
RT, rosyjska agencja wpływu
4 maja 2017
Rosyjska telewizja RT, oskarżana o to, że jest narzędziem w
rękach Kremla, przejęła kody i wady telewizji informacyjnych,
które  licznie  konkurują  na  światowej  arenie.  Duże  postępy
oglądalności w Stanach Zjednoczonych i w Europie zawdzięcza
otwarcie krytycznej postawie wobec polityki zachodniej, którą
w jednych regionach świata krytykuje z lewa, w innych zaś z
prawa,  nie  stroniąc  w  Europie  od  intensywnego  promowania
skrajnej prawicy.

To klip zrealizowany w grudniu 2015 r. na dziesięciolecie RT
(dawniej Russia Today), ozdoby rosyjskiej telewizji publicznej
przeznaczonej dla zagranicy. W radzieckim mundurze Margarita
Simonian,  redaktorka  naczelna  tego  kanału  telewizji
informacyjnej, przeprowadza inspekcję swojego personelu przy
ul. Borowaja w Moskwie: Luba, sprzątaczka, „otrzymuje rozkazy
bezpośrednio  z  Kremla”;  w  studiu  wytapetowanym  na  zielono
„odkomenderowany”  dziennikarz  występuje  w  roli
arabskojęzycznego  suflera,  kiedy  figuranci  przebrani  za
syryjskich bojowników strzelają ślepymi nabojami; prezenterzy
zagraniczni gniją w wilgotnym więzieniu i zatrudniony przez
kanał Brytyjczyk Kevin Owen siedzi w studiu w kajdankach…

RT wybrał autoironię, aby odpowiedzieć licznym oskarżycielom,
którzy widzą w nim instrument propagandy Kremla. Przy okazji
okrągłej  rocznicy  Władimir  Putin  przypomniał  o  klasycznych
celach  tego  ponadnarodowego  kanału,  po  dziesięcioletnich
staraniach o nadrobienie zacofania Rosji na polu „dyplomacji
publicznej”. Oświadczył: „To, aby nasz głos i wasze głosy było
słychać, ma kapitalne znaczenie (…) nie tylko dla polityków,
ale również i przede wszystkim dla zwykłych obywateli na całym
świecie.”

Kreml widział w „pomarańczowej rewolucji” 2004 r. na Ukrainie
zachodnią ingerencję w swoim sąsiedztwie, przeprowadzoną za

https://wolnemedia.net/rt-rosyjska-agencja-wplywu/


pośrednictwem organizacji pozarządowych. Był to punkt zwrotny
w rosyjskiej polityce zagranicznej, gdyż na Kremlu zdano sobie
sprawę ze słabości wpływów rosyjskich w skali międzynarodowej.
Poczynając  od  następnego  roku  Kreml  założył  pierwsze
fundamenty pod rozwój grupy Russia Today. „Początkowo pomysł
polegał  na  stworzeniu  [anglojęzycznego]  kanału  skupionego
wyłącznie na Rosji. Szybko jednak stało się oczywiste, że
pomysł ten skazany jest na fiasko”, wspomina Simonian. „Gdyby
nasza  oglądalność  ograniczała  się  do  kremlinologów  i
obserwatorów  Rosji,  to,  rzecz  jasna,  byłaby  ona  bardzo
niewielka” [1].

Podczas wojny rosyjsko-gruzińskiej 2008 r., aby odpowiedzieć
na – uznany za jednostronny – sposób informowania wielkich
mediów zachodnich o tym konflikcie, redakcja przyjęła bardziej
ofensywną linię. Misja RT przeżyła wówczas mutację – teraz
miała to być misja właściwa mediom „globalnym”, zdolnym do
promowania  „innej  wizji”  wydarzeń.  Położono  nacisk  na
internacjonalizację  sieci.  Po  inauguracji  wersji  arabskiej,
Rusija al-Jaum, w 2007 r. (dziś jest to RT Arabic) stworzono
służbę  hiszpańską  (2009),  kanał  w  Stanach  Zjednoczonych
(2010), w Wielkiej Brytanii (2014) oraz dwa media online dla
słuchaczy  niemiecko-  i  francuskojęzycznych  (2014).  W  ciągu
bieżącego roku ma ruszyć kanał RT France.

