
Tasiemiec brytyjski
5 lipca 2014
Afera podsłuchowa w Wielkiej Brytanii zakończyła się przed
sądem. Jednak pytania o zbyt bliskie relacje świata mediów i
polityki na Wyspach wciąż pozostają otwarte.

Podczas  gdy  Polska  żyje  nagraniami  tygodnika  „Wprost”
paraliżującymi państwo i podnoszącymi ciśnienie medialne, w
Zjednoczonym  Królestwie  swój  finał  ma  dwuletnia  sprawa
podsłuchów, jakie organizowały media koncernu prasowego grupy
News Corp. Ruperta Murdocha, na czele z tabloidem „News of the
World”.  W  zeszłym  tygodniu  sąd  skazał  naczelnego  gazety
Andy’ego  Coulsona,  który  był  również  dyrektorem  ds.
komunikacji  w  kancelarii  premiera  Davida  Camerona.

UCHO MURDOCHA

Podsłuchiwanie brytyjskich celebrytów, sportowców i polityków
na skalę niemal przemysłową wstrząsnęło opinią publiczną na
Wyspach i rykoszetem uderzyło w rząd Davida Camerona, który
miał bliskie relacje zarówno z Coulsonem, jak i z Rebekah
Brooks,  naczelną  „News  of  the  World”  i  „The  Sun”,  a
jednocześnie jedną z najbardziej wpływowych osób w państwie.
Nieistniejący  już  dziś  brukowiec  „News  of  the  World”,
wchodzący  w  skład  imperium  medialnego  Murdocha,  zlecał
prywatnym  detektywom  podsłuchiwanie  rozmów  telefonicznych,
przechwytywanie prywatnych SMS-ów i zbieranie danych z kont
bankowych brytyjskich celebrytów, sportowców, polityków oraz
rodzin  żołnierzy  poległych  w  Afganistanie  i  Iraku.
Podsłuchiwani  byli  m.in.  były  wicepremier  John  Prescott,
burmistrz  Londynu  Boris  Johnson,  aktorka  Gwyneth  Paltrow,
piosenkarz  George  Michael,  ówczesny  trener  piłkarskiego
mistrza Anglii Manchesteru United sir Alex Ferguson, piłkarz
David Beckham i inni. Według dziennika „The Guardian”, który
pierwszy  opisał  aferę,  detektywi  inwigilowali  od  dwóch  do
trzech  tysięcy  osobistości  publicznych  w  Zjednoczonym

https://wolnemedia.net/tasiemiec-brytyjski/


Królestwie. Na ławie oskarżonych w wyniku policyjnej operacji
„Elveden”,  badającej  korupcyjne  powiązania  tabloidów  z
funkcjonariuszami policji i urzędnikami państwowymi, posadzono
czterdzieści osób. W tym, z politycznego i medialnego punktu
widzenia,  te  najważniejsze  –  Brooks  i  Coulsona.
Symbolizujących zbratanie brytyjskich elit, zbyt daleko idącą
poufałość  i  wątpliwe  moralnie  relacje  świata  brytyjskich
mediów i polityki. Tymi kwestiami sąd z oczywistych względów
się  nie  zajmował,  ale  problem  brytyjskich  medialno-
politycznych  sojuszy  pozostał.  I  psuje  demokrację.

WIEDŹMA Z FLEET STREET

Największe zdziwienie opinii publicznej wzbudziło oczyszczenie
z zarzutów Rebekah Brooks, która pełniła funkcję redaktorki
naczelnej „News of the World” w latach 2000-2003. Właśnie w
tym czasie – dokładnie w 2002 r. – hakerzy brukowca włamywali
się na pocztę głosową zamordowanej 13-latki Milly Dowler, gdy
uznawano  ją  za  zaginioną.  Kasowali  nawet  wiadomości,  by
opróżnić zapełnioną skrzynkę. Przeszkadzało to w policyjnym
śledztwie i dawało złudną nadzieję rodzicom, że ich córka
żyje. Ten wątek stał się kołem zamachowym całej afery. Jednak
sąd  nie  znalazł  dowodów,  że  Brooks  uczestniczyła  w  tym
procederze. I to mimo faktu, że z Coulsonem była w zażyłych
relacjach – podczas procesu wyszło na jaw, że mieli romans.
Internet zatrząsł się od domysłów. Brooks przed zasłużoną karą
miał  uchronić  jej  mityczny  „urok”,  niewątpliwa  charyzma  i
naturalny  czar.  W  końcu  w  powszechnej  wśród  brytyjskich
dziennikarzy narracji Rebekah Brooks jest wiedźmą, która używa
magii  oraz  seksownych,  bujnych  rudych  włosów  do  szerzenia
czystego zła na polecenie szatana Ruperta Murdocha. Prawda
jest  jednak  bardziej  prozaiczna.  Ani  sąd,  ani  ława
przysięgłych nie znaleźli dowodów na to, aby była redaktor
naczelna  „News  of  the  World”  była  zamieszana  w  aferę
podsłuchową. Oddalono również zarzuty, że Brooks korumpowała
oficjeli  w  okresie,  gdy  była  naczelną  „The  Sun”,  oraz  że
ukrywała przed policją dowody w sprawie podsłuchów. Brooks



