
Trzy  kanały,  czyli  wolność
słowa nad Dnieprem
7 lutego 2021
W nocy z 2 na 3 lutego prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski
podpisał dekret o zablokowaniu niepublicznych i opozycyjnych
kanałów telewizyjnych ZiK, NewsOne i 112. Traf chce, że to
również kanały zaliczające się do najpopularniejszych mediów w
kraju,  warte  do  tej  pory  45  proc.  rynku  środków  masowego
przekazu.  Wszystkie  wchodzą  w  skład  holdingu  medialnego,
którego  formalnym  właścicielem  jest  parlamentarzysta
Opozycyjnej Platformy – Za Życiem, Taras Kozak. Właśnie jego
aktywa  objęto  na  wniosek  Rady  Bezpieczeństwa  Narodowego  i
Obrony (RBNiO) sankcjami.

Zamknięte kanały były konstruktywnie krytyczne wobec rządu,
miały liczną i oddaną publiczność, a nazwiska Diany Panczenko,
Anny Stiepaniec, Maksa Nazarowa, Wiaczesława Pichowszeka, Wowy
Połujewa, Wadima Dikiego i innych gwarantowały wysoki poziom
debat, wywiadów i autorskich programów. Częstymi gośćmi byli
tu  komentatorzy  pomijani  i  deprecjonowani  w  stacjach
publicznych  i  powiązanych  z  oligarchami  sympatyzującymi  z
Zełeńskim  i  Poroszenką.  Wiadomo,  że  sympatia  kanałów  była
raczej  po  stronie  opozycji  i  raczej  przy  osobie  Wiktora
Medwedczuka, który obok innych polityków opozycyjnych gościł
regularnie  na  ekranach.  Czy  to  jednak  wystarczy,  by  w
demokratycznym kraju ogłosił „prorosyjskość” kanałów, oskarżyć
je o wspieranie „terroryzmu” oraz udział w nielegalnym handlu
węglem  z  republik  Donieckiej  i  Ługańskiej?  Nawet  wielu
prawników i konstytucjonalistów znad Dniepru twierdzi, że nie.

RBNiO  swoje  decyzje,  jako  organ  doradczy  prezydenta,  musi
podejmować  podczas  zebrań,  nie  zaś  rekomendować  dekrety,
gotowe dokumenty do podpisania. Znaczące, że przewodniczący

https://wolnemedia.net/trzy-kanaly-czyli-wolnosc-slowa-nad-dnieprem/
https://wolnemedia.net/trzy-kanaly-czyli-wolnosc-slowa-nad-dnieprem/


Rady Najwyższej Dmytro Razumkow, członek prezydenckiej partii
Sługa  Ludu,  odmówił  właśnie  z  powodów  konstytucyjnych  i
proceduralnych  podpisanie  tej  rekomendacji.  W  specjalnym
oświadczeniu  stwierdził,  że  informacje  SBU,  na  dodatek
częściowo utajnione nawet dla członków RBNiO (!), nie mogą być
podstawą  dla  zamykania  mediów.  Od  tego,  podsumował,  jest
śledztwo i sąd. Wiadomo jednak, że proces sądowy trwałby jakiś
czas,  przez  który  media  mogłyby  nadal  punktować  politykę
Zełenskiego,  wielkiego  rozczarowania  coraz  większej  części
społeczeństwa. Prezydent poszedł na skróty, nie oglądając się
na to, że jego działanie nosi znamiona ograniczania wolności
mediów i swobody wypowiedzi.

Wybrany z wielkimi nadziejami, jako antyteza poprzednika Petra
Poroszenki,  Zełenski  nie  spełnił  de  facto  żadnej  z
przedwyborczych  obietnic.  Sytuacja  gospodarcza  kraju  uległa
dramatycznemu pogorszeniu, pokoju na wschodzie Ukrainy nie ma
i Zełenski zrobił nader niewiele, by to zmienić. Pandemia
doskonale udowodniła, że neoliberalne reformy (na podobieństwo
balcerowiczowskich  w  Polsce)  zdemolowała  ochronę  zdrowia,
przemysłu, transportu kolejowego. Prawo o obrocie ziemią –
niepopierane przez prawie 80 proc. obywateli Ukrainy – zostało
uchwalone przy silnym udziale prezydenta na wskutek nachalnych
nacisków MFW, Banku Światowego i rządu USA.