ZA PAŃSTWOWE PIENIĄDZE

Grupa zatrudniająca 2100 pracowników i dysponująca biurami w
19  krajach,  rozwinęła  się  dzięki  poważnym  środkom,  które
zapewniło  jej  państwo  rosyjskie.  Zgodnie  z  sondażem
przeprowadzonym przez IPSOS w marcu 2016 r. w 38 krajach, RT
ogląda  co  tydzień  70  mln  osób  –  mniej  niż  służbę
międzynarodową BBC, ale więcej niż Deutsche Welle i France 24.
Z odpowiednio 8 i 36 mln telewidzów tygodniowo, RT jest piątym
kanałem  międzynarodowym  najbardziej  oglądanym  w  Stanach
Zjednoczonych i w Europie, a Amerykanie i Europejczycy to
priorytetowe grupy docelowe. Budżet wzrósł dziesięciokrotnie –
z 29 do 290 mln euro. Na RT przypada prawie jedna czwarta



wszystkich dotacji publicznych przyznawanych w Rosji mediom.
Kanał  dostosował  się  szybko  do  wymogów  promocji  treści  w
Internecie masowo wykorzystując wirusowe technologie cyfrowe
(bezpośrednia  retransmisja  wideo,  rzeczywistość  rozszerzona
itd.).  Grupa  otworzyła  liczne  konta  w  sieciach
społecznościowych, jak również na YouTube, gdzie prezentuje
się jako pierwsze źródło informacji na świecie, z 4,5 mln
abonentów.  Wzorem  pozostaje  model  CNN  –  reaktywność,  last
minute,  inforozrywka.  Program  przewodniej  debaty  RT
International, „Cross Talk”, znajduje bezpośrednią inspirację
w  talk-show  „Crossfire”  (zlikwidowanym  w  2014  r.).
Przechwycenie w 2013 r. byłej gwiazdy kanału amerykańskiego,
Larry’ego Kinga, to jeden z wielkich wyczynów RT.

RT  chce  być  alternatywą  dla  zachodnich  „mediów  głównego
nurtu”,  do  którego,  zgodnie  ze  spisem  sporządzonym  przez
redakcję,  zalicza  się  około  50  mediów  [2].  „Chcieliśmy
skasować  monopol  masowych  mediów  anglosaskich  w  światowym
przepływie  informacji”,  wyjaśnił  Putin  podczas  wizyty  w
biurach RT w czerwcu 2013 r. Dla Andrieja Kortunowa, dyrektora
rosyjskiej Rady Spraw Międzynarodowych, dla RT „stawką w grze
jest  nie  tyle  promowanie  stanowiska  Rosji,  ile  sianie
zwątpienia  w  jednoznaczność  zachodniego  stanowiska,
relatywizowanie zachodniej interpretacji wydarzeń”, jak o tym
świadczy dewiza kanału: Question more, Pytaj dalej.

JAWNE ZAANGAŻOWANIE PO STRONIE ROSJI

RT jest jawnie zaangażowany i nie przejmuje się sprzecznością,
która  rozdziera  zachodnie  kanały  publiczne  dla  zagranicy,
między z jednej strony politycznym wymogiem rozpowszechniania
informacji  zgodnej  z  interesem  narodowym,  który  ucieleśnia
państwo-akcjonariusz,  a  z  drugiej  strony  deontologiczną
zasadą, która każe zachowywać taki poziom niezależności, jaki
nie pozwala oskarżać kanału, że jest środkiem propagandy [3].
Przy  okazji  rozszerzenia  BBC  Word  Service  w  2016  r.  jego
dyrektor generalny Tony Hall opowiedział się za „BBC budzącą
zaufanie, otwartą na świat, wnoszącą to, co najlepsze w naszym



