
Telewizja Polska kłamie
24 lipca 2019
Kto pamięta czasy PRL, ten pamięta często pisane wtedy na
murach miast hasło: „Telewizja kłamie!” No i co by nie mówić,
to nie sposób nie przyznać, że nieraz i nie dwa kłamała. Czy
coś się w tym względzie zmieniło?

Czasy, bo nie jest to już PRL, ale III Rzeczpospolita, a i
„Dziennik Telewizyjny” nazywa się teraz – „Wiadomości”. Poza
tym wszystko po staremu. Wystarczy włączyć pisowską telewizję,
by od poziomu jej propagandy dostać torsji.

Propaganda to propaganda. Uprawia ją każde państwo. Co innego,
gdy  telewizja,  a  przede  wszystkim  ta  publiczna,  kłamie  i
wykazuje się kompletnym brakiem profesjonalizmu. Wtedy mamy
problem.

TVP  uderza  rosyjską  kartą  w
przeciwników PiS
W czasie kampanii wyborczej do Europarlamentu, 24 maja 2019
roku, TVP w głównym wydaniu „Dziennika Telewizyjnego” (obecnie
pod nazwą „Wiadomości”) wyemitowała materiał mający uderzyć w
Konfederację.  Na  wizji  pokazała  jednego  z  liderów
Konfederacji,  Krzysztofa  Bosaka  podczas  jednej  z
przedwyborczych debat z innymi kandydatami, gdy mówi: „(…)
chciałbym  podziękować  w  szczególności  wszystkim  ludziom  z
zagranicy, którzy nas popierali (…)”, co zostaje opatrzone
prymitywnym  komentarzem  redakcyjnym  i  podparte  „niektórymi
komentatorami”,  którym  był  Paweł  Badzio  z  radia  i  TV
Republika, oraz inny równie „niezależny” komentator, Maciej
Kożuszek z „Gazety Polskiej”, że Bosak miał na myśli Rosję.
Wiadomo, wszędzie Rosja.

Redakcyjny komentarz „wyjaśnia” dalej, że „większość liderów

https://wolnemedia.net/telewizja-polska-klamie/


Konfederacji chętnie wypowiadała się na łamach prorosyjskiego
portalu „Sputnik”, którego siedziba znajduje się w Moskwie”.

Ja nadaję jednak z Warszawy.

Nic w tym dziwnego, wiadomo przecież jak rusofobiczna jest TVP
pod rządami PiS. Ale w pewnym momencie przesadzili, gdy w
swoje oceny i podejrzenia włączyli kłamstwa. Otóż czytająca
komentarz  dziennikarka,  redaktor  Magdalena  Wierzchowska,
powiedziała:  „jednym  z  dziennikarzy  „Sputnika”  jest  Leonid
Swiridow, którego Polska wydaliła w 2015 roku, zarzucając mu
szpiegostwo”.  Tym  oczywiście  zdenerwowali  pana  redaktora
Swiridowa, który od razu złożył na ręce TVP swoje żądanie
sprostowania  kłamliwych  informacji.  W  jego  imieniu  prawnik
napisał:  „Zacytowane  zdanie  jest  niezgodne  z  prawdą.  Panu
Leonidowi  Swiridowowi  nigdy  nie  został  postawiony  zarzut
szpiegostwa, jak i żaden inny zarzut dotyczący jego pracy i
działalności na terenie Polski”.

Otóż  sprawa  Leonida  Swiridowa  jest  skandaliczna  właśnie
dlatego, że wydalono go z Polski na żądanie ABW pod nic nie
mówiącym  zarzutem,  jakoby  „stwarzał  on  swoją  obecnością  w
Polsce poważne i bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa
państwa polskiego”. Na czym ono jednak polega nie wyjaśniając,
a  zasłaniając  się  tajemnicą  państwową.  Taki  zarzut  polska
bezpieka  stosuje  zawsze  wtedy,  gdy  chce  ukryć  represje
polityczne,  jakie  stosuje  czy  to  wobec  obywateli  innych
państw, czy też Polaków, jak np. wobec Mateusza Piskorskiego.
Nigdy  jednak  bezpieka  publicznie  w  żadnym  miejscu  nie
wskazała,  jakoby  powodem  zastosowanych  wobec  rosyjskiego
dziennikarza  represji,  był  zarzut  szpiegostwa.  Bezpieka  po
prostu za każdym razem odmowę wyjaśnień uzasadniała tajemnicą
państwową.

Żądanie sprostowania Leonid Swiridow złożył za pośrednictwem
swoje  prawnika  w  Warszawie  Jarosława  Chełstowskiego
równocześnie  do  redaktora  naczelnego  „Wiadomości”  TVP  1  i
Redakcji Mediów Interaktywnych Telewizji Polskiej S.A.



Nie mamy pana płaszcza i co nam pan
zrobi?
Taka,  niczym  w  słynnej  scenie  z  filmu  „Miś”,  przyszła
odpowiedź  od  naszej  państwowej  telewizji.

Odmowne  odpowiedzi,  jakie  otrzymał  z  obu  tych  miejsc,  są
wyjątkowo  nieprofesjonalne,  tym  bardziej  jeśli  TVP  chcemy
traktować jak poważną firmę i zakładamy (być może na wyrost?),
że  zatrudnia  ona  jakiś  prawników.  Może  choć  takich  z
licencjatem?