była  z  Murdochem  znacznie  bliżej  niż  Coulson.  W  2009  r.
została  szefową  całej  brytyjskiej  filii  koncernu  Murdocha.
Według „Financial Times”, odchodząc dwa lata później z powodu
oskarżeń o podsłuchy, najprawdopodobniej otrzymała odprawę w
wysokości  ponad  16  mln  funtów.  Ale  w  sprawie  podsłuchów
interesujące  i  bulwersujące  jest  nie  tylko  zachowanie
jednostek, lecz przede wszystkim obnażenie brytyjskich relacji
medialno-politycznych,  czyli  patologicznego  zrośnięcia  się
świata biznesu, mediów i polityki. Pomieszania formalnych i
nieformalnych  ról  i  interesów,  służbowych  i  towarzyskich
relacji,  publicznego  z  prywatnym.  Inaczej  mówiąc  –
niesterylności  elit.

OGON RZĄDZI PSEM

Obok systemów finansowych właśnie systemy medialne stały się
miękkim  podbrzuszem  demokracji.  Jedne  i  drugie  zostały
ostatnio  poddane  presji  koncentracji  i  korporacjonalizacji.
Koncentracja  sprawia,  że  koncerny  medialne,  tak  samo  jak
globalne banki, w wielu krajach zdobywają dominującą pozycję –
zarówno rynkową, jak i polityczną. Dzięki temu Murdoch jest
równorzędnym  partnerem  premierów  i  prezydentów.  Do  tego
dochodzi jeszcze kultura korporacyjna, całkowicie skupiona na
krótkookresowych wynikach finansowych. Poddawani kryzysowej i
korporacyjnej presji dziennikarze porzucają wszelkie skrupuły
i moralne obiekcje, a dzięki potędze swoich pracodawców mają
nad sobą polityczny parasol ochronny. Dlatego też Brooks i
Coulson mogli przez długi czas działać w taki, a nie inny
sposób.  W  medialno-politycznym  akwarium  pływali  swobodnie.
Brooks przyjaźniła się z Davidem Cameronem, Gordonem Brownem,
Tonym Blairem oraz z ich żonami. Wspólne kolacje, podarki,
kwiaty, teoretycznie niewinne, w praktyce kreują patologiczne
relacje na linii polityka – media. W teorii przecież redakcje
powinny  być  oddzielone  od  świata  polityki  grubym  murem.
Zamiast  tego  politycy  konkurują  ze  sobą  o  życzliwość
medialnych gigantów, co sprawia, że media – jak w przypadku
„News of the World” – się deprawują, bo świetnie zdają sobie



sprawę  z  tego,  że  w  razie  potknięcia  mogą  liczyć  na
wyrozumiałość  państwa.  Ta  ewolucja  sprawia,  że  politycy
potrzebujący  akceptacji  mediów,  kształtujących  postawy
wyborców, przestają do swoich racji przekonywać społeczeństwo.
Chcą za wszelką cenę przekonać do swoich racji dziennikarzy, a
właściwie  właścicieli  gazet,  żeby  zarządzili,  co  trzeba.
Wówczas rola redakcji sprowadza się tylko do tego, by wymyślić
sposób  wyrażenia  odpowiedniego  poglądu  lub  przekazanie
właściwego  obrazu  rzeczywistości.  Jednak  ten  proces  jest
jeszcze  bardziej  niebezpieczny,  gdyż  psuje  całą  ideę
demokracji. Kreuje bowiem jedynie pozory debaty publicznej i
politycznego sporu, co prowadzi do zniechęcenia i politycznej
apatii społeczeństwa, które instynktownie wyczuwa fałsz i grę
pozorów i coraz chętniej oddaje głos na partie antysystemowe,
antyestablishmentowe,  politycznych  outsiderów  łamiących
wszystkie  reguły.  Z  wściekłości  i  ze  słusznego  poczucia
nieuczestniczenia  w  życiu  publicznym  oraz  braku  wpływu  na
polityczną rzeczywistość. W zdrowej demokracji relacje między
mediami a światem polityki zbudowane są na bazie zdrowego
braku  zaufania,  niechęci  i  miękkiej  wrogości.  Trzecia  i
czwarta  władza  powinny  być  na  przeciwległych  biegunach.  W
Wielkiej Brytanii ten zdrowy mur został zburzony. Ze stratą
dla społeczeństwa, mediów i polityków. Afera podsłuchowa może
stać się początkiem naprawy. Korekta jest niezbędna. Być może
w tym aferalnym ogniu wykują się standardy, hamulce i normy.

Autor: Radosław Zapałowski
Źródło: eLondyn

http://elondyn.co.uk

