
Szefowa  TV  Biełsat
zniesławiła Agnieszkę Piwar
9 grudnia 2023
6  grudnia  2023  roku,  w  Sądzie  Rejonowym  dla  Warszawy-
Śródmieścia  w  Warszawie,  zakończył  się  proces  karny  za
zniesławienie, jakie wytoczyłam Agnieszce Romaszewskiej-Guzy,
dyrektorce  telewizji  Biełsat,  za  nazwanie  mnie  „opłacaną
moskiewską najmitką”.

W 2021 roku, kiedy Romaszewska dopuściła się zniesławienia,
gdy moim jedynym źródłem utrzymania była praca w archiwum
Telewizyjnej Agencji Informacyjnej. Archiwum to mieści się w
budynku Telewizji Polskiej przy Placów Powstańców Warszawy w
Warszawie, gdzie mieści się również część redakcji telewizji
Biełsat. Wkrótce po tym jak wytoczyłam Romaszewskiej proces za
zniesławienie, straciłam pracę w archiwum i tym samym jedyne
źródło utrzymania. Poniżej przedstawiam historię tego procesu.

W latach 2015-2022 byłam dziennikarką tygodnika „Myśl Polską”.
Współpraca odbywała się na zasadzie działalności społecznej.
Za moje liczne artykuły, wywiady i reportaże w tej gazecie
nigdy nie otrzymałam ani złotówki wynagrodzenia, gdyż redakcja
nie miała na to budżetu. Zgodziłam się publikować pro bono,
ponieważ dziennikarstwo to moja życiowa pasja, piszę dla idei
i z potrzeby serca, a ważniejszy od zarobku był dla mnie fakt,
że  redaktor  naczelny  nie  cenzurował  moich  publikacji  i
puszczał do druku wszystko co mu wysyłałam.

W dniu 21 lipca 2021 roku otrzymałam akredytację prasową na
Białoruś, o czym poinformowałam moich czytelników na portalu
„Facebook” jako zapowiedź, że wybieram się do tego kraju.

Zobaczyła to Agnieszka Romaszewska, po czym opublikowała moją
akredytację na swoim profilu „Facebooka”, podpisując pod moim
zdjęciem i nazwiskiem: „Jest się czym chwalić… doprawdy … W
czasie  uczciwi  dziennikarze  siedzą  w  więzieniu  a  wielce

https://wolnemedia.net/szefowa-bielsatu-przegrala-w-sadzie-z-agnieszka-piwar/
https://wolnemedia.net/szefowa-bielsatu-przegrala-w-sadzie-z-agnieszka-piwar/


zasłużona Białoruska Asocjacja Żurnalistów (BAŻ) jest właśnie
likwidowana, pani dziennikarka »Myśli Polskiej« szpanuje. Skąd
się takie biorą? Pewnie wybiera się »do Polaków«. Uwaga, uwaga
–  kryć  się,  kto  może.  Obejrzałam  profil  w  internecie  –
regularnie opłacana moskiewska najmitka”.

Celem mojego wyjazdu na Białoruś był między innymi udział w
„Wielkiej rozmowie z prezydentem”, na którą zostali zaproszeni
dziennikarze z całego świata. Konferencja trwała nieprzerwanie
przez 8 godzin i była transmitowana w białoruskiej telewizji
państwowej  oraz  relacjonowana  w  wielu  krajach.  Podczas
wydarzenia – jako przedstawicielka polskich mediów – zadałam
Aleksandrowi  Łukaszence  pytanie  o  stosunki  z  Polską,  a
konkretnie: „Co jest gotowy zrobić dla polepszenie relacji
polsko-białoruskich?”.  Odpowiedź  Łukaszenki  na  moje  pytanie
zacytowały największe redakcje w Polsce. Prezydent Białorusi
zadeklarował  gotowość  do  rozmów  z  polskimi  władzami  o
normalizacji  stosunków,  jednak  bez  warunków  wstępnych.

