
Turcja  sponsoruje
pseudonaukowy  raport  o
„islamofobii”
9 lipca 2023
Coroczny  raport  na  temat  „islamofobii”  w  Europie  jest
publikowany przez fikcyjną organizację, prawdopodobnie w celu
ukrycia  bliskich  powiązań  tego  wydawnictwa  z  prezydentem
Erdoğanem.

Eksperci w sprawach bezpieczeństwa twierdzą, że raport – który
znacznie  wyolbrzymia  antymuzułmańską  bigoterię  w  Europie  –
jest kluczowym elementem kampanii dezinformacyjnej, mającej na
celu  wspieranie  długofalowego  celu  rządu  tureckiego,  jakim
jest kryminalizacja krytyki islamu w Europie.

Były  austriacki  poseł  Efgani  Dönmez,  pochodzący  z  Turcji
ekspert ds. islamizmu w Europie, powiedział FWI, że coroczny
raport  jest  częścią  trwających  wysiłków  „przedstawicieli  i
aktorów  politycznego  islamu,  mających  na  celu  infiltrację
instytucji i stosowanie strategii zaciemniania, kamuflażu i
oszustwa”  w  celu  „wpłynięcia  na  społeczeństwo”.  Turków
żyjących  w  diasporze,  a  także  na  politykę,  instytucje  i
władze,  oraz  część  Kościoła  (dialog  międzyreligijny)  —  w
Europie”.

Aktualny  „European  Islamophobia  Report”  (EIR),  zestawienie
rzekomych  „islamofobicznych”  incydentów  w  ponad  20  krajach
europejskich, został opublikowany w marcu 2023 r. przez tzw.
Leopold Weiss Institute, który jest najpewniej przykrywką dla
rządu tureckiego. EIR został pierwszy raz sporządzony w 2015
r.  przez  Fundację  Badań  Politycznych,  Ekonomicznych  i
Społecznych z siedzibą w Ankarze. Od dawna mówi się, że ten
think tank, znany również jako SETA, jest kontrolowany przez
rząd  turecki  i  rządzącą  Partię  Sprawiedliwości  i  Rozwoju

https://wolnemedia.net/turcja-sponsoruje-pseudonaukowy-raport-o-islamofobii/
https://wolnemedia.net/turcja-sponsoruje-pseudonaukowy-raport-o-islamofobii/
https://wolnemedia.net/turcja-sponsoruje-pseudonaukowy-raport-o-islamofobii/


Erdoğana (AKP).

Dönmez powiedział, że nazwa SETA została usunięta z corocznego
raportu na temat islamofobii, ponieważ rząd Erdoğana „próbuje
przyjąć  łagodniejszy  ton  w  stosunku  do  Zachodu  z  powodu
zawirowań  politycznych  i  napięć  gospodarczych  w  Turcji,
wiedząc, że Europejczycy są mu potrzebni jako partnerzy, ale
także jako wróg”. Dodał, że „jeśli przyjrzeć się Instytutowi
Leopolda Weissa i wyciągom z rejestru stowarzyszeń, to od razu
widać,  że  stoją  za  nim  znani  aktywiści  ze  środowiska
politycznego  islamu”.

EIR  może  pochwalić  się  wsparciem  siedmiu  organizacji
akademickich  i  aktywistycznych,  z  których  większość  jest
powiązana z lewicowymi amerykańskimi uniwersytetami, głównie z
University of California w Berkeley. Powiązania uniwersyteckie
mają na celu nadanie EIR pozorów akademickiej wiarygodności.
Dochodzenie think tanku Focus on Western Islamism (FWI) w
sprawie EIR z marca 2022 r. wykazało, że rząd turecki „znalazł
grupę  amerykańskich  i  europejskich  naukowców  i  aktywistów
chętnych  do  promowania  islamistycznej  propagandy  i
dezinformacji  w  Europie”.

W 2019 r. niemieckie MSZ w odpowiedzi na zapytanie niemieckich
posłów stwierdziło, że chociaż SETA „pozuje na niezależną”, to
w rzeczywistości jest „ściśle powiązana z rządem tureckim i
tureckimi  tajnymi  służbami”.  Według  niemieckich  urzędników
SETA  jest  wykorzystywana  do  „rozpowszechniania  poglądów
obecnego  rządu  tureckiego  w  języku  niemieckim  pod  pozorem
nauki i badań”.