dziennikarstwie,  niezależną  i  bezstronną”.  Podobnie  Marie-
Christine  Saragosse,  prezeska-dyrektorka  generalna  France
Médias Monde, zapewniała tygodnik Le Point (5 grudnia 2016
r.),  że  France  24,  finansowana  z  abonamentu  radiowo-
telewizyjnego i przez państwo, „nie jest kanałem rządowym”.

Zespół  RT  odwraca  się  plecami  do  takiego  dylematu  i  woli
przyznawać  się  do  swoich  powiązań  z  państwem  rosyjskim.
Amerykańska prezenterka programu „In the Now”, Anissa Naouai,
pytana  w  2014  r.  przez  Christiane  Amanpour  z  CNN  o
wykorzystywanie  RT  jako  instrumentu  riposty  rządowej  na
„problem negatywnego wizerunku” Rosji, stwierdziła, że nie ma
„nic do ukrycia”. Dodała: „Ludzie wiedzą, skąd pochodzą nasze
subwencje.  (…)  Czy  przedstawiamy  sprawy  z  nadmiernie
rosyjskiego punktu widzenia? Oczywiście, ponieważ ten punkt
widzenia usuwa się w cień. Jest to jednak pytanie absurdalne
ze strony środka przekazu, który od ponad 15 lat propaguje
punkt widzenia Departamentu Stanu.” Był to przytyk pod adresem
samej Amanpour, którą pod koniec lat 90. CNN wysłało do Kosowa
w charakterze wielkiej reporterki, kiedy jej mąż James Rubin
sprawował funkcję rzecznika Departamentu Stanu. Szefowie RT
postrzegają  zatem  międzynarodowe  środowisko  medialne  jak
przestrzeń, w której współistnieje kilka reżimów medialnych.
„Czy  widzieliście  już  dużo  obiektywnej  informacji?  (…)
Obiektywność nie istnieje: jest tyle przybliżeń do prawdy, ile
możliwych  głosów”,  mówiła  Simonian  dla  Spiegel  Online  (13
sierpnia  2013  r.),  preferując  celebrowanie  pluralizmu  niż
proklamowanie bezstronności.

OD SKRAJNEJ PRAWICY PO PACYFISTÓW

RT przyznaje uprzywilejowane miejsce wydarzeniom mało obecnym
w mediach zachodnich. Na przykład nadal zajmuje się wojną w
Afganistanie, gdzie Stany Zjednoczone do dziś przeprowadzają
naloty bombowe pośród względnej obojętności opinii publicznej
(11 lutego br.). Regularnie zajmuje się wojną w Jemenie –
konfliktem  przysłoniętym  przez  syryjskie  aktualności.  10
lutego br. w RT International bieżące wiadomości zaczęły się



od rewelacji prasy brytyjskiej [4] o tym, że nadal sprzedaje
się broń Arabii Saudyjskiej, mimo przypadkowego zbombardowania
w październiku 2016 r. przez lotnictwo saudyjskie pogrzebu;
zginęło wtedy 140 osób, a setki osób odniosły rany.

