
Techniki  współczesnej
propagandy wojskowej
18 maja 2016
Propaganda  jest  zjawiskiem  równie  starym,  co  społeczeństwa
ludzkie, ale najsilniej rozwinęła się w epoce wielkich skupisk
populacyjnych. Odbywa się według ściśle sprecyzowanych reguł.
W  niniejszym  artykule  Thierry  Meyssan  dokonuje  przeglądu
dziejów tej nauki kłamania i zasad nią rządzących.

Propaganda jest techniką wojskową i jako taka różni się od
podstępu, ponieważ jej zadaniem jest oszukanie własnego obozu,
aby zapewnić sobie jego poparcie, podczas gdy celem podstępu –
którego antycznym archetypem pozostaje koń trojański – jest
wyrządzenie za pomocą oszustwa szkody przeciwnikowi. Jak to
często  bywa  z  technikami  wojskowymi,  propaganda  w  swojej
historii  znajdowała  zastosowanie  także  w  życiu  cywilnym  –
zarówno w sferze handlu, jak i polityki.

O ile we wczesnych ustrojach monarchicznych i oligarchicznych
rządy  zadowalały  się  okazywaniem  swojej  siły  poprzez
ceremoniał i budowle publiczne, o tyle ustrojom demokratycznym
od chwili ich pojawienia się towarzyszyła propaganda. I tak
demokracja  ateńska  stanowiła  podatny  grunt  dla  sofistyki,
czyli szkoły filozoficznej, sankcjonującej dowód jakiejkolwiek
tezy.

W  XVI  wieku  kupiecka  rodzina  Medici  wymyśliła  sposób  na
napisanie  własnej  historii  na  nowo  i  przypisanie  sobie
pochodzenia  patrycjuszowskiego.  W  tym  celu  wykorzystała
„mecenat” – zatrudniła największych artystów swojego kraju,
aby w swoich dziełach nadali jej kłamstwu kształt.

Później, kiedy Europą targały wojny religijne, papież Grzegorz
XV  powołał  ministerstwo  („dikasterion”)  na  rzecz  obrony  i
rozsiewania wiary katolickiej, którego zadaniem było stawienie
oporu  postępom  protestantyzmu  –  Kongregację  Rozkrzewiania

https://wolnemedia.net/techniki-wspolczesnej-propagandy-wojskowej/
https://wolnemedia.net/techniki-wspolczesnej-propagandy-wojskowej/


Wiary („Congregatio de Propaganda Fide”), od której pochodzi
termin „propaganda”.

PROPAGANDA EPOKI PRZEMYSŁOWEJ

Era przemysłowa spowodowała masowy odpływ ludności ze wsi i
powstanie wielkich skupisk klasy robotniczej w miastach. Kiedy
tylko te „masy” włączyły się do życia politycznego, francuski
socjolog Gustave le Bon postanowił poświęcić swoje badania
„psychologii tłumu”, czyli zdziecinnieniu jednostki w obrębie
większej  grupy  osób.  Tym  samym  sformułował  podstawowe
założenie  nowoczesnej  propagandy:  aby  jednostka  stała  się
podatna na manipulację, wpierw należy ją utopić w tłumie.

Na początku pierwszej wojny światowej, we wrześniu 1914 r.,
Brytyjczycy utworzyli potajemnie, w ramach ministerstwa spraw
zagranicznych Biuro Propagandy Wojennej („Wellington House”).
Idąc za wzorem Medyceuszy, Biuro zatrudniło najwybitniejszych
pisarzy epoki – takich jak Arthur Conan Doyle, Herbert George
Wells, czy Rudyard Kipling – aby opisywali i przypisywali
niemieckiemu wrogowi zbrodnie, które nie miały miejsca; do
ilustracji tekstów zatrudniono malarzy. Następnie Wellington
House zapewnił sobie współpracę kierownictw głównych czasopism
codziennych – The Times, Daily Mail, Daily Express, Daily
Chronicle – których zadaniem było powtarzanie tych fałszerstw.