Na  te  wszystkie  elementy  prezydentury  zwracano  codziennie
uwagę w programach właśnie zamkniętych kanałów TV. Pokazywano
badania opinii publicznej, z których wynika, że z 75 proc.
uzyskanych  przez  Zełenskiego  w  II  turze  ostatnich  wyborów
pozostało  30  proc.  Partia  Sługa  Ludu  nie  ma  nawet  tyle.
Rysujący się kryzys państwa i w obozie władzy, do którego
dochodzi  fala  protestów  społecznych,  napawa  Zełeńskiego
przerażeniem. Do tego ten przyzwyczajony do oklasków człowiek
mediów i sceny, zamieniający swoje rządzenie w show, nie znosi
krytyki.

A  co  z  zarzutami  węglowej  kontrabandy  czy  sponsorowania
nieuznawanych republik na wschodzie? Sankcje nie objęły akurat



tego przedsięwzięcia Tarasa Kozaka, które zaangażowanie jest w
przywóz węgla rosyjskiego czy z Donbasu na Ukrainę, i to na
niemałą skalę. Ale tu współpracuje on z takimi oligarchami jak
Firtasz czy Achmetow, a ich ekipa Żełenskiego boi się ruszyć.
Do  tego  jeszcze  jeden  niuans:  konstytucja  Ukrainy  nie
przewiduje obejmowania sankcjami własnych obywateli. To też
Zełenski zignorował, chociaż w przyszłości może narazić się
nawet  na  odpowiedzialność  karną.  Uznał,  że  w  krótkiej
perspektywie  bardziej  opłaci  mu  się  wykluczenie  zaplecza
medialnego opozycji z przestrzeni informacyjnej. Nieskutecznie
zresztą,  bo  kanały  kontynuują  działalność  na  platformie
YouTube.

Podgrzewanie atmosfery, stwarzanie klimatu zagrożenia, ruchy w
kierunku zaostrzenia sytuacji na wschodzie Ukrainy mobilizują
tzw. aktywistów i nac-patriotów do działania. Zgromadzeni w
różnych organizacjach jawni i półjawni faszyści domagają się
zamykania  kolejnych  kanałów  TV,  znajdując  wsparcie  wśród
części polityków. 4 lutego pod gmachem TV NASZ zebrało się
kilkudziesięciu  nacjonalistów  pod  wodzą  podejrzanego  o
zabójstwo  Serhija  Karasia,  domagając  się  zamknięcia  i  tej
stacji. Strasznie było patrzeć na dyskusję, jaką podjęli z
„patriotami”  dziennikarze  stacji  –  jedyne,  co  od  nich
usłyszeli,  to  groźby  unicestwienia,  pobicia,  zniszczenia
„agentów  Putina”.  Policja  odgradzała  dziennikarzy  od
nakręcających się wystąpieniem Karasia aktywistów, a w końcu
musiała  kilku  krewkich  „patriotów”  zatrzymać.  Tę  sytuację
udało  się  opanować.  Ogólny  rozwój  wypadków  nad  Dnieprem
wyprowadzić w dobrym kierunku będzie o wiele trudniej.

Tragiczno-śmieszne, chociaż wcale nie tak bardzo nieoczekiwane
jest  to,  że  ograniczenie  wolności  mediów  i  swobody  pracy
dziennikarzy, a także zawężenie dostępu opinii publicznej do
nie-prorządowej informacji znalazło jawne poparcie ambasad USA
i Wielkiej Brytanii w Kijowie. Faktem jest, że przedstawiciele
UE mniej entuzjastycznie wyrazili się o tej decyzji. Chciałbym
w tym miejscu napisać coś o solidarności dziennikarskiej, ale



zabraknie  mi  jednak  budujących  przykładów.  Szkoda,  bo
żurnaliści,  którzy  popierają  takie  rozwiązania,  zwyczajnie
podcinają gałąź, na której siedzą. A i pouczanie innych krajów
w przedmiocie wolności mediów Ukraina – i nie tylko ona – może
sobie „wsadzić w buty”.

Autorstwo: Radosław Czarnecki
Źródło: Strajk.eu

https://strajk.eu/trzy-kanaly-czyli-wolnosc-slowa-nad-dnieprem/

