
Telewizja  publiczna  w
wolnorynkowym eksperymencie
24 czerwca 2015
Polski  model  telewizji  publicznej  przypomina  wolnorynkowe
eksperymenty Chicago Boys w Chile.

Dyskutowany obecnie projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i
telewizji, który w zamyśle miał dostosować polskie prawo do
unijnego,  pozwala  na  zwiększenie  czasu  antenowego
przeznaczonego na reklamy. Nadawca może według niego nadawać –
to nie żart – nawet trzydzieści minut reklam i materiałów
autopromocyjnych  w  ciągu  godziny.  Trudno  będzie  się  już
zorientować, czy to reklama przerywa program, czy odwrotnie.

Projekt pokazuje uległość prawodawcy wobec nadawców, którzy
nie  respektowali  dotychczasowych  ograniczeń,  zwłaszcza  tych
dotyczących czasu reklamy własnych programów, i legalizuje te
praktyki.

Zmiana  limitów  czasowych  dotyczy  również  polskich  kanałów
publicznych, które już teraz emitują najwięcej reklam w Unii
Europejskiej.  Według  danych  Europejskiego  Związku  Nadawców
(EBU), TVP1 i TVP2 poświęcają średnio niemal jedną piątą czasu
antenowego  na  reklamy.  Tymczasem  w  kanałach  publicznych  w
krajach skandynawskich, Wielkiej Brytanii i Francji w ogólne
nie ma reklam, a w Czechach i na Słowacji reklamy zajmują
poniżej 0,5% czasu antenowego.

To właśnie z reklam pochodzi aż 60% budżetu polskiej telewizji
publicznej, jedynej w Unii Europejskiej gdzie reklama jest
głównym  źródłem  dochodów.  Wszystko  to  oddala  TVP  od
europejskiego  modelu  telewizji  publicznej  opartej  na
misyjności  –  edukacyjnej,  kulturowej,  informacyjnej  i
obywatelskiej – i finansowanej głównie z budżetu Państwa lub
abonamentu. Przybliża ją natomiast do wolnorynkowego modelu
chilijskiego:  telewizji  publicznej  rozdartej  między

https://wolnemedia.net/telewizja-publiczna-w-wolnorynkowym-eksperymencie/
https://wolnemedia.net/telewizja-publiczna-w-wolnorynkowym-eksperymencie/


sprzecznymi wymogami misji z jednej strony, a koniecznością
konkurowania z kanałami komercyjnymi i samofinansowania się
przez reklamę z drugiej strony.

Telewizja w Chile zaczęła nadawać pod koniec lat 1950., a
pierwsze kanały należały do Uniwersytetów i miały charakter
edukacyjny, chociaż dość szybko wprowadziły reklamy. Podczas
dyktatury  Pinocheta  1973-1989  kraj  stał  się  laboratorium
neoliberalizmu.  Sprywatyzowano  służbę  zdrowia,  edukację  i
system  emerytur  (wprowadzając  pierwowzór  polskiego  OFE).
Państwowy  kanał  telewizji  stał  się  w  tych  latach  tubą
pinochetowskiej  propagandy  politycznej  i  ekonomicznej.

Demokratyczne rządy lat 1990. nie tylko nie zmieniły modelu
gospodarczego w Chile, ale wręcz go pogłębiły, jak pokazuje
przykład telewizji publicznej, która według ustawy z 1992 roku
miała utrzymywać się sama. Tak jest do dziś, kanał publiczny
utrzymuje się z reklam i nadaje ich mnóstwo (tj. przez 20%
czasu antenowego, czyli tyle co polskie kanały publiczne),
zarówno między programami jaki i podczas nich. Aby przyciągnąć
widza, oferta programowa naśladuje tę z komercyjnych kanałów
prywatnych, serwując głównie telenowele, konkursy i reality
shows z wysokim faktorem półnagich kobiet.

Lokowanie  produktów  i  tematów  (czyli  nawiązanie  do  marki,
towaru lub usługi w taki sposób, że stanowi to integralną
część audycji), uregulowane w Polsce dopiero w 2011, nie ma w
Chile żadnych ograniczeń. Reklam nie zapowiada się, ani nie
oddziela od innych treści. Nawet podczas wiadomości prezenter
płynnie  przechodzi  między  prognozą  pogody,  a  zaleceniem
używania  określonej  marki  kremu  do  opalania.  Telewizja
śniadaniowa to w całości lokowanie i telesprzedaż. Oto „nowy
wspaniały świat” w kierunku którego prze Polska, proponując
zwiększenie dozwolonego czasu reklam i autopromocji.

Już  nie  raz  nasz  kraj  kopiował  chilijskie  rozwiązania
neoliberalne,  jak  przy  nałożeniu  na  pracowników  ustawowego
obowiązku finansowania firm prywatnych poprzez OFE. Dziś oba



kraje ponownie reformują swoje systemy emerytalne, Chile po
wieloletnim dokładaniu do wypłat z OFE obywatelom, których
emerytury okazały się po 30 latach pracy wynosić 5 dolarów.

Tak jak emerytury, telewizja publiczna nie może zostać oddana
na pastwę rynku.

Autorstwo: Ewa Sapieżyńska
Źródło: Monde-Diplomatique.pl

O AUTORCE

Ewa Sapieżyńska jest adiunktką Wydziału Nauk Humanistycznych i
Społecznych  SWPS,  doktorką  nauk  społecznych  Universidad  de
Chile.

http://www.monde-diplomatique.pl/