Model  ten  posłużył  prezydentowi  Woodrowowi  Wilsonowi  do
powołania  w  kwietniu  1917  r.  Komitetu  ds.  Informacji
Publicznej („Committee on Public Information”). Instytucja ta
zasłynęła  z  zatrudnienia  tysięcy  lokalnych  liderów,  którym
zleciła  zadanie  głoszenia  dobrej  nowiny  (tzw.  Four  Minute
Men). Komitet zajął się też aspektem wizualnym propagandy,
wydzielając specjalny departament ds. afiszy, którego dziełem
jest znany „I Want You!”, jak również inny – odpowiedzialny za
produkcję  filmów.  Przede  wszystkim  jednak  Komitet  ds.
Informacji  Publicznej  zastąpił  wielkich  pisarzy  zespołem
psychologów i dziennikarzy, skupionych wokół Edwarda Bernaysa
(siostrzeńca  Sigmunda  Freuda)  i  Waltera  Lippmanna,  którego



zadaniem  było  wymyślanie  co  dzień  nowych  historii  –
niezwykłych,  strasznych  i  budujących  –  które  następnie
rozpowszechniano za pośrednictwem wielkich tytułów prasowych.
W ten sposób dokonała się zmiana z orientacji, opartej na
autorytecie Artystów, na orientację, której podstawę stanowiły
powiastki  („storytelling”),  produkowane  systematycznie,
zgodnie z wytyczonymi naukowo zasadami.

O ile jednak Anglosasi mieli w zamiarze tylko zawładnięcie
wyobraźnią ludzką i uczynienie poparcia dla wojny modnym, o
tyle Niemcy postanowili przeprowadzić eksperyment z aktywnym
udziałem adresatów propagandy w wymyślonych historiach, które
im  opowiadano.  Upowszechnili  uniformy,  które  pozwalały
jednostce  odgrywać  jakąś  rolę  i  organizowali  z  wielkim
rozmachem inscenizacje – polityczne i sportowe – których celem
było okazywanie woli większości. Nie ma żadnej wątpliwości, że
w tym momencie tkwi początek „nowoczesnej propagandy” takiej,
jaką ją znamy, czyli rozpowszechnianie przekonań, których nie
można  krytykować  i  od  których  nie  można  się  odżegnać.
Jednostka, która w czarnym mundurze uczestniczyła w marszach z
pochodniami nie może już odżegnać się od swoich przekonań
nazistowskich bez zakwestionowania siebie samej i przemyślenia
od nowa zarówno przeszłości, jak i swojej wizji przyszłości.
Ponadto Joseph Goebbels wprowadził w Ministerstwie Propagandy
codzienne odprawy, na których definiował „elementy językowe”
których dziennikarze powinni używać. Nie chodziło już bowiem
tylko  o  przekonanie  tłumu,  ale  o  zmianę  jego  punktów
odniesienia. Ponadto Niemcy jako pierwsi opanowali nowe środki
komunikacji w postaci radia i kinematografii. Wpraszali się
nawet do prywatnych domów, instalując tam telewizję.

Dla Goebbelsa sztuka prowadzenia propagandy była sztuką walki
z jednostką. Podkreślał wagę powtarzania, „wbijania do głowy”
dla przezwyciężania oporu intelektualnego. Problem ten stawał
się tym bardziej istotny, że wprowadzenie telewizji oznaczało
przejście z powrotem z przekazu masowego na indywidualny.

Po  zakończeniu  drugiej  wojny  światowej  Zgromadzenie  Ogólne



ONZ, za namową ZSRR i Francji przyjęło serię rezolucji (nry
110  [1],  381  [2]  i  819  [3]),  zakazujących  propagandy  i
gwarantujących  dostęp  do  informacji  sprzecznych.  Każde  z
państw-członków  wprowadziło  sformułowane  w  tych  rezolucjach
zasady  do  własnego  prawodawstwa.  Ale  Państwo  nie  może
angażować się przeciwko działaniom propagandowym, jeśli samo
propagandę uprawia. Nic się więc nie zmieniło.

