
Specjaliści rezygnują z pracy
w  recenzowanym  piśmie
naukowym
3 lipca 2021
W  ciągu  ostatnich  kilku  dni  ze  stanowisk  redakcyjnych  w
recenzowanym  piśmie  „Vaccines”  zrezygnowało  co  najmniej  6
wirusologów  i  wakcynologów,  w  tym  współzałożycielka  pisma
Diane Harper z University of Michigan. Do rezygnacji uczonych
doszło  po  tym,  jak  w  piśmie  ukazał  się  artykuł,  którego
autorzy stwierdzili, że na każde 3 zgony na COVID-19, którym
szczepionki zapobiegły, przypadają 2 zgony spowodowane przez
szczepionki.

Z  pracy  dla  Vaccines  zrezygnowali  m.in.  Florian  Krammer,
wirusolog z Icahn School of Medicine, immunolog Katie Ewer z
University  of  Oxford,  która  brała  udział  w  pracach  nad
szczepionką AstraZeneca czy Helen Petousis-Harris, wakcynolog
stojąca  na  czele  Vaccine  Datalink  and  Research  Group  na
University of Auckland.

„Dane  zostały  nieprawidłowo  zinterpretowane,  gdyż  wynika  z
nich, że każdy zgon, który nastąpił po szczepieniu został
spowodowany  szczepieniem.  Teraz  artykuł  ten  jest
wykorzystywany przez antyszczepionkowców i osoby zaprzeczające
istnieniu  pandemii,  jako  argument,  że  szczepionki  nie  są
bezpieczne.  Publikacja  takiego  artykułu  jest  wysoce
nieodpowiedzialna,  szczególnie  ze  strony  pisma
specjalizującego  się  w  publikacjach  na  temat  szczepionek”,
stwierdziła Katie Ewer.

Fala  rezygnacji  rozpoczęła  się  w  piątek,  po  opublikowaniu
artykułu  zatytułowanego  „The  Safety  of  COVID-19
Vaccinations—We Should Rethink the Policy”. Jego autorami są
Harald Walach z Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, Rainer J.

https://wolnemedia.net/specjalisci-rezygnuja-z-pracy-w-recenzowanym-pismie-naukowym/
https://wolnemedia.net/specjalisci-rezygnuja-z-pracy-w-recenzowanym-pismie-naukowym/
https://wolnemedia.net/specjalisci-rezygnuja-z-pracy-w-recenzowanym-pismie-naukowym/
https://www.mdpi.com/2076-393X/9/7/693/htm
https://www.mdpi.com/2076-393X/9/7/693/htm


Klement ze Szpitala Leopoldina w Niemczech oraz Wouter Aukema
z  Holandii.  Żaden  z  autorów  nie  jest  wirusologiem,
wakcynologiem  czy  epidemiologiem.

Harald Walach to psycholog kliniczny i historyk nauki, Rainer
Klement specjalizuje się w diecie ketogenicznej w leczeniu
nowotworów, zaś Wouter Aukema jest niezależnym specjalistą od
analizy  danych.  Ich  artykuł  był  recenzowany  przez  trzech
naukowców. Dwoje z nich jest anonimowych. Trzecim recenzentem
jest Anne Ulrich, chemik z Instytutu Technologii w Karlsruhe.

W swojej recenzji pani Ulrich napisała, że analiza wykonana
przez  autorów  artykułu  jest  „odpowiedzialna,  bez  błędów
metodologicznych,  a  wnioski  zostały  sformułowane  z
odpowiednimi  zastrzeżeniami”.  Z  kolei  jeden  z  anonimowych
recenzentów napisał, że artykuł jest „bardzo ważny i powinien
być pilnie opublikowany”. To niemal cała recenzja.

„Z recenzji tych jasno wynika, że recenzenci nie mają żadnego
doświadczenia  na  polu,  którego  dotyczy  artykuł.  Również
autorzy  artykułu  takiego  doświadczenia  nie  posiadają”,
komentuje Petousis-Harris.

