
Telewizyjna mowa nienawiści
30 czerwca 2020
Najnowszy  raport  Reporterów  bez  Granic  pokazuje,  jak
absolutnie  jednostronna  jest  TVP  w  tegorocznej  kampanii
prezydenckiej  w  Polsce.  Zdaniem  organizacji  Reporterzy  bez
Granic,  telewizja  publiczna  szerzy  mowę  nienawiści  podczas
kampanii prezydenckiej. TVP nie pełni też misji publicznej, bo
działa otwarcie w roli rzecznika rządu i prezydenta Andrzeja
Dudy, który ubiega się o reelekcję.

Według Reporterów bez Granic (Reporters Without Borders, RWB)
Telewizja Polska przedstawia prezydenta Andrzeja Dudę w samych
superlatywach, a z kolei Rafał Trzaskowski „znajduje się na
liście  największych  wrogów  konserwatywnej  i  patriotycznej
Polski”. TVP ma też przedstawiać żądania społeczności LGBT
jako  „największe  zagrożenie”.  Organizacja  reporterów  zwraca
również  uwagę  na  nierówny  dostęp  kandydatów  do  mediów
publicznych i brak pluralistycznej kampanii wyborczej.Debata
prezydencka, którą TVP transmitowała 17 czerwca, dała wyraźne
wrażenie  bezpośredniej  interwencji  politycznej  w  decyzje
redakcyjne – stwierdzono w stanowisku RSF. „Większość pytań
została  przygotowana  specjalnie  dla  ultrakonserwatywnego  i
nacjonalistycznego kandydata rządu, koncentrując się na takich
tematach, jak małżeństwa homoseksualne, edukacja religijna i
relokacja uchodźców” – wskazano.

Przypomniano także, że usunięto internetową sondę TVP Info,
przeprowadzoną na Twitterze, w której zdecydowanym zwycięzcą
był  Rafał  Trzaskowski.  Jako  powód  podano  rzekomy  atak
„strumienia  600  botów”.

Pięć skarg zostało wniesionych do Krajowej Rady Radiofonii i
Telewizji. Zarzucono w nich o między innymi, że prezydent Duda
znał  pytania  moderatora.  „Rząd  nie  ma  się  jednak  czego
obawiać,  ponieważ  Rada  słynie  z  niemożności  obrony
niezależności publicznych nadawców” – ocenili Reporterzy bez

https://wolnemedia.net/telewizyjna-mowa-nienawisci/


Granic.

Jako  dowód  braku  pełnienia  misji  publicznej  przez  TVP
wymieniono również pozew sądowy, który dotyczył materiału w
„Wiadomościach” (stwierdzono w nim m.in., że Rafał Trzaskowski
„reprezentuje  interesy  potężnego  zagranicznego  lobby”,
ponieważ rzekomo „wspierał ściąganie do Polski nielegalnych
imigrantów” oraz „nie chciał bronić Polaków przed kłamliwymi
oskarżeniami o współudział w Holokauście”).

RWB  zarzuciła  także  TVP  mowę  nienawiści,  tę  samą,  która
„pojawia się w wypowiedziach przedstawicieli obecnych polskich
władz”.  Jako  przykład  podano  emisję  dokumentu  „Inwazja”  o
społeczności LGBT w Polsce.

„Zamiast służyć interesowi publicznemu, TVP służy rządowi i
zamiast  zwalczać  dezinformację,  nadaje  ją”  –  komentuje
dyrektor ds. regionu Unii Europejskiej i Bałkanów w RSF Pavol
Szalai.

Jak ocenia organizacja Reporterzy Bez Granic, systematyczne
nadużywanie  w  Polsce  telewizji  publicznej  przez  rządzących
pokazuje, że kwestia wolności mediów w Polsce powinna jak
najszybciej  zostać  włączona  w  procedurę  art.  7  unijnego
traktatu i powinna doprowadzić do nałożenia na Polskę sankcji
za łamanie unijnej praworządności. Wezwano też polski rząd do
przywrócenia  władzy  i  niezależności  KRRiT  w  zgodzie  z
orzeczeniem  Trybunału  Konstytucyjnego  z  2016  roku.

W tegorocznym rankingu wolności prasy według Reporterów bez
Granic, Polska znalazła się na 62. pozycji (na 180), o kolejne
trzy miejsca niżej niż przed rokiem. W komentarzu RWB zwrócono
uwagę,  że  „podejmowane  przez  obecny  rząd  próby  kontroli
systemu  wymiaru  sprawiedliwości  zaczynają  mieć  wpływ  na
wolność wypowiedzi w niezależnych mediach”.

PiS-owska telewizja „publiczna” oczywiście nie odniosła się
merytorycznie  do  zarzutów  Reporterów  Bez  Granic.  To
zrozumiałe, bo trudno przecież odeprzeć zarzut, iż TVP jest



tubą propagandową PiS i otwarcie prowadzi kampanię na rzecz
reelekcji Andrzeja Dudy.

W swoim krótkim oświadczeniu kierownictwo TVP stwierdziło więc
tylko,  że  stanowisko  organizacji  Reporterzy  Bez  Granic  ma
charakter  polityczny,  wpisuje  się  w  kampanię  kandydata
Platformy Obywatelskiej, Rafała Trzaskowskiego i jest niczym
innym  jak  zewnętrzną  ingerencją  w  demokratyczny  proces
wyborczy.

Warto zauważyć, że tym razem szefowie TVP już nie powtórzyli
swoich żartobliwych uwag, o „niezależności dziennikarzy TVP”.

Spośród  organizacji  dziennikarskich,  Stowarzyszenie
Dziennikarzy  Polskich,  które  wcześniej  często  krytykowało
raporty RWB na temat wolności mediów w Polsce, tym razem nie
odniosło się do stanowiska Reporterów Bez Granic, uważając
zapewne,  że  w  obliczu  tak  oczywistych  faktów  najlepiej
zachować  milczenie.  Natomiast  Stowarzyszenie  Dziennikarzy
Rzeczypospolitej  Polskiej  podkreśliło,  że  ocena  RWB  jest
rzeczowa i konkretna. SDRP w większości ją popiera – i także
stwierdza,  że  TVP,  a  szczególnie  TVP  Info  propagują  mowę
nienawiści.

Autorstwo: AL
Źródło: Trybuna.info

https://trybuna.info/gospodarka/telewizyjna-mowa-nienawisci/