SETA  została  założona  w  2005  roku  przez  İbrahima  Kalına,
czołowego doradcę Erdoğana, który niedawno został mianowany
dyrektorem Państwowej Organizacji Wywiadu w Turcji (MIT). Od
momentu powstania kluczowe stanowiska kierownicze SETA były
kontrolowane  przez  powierników  Erdoğana.  Są  to  Fahrettin
Altun, który jest obecnie ministrem komunikacji, Burhanettin
Duran, starszy doradca prezydenta ds. polityki zagranicznej



oraz były premier Ahmet Davutoğlu, który uważa, że „islam jest
rdzenną religią Europy”.

Według raportu niemieckiego Bundestagu, SETA jest finansowana
przez  klan  Albayrak,  związany  z  Erdoğanem  pokrewieństwem.
Berat Albayrak, najmłodszy syn Sadika Albayraka, tureckiego
dziennikarza i polityka, jest żonaty z córką Erdoğana, Esrą.
Berat  był  ministrem  finansów  Turcji  w  latach  2018-2020,
podczas  gdy  najstarszy  syn  Sadika,  Serhat,  był  dyrektorem
SETA.

W latach 2015-2017 Unia Europejska przekazała SETA ponad 100
000 euro w ramach Dialogu Społeczeństwa Obywatelskiego UE-
Turcja (CSD), programu mającego na celu przygotowanie Turcji
do  przystąpienia  do  UE.  Komisja  Europejska  wstrzymała
finansowanie, gdy dowiedziała się, że SETA wykorzystała te
fundusze  do  opublikowania  raportu.  W  oświadczeniu  unijnym
stwierdzono,  że  Komisja  „przestała  powierzać”  Turcji
zarządzanie  funduszami  UE.

EIR  jest  współredagowany  przez  Farida  Hafeza  i  Enesa
Bayrakliego, dwóch naukowców, którzy zbudowali udane kariery w
globalnym ruchu „antyislamofobicznym”. Hafez, o którym mówi
się, że jest blisko związany z Bractwem Muzułmańskim, był
zamieszany w operację Luxor, głośną akcję antyterrorystyczną w
Austrii. Hafez, który obecnie mieszka w Stanach Zjednoczonych,
uniknął formalnych zarzutów po tym, jak sędzia stwierdził, że
nie ma wystarczających dowodów na to, że Bractwo Muzułmańskie
jest organizacją terrorystyczną. Hafez jest autorem rozdziału
EIR  o  Austrii,  który  jest  skąpy  informacyjnie  na  temat
„islamofobii”  w  tym  kraju,  lecz  kojarzy  się  bardziej  z
osobistą  wendetą  przeciwko  byłemu  premierowi  Sebastianowi
Kurzowi i innym „czołowym islamofobom”, sprzeciwiającym się
rozprzestrzenianiu politycznego islamizmu w Austrii.

Lojalista Erdoğana, Enes Bayrakli, odgrywa znaczącą rolę w
tureckich  wysiłkach  na  rzecz  osłabienia  społeczeństwa
obywatelskiego  w  Europie.  Redaguje  coroczny  raport,  który



fałszywie przedstawia kontynent jako niebezpieczne miejsce do
życia i praktykowania wiary przez muzułmanów. Jak na ironię,
wykonuje tę pracę w imieniu dyktatora, który więzi swoich
przeciwników w Turcji.

Bayrakli,  profesor  Turecko-Niemieckiego  Uniwersytetu  w
Stambule, instytucji finansowanej przez państwo tureckie, był
do  niedawna  dyrektorem  SETA  ds.  Studiów  Europejskich.
Zrezygnował  z  tego  stanowiska  w  2021  roku  w  związku  z
kontrowersjami  wokół  raportu  SETA,  w  którym  wymieniono
nazwiska  setek  zagranicznych  dziennikarzy,  uważanych  za
krytycznych  wobec  Erdoğana.  Bayrakli  pozostaje  jednak
członkiem zespołu redakcyjnego „Communication and Diplomacy”,
wpływowego  czasopisma  politycznego  wydawanego  pod  egidą
prezydencką.  Współpracuje  także  z  parlamentarną  tak  zwaną
Komisją ds. Wzrostu Rasizmu i Islamofobii w Europie.