Autorzy artykułu obliczyli liczbę zgonów, którym zapobiegły
szczepionki przeciwko COVID-19, biorąc pod uwagę wcześniejsze
badania  nad  1,2  milionami  Izraelczyków,  z  których  połowa
otrzymała szczepionkę Pfizera, a połowa była niezaszczepiona.
Z obliczeń wynikało, że średnio konieczne było zaszczepienie
16 000 osób, by zapobiec jednemu zgonowi. Krytycy zauważają,
że wyliczenia są błędne, gdyż w miarę, jak coraz więcej osób
jest  zaszczepianych,  trzeba  zaszczepić  coraz  więcej,  by
zapobiec każdemu dodatkowemu przypadkowi śmierci.

Kolejny  błąd  popełniono  przy  obliczaniu  liczby  zgonów
spowodowanych przez szczepionki. Autorzy badań wzięli bowiem
pod  uwagę  holenderską  narodową  bazę  danych  dotyczącą
niepożądanych  skutków  przyjmowania  środków  medycznych.  Baza
ta, Lareb, jest podobna do amerykańskiego systemu VAERS, który



opisywaliśmy przed kilkoma miesiącami.

Do  Lareb,  podobnie  jak  VAERS,  każdy  może  wpisać  wszelkie
niepokojące  objawy,  jakich  doświadczył  po  przyjęciu
szczepionki. To jednak nie oznacza, że sygnalizowany problem
rzeczywiście  został  spowodowany  przez  lek  czy  szczepionkę.
Dlatego też tego typu baz nie wykorzystuje się do oceny ryzyk
spowodowanych  przez  środki  medyczne,  a  do  poszukiwania
wczesnych  sygnałów  ostrzegawczych  o  tego  typu  ryzykach.
Sygnały takie są następnie weryfikowane pod kątem ich związku
z  przyjętą  szczepionką  czy  lekiem.  Zresztą  w  bazie  Lareb
wyraźnie zawarto informację, że umieszczenie w niej wpisu nie
oznacza, iż istnieje rzeczywisty związek pomiędzy szczepionką
lub lekiem, a raportowanymi objawami.

Mimo to autorzy badań stwierdzili w artykule, że w bazie tej
znaleźli  „16  poważnych  skutków  ubocznych  na  100  000
zaszczepionych oraz 4,11 śmiertelnych skutków ubocznych na 100
000  zaszczepionych.  Zatem  na  każde  trzy  zgony,  którym
szczepionki  zapobiegły,  przypadają  2  zgony,  które
spowodowały”.

Eugene van Puijenbroek, dyrektor ds. naukowych i badawczych
Lareb  już  dzień  po  publikacji  kontrowersyjnego  artykułu
napisał do redakcji „Vaccines”, krytykując artykuł i domagając
się  jego  poprawienia  lub  wycofania.  „Zgłoszone  do  bazy
wydarzenie, do którego doszło po zaszczepieniu, niekoniecznie
musi  być  spowodowane  przez  szczepienie.  Tymczasem  autorzy
zaprezentowali  nasze  dane  tak,  jakby  istniał  związek
przyczynowo-skutkowy. Sugerowanie, że we wszystkich wpisach, w
których  poinformowano  o  zgonie  po  szczepieniu,  istnieje
związek przyczynowo-skutkowy, jest dalekie od prawdy”.

Co  więcej,  van  Puijenbroek  zauważa,  że  w  artykule  pada
stwierdzenie, że „dane z holenderskiego rejestru, szczególnie
informacje  dotyczące  zgonów,  zostały  potwierdzone  przez
specjalistów”. „To po prostu nieprawda. Wydaje się, że autorzy
artykułu mają tutaj na myśli opublikowane przez nas zasady

https://kopalniawiedzy.pl/szczepionka-COVID-19-statystki-liczba-zaszczepionych-skutki-uboczne,33142


tworzenia Lareb. Tymczasem w zasadach tych nigdzie nie pada
stwierdzenie, że wpisy znajdujące się w bazie są certyfikowane
przez specjalistów”, mówi van Puijenbroek.

Harald Walach broni artykułu. Mówi, że szczepionki zostały
dopuszczone do użytku w trybie przyspieszonym, a liczba osób
uczestnicząca w testach klinicznych „nie była wystarczająco
duża,  a  testy  nie  trwały  wystarczająco  długo,  by  ocenić
bezpieczeństwo”. Wszyscy trzej autorzy stoją na stanowisku, że
ich artykuł nie zawiera błędów.

Autorstwo: Mariusz Błoński
Na podstawie: ScienceMag.org
Źródło: KopalniaWiedzy.pl

https://kopalniawiedzy.pl/