W  okresie  zimnej  wojny  propaganda  była  jedną  z  domen,  w
których rywalizowały ze sobą USA i ZSRR. Wbrew powszechnemu
mniemaniu  Związek  Radziecki  wprowadził  innowacji  niewiele,
poza pisaniem historii na nowo. Wymazywali więc ten, lub inny
nurt, retuszując oficjalne fotografie i organizując zniknięcia
przywódców tych tendencji. Za to Stany Zjednoczone powołały do
życia  radio,  którego  odbiorcami  byli  obywatele  strefy
radzieckiej (Radio Wolna Europa), oraz kino, którego widzami
byli  Alianci  (Hollywood).  Jednocześnie  wprowadzili  kolejną
innowację w postaci trwałych tworów – rzekomo finansowanych
prywatnie i o charakterze naukowym – których zadaniem było
usprawiedliwianie post factum posunięć politycznych. Chodzi tu
o  „laboratoria  myśli”  („think  tanks”).  Jak  sama  nazwa
wskazuje,  ich  funkcja  nie  polega  na  prowadzeniu  badań,
formułowaniu wniosków i składania propozycji, jak to czynią
akademicy,  ale  na  testowaniu  argumentacji  w  sofistycznym
znaczeniu tego słowa.

Co ciekawe, kiedy US Army musiała się mierzyć z powstaniami
narodowymi w Państwach Trzeciego Świata, także uciekła się do
technik  propagandowych  dla  zastraszenia  komunistycznych
buntowników i utrzymania u władzy reżimów neokolonialnych. Do
tamtej  pory  wojna  psychologiczna  sprowadzała  się  do
podkopywania  wiary  nieprzyjaciela  w  jego  dowódców  i
przekonania go o nieuchronności porażki. Na Filipinach generał
Edward  Lansdale  zainscenizował  pojawienie  się  w  lesie
mitycznego  potwora,  który  pożera  ludzi.  W  ten  sposób
odstraszył ludność miejscową od udzielania pomocy partyzantom,
którzy właśnie w puszczy mieli kryjówki.



Propaganda epoki satelitarnej i technologii cyfrowych

W ciągu ostatnich dwudziestu pięciu lat doszło do połączenia
trzech  zjawisk:  społeczeństwa  spektaklu  [4],  mediów
satelitarnych  i  technologii  cyfrowych.

SPOŁECZEŃSTWO SPEKTAKLU

Jako że telewizja jest spektaklem, propaganda zakłada przede
wszystkim organizację wydarzeń spektakularnych.

Na  przykład  w  celu  zaprezentowania  zjednoczenia  Kuwejtu  i
Iraku jako agresji militarnej (1990) Departament Obrony USA
zatrudnił  kancelarię  PR,  Hill  &  Knowlton,  która
zainscenizowała  relację  osoby,  przedstawiającej  się  jako
pielęgniarka. Osoba ta zeznała, że widziała, jak żołnierze
iraccy kradną z oddziału położniczego inkubatory, skazując tym
samym na śmierć 312 noworodków, które się w nich znajdowały.

W 1999 r. przekroczony został kolejny próg: NATO zorganizowało
olbrzymich rozmiarów wydarzenie, z którego relacja filmowa,
opatrzona odpowiednim komentarzem miała zostać rozprowadzona
przez  agencje  prasowe.  W  trzy  dni  290  000  osób
albańskojęzycznych  przybyło  do  Macedonii.  Obrazy,  które
wówczas  powstały,  pozwoliły  na  utożsamienie  anty-
terrorystycznych  represji  władz  Jugosławii  przeciwko  UÇK  z
planem eksterminacji muzułmanów (operacją „podkowa” – wymysłem
niemieckiego ministra obrony Rudolfa Scharpinga) i – tym samym
– na usprawiedliwienie wojny w Kosowie.