Polityka wydawnicza RT International organizuje się po kilku
głównych liniach: jest to promocja świata wielobiegunowego i
wartości suwerenistycznych, krytyka atlantyzmu i amerykańskich
zapędów hegemonistycznych czy piętnowanie „rusofobii”. W tym
celu kanał odwołuje się do bardzo różnorodnych ekspertów – od
byłych  członków  skrajnie  prawicowego  Club  de  l’Horloge  po
pacyfistów amerykańskich. Osobistości polityczne zapraszane do
programu  „SophieCo”  odzwierciedlają  taki  sam  tygiel
ponadpartyjny:  występowali  tam  współprzewodnicząca  klubu
parlamentarnego niemieckiej partii lewicowej Die Linke Sahra
Wagenknecht,  efemeryczny  doradca  Donalda  Trumpa  do  spraw
bezpieczeństwa  narodowego  Michael  Flynn,  kandydat  skrajnej
prawicy  na  prezydenta  Austrii  Norbert  Hofer,  były
socjalistyczny  minister  spraw  zagranicznych  Francji  Hubert
Védrine  czy  przewodnicząca  francuskiego  Frontu  Narodowego
Marine Le Pen. W tym samym programie prezentuje się również
punkt widzenia przedstawicieli mocarstw regionalnych, takich
jak były minister spraw zagranicznych Pakistanu Hina Rabbani
Khar,  były  prezydent  Turcji  Abdullah  Gül  (Partia
Sprawiedliwości  i  Rozwoju,  AKP)  czy  jeden  z  irańskich
negocjatorów programu jądrowego reżimu w Teheranie. Jeśli zaś
chodzi o rosyjskie życie polityczne, to RT unika na tym polu
brutalnej cenzury – 26 lutego br. w wiadomościach wspomniano o
zabójstwie rosyjskiego opozycjonisty Borysa Niemcowa.

HILLARY CLINTON POD OSTRZAŁEM

Polityka redakcyjna RT International nie miesza się z polityką
telewizji lokalnych w poszczególnych krajach. RT przystosowuje
się do podaży medialnej występującej w tych krajach, w których
Rosja chce rozszerzyć swoje wpływy. RT America uprawia zatem
krytykę  neoliberalizmu  i  neokonserwatywnych  pozycji
dyplomatycznych,  co  jest  odległe  od  polityki  redakcyjnej



wielkich krajowych telewizji kablowych, od CNN do Fox News. 18
lutego br. w programie „Keiser Report” napiętnowano fakt, że
nowy prezydent Donald Trump mianował byłych prominentów banku
inwestycyjnego Goldman Sachs na stanowiska doradców i członków
administracji. Ten ton anty-Wall Street nie zwrócił na siebie
uwagi kierownictwa wywiadu amerykańskiego, które oskarża RT o
to, że kanał ten popierał kandydata republikańskiego podczas
kampanii wyborczej. Twierdzenie to należy mocno zniuansować:
podstawowym  celem  RT  była  krytyka  Hillary  Clinton,  której
skłonność do unilateralizmu niepokoiła Kreml. RT kładł nacisk
na  związki  byłej  sekretarz  stanu  ze  środowiskami
neokonserwatywnymi  i  w  partnerstwie  z  WikiLeaks  nagłaśniał
sprawę mejli kompromitujących kandydatkę i jej doradcę Johna
Podestę.

Poza  tym  kilka  osobistości  zaliczanych  do  lewicy  i
prowadzących swoje talk shows w RT America afiszowało się z
wrogością do Trumpa. Dziennikarz Ed Schulz nie krył się ze
swoimi sympatiami dla Bernie Sandersa, który udzielił mu kilku
wywiadów  podczas  prawyborów  w  partii  demokratycznej.  Jego
kolega Chris Hedges, laureat Nagrody Pulitzera w 2002 r. i
osoba  związana  z  Noamem  Chomskym,  samookreśla  się  jako
socjalista w gazecie alternatywnej Truthdig, w której jest
jednym  z  felietonistów.  W  swoim  programie  „On  Contact”
wyemitowanym kilka dni po zwycięstwie Trumpa, widząc w jego
wyborze oznakę „zmasowanego odrzucenia polityki neoliberalnej,
prowadzonej przez kierowniczą elitę polityczną i finansową”,
ostrzegał  zarazem,  że  „bardzo  już  podkopane  swobody
obywatelskie  mogą  ustąpić  miejsca  rozzuchwalonemu  i
bezlitosnemu  państwu  policyjnemu.”  Wreszcie,  wierny  swojemu
„antysystemowemu”  podejściu,  RT  America  udzielił  głosu
kandydatom  „partii  trzecich”  (Partii  Zielonych,  Partii
Libertariańskiej),  rzadko  zapraszanych  przez  konkurencyjne
media.