Nawet średnio rozgarnięty obserwator sytuacji międzynarodowej
jest  świadomy  tego,  że  nie  leży  w  interesie  Rosji,  aby
Białoruś przybliżała się w kierunku Polski. Skąd zatem pomysł
dyrektorki Biełsatu (telewizja ta ma z zasady zajmować się
sprawami  między  naszymi  państwami),  żeby  na  widok  mojej
akredytacji  prasowej  na  Białoruś  nazwać  mnie  „opłacaną
moskiewską  najmitką”?  Nie  ma  na  to  żadnego  logicznego
uzasadnienia.  Jakie  Romaszewska  miała  dowody  na  swoje
oszczerstwa?  Żadnych!

Dodam, iż na konferencji z udziałem prezydenta Łukaszenki byli
przedstawiciele  redakcji  z  zachodnich  państw,  w  tym
dziennikarki ze Stanów Zjednoczonych czy Wielkiej Brytanii. I
jakoś  nikt  tych  kobiet  nie  wyzywał  w  ich  krajach  od
„opłacanych moskiewskich najmitek”, ani nie robił im żadnych
innych problemów. Tak się bowiem składa, że wyjazd prasowy na
Białoruś czy relacjonowanie konferencji z udziałem prezydenta
jest czymś zupełnie normalnym. Niestety, nie dla dyrektorki
telewizji  Biełsat,  która  mnie  zniesławiła,  bo  otrzymałam



akredytację prasową na Białoruś. Postanowiłam zatem wytoczyć
proces karny przeciwko Agnieszce Romaszewskiej z art. 212 § §
2 k.k. o zniesławienie.

Mojej  obrony  podjął  się  mec.  Paweł  Czuga  z  kancelarii
adwokackiej  w  Gliwicach.  Człowiek  ten  wyciągnął  do  mnie
pomocną dłoń bezinteresownie i z wielkim zaangażowaniem podjął
się obrony mojego dobrego imienia. To niezwykłe doświadczenie
ludzkiej życzliwości przywróciło mi wiarę w ludzi.

Mec. Czuga przygotował prywatny akt oskarżenia, a następnie
reprezentował mnie w Sądzie. Jak twierdził mój pełnomocnik „W
procesie mającym za przedmiot występek zniesławienia, ciężar
dowodu rozkłada się następująco: pokrzywdzony musi wykazać, że
pomawiający sformułował wypowiedź, która jest zniesławiająca,
zaś oskarżony – że zarzut zawarty w tej wypowiedzi prawdziwy.
Innymi  słowy,  to  nie  na  zniesławionym  ciąży  obowiązek
wykazania,  że  to  co  mu  zarzucono  jest  nieprawdą”.

Mec. Czuga w moim imieniu wyjaśnił, iż nigdy nie otrzymywałam
wynagrodzenia od władz Federacji Rosyjskiej (czyli „Moskwy” –
w nomenklaturze oskarżonej). Mój pełnomocnik wykazał także, że
moje  publikacje  nt.  Rosji  są  wyważone,  że  szukałam  z  tym
krajem dialogu, broniąc przy tym interesów Polski; starałam
się  naprawiać  pewne  szkody  poczynione  przez  polityków  i
dziennikarzy  po  obu  stronach;  chciałam  zobaczyć  Rosję  „od
środka”,  porozmawiać  z  jej  mieszkańcami;  szukałam  źródła
problemów polsko-rosyjskich oraz możliwości ich rozwiązania.

Pierwsza  rozprawa,  tzw.  pojednawcza,  odbyła  się  w  dniu  5
kwietnia 2022 roku. Biorąc pod uwagę ewentualny czas trwania
procesu, koszty samych przyjazdów do Warszawy jak i ryzyko
procesowe  (żadna  sprawa  w  sądzie  nie  jest  w  100%  pewna)
zaproponowaliśmy  polubowne  załatwienie  sprawy.  Jeśli
Romaszewska mnie przeprosi za swoje słowa, to sprawa zostanie
zakończona. Oskarżona nie chciała tego zrobić. Z wypowiedzi
jej obrońcy wynikało, że Romaszewska wydedukowała sobie, że
skoro  moje  teksty  były  opublikowane  na  rosyjskim  portalu



„Sputnik”,  to  znaczy,  że  coś  jest  na  rzeczy.  Obrońca
Romaszewskiej  wnioskował  o  umorzenie  sprawy.