Rozmach  staje  się  coraz  większy:  w  2001  r.  dwa  samoloty
wbijają się w bliźniacze wieże World Trade Center w Nowym
Jorku, które następnie się zawalają. To zdarzenie otaczają
inne  –  równie  niewytłumaczalne:  w  biurze  wiceprezydenta
szaleje pożar, w Pentagonie dochodzi do dwóch wybuchów, a w
samym  Nowym  Jorku  zawala  się  jeszcze  trzeci  budynek.
Niespójność  narracji  wykorzystana  zostaje  do  rozwiania
wszelkich wątpliwości, a władze chronią się za stwierdzeniem,



że wszystkie sprzeczności można przypisać nagłości sytuacji.
Przez kilka dni stacje telewizyjne nieustannie nadają tylko i
wyłącznie zapis wideo obu samolotów, uderzających w WTC, aż do
wyczerpania siły krytycyzmu u telewidzów. Wciąż w stanie szoku
Kongres uchwala permanentny stan wyjątkowy w postaci Patriot
Act. Seria wojen może się zacząć.

Manipulacja  wtedy  osiąga  doskonałość,  kiedy  najpierw  każe
długo  przyjmować  coś  do  wiadomości,  następnie  przekonuje
widzów do swoich racji, a następnie odkrywa przed nimi, że ich
oszukała i zmusza do dalszych kroków, choć wiedzą oni już, że
uzasadnieniem jest kłamstwo.

Podobnie było w 2003 r., kiedy świat ujrzał Irakijczyków,
obalających pomnik Saddama Husajna. Wówczas prezydent George
H.  W.  Bush  skomentował  to  na  żywo,  że  widok  jednego  z
manifestantów,  kruszącego  postument,  przypomina  mu  podobne
obrazy z burzenia Muru Berlińskiego. Przekaz był taki, że
upadek  prezydenta  Saddama  Husajna  oznacza  wyzwolenie.  Po
oddaleniu kamery uwidocznił się szerszy plan. Okazało się, ze
plac, na którym rozgrywała się akcja, był zamknięty przez
armię amerykańską, a demonstranci byli tylko nieliczną grupką
aktorów. Mimo to dalsze komentarze w mediach brzmiały tak,
jakby nic się nie stało [5].

SATELITY

W  1989  r.  US  Army  wykorzystała  najnowsze  satelity
telekomunikacyjne  do  przekształcenia  lokalnej  stacji
telewizyjnej  z  Atlanty  w  pierwszą  telewizję  „informacji
ciągłej” na świecie. Chodziło o wykorzystanie przekazu na żywo
dla uwiarygodnienia obrazów, których z braku czasu nie można
podrobić. W rzeczywistości jednak przekaz na żywo uniemożliwia
także analizę tych obrazów i ich weryfikację [6].

CNN  przekonała  telewidzów,  że  zamach  stanu  premiera  Zhao
Ziyanga w Chinach był krwawym zdławieniem rewolty ludności na
placu  Tian’anmen  [7].  Rozdmuchała  „aksamitną  rewolucję”  w



Czechosłowacji,  przekonując,  iż  policja  zabiła  jednego  z
demonstrantów. Telewizja relacjonowała też odkrycie zbiorowego
grobu w Timișoarze – zwłok wyniesionych z kostnicy, które
przedstawiła  jako  ciała  ofiar  policji  podczas  tłumienia
manifestacji,  lub  ofiar  tortur  –  w  celu  usprawiedliwienia
zamachu stanu Iona Iliescu przeciwko rodzinie Ceaușescu. Itd.,
itp.

