
Turcja  zamyka  Voice  of
America i Deutsche Welle
4 lipca 2022
Turecki  regulator  medialny  RTUK  zablokował  dostęp  do
amerykańskiego Voice of America i niemieckiej Deutsche Welle
za  to,  że  wydawcy  ci  zbojkotowali  polityczne  naciski  i
postanowili nie wnioskować o wymagane prawem licencje.

W  lutym  Deutsche  Welle  (DW)  i  Voice  of  America  (VOA)
oświadczyły,  że  nie  będą  ubiegać  się  o  licencje  w  Turcji
zgodnie  z  żądaniem  tureckiego  regulatora  mediów  RTUK.
Pozwolenia na nadawanie musiało być zgodne z prawem krajowym,
które według krytyków ma na celu zwiększenie cenzury.

Ilhan Tasci, członek zarządu RTUK z głównej partii opozycyjnej
CHP, powiedział na Twitterze, że dostęp do tureckojęzycznego
serwisu Deutsche Welle, DW Turkce, i VOA został zablokowany
decyzją sądu. „Dostęp do DW Turkce i Voice of America, które
nie ubiegały się o licencje, został zablokowany przez sąd w
Ankarze na wniosek zarządu RTUK” – powiedział Tasci. „Tak
wygląda wolność prasy i postępowa demokracja” – ironizował.

Zdecydowana  większość  tureckich  mediów  głównego  nurtu
postrzegana  jest  jako  prorządowa,  stawia  w  dobrym  świetle
prezydenta Erdogana i jego sojuszników. Turcy coraz częściej
zwracają się po informacje do mediów alternatywnych, w tym
redakcji zagranicznych i mediów społecznościowych.

W czwartek późnym wieczorem oferta online DW nie była już
dostępna. W tym samym czasie oferta amerykańskiego nadawcy
Voice  of  America  też  została  zablokowana.  Deutsche  Welle
publikuje wiadomości w 32 językach, w tym w tureckim. W lutym
turecki regulator mediów wezwał DW i inne międzynarodowe media
do ubiegania się o zezwolenia na nadawanie zgodnie z ustawą

https://wolnemedia.net/turcja-zamyka-voice-of-america-i-deutsche-welle/
https://wolnemedia.net/turcja-zamyka-voice-of-america-i-deutsche-welle/


medialną z 2019 roku – w przeciwnym razie zagroził „zakazem
nadawania” i zablokowaniem stron internetowych.

DW oficjalnie stwierdziło, że nie może się na to zgodzić,
„ponieważ  licencja  pozwoliłaby  rządowi  tureckiemu  na
cenzurowanie treści redakcyjnych”. Dyrektor generalny DW Peter
Limbourg  oświadczył:  „Wyjaśniliśmy  w  szczegółowej
korespondencji, a także w osobistej rozmowie z przewodniczącym
organu kontroli mediów, dlaczego DW nie może ubiegać się o
taką licencję”.

Na przykład media licencjonowane w Turcji są zobowiązane do
usuwania treści online, które zgodnie z interpretacją RTÜK są
uważane za nieodpowiednie, kontynuował Limbourg. Jest to „po
prostu nie do przyjęcia dla niezależnego wydawcy mediów”. „DW
skorzysta z prawnego środka odwoławczego przeciwko blokadzie,
która teraz ma miejsce” – poinformował dyrektor.

Niemiecka minister kultury i mediów Claudia Roth (Zieloni)
określiła  zakaz  jako  „złą  wiadomość  dla  już  ograniczonej
wolności słowa i wolności prasy w Turcji”. Niemiecki rząd
będzie nadal krytycznie omawiał tę kwestię z rozmówcami po
stronie  tureckiej.  „Niezależne  dziennikarstwo  i  dostęp  do
różnorodnych źródeł informacji są niezbędnym warunkiem wolnych
i uczciwych wyborów” – podkreśliła minister. Kolejne wybory
prezydenckie i parlamentarne w Turcji zaplanowano na czerwiec
2023 roku.

Rzecznik rządu Steffen Hebestreit wypowiedział się w podobnym
tonie. „Niemiecki rząd z żalem przyjął do wiadomości zapowiedź
zablokowania  stron  internetowych  Deutsche  Welle.  Nasze
zaniepokojenie  sytuacją  wolności  słowa  i  wolności  prasy  w
Turcji  trwa”.  Rzecznik  ds.  polityki  zagranicznej  grupy
parlamentarnej  CDU/CSU,  Jürgen  Hardt,  zauważył,  że  Erdogan
umieszcza  Turcję  pośród  takich  krajów,  jak  Chiny,  Korea
Północna i Iran, których obywatele mogą korzystać z internetu
tylko w takim zakresie, w jakim życzy sobie tego rząd.



Niemieckie Stowarzyszenie Dziennikarzy (DJV) wezwało tureckie
władze do natychmiastowego zniesienia środków przeciwko DW.
„Zablokowanie  Deutsche  Welle  nie  może  być  usprawiedliwione
niczym  innym,  jak  zwykłą  arbitralną  decyzją  autokracji
Erdogana”  –  skrytykował  przewodniczący  federalny  DJV  Frank
Überall.  Dyrektor  zarządzający  Reporterów  bez  Granic,
Christian  Mihr,  dodał,  że  prawie  90  procent  przekazu
medialnego  w  Turcji  jest  obecnie  pod  kontrolą  rządu  lub
bliskich mu biznesmenów. Zablokowanie stron DW pokazuje, że
rząd Erdogana chce teraz rozszerzyć swoje „ciągłe ataki na
niezależne media w kraju” także na media zagraniczne.

RTUK,  który  jest  zdominowany  przez  partię  Erdogana  i  jej
koalicjantów,  często  nakłada  kary  na  nadawców  krytycznych
wobec  rządu.  Debata  nad  ustawą  medialną,  nazwaną  przez
krytyków  „ustawą  o  cenzurze”,  została  odłożona  do  czasu
jesiennej  sesji  parlamentu,  powiedział  w  tym  tygodniu
deputowany  AKP  Mahir  Unal.

Turcja jest jednym z krajów, w których dziennikarze więzieni
są  najczęściej  na  świecie  i  jest  często  krytykowana  za
nieprzestrzeganie praw człowieka przez zachodnich sojuszników
i grupy praw człowieka. Oskarża się również rząd Erdogana o
wykorzystanie  nieudanego  zamachu  stanu  w  2016  roku  jako
wymówki  do  uciszenia  dysydentów.  Rząd  temu  zaprzecza  i
twierdzi, że środki, które podejmuje, są konieczne ze względu
na powagę zagrożeń, przed którymi stoi Turcja.

Autorstwo: Piotr S. Ślusarczyk
Źródło: Euroislam.pl

https://euroislam.pl/turcja-zamyka-voice-of-america-i-deutsche-welle/