NA JEDNĄ EMISJĘ O BEZROBOCIU SZESNAŚCIE O TERRORYZMIE

Na Bliskim Wschodzie, który od początku XXI w. stał się polem



bitwy medialnej między wielkimi kanałami międzynarodowymi, RT
Arabic skarży się na destabilizację wywołaną przez „Wiosny
Arabskie” – którym towarzyszyła Al-Dżazira [5] – i piętnuje
interwencjonizm  wojskowy  zachodnich  mocarstw  w  regionie,
wyciszany  przez  kanał  Al-Hurra  –  finansuje  go  Kongres
amerykański.

Krytyka ingerencji Stanów Zjednoczonych w sprawy wewnętrzne
suwerennych państw jest również jednym z koni bojowych RT w
języku hiszpańskim, szczególnie aktywnego w Meksyku, Wenezueli
i  Argentynie.  Kanał  ten  emituje  po  hiszpańsku  dyskurs
antyimperialistyczny  i  antyliberalny,  który  współgra  z
dyskursem  niedwuznacznie  wspieranej  przezeń  lewicy
latynoamerykańskiej. Dla badacza Johna Ackermana, który ma tam
stały  felieton,  dobry  wynik  Lenina  Moreno,  delfina  szefa
państwa  ekwadorskiego  Rafaela  Correi,  w  pierwszej  turze
wyborów  prezydenckich  w  lutym  br.  dowodzi,  że  „w  Ameryce
Łacińskiej nie skończył się cykl rządów postępowych”. W RT
mówi  się  o  „wojnie  gospodarczej  z  [prezydentem  Nicolasem]
Maduro”  (21  lutego  br.)  i,  jak  się  wydaje,  całą
odpowiedzialnością za kryzys w Wenezueli obarcza się opozycję.
O  roli  rządu  w  „złym  zarządzaniu  finansowym”  krajem  była
jednak mowa w programie „El Zoom” (14 grudnia 2016 r.).

RT po francusku, podobnie jak inne gałęzie europejskiej RT,
oferuje  wyraźnie  konserwatywne  oblicze.  Niewiele  czasu
poświęca sprawom gospodarczym i społecznym, natomiast okazuje
szczególne zamiłowanie do spraw bezpieczeństwa. W 2016 r. na
jedną emisję o bezrobociu przypadało 16 emisji o terroryzmie
(natomiast  w  Le  Monde  dwie,  a  w  Le  Figaro  1,7)  [6].  RT
bardziej  udziela  głosu  „małym”  kandydatom  w  wyborach
prezydenckich niż inne media, ale znacznie bardziej faworyzuje
prawicowo-radykalnego  gaullistowskiego  suwerenistę  Nicolasa
Dupont-Aignana  niż  lewicowego  kandydata  Nieuległej  Francji
Jean-Luc  Mélenchona  [7].  Podobną  logiką  RT  kieruje  się  w
Wielkiej Brytanii, gdzie przywódca skrajnie prawicowej Partii
Niepodległości pojawił się w RT UK w latach 2010-2014, a zatem



na długo przed kampanią na rzecz Brexitu, aż 17 razy [8].

