
Telewizja, która nie kłamie
1 marca 2015
Zamknięcie  publicznej  telewizji  było,  być  może,  jednym  z
największych błędów Antonisa Samarasa, poprzedniego premiera
Grecji. Nikt nie mógł się spodziewać takich konsekwencji.

ERT, czyli Greckie Radio i Telewizja, publiczne media, zostały
zamknięte  o  6  rano  11  czerwca  2013  roku.  Na  ich  miejsc
powołany został nowy twór, NERIT, Nowe Greckie Radio, Internet
i  Telewizja;  organ  rządowej  propagandy.  Jednak  zarówno
pracownicy, jak i odbiorcy ERT nie pogodzili się z tą decyzją.
Przez  wiele  miesięcy  trwały  protesty,  wielotysięczne
demonstracje, okupacja budynku telewizji. Przez cały ten czas
nadawany był też program. Zwolnieni dziennikarze, w ramach
protestu,  robili  własne  media.  Społeczne,  finansowane  z
solidarnościowych  funduszy.  Mówiące  innym  językiem,  niż
prywatne koncerny medialne, którym po drodze było z wielkim
kapitałem,  obławiającym  się  na  greckim  kryzysie.  Dzisiaj
Grecja  jest  jedynym  państwem  w  Europie,  gdzie  ludzie
faktycznie wychodzą na ulice, żeby popierać własny rząd. Był
też  chyba  jedynym,  gdzie  ludzie  wychodzili,  żeby  popierać
państwową telewizję. Z zaskakującym skutkiem

2,5 TYSIĄCA LUDZI NA BRUK

– Publiczne media w Grecji były bardziej niezależne niż stacje
prywatne  –  mówi  Panagiotis  Kalfagiannis,  szef  związku
zawodowego  pracowników  ERT,  Pospertu.  –  Oczywiście,  były
poddane pewnym regułom: kierownictwo było wybierane z klucza
politycznego, o pewnych rzeczach się nie mówiło, albo mówiło w
specyficzny sposób. Większość z nas prywatnie była przeciwna
polityce  cięć,  narzuconej  przez  Troikę  i  grzecznie
realizowanej przez rząd Samarasa. Ale dziennikarze mieli o
wiele  większe  pole  manewru  niż  w  stacjach  prywatnych,
podporządkowanych interesom medialnych koncernów. Nie mówiąc
już  o  NERIT,  które  było  całkowicie  prorządowe,  czysta

https://wolnemedia.net/telewizja-ktora-nie-klamie/


propaganda  –  mówi  Kalfagiannis.

Jak twierdzi związkowiec i dziennikarz, ERT było całkowicie
wypłacalną,  świetnie  prosperującą  instytucją.  W  88  proc.
utrzymywało się z abonamentu telewizyjnego, który Grecy płacą
razem z rachunkami za prąd. Reszta pieniędzy pochodziła z
reklam. Poza wiadomościami w mediach publicznych obecne były
programy  edukacyjne,  serie  dokumentalne  i  kilka  programów
rozrywkowych.

W memorandum, narzuconym Grecji przez Troikę, rząd Samarasa
zobowiązał  się  do  zwolnienia  15  tys.  ludzi  z  publicznych
instytucji. W ERT pracowało 2,5 tys., wszyscy stracili pracę
jednego  dnia.  Rząd  tłumaczył,  że  telewizja  ma  słabą
oglądalność  (mniejszą  niż  stacje  prywatne,  które  większy
nacisk kładły na rozrywkę). – W czasach, kiedy wszyscy Grecy
zaciskają pasa, nie ma miejsca na święte krowy – mówił wtedy
Simos  Kedikoglou,  ówczesny  wicepremier  i  rzecznik  rządu
Antonisa Samarasa.

SOLIDARNA TELEWIZJA

Jednak ani pracownicy telewizji, ani Grecy, nie pogodzili się
z decyzją rządu. Pod budynkiem telewizji codziennie odbywały
się  wielotysieczne  manifestacje  zwolnionych,  ich  rodzin  i
wszystkich  tych,  którzy  sprzeciwiali  się  zamknięciu  mediów
publicznych i powołaniu na ich miejsce rządowej wydmuszki.
Samaras jeszcze w czerwcu 2013 proponował wybranym pracownikom
powrót do pracy w nowym medium, jednak propozycja została
odrzucona. Pracownicy ERT poszli do sądu, który orzekł, że
decyzja  o  zamknięciu  mediów  publicznych  była  niezgodna  z
prawem – dostęp do nich gwarantuje Grekom konstytucja. Funkcję
tę miało jednak pełnić NERIT.