Na podobnych zasadach w 2005 r. emirat Kataru przejął kontrolę
nad stacją telewizyjną Al-Dżazira [8], która dotąd poświęcona
była dialogowi arabsko-izraelskiemu i uczynił z niej mównicę
dla Braci Muzułmanów. W 2011 stacja odegrała kluczową rolę w
operacji wiosen arabskich, ale wkrótce podzieliła los CNN: po
olbrzymim  sukcesie,  który  zawdzięczała  świetnej  oprawie
gorących tematów, straciła gros widowni, kiedy tylko obnażono
jej kłamstwa.

Zasady  działania  nadawców  radiowych  o  przeznaczeniu
zagranicznym  zostały  udoskonalone  w  Radio  Martí,  którego
audycje nadawała CIA z samolotu AWACS, krążącego wokół Kuby. W
2012  uruchomiono  szeroko  zakrojoną  operację  odcięcia
syryjskich  stacji  telewizyjnych  od  łączy  satelitarnych  i
zastąpienia ich przez programy sfałszowane, których zadaniem
było zapowiedzieć upadek rządu i relacjonować ucieczkę jego
przedstawicieli.  W  tym  celu  wyprodukowano  syntetyczną,
fotomontażową  sekwencję,  ukazującą  ucieczkę  prezydenta
Baszszara al-Asada [9]. Ze względu jednak na reakcję Syrii i
Rosji operacji zaniechano, chociaż sygnał, pochodzący z bazy
NSA  w  Australii  zdążył  już  zastąpić  na  ArabSat  sygnał
telewizji  syryjskiej.

TECHNOLOGIE CYFROWE

W  tym  okresie  postęp  technologii  cyfrowych,  zwłaszcza  w
domenie rozpowszechniania informacji i internetu, sprawił, że
na pierwszy plan znów wysunęła się rola jednostki – choć bez
rozpędzania tłumu.



W 2007 r. CIA rozesłała po regionach Kenii, zamieszkanych
przez plemię Luo, anonimowe SMS-y oskarżające plemię Kikuju o
sfałszowanie wyniku wyborów prezydenckich. Wiadomość zaczęła
krążyć, doszło do rozruchów, zginęło ponad tysiąc osób, a 300
000 musiało uciekać. W końcu mediację zaoferowały „organizacje
pozarządowe”,  które  narzuciły  krajowi  władzę  Raili  Odingi
[10].

W tym samym roku CIA przetestowała wiarygodność anonimowych
filmów, kręconych za pomocą telefonów komórkowych. Sekwencje
te charakteryzuje wąski kąt, który nie pozwala na pokazanie
kontekstu, a ich niejasne pochodzenie nie pozwala stwierdzić,
gdzie  zostały  nagrane.  Niemniej  jednak  wideo,  pokazujące
dokonujących samospalenia mnichów i represje sił wojskowych
podczas „szafranowej rewolucji” w Mjanmie zostały powszechnie
uznane  za  autentyczne.  Zostały  podchwycone  przez  stacje
telewizyjne i obiegły cały świat.

KOALICJA KŁAMSTWA

Techniki propagandowe nie są owocem tylko ostatnich lat, ale
ich rozwój został przyśpieszony przez powstanie koalicji na
rzecz kłamstwa. Do tamtej pory każde Państwo prowadziło własną
politykę informacyjną, ale podczas wojny przeciwko Irakowi w
2002 roku wprowadzono koordynację poczynań ministerstw obrony
Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Izraela, a następnie
także  Kataru  i  Arabii  Saudyjskiej.  Koalicja  ta  najpierw
usiłowała zmanipulować inspektorów ONZ w Iraku i przekonać ich
do istnienia tamże broni masowego rażenia, a kiedy to się nie
udało  –  truciznę  kłamstwa  przekazała  do  międzynarodowych
mediów [11].

