nieudanego puczu
przeciwko Erdoganowi w 2016 roku, raport SETA wywotuje
oburzenie zwigzkéw dziennikarzy. Obawiajg sie, ze bedzie
stuzyt do negatywnego nastawienia spoteczenstwa przeciwko nim.
Postuzy za uzasadnienie dalszych ograniczen wolno$ci medidw i
kolejnych aresztowan.

W momencie publikacji raportu 95% medidéw w Turcji jest w
posiadaniu os6b zblizonych do kregdéw rzadowych. W roku 2018
prorzadowa firma medialna kupita na przykitad Dogan Company,
miedzy innymi wtasciciela opozycyjnej gazety ,Hurriyet”. Dogan
przez lata byta wtasnie oskarzana o antyrzadowg stronniczosc¢.

Media wymieniane w raporcie to miedzy innymi , Al-Monitor”, BBC
Turkce, Deutsche Welle Turkce, China Radio International
Turkey, Euronews Turkey, The Independent Turkey, Sputnik
Turkey 1 Voice of America. Autorzy raportu oskarzajag
dziennikarzy tych medidéw o stronnicze opisywanie takich spraw,
jak nieudany pucz, protesty w parku Gezi, operacje militarne
przeciwko Kurdom. Ten ostatni zarzut moze budzié¢ rzeczywiste


https://wolnemedia.net/turecki-think-tank-donosi-rzadowi-na-dziennikarzy/
https://wolnemedia.net/turecki-think-tank-donosi-rzadowi-na-dziennikarzy/

poczucie zagrozenia. W Turcji dziennikarze czy naukowcy bywaja
oskarzani o terroryzm z powodu odmiennych od rzadowych opinii
na temat konfliktu turecko-kurdyjskiego.

Chociazby Nurcan Baysal, piszgca dla Ahval News, byta
kilkukrotnie aresztowana pod zarzutem cztonkostwa w
organizacji terrorystycznej, czy krytyki operacji wojskowych.
Grozg jej trzy lata wiezienia.

Takie postawy znajdujg odzwierciedlenie w raporcie. BBC
krtykowane jest tam za to, ze zbytnio skupia sie na ,kwestiach
humanitarnych” relacjonujgc dziat*ania wojska w zamieszkatej
przez Kurdéw potudniowo-wschodniej Turcji.

Think tank broni sie, ze nie ujawnia zadnych tajemnic i
przygotowat raport w oparciu o zZrddta ogélnodostepne. Rzad na
razie nie skomentowat raportu ani nie postuzyt sie nim.

Think tank SETA, prowadzony przez ludzi zwigzanych z
islamistyczng partig AKP, wielokrotnie zyrowat juz polityke
tureckiego rzadu. SETA wspierato Erdogana, gdy zarzucat
faszyzm Europejczykom, wzmacnia*o narracje rzadowag po
nieudanym puczu, wspierato antykurdyjskie dziatania militarne.

Jednym z miedzynarodowych przedsiewzie¢ SETA byt raport
,European Islamophobia”. Tresci tej corocznej publikacji mogty
stuzy¢ do wzmacniania islamskiego integryzmu w Turcji wobec
»islamofobicznej” Europy. W Polsce raport wspottworzony byt
przez dr Konrada Pedziwiatra z Uniwersytetu Ekonomicznego w
Krakowie, dr Anne Piele z Trinity University of Leeds i Anne
tukjanowicz z 0Srodka Kultury Muzutmanskiej na warszawskiej
Ochocie. Polscy wspétpracownicy SETA tworzgc raport
postugiwali sie przektamaniami; doszto tez do manipulacji
oficjalnymi danymi rzgdowymi.

W rozmowie z ,Al-Monitor” Eren Keskin, znana prawniczka 1
dziataczka praw cztowieka, krytykujgc *amanie przez Turcje
Europejskiej Konwencji Praw Cztowieka uznat*a raport SETA,
ktéory bierze na celownik dziennikarzy dysydentéw, za ,bardzo



militarystyczny i faszystowski”. Za ten stan rzeczy Keskin
obwinia brak sankcji wobec Turcji ze strony chociazby Unii
Europejskiej.

Autorstwo: Jan Wojcik
Na podstawie: Al-Monitor.com
Zrédto: Euroislam.pl



https://www.al-monitor.com/pulse/originals/2019/07/pro-state-think-tank-turkey-targets-foreign-media.html
https://euroislam.pl/turecki-think-tank-donosi-rzadowi-na-dziennikarzy/