Przede  wszystkim  jednak,  poza  demonstracjami  i  procesami
sądowymi, pracownicy ERT nigdy nie przestali nadawać programu.
Z 19 stacji radiowych 17 nigdy nie przestało działać – w tym
dwie krajowe i 15 regionalnych. W Salonikach ciągle można



oglądać  lokalną  stację  telewizyjną.  Krajowy  kanał  jest  24
godziny  na  dobę  dostępny  w  internecie.  –  Z  2,5  tys.
pracowników, zwolnionych w 2013 roku, 700 wciąż pracuje w
naszych  mediach  –  mówi  Kalfagiannis.  –  Oczywiście,  nie
wszyscy. 17 osób zmarło. Wiele ma depresję, część znalazła
inną  pracę,  inni  są  bezrobotni.  Dostaliśmy  dość  wysokie
odprawy, długo się z nich utrzymywaliśmy. Sprzedajemy gadżety:
koszulki,  znaczki,  plakaty.  Organizujemy  zbiórki  publiczne.
Udaje nam się utrzymać na powierzchni – opowiada związkowiec.

W  tej  chwili  ERT  zajmuje  budynek  naprzeciwko  swojej
poprzedniej siedziby. W listopadzie 2013 roku policja w końcu
straciła cierpliwość i po pięciomiesięcznej okupacji budynku
siłą zamieniono ERT na NERIT. W obecnej siedzibie, opłacanej
ze składek i z ofiar darczyńców, na ścianach wiszą zdjęcia z
wielomiesięcznych  protestów.  Przedstawiają  sylwetki
zwolnionych dziennikarzy, ogromne demonstracje, uzbrojone po
zęby kordony policji. Na jednym z nich widać uśmiechniętego
Alexisa Tsiprasa z koszulką ERT.

STRATEGICZNY BŁĄD SAMARASA

– Czy do ERT przed zamknięciem zapraszaliśmy Syrizę? Rzadko.
Teraz staramy sie zapraszać wszystkich po równo, chociaż Nowa
Demokracja  raczej  do  nas  nie  przychodzi  –  śmieje  się
Kalfagiannis.  Nowa  Demokracja  to  partia  byłego  premiera
Samarasa. – Daliśmy głos różnym grupom, które wcześniej były
uciszane, związkom zawodowym, samoorganizującym się strukturom
walki z kryzysem. Także Syrizie czy Niezależnym Grekom. Nie
jesteśmy medium prorządowym, chociaż przed wyborami na pewno
byliśmy antyrządowym – mówi.

ERT  od  antyestablishmentowych  mediów  społecznych  na  całym
świecie różniła jedna podstawowa rzecz. Część z nich, jak np.
radio i telewizja w Salonikach, wciąż miała dostęp do sygnału,
a we wszystkich pracowali profesjonalni dziennikarze, znani i
szanowani w Grecji od lat. I to oni zaczęli prowadzić wywiady
z umacniającą się nową siłą polityczną, na jaką urosła Syriza



w  ciągu  ostniego  roku.  –  Tak,  nasza  działalność  pomogła
Syrizie  w  zwycięstwie  w  wyborach.  Rząd,  zwalniając  nas  z
pracy, stawiając nas w tak trudnej sytuacji, zadziałał na
swoją niekorzyść, jestem o tym przekonany – mówi Kalfagiannis.

Decyzja  o  zamknięciu  ERT  była  fatalna  jeszcze  z  jednego
względu – pod wpływem społecznych protestów i oburzenia, jakie
wywołał  ruch  Samarasa  i  jego  rządu,  z  koalicji  rządzącej
odeszła partia Dimar, Lewica Demokratyczna. Nowa Demokracja i
PASOK nie straciły jeszcze wtedy większośći w parlamencie,
jednak  to  m.in.  głosów  sześciu  posłów  Dimaru  zabrakło  w
grudniu 2014 roku, kiedy premier potrzebował parlamentarnego
poparcia dla swojego kandydata na prezydenta, Stawrosa Dimasa.
Wyrażony po raz trzeci brak poparcia dla prezydenta, zgodnie z
greckim  prawem,  wymusił  wcześniejsze  wybory  parlementarne,
które przywiodły do zwycięstwa koalicję Syrizy i Niezależnych
Greków.

NIKT TAK WCZEŚNIEJ NIE ZROBIŁ

– Teraz musimy wynegocjować z nowym rządem powrót do pracy
wszystkich  zwolnionych  pracowników  –  mówi  Panagiotis
Kalfagiannis. – Nie możemy się ugiąć, tak jak nie ugięliśmy
się,  kiedy  poprzedni  minister  proponował  stanowiska  tylko
niektórym, wybranym osobom. Wszystko to, co do tej pory stało
się  z  greckimi  mediami  publicznymi  i  ich  rolą  w  debacie
dowodzi, że jeżeli walczysz, wygrywasz – mówi dziennikarz. –
Nikt przed nami jeszcze czegoś takiego nie zrobił.

Autorstwo: Justyna Samolińska
Źródło: Strajk.eu

http://strajk.eu/index.php?article=835