Ta sama koalicja nagrała w 2011 r. film, nakręcony w studio
plenerowym w Katarze, pokazujących wjazd rebeliantów na plac
Zielony w Trypolisie [od 21. sierpnia 2011 – plac Męczenników
– tłum.]. Obraz jako pierwsza nadała brytyjska stacja Sky
News. Pozwolił on na przekonanie Libijczyków, że bitwa już



skończona, choć dopiero się zaczynała. Dzięki niemu NATO mogło
wziąć miasto bez większych strat własnych (strona libijska
straciła  40  000  ludzi).  Sajf  al-Islam  al-Kaddafi  musiał
osobiście udać się na plac i wystąpić przed wiecem swoich
zwolenników, aby zadać kłam temu filmowi, rzekomo nakręconemu
poprzedniego dnia w tym samym miejscu przez Sky.

Koalicja  kłamstwa  nabrała  wiatru  w  żagle  podczas  wojny
przeciwko Syrii, w której na początku wzięło udział 120 Państw
i  16  podmiotów  międzynarodowych  –  największa  koalicja  w
Historii.

W październiku 2011 NATO zainscenizowało wydarzenia w wiosce-
świadectwie Dżabal az-Zuja na północy kraju. Jednego po drugim
dziennikarzy  zachodnich  na  miejsce  przywoziły  służby
informacyjne  tureckiego  premiera.  Ujrzeli  oni  Wolną  Armię
Syrii, fetowaną przez miejscową ludność. Operacja ugrzęzła,
kiedy jeden z obecnych na miejscu dziennikarzy hiszpańskich
rozpoznał szefów tej „syryjskiej” Wolnej Armii – przywódców
al-Ka’idy  w  Libii:  Abdelhakima  Belhadża  i  Mahdiego  al-
Haratiego [12], jednak bez względu na to utrwalił się obraz,
że naprawdę istnieje duża armia, złożona z dawnych żołnierzy
Syryjskiej  Republiki  Arabskiej,  którzy  przeszli  na  druga
stronę.

W 2012 r. świat śledził przez miesiąc los rewolucjonistów z
Baba Amr [w Hims – tłum.] [13], obleganych i niemiłosiernie
ostrzeliwanych przez wojska reżymu. W rzeczywistości dzielnica
ta  była  oblężona,  ale  nie  bombardowano  jej,  ponieważ  72
żołnierzy armii syryjskiej znalazło się w niej w okrążeniu w
jednym z supermarketów. Dżihadyści wysadzali w powietrze domy
chrześcijan, żeby ich ruiny przedstawiać jako skutek działań
armii rządowej. Na dachach palono opony, żeby powstał gęsty,
czarny dym. France24 i Al-Dżazira odpłatnie zatrudniły w tym
czasie,  w  charakterze  „dziennikarzy  obywatelskich”  członków
Trybunału Rewolucyjnego. Zwłoki 150 ofiar, które Trybunał ten
skazał na śmierć przez poderżnięcie gardła, zostały następnie
zaprezentowane  telewidzom  jako  szczątki  ofiar  bombardowań



[14].  Na  miejsce  przybył  modny  pisarz  francusko-izraelsko-
amerykański  Jonathan  Littell,  który  potwierdził,  że
„rewolucja” jest jak najbardziej prawdziwa. W końcu znalazły
się i obrazy i świadectwo pisemne „okrucieństw reżymu”.