W odmownej odpowiedzi, podpisanej przez dyrektora Telewizji
Polskiej  S.A.  pana  Jarosława  Olechowskiego  czytamy,  że:
„redaktor  naczelny  odmawia  opublikowania  sprostowania,
ponieważ  żądanie  to  nie  odnosi  się  do  faktów,  a  stanowi
jedynie polemikę z informacjami wskazanymi w spornym materiale
prasowym,  jak  również  stanowi  subiektywną  ocenę  spornej
wypowiedzi”. Otóż według tego pana stwierdzenie, że fakt nie
miał miejsca, nawet jeśli go nie było, jest tylko subiektywną
oceną! Takiego bon motu nie powstydziłby się i Jarosław Haszek
w swojej opowieści o „Przygody dzielnego wojaka Szwejka”.

Polska telewizja państwowa publikuje informacje, które uznaje
za fakty, bo jak pisze dalej – „przypomnieć należy, iż to na
wniosek ABW został pan wydalony z terytorium Polski, bowiem
według  doniesień  był  pan  podejrzewany  o  działalność
szpiegowską”. Według doniesień? A cóż to w ogóle znaczy? Używa
się u nas takich niedookreślonych sformułowań dosyć często. Do
moich ulubionych należą – społeczność międzynarodowa uważa to
czy tamto. Cóż to znaczy?

Najczęściej  pod  tym  zdaniem  kryje  się  stanowisko  USA.
Interwencja pokojowa zachodniego świata – najczęściej oznacza
to kolejną wojnę, że USA napadły, albo na kogoś zamierzają
napaść.  Najbardziej  lubię,  gdy  mówią  –  wartości  świata
zachodniego.  Wtedy  pytam  się:  o  które  chodzi  tym  razem?



Kolonializm? Wojny religijne? Palenie czarownic na stosach?
Rasizm? Niewolnictwo? Antysemityzm? Dwie wojny światowe, które
wywołał Zachód? Bomba atomowa? A może Auschwitz?

Dobra zmiana w mediach
Nie wiadomo jakie „doniesienia” miał pan Olechowski na myśli.
Wiemy z całą pewnością, że nie jakieś oficjalne stanowisko
ABW. A może jakieś nieoficjalne?

Jak i gdzie do nich TVP dotarła i jakim prawem się nimi
posługuje, jeśli są przez ABW utajnione? Najpewniej jednak w
tych doniesieniach chodzi o to, że TVP powoła się np. na
„Gazetę Polską”, a zapytana o to samo „Gazeta Polska” powie –
no, przecież było już o tym w TVP. Telewizja Republika będzie
zaś już mogła powołać się na dwa źródła doniesień: TVP i
„Gazetę Polskę”. Po jakimś czasie TVP powoła się i na TV
Republikę, a nawet i na to, że sama już o tym donosiła? Czemu
nie? Takie to profesjonalne dziennikarstwo i „dobra zmiana” w
mediach.

Znacznie  bardziej  profesjonalnie  postępuje  PAP.  Ten  też
próbował  szambem  obrzucić  Swiridowa,  robiąc  w  swoich
doniesieniach  pewne  insynuacje  o  rzekomych  podejrzeniach
Swiridowa  o  działalność  szpiegowską,  ale  pod  każdym  swoim
newsem, na samym jego końcu, zawsze zamieszcza informacje, że
ABW  tych  doniesień,  plotek,  nie  potwierdza  ani  im  nie
zaprzecza. PAP wie, że ta notka zapewnia mu alibi. Wie, że bez
tej notki też groziłby mu proces. Tam widocznie jakiś prawnik
jest.

TVP – brukowa telewizja
TVP zachowała się tak, jak gdyby ją oglądano w kole gospodyń
wiejskich.

W  drugiej  odpowiedzi,  podpisanej  przez  dyrektora  Ośrodka



Mediów Interaktywnych TVP, Krzysztofa Kubę Sufina, nie ma już
żadnych  wyjaśnień,  a  jedynie  odmawia  on  w  jednym  zdaniu
publikacji sprostowania, ponieważ „wniosek o sprostowanie nie
spełnia wymogów formalnych przewidzianych w ustawie o prawie
prasowym”. Tamtejszy prawnik był jeszcze bardziej leniwy i w
ogóle nie chciało mu się pisać żadnej odpowiedzi. O jakie
wymogi formalne mu chodzi – nie wyjaśnia w żaden sposób. Może
uznał, że znaczek skarbowy powinien na wniosku być naklejony?
Może i wiedział, ale nie powiedział? Napisał coś o wymogach
formalnych,  bo  stwierdził,  że  „poszoł  won!”  byłoby  jednak
trochę niegrzeczne.

Sprawa  znajdzie  swój  finał  w  sądzie.  I  jeśli  polski  sąd,
biorąc pod uwagę fakt, że rzeczywiście nigdy i nigdzie ABW nie
podała  informacji,  jakoby  Leonida  Swiridowa  podejrzewała  o
szpiegostwo, musi przyznać rację rosyjskiemu dziennikarzowi.
Taki prztyczek w nos propagandzistom z TVP się przyda, bo może
następnym  razem  dwa  razy  się  zastanowi,  zanim  znów  kogoś
opluje nie sprawdzając faktów a jedynie doniesienia z magla?

Autorstwo: Jarosław Augustyniak
Źródło: pl.SputnikNews.com

https://pl.sputniknews.com/opinie/2019072310779507-telewizja-polska-klamie/