W  związku  ze  zbliżającymi  się  wyborami  prezydenckimi  we
Francji  francuskojęzyczny  RT  ani  nie  przemilcza  kłopotów
sądowych  kandydata  prawicy  François  Fillona  (często
prezentowanego we Francji jako polityka „prorosyjskiego”), ani
koncertów garnkowych, które urządzają mu przeciwnicy podczas
jego  podróży  wyborczych  po  kraju.  Informuje  również  o
ciążących  na  Marine  Le  Pen  podejrzeniach  o  to,  że  jako
posłanka  fikcyjnie  zatrudniała  osoby  w  swoim  biurze  w
parlamencie. Dużo jednak miejsca poświęca oświadczeniom jej
adwokatów  i  komunikatom  prasowym  jej  partii  (np.  17  i  20
lutego).  O  tym,  że  kanał  rosyjski  udziela  szczególnego
poparcia orientacji politycznej kandydatki Frontu Narodowego,
świadczy fakt, że można na nim obejrzeć całą jej konferencję
prasową  poświęconą  polityce  zagranicznej  Francji,  podczas
której  przypomniała,  że  zamierza  „przymocować  Rosję  do
kontynentu europejskiego” (23 lutego).

Zgodnie ze swoją antyliberalną polityką redakcyjną RT traktuje
najmniej korzystnie kandydata En Marche!, Naprzód!, Emmanuela
Macrona. Wyśmiewa jego postawę „antysystemową” nazywając ją
ustami  lewicowego  ekonomisty  Dany’ego  Langa  „absolutnym
oszustem” (3 lutego br.). Daleko jednak do tego, co Richard
Ferrand,  sekretarz  generalny  Naprzód!,  tak  oto  opisał  w
połowie  lutego  br.:  „Od  kilku  tygodni  RT  i  SputnikNews
zaciekle  atakują  Emmanuela  Macrona  rozpowszechniając  o  nim
niezwykle  oszczercze  pogłoski.  Jednego  dnia  jest  on
finansowany  przez  «bogate  lobby  gejowskie»,  a  innego  jest
«agentem amerykańskim na służbie lobby bankowego».” [9]

RT  wyraźnie  gustuje  w  kontestacji,  również  socjalnej,
zwłaszcza gdy emituje spektakularne obrazy starć z policją,
wybitych szyb czy pożarów, które mogą aspirować do best of w
kategorii shock videos (30 grudnia 2016 r.). Również w Stanach
Zjednoczonych  bardzo  nagłaśnia  takie  ruchy  społeczne  jak
Occupy Wall Street, Black Lives Matter czy ostatnio marsze
przeciwko Trumpowi. Obrazy te kładą nacisk na pęknięcia w



społeczeństwach  zachodnich.  RT  poświęca  uwagę  zarówno
rolnikowi  Cédrikowi  Herrou,  obrońcy  migrantów  we  włosko-
francuskiej dolinie Roya (10 lutego br.), jak i plakatom z
hasłem: „Tak, jesteśmy u siebie” rozklejanym przez działaczy
Frontu  Narodowego  w  Hénin-Beaumont  (22  lutego)  przeciwko
filmowi  fabularnemu  belgijskiego  reżysera  Lucasa  Belvaux  U
siebie. Akcja tego filmu rozgrywa się w Hénin-Beaumont, a jego
bohaterką jest kandydatka skrajnie prawicowej partii, awatara
Frontu Narodowego.

INSTRUMENT KOMUNIKACJI WOJENNEJ

Demokracje  liberalne  przedstawia  się  w  RT  tak,  jakby
znajdowały się na krawędzi chaosu, a nawet „wojny domowej” (12
stycznia br.). RT często informuje o awariach przemysłowych
przepuszczanych  przez  filtr  anksjogeniczny:  pożar  w  sali
maszyn  elektrowni  jądrowej  we  Flamanville  (wiadomości
telewizyjne z 9 lutego br.), około 50 przypadków zatrucia dróg
oddechowych na lotnisku w Hamburgu (12 lutego br.). Jest to
sposób  na  relatywizację  przepaści  technologicznej  dzielącej
Rosję od Europy Zachodniej i Stanów Zjednoczonych.

