
Szwedzka  telewizja  pokazała
zakłamaną historię „uchodźcy”
29 listopada 2021
Liberalne  szwedzkie  pismo  internetowe  „Kvartal”  zarzuca
szwedzkiemu nadawcy publicznemu SVT emisję nierzetelnego filmu
dokumentalnego  o  jednym  z  „uchodźców”.  W  wielokrotnie
nagradzanej historii Afgańczyka nie zgadzają się podstawowe
fakty, bo on sam miał przedstawiać szwedzkim służbom dokumenty
z różnymi datami urodzenia.

Dokument zatytułowany „Powrót Aboli” uzyskał szereg nagród.
Chociażby we wrześniu tego roku został on uhonorowany jako
najlepszy skandynawski film dokumentalny w ramach festiwalu
Nordic Panorama. Sama akcja produkcji zaczyna się w Kabulu,
gdy młody Afgańczyk bez żadnego paszportu próbuje ponownie
powrócić do Szwecji po deportowaniu go z niej w 2018 roku.

Abolfazl próbuje więc uzyskać odpowiednie dokumenty, aby móc
ponownie osiedlić się w tym skandynawskim kraju. W tym celu
odbywa niebezpieczną podróż na północ Afganistanu, gdzie udaje
mu się ostatecznie uzyskać „tazkira”, a więc prosty afgański
dokument  tożsamości.  Dzięki  niemu  otrzymuje  pozwolenie  na
pobyt i powraca do Szwecji.

Pismo „Kvartal” krytykuje jednak producenta filmu, którym jest
szwedzka telewizja publiczna SVT. Nie zauważyła ona bowiem, że
rzekomy Afgańczyk kilkukrotnie posługuje się różnymi datami
urodzenia. Wspomniane pozwolenie na pobyt w Szwecji uzyskał
więc na podstawie innej tożsamości niż podana przez niego w
czasie pierwszego pobytu w tym państwie.

Bohater  „Powrotu  Aboli”  miał  według  przedstawionej  przez
siebie wersji zostać deportowany z powrotem do Afganistanu w
wieku  17  lat.  Problem  w  tym,  że  według  nowego  dokumentu
tożsamości uzyskanego w Afganistanie ma on 21 lat, natomiast
wraca  do  Szwecji  na  podstawie  paszportu…  wskazującego  na

https://wolnemedia.net/szwedzka-telewizja-pokazala-zaklamana-historie-uchodzcy/
https://wolnemedia.net/szwedzka-telewizja-pokazala-zaklamana-historie-uchodzcy/


ukończenie przez niego 25. roku życia.

To  nie  jedyny  zarzut  stawiany  producentom  filmu.  Zdaniem
dziennikarzy  „Kvartal”,  szwedzka  telewizja  publiczna  nie
przedstawia informacji dotyczących powodu deportacji bohatera
swojej  produkcji.  Dodatkowo  nie  wspomina  ona  o  staraniach
Abolfazla o uzyskanie pozwolenia na pobyt w innym państwie
Unii Europejskiej.

Na podstawie: Esxressen.se, Friatider.se
Źródło: Autonom.pl

http://www.autonom.pl/szwedzka-telewizja-pokazala-zaklamana-historie-uchodzcy/

