
Rządzący przejmują największą
opozycyjną gazetę
29 października 2016
Dziennik  „Népszabadság”  ponad  trzy  tygodnie  temu  zawiesił
wydawanie swojej papierowej i internetowej wersji, natomiast
teraz  znalazł  nowego  właściciela.  Zgodnie  ze  spekulacjami
pojawiającymi się od końca sierpnia, został on przejęty przez
spółkę związaną z biznesowym zapleczem rządzącego Fideszu.

W  sobotę  8  października  dziennikarze  lewicowo-liberalnej
gazety nie mogli dostać się ani do siedziby redakcji, ani
nawet  do  swoich  kont  pocztowych.  Na  stronie  internetowej
„Népszabadság” pojawił się natomiast komunikat austriackiego
wydawcy, który zapowiedział, iż gazeta na pewien czas znika z
rynku, ponieważ potrzebne jest opracowanie jej nowego modelu
biznesowego. Dziennik w ciągu dziesięciu lat stracił bowiem 74
proc. czytelników i mimo kolejnych inwestycji generował blisko
40 proc. wszystkich strat spółki MediaWorks Hungary, należącej
do austriackiego koncernu medialnego Vienna Capital Partners.
Austriacki właściciel pisma, Heinrich Pecina, w wywiadzie dla
tygodnika „Profil” zapewniał, że decyzja o zamknięciu pisma
miała  charakter  wyłącznie  ekonomiczny,  a  on  sam  nie  jest
zależny od węgierskiego premiera Viktora Orbána.

Innego  zdania  była  natomiast  lewicowo-liberalna  opozycja,
której  przedstawiciele  jeszcze  w  dniu  zamknięcia
„Népszabadság”  zwołali  manifestację  pod  parlamentem.
Dziennikarze i politycy zarzucali rządzącym, iż dławią wolność
słowa  i  chcą  zlikwidować  niezależność  wszystkich  mediów.
Jednocześnie  jednak  nie  zdecydowali  się  oni  na  założenie
nowego pisma. Jak z rozbrajającą szczerością w rozmowie z
Wojciechem  Maziarskim  z  „Gazety  Wyborczej”  powiedział
publicysta  Gábor  Miklós,  nie  znalazłoby  ono  bowiem
odpowiedniej  ilości  odbiorców.

https://wolnemedia.net/rzadzacy-przejmuja-najwieksza-opozycyjna-gazete/
https://wolnemedia.net/rzadzacy-przejmuja-najwieksza-opozycyjna-gazete/


Znalezienie nowych czytelników przez „Népszabadság” będzie od
teraz zmartwieniem spółki Opimus Press, która zdecydowała się
odkupić  tytuł.  W  jej  zarządzie  mają  zasiadać  dwie  osoby
związane z prorządowym dziennikiem „Magyar Idők”, natomiast
głównym udziałowcem spółki ma być Lőrinc Mészáros. O przejęciu
przez niego „Népszabadság” mówiło się już pod koniec sierpnia,
jednak wówczas dementował on te doniesienia. Mészáros jest
właścicielem koncernu budowlanego i burmistrzem wsi Felcsút,
której najbardziej znanym mieszkańcem jest sam Orbán. Warto
przy tym podkreślić, iż samorządowiec od dawna nazywany jest
oligarchą  Fideszu,  ponieważ  rozwój  swojej  firmy  zawdzięcza
państwowym zleceniom.

Liberalny tygodnik „Magyar Narancs” twierdzi, że to nie koniec
zakupów planowanych przez biznesowe zaplecze Fideszu. Na jego
celowniku mają znajdować się również dwa niezwykle popularne
regionalne  dzienniki  „Kisalföld”  oraz  „Délmagyarország”.  Na
razie największym beneficjentem zamknięcia „Népszabadság” jest
socjaldemokratyczny dziennik „Népszava”, który zwiększył swoją
średnią dzienną sprzedaż o 4-6 tys. egzemplarzy.

„Népszabadság” powstało 2 listopada 1956 r. jako kontynuacja
oficjalnego  organu  partii  komunistycznej,  „Szabad  Nép”.  Po
upadku komunizmu gazetę kupił niemiecki koncern Bertelsmann
AG, w 2005 r. przejął ją Ringer Axel Springer, natomiast w
2014 r. stała się częścią wspomnianego już MediaWorks Hungary.
W zeszłym roku swoje ostatnie udziały w gazecie sprzedała
Węgierska Partia Socjalistyczna.

Na podstawie: Alfahir.hu, Hvg.hu, Mno.hu
Źródło: Autonom.pl

http://www.autonom.pl/?p=16563