Sęk  w  tym,  że  moje  teksty  na  „Sputniku”  to  większości
przedruki, głównie z „Myśli Polskiej”, za które nie pobierałam
wynagrodzenia  od  polskiej  redakcji,  więc  tym  bardziej  od
Rosjan. Zresztą argument o „Sputniku” został natychmiast zbity
przez mojego pełnomocnika dzięki konkretnemu dowodowi. Mec.
Czuga  przedstawił  w  sądzie  zapis  mojej  korespondencji  z
przedstawicielką  redakcji  „Sputnik”.  Rosjanie  faktycznie
zaproponowali mi w pewnym momencie umowę i pisanie dla nich za
wynagrodzenie. Jednak ostatecznie odmówiłam im argumentując to
tym, że nie mogę podjąć współpracy z państwowymi mediami z
Rosji,  po  tym  jak  prezydent  Putin  zaatakował  oskarżeniami
Polskę (chodzi o oskarżenia o współudział Polski w wywołaniu
II wojny światowej, do czego rosyjski przywódca dopuszczał się
na przełomie lat 2019-2020). Wydruk z tego maila trafił do akt
sprawy w naszym procesie.

Ponadto, mój pełnomocnik dołączył do akt sprawy rozwiązanie
umowy o współpracę z Telewizją Polską. Wyrzucono mnie z pracy
dnia  na  dzień,  bez  podania  powodu.  Byłam  zatrudniona  na
zasadzie  jednoosobowej  działalność  gospodarczej.  Tego  typu
„śmieciówki” nie obligują pracodawcy do wyjaśniania powodu,
dla którego rozwiązuje umowę. Nie byłam więc w stanie wykazać,
czy z powodu podania Romaszewskiej do sądu zostałam pozbawiona
jedynego źródła utrzymania. Mogliśmy natomiast uznać to jako
prawdopodobny  powód  zwolnienia,  gdyż  właścicielem  Biełsatu
(której szefuje Romaszewska) jest Telewizja Polska.

Sędzia oddalił wniosek obrońcy oskarżonej o umorzenie sprawy.
Następny termin rozprawy został wyznaczony 21 miesięcy później
(sic!).

Kiedy  ponowie  spotkaliśmy  się  na  sali  sądowej,  odniosłam
wrażenie, że sędzia Adam Grzejszczak – z uwagi na charakter
sprawy  (tryb  prywatny)  –  był  do  niej  nastawiony
koncyliacyjnie. Z niezwykłą kulturą zasugerował obu stronom,



że z doświadczenia wie, iż lepiej spróbować polubownie dojść
do porozumienia, niż ciągnąć proces.

Po wysłuchaniu sędziego i konsultacji ze mną, mój pełnomocnik
zaproponował na sali sądowej, że jeśli Romaszewska przeprosi
mnie  w  miejscu,  w  którym  dopuściła  się  zniesławienia,  to
odstąpimy od dalszego procesowania i sprawa będzie zakończona.
Mój pełnomocnik powiedział, że przeprosiny mają być proste i
konkretne. Romaszewska nalegała, że chce do tego dodać, iż nie
zdawała sobie sprawy z tego, że moje przedruki na „Sputniku”
były nieodpłatne.

Mogłabym jeszcze Romaszewską ciągać po sądach przez kolejne
lata  i  oczekiwać,  by  tłumaczyła  się  przed  kolejnymi
instancjami. Mogłabym domagać się wysokiego odszkodowania za
naruszenie  dóbr  osobistych,  lecz  niczego  materialnego  dla
siebie  nie  chciałam.  Zależało  mi  jedynie  na  zwykłych
przeprosinach  za  jej  słowa  na  mój  temat.  Skoro  zatem
Romaszewska  zgodziła  się  publicznie  przeprosić,  by  uniknąć
dalszego procesu, to uznałam, iż należy przyjąć te przeprosiny
i zamknąć temat.

Ostatecznie Agnieszka Romaszewska opublikowała przeprosiny na
swoim oficjalnym profilu na „Facebooku”, gdzie w 2021 roku
mnie  zniesławiła:  „Przepraszam  panią  Agnieszkę  Piwar  za
stwierdzenie,  iż  była  »opłacaną  moskiewską  najmitką«.  Nie
zdawałam  sobie  sprawy,  że  jej  teksty  przedrukowane  w
»Sputniku« z »Myśli Polskiej« były zamieszczane „pro bono”
(bezpłatnie)”.