W  2013  r.  Wielka  Brytania  stworzyła  InCoStrat  –  firmę
komunikacyjną na usługi dla ugrupowań dżihadystycznych. Firma
ta projektowała logo, produkowała filmy, kręcone za pomocą
telefonu komórkowego i wydawała broszury – wszystko dla ok.
setki organizacji islamistycznych, co stwarzało wrażenie, że
opozycja ludności wobec Republiki się rozrasta. We współpracy
z SAS wyreżyserowała wkroczenie na scenę najważniejszej z tych
grup  –  Armii  Islamu  (Dżajsz  al-Islam).  Arabia  Saudyjska
dostarczyła  pojazdów  opancerzonych,  które  dostarczono  przez
granicę jordańską. Na ceremonię promocji rozdano dżihadystom
uszyte  w  Hiszpanii  mundury.  Wszystko  to  zostało
zainscenizowane i sfilmowane przez zawodowców, żeby sprawić
wrażenie armii, zorganizowanej na sposób jednostek regularnych
i zdolnej rywalizować z Syryjską Armią Arabską [15]. Widza
nachodziła myśl, że faktycznie jest świadkiem wojny domowej,
ale na obrazach obecnych było tylko kilkuset statystów, z
którzy większość była obcokrajowcami.

Autorstwo: Thierry Meyssan
Tłumaczenie: Euzebiusz Budka
Źródło: VoltaireNet.org

PRZYPISY

[1] „Mesures à prendre contre la propagande en faveur d’une
nouvelle  guerre  et  contre  ceux  qui  y  incitent”,  Réseau
Voltaire,  3  novembre  1947,
http://www.voltairenet.org/article171095.html

[2] „Condamnation de la propagande contre la paix”, Réseau
Voltaire,  17  novembre  1950,
http://www.voltairenet.org/article171096.html

http://www.voltairenet.org/article191808.html


[3] „Renforcement de la paix par la suppression des obstacles
au  libre  échange  des  informations  et  des  idées”,  Réseau
Voltaire,  14  décembre  1954,
http://www.voltairenet.org/article171097.html

[4] Za tytułem pracy „Społeczeństwo spektaklu” francuskiego
myśliciela Guy Deborda – tłum.

[5] „La chute de statue de Saddam Hussein”, par Jean-Sébastien
Farez,  Réseau  Voltaire,  15  avril  2003,
http://www.voltairenet.org/article9515.html

[6] „L’effet CNN”, par Thierry Meyssan, Réseau Voltaire, 19
mai 2003, http://www.voltairenet.org/article9631.html

[7] “Tienanmen 20 anni dopo”, Domenico Losurdo, Rete Voltaire,
9 giugno 2009, http://www.voltairenet.org/article161001.html

[8] „Wadah Khanfar, Al-Jazeera et le triomphe de la propagande
télévisuelle”,  par  Thierry  Meyssan,  Réseau  Voltaire,  23
septembre 2011, http://www.voltairenet.org/article171460.html

[9] „L’OTAN prépare une vaste opération d’intoxication”, par
Thierry  Meyssan,  Komsomolskaïa  Pravda  (Russie),  Réseau
Voltaire,  10  juin  2012,
http://www.voltairenet.org/article174578.html

[10] „Le dessous du prix Nobel de la paix 2009”, par Thierry
Meyssan,  Réseau  Voltaire,  13  octobre  2009,
http://www.voltairenet.org/article162487.html

[11] „Un réseau militaire d’intoxication”, Réseau Voltaire, 8
décembre 2003, http://www.voltairenet.org/article11497.html

[12] «Islamistas libios se desplazan a Siria para „ayudar” a
la revolución», por Daniel Iriarte, ABC (España), Red Voltaire
,  19  de  diciembre  de  2011,
http://www.voltairenet.org/article172159.html

[13] „Les journalistes-combattants de Baba Amr”, par Thierry



Meyssan,  Réseau  Voltaire,  3  mars  2012,
http://www.voltairenet.org/article172956.html

[14] “The Burial Brigade of Homs: An Executioner for Syria’s
Rebels Tells His Story”, Ulrike Putz, Der Spiegel, March 29th,
2012,
http://www.spiegel.de/international/world/profile-of-rebels-in
-homs-and-their-executioners-a-824603.html

[15] „Comment le Royaume-Uni met en scène les jihadistes”,
Réseau  Voltaire,  13  mai  2016,
http://www.voltairenet.org/article191758.html