Po  ujawnieniu  przez  niemieckich  ustawodawców  rozległych
powiązań SETA z Erdoğanem, EIR w 2020 r. zmienił nazwę swojego
wydawcy z SETA na Leopold Weiss Institute, który według EIR ma
siedzibę w Austrii. Nasze dochodzenie wykazało, że instytut
nie  ma  strony  internetowej,  nie  figuruje  w  austriackich
rejestrach i nie ma numeru identyfikacji podatkowej. Z wyciągu
z  austriackiego  Centralnego  Rejestru  Stowarzyszeń  (Zentrale
Vereinsregister,  ZVR)  wynika,  że  działa  ono  w  prywatnej
rezydencji,  a  dyrektorem  zarządzającym  jest  Farid  Hafez.
Główne  wyniki  wyszukiwania  w  internecie  łączą  instytut
bezpośrednio z SETA, podobnie jak unijna baza danych.

Leopold Weiss był Żydem z Austro-Węgier, który przeszedł na
islam i starał się zostać „pośrednikiem” między „islamem a
Zachodem. Instytut jego imienia istnieje jednak tylko z nazwy
i jego głównym celem jest ukrycie roli SETA w sporządzaniu
corocznego raportu EIR.

W  pouczającej  wymianie  zdań  na  Twitterze  znany  szwedzki
ekspert  ds.  walki  z  terroryzmem,  Magnus  Ranstorp,  również
napisał, że Instytut Leopolda Weissa jest całkowicie fikcyjny



i jest przykrywką dla SETA. Współredaktor EIR, Hafez, odparł,
że EIR nie jest już publikowany przez SETA. „Pan kłamie. EIR
nie jest publikowany przez tę instytucję [SETA]”, oświadczył
Hafez. Ranstorp zalecił mu zapoznanie się skierował Hafeza z
rezultatami dogłębnego śledztwa w sprawie EIR przeprowadzonego
przez  szwedzki  socjalistyczny  tygodnik  „Flamman”,  które
udokumentowało powiązania SETA z Instytutem Leopolda Weissa.

Ranstorp  opisał  EIR  jako  „pseudonaukowy”  i  zarzucił  mu
„akademicyzację  dezinformacji”.  Dodał,  że  EIR  „ewidentnie
stanowi ilustrację i przypadek operacji wpływu obcego państwa,
w tym przypadku Turcji”. Hafez nadal upierał się, że SETA nie
jest  już  zaangażowana  w  tworzenie  EIR.  Ranstorp  napisał:
„Publikowanie  raportów  EIR  przez  SETA  przez  5-6  lat  i
współprowadzenie z CageUK [brytyjska organizacja, która broni
dżihadystów]  nie  gwarantuje  żadnej  wiarygodności  naukowej.
Obecnym wydawcą jest Instytut Leopolda Weissa, czyli… pan i
pańska żona”.

Dyrektor  Instytutu  Studiów  Tureckich  Uniwersytetu
Sztokholmskiego,  Paul  Levin,  powiedział,  że  Erdoğan
wykorzystuje EIR jako część „przemyślanej strategii” mającej
na  celu  „upolitycznienie  kwestii  islamofobii”.  „SETA  można
określić jako ramię propagandowe AKP. Rząd turecki w bardzo
zorganizowany  sposób  wykorzystuje  „islamofobię”  do
przeciwdziałania  krytyce.  EIR  jest  tego  przykładem”,
stwierdził  szwedzki  naukowiec

Autorstwo: Soeren Kern
Tłumaczenie: Adam Myszka
Źródło zagraniczne: Islamism.News
Źródło polskie: Euroislam.pl

https://islamism.news/featured/why-turkey-sponsors-a-fake-academic-report-on-islamophobia/2023/
https://euroislam.pl/turcja-sponsoruje-pseudonaukowy-raport-o-islamofobii/

