
Rząd  Netanjahu  zamknął
izraelskie media publiczne
12 maja 2017
Skrajnie  prawicowy  rząd  Beniamina  Netanjahu  nakazał  –  bez
zapowiedzi – zatrzymanie emisji programów publicznego radia i
telewizji.

Geula Even Sa’ar, prezenterka Mabat („Spojrzenie”), głównego,
wieczornego  wydania  programu  informacyjnego  telewizji
publicznej,  ze  łzami  w  oczach  odczytała  tę  wiadomość  na
antenie  –  to  był  ostatni  dziennik.  W  tym  samym  czasie
publiczne radio Kol Israel (Głos Izraela) zapowiedziało, że
jego programy skończą się nazajutrz. Radio publiczne nadawało
od 81 lat, telewizja od 49.

O „reformie” mediów publicznych rząd Likudu mówił od lat.
Premier nie krył swej awersji do dziennikarzy i szczególnie do
programów  śledczych  mediów  publicznych.  Minister  kultury  z
jego partii Miri Regew wielokrotnie wypowiadała się na rzecz
kontroli  mediów  publicznych  przez  rząd.  To  linia  bliska
deputowanemu  Dawidowi  Bitanowi,  koordynatorowi  partii
tworzących  większość  w  Knesecie,  dla  którego  „dziennikarze
mają zbyt dużo wolności”.

Zamiast  dotychczasowej  struktury  ma  powstać  jeszcze  w  tym
miesiącu PBC – Public Broadcasting Corporation – mieszane,
publiczno-prywatne przedsiębiorstwo ściśle podległe rządowi.
Odpowiednią ustawę Kneset przegłosował wczoraj w nocy, w 24
godziny  po  zatrzymaniu  działania  publicznych  mediów.
Przeprowadzona nagle likwidacja niepokoi prezydenta Re’uwena
Rivlina, według którego „ustanowienie komisarza politycznego
(dla mediów) źle wróży przyszłości państwa”. Związki zawodowe
dziennikarzy  utrzymują,  że  nie  chodziło  tu  o  deficytowość
publicznej  telewizji,  jak  twierdzi  rząd,  lecz,  że  była
„szydercza  i  niepokorna”  wobec  poczynań  administracji

https://wolnemedia.net/rzad-netanyahu-zamknal-izraelskie-media-publiczne/
https://wolnemedia.net/rzad-netanyahu-zamknal-izraelskie-media-publiczne/


rządowej.

Autorstwo: JSz
Źródło: Strajk.eu

http://strajk.eu/rzad-netanyahu-zamknal-izraelskie-media-publiczne/