Niestety – na moment kiedy to piszę – oskarżona nie wywiązała
się w pełni z tego, do czego zobowiązała się przed sądem
składając podpis pod ugodą. A mianowicie, zgodnie z zawartym
porozumieniem  pod  jej  przeprosinami  miała  być  możliwość
komentowania.  Tymczasem  Romaszewska  udostępniła  możliwość
komentowania  tylko  wybranym  osobom,  a  pozostałym  tę  opcję
zablokowała.



Doszło więc do sytuacji, że osoby, którym nie spodobało się,
iż wytoczyłam proces Romaszewskiej, wylały pod moim adresem
rynsztok obrzydliwych obelg, których nie godzi się zacytować.
A te osoby, które chciałby stanąć w mojej obronie – np. moi
czytelnicy  i  sympatycy  –  nie  mogą  tego  uczynić  z  powodu
blokady komentowania. Co więcej, ja również mam zablokowaną
możliwość komentowania, co oznacza, że nie mogę odpowiedzieć
na kalumnie, jakie wylały się na profilu Romaszewskiej pod
moim adresem. Takie przeprosiny nie realizują ugody, więc być
może skończy się na egzekucji komorniczej.

Na koniec chciałam przypomnieć polskim czytelnikom skąd wzięła
się  telewizja,  której  szefuje  Agnieszka  Romaszewska-Guzy.
Biełsat TV stworzono w ramach Telewizji Polskiej jako kanał
satelitarny  adresowany  do  widzów  na  Białorusi.  Kanał  od
początku  współfinansuje  polskie  Ministerstwo  Spraw
Zagranicznych. Ponadto stację od początku wspierał finansowo
szereg  międzynarodowych  donatorów,  w  tym  rządy  Wielkiej
Brytanii i Irlandii, Departament Stanu USA, SIDA (Szwecja),
Nordycka Rada Ministrów oraz Ministerstwa Spraw Zagrancznychy
Norwegii, Holandii i Kanady.

Co  ciekawe,  jeszcze  przed  rozpoczęciem  nadawania,  tj.  26
kwietnia 2007 roku prezydent Białorusi, Aleksandr Łukaszenia
nazwał projekt „głupim i nieprzyjaznym”, z czym nie sposób się
nie zgodzić.

Publikacje Biełsatu świadczą o tym, że kanał ten podżega wręcz
do  krwawego  przewrotu  u  naszych  wschodnich  sąsiadów.
Przykładem jest artykuł pt. „W Polsce powstało białoruskie
Pospolite Ruszenie. Szkoli do walki o wolność” opublikowany na
stronie  Beslat.eu.  W  publikacji  zacytowano  niejakiego
„Husara”,  szefa  bojówkarskiej  organizacji,  który  wprost
przyznaje,  że  szkolą  ochotników  do  przejęcia  władzy  na
Białorusi.

Niniejszą  relację  z  procesu  przeciwko  Romaszewskiej
postanowiłam rozesłać do fundatorów Biełsatu. W związku z tym



pozwalam sobie dodać pewną istotną uwagę. Jeśli tylko zechcę,
to bez problemu otrzymuję akredytację prasową na Białoruś (w
przeciwieństwie  do  dziennikarzy  telewizji  Biełsat),  dzięki
czemu mogę tam jeździć, poznawać ten kraj od środka oraz jego
mieszkańców.

I  wiecie  czego  się  dowiedziałam?  Większość  mieszkańców
Białorusi ma w głębokim poważnieniu Biełsat TV, a pracujących
w tej telewizji dziennikarzy – którzy wyemigrowali do Polski –
uważa się na Białorusi za zdrajców. A to oznacza, że redakcji
Biełsat TV nigdy nie uda się doprowadzić do obalenia władzy na
Białorusi.  A  zatem,  finansowanie  tej  stacji  to  pieniądze
wyrzucone w błoto.

Autorstwo: Agnieszka Piwar
Źródło: Piwar.info

https://piwar.info/romaszewska-publicznie-przeprasza-za-okreslenie-oplacana-moskiewska-najmitka/