Podobnie jak CNN dla Stanów Zjednoczonych podczas wojny w
Iraku, RT stanowi instrument komunikacji wojennej, gdy trzeba
mówić  o  konfliktach  stanowiących  dla  Rosji  przedmiot
strategicznego  zainteresowania.  Kanał  ten  staje  się  wtedy
gorliwym przekaźnikiem w skali międzynarodowej urzędowej wizji
wydarzeń.  W  Syrii  RT  kilkakrotnie  służył  prezydentowi
Baszszarowi al-Asadowi za trybunę. Rozstrzygająca faza bitwy o
Aleppo doprowadziła do krystalizacji głębokiego antagonizmu w
rosyjsko-zachodniej wojnie informacyjnej: po zdobyciu miasta
przez syryjską armię rządową RT eksponował radość mieszkańców
zachodnich  dzielnic  miasta,  gdy  tymczasem  niemal  wszystkie
media  zachodnie  skupiały  uwagę  na  sytuacji  humanitarnej  w
dzielnicach  wschodnich.  Na  odwrót,  RT  poprosiła  byłego
dyplomatę  brytyjskiego  o  komentarz  na  temat  „nieuchronnych
strat wśród ludności cywilnej” podczas wyzwalania Mosulu przez
wojska irackie z poparciem koalicji kierowanej przez Stany



Zjednoczone.

Jak na ironię NATO zainaugurowało w styczniu 2014 r. w Rydze
Centrum  Ekspercie  Komunikacji  Strategicznej  (STRATCOM).
Instytucja, która nie popisała się troska o prawdę, zwłaszcza
podczas  wojny  w  byłej  Jugosławii  [10],  ma  teraz  ambicję
dekonstruowania „kampanii informacyjnych” swojego najlepszego
wroga  rosyjskiego,  stosując  bardzo  modną  technikę  fact
checking, weryfikacji faktów.

RT  może  cieszyć  się  z  takich  inicjatyw,  które  pozwalają
potwierdzić jego tożsamość „antysystemowego” środka przekazu i
kanalizować kontestacyjne środowiska widzów i słuchaczy grając
kartą „jeden przeciw wszystkim”. Jego ekipa stała się mistrzem
w sztuce obracania krytyki na swoją korzyść. W konkluzji klipu
promocyjnego, nakręconego z okazji dziesiątej rocznicy kanału,
Simonian zwracała się do widza z uśmiechem na ustach: „A więc
to  tak  nas  sobie  wyobrażacie?  Macie  rację,  dokładnie  tak
pracujemy!”

Autorstwo: Maxime Audinet
Tłumaczenie: Zbigniew M. Kowalewski
Źródło: Monde-Diplomatique.pl

BIBLIOGRAFIA

[1]  „Lunch  with  the  FT:  Kremlin  Media  Star  Margarita
Simonyan”,  Financial  Times,  29  lipca  2016  r.

[2] W tym, we Francji, Le Monde, Le Figaro, Libération, TF1,
France  Télévisions  i  Canal  Plus  en  France.  Pełna  lista
dostępna na www.msm.rt.com

[3]  C.  Blet,  „Les  médias,  un  instrument  de  diplomatie
publique”, Revue internationale et stratégique t. 2 nr 78,
2010.

[4] A. Ross, „Boris Johnson Urged UK to Continue Saudi Arms
Sales After Funeral Bombing”, The Guardian, 10 lutego 2017 r.

http://Monde-Diplomatique.pl


[5] Zob. Y. Gonzalez-Quijano, „Blednie gwiazda Al-Dżaziry”, Le
Monde diplomatique – Edycja polska, czerwiec 2012 r.

[6] Zgodnie z obliczeniami przeprowadzonymi przez Le Monde
diplomatique w zdygitalizowanej bazie Le Monde i Le Figaro
oraz na portalu RT.

[7] Zgodnie z obliczeniami przeprowadzonymi przez Le Monde
diplomatique, między 1 września 2016 r. a 13 lutego 2017 r.
nazwisko  tego  kandydata  pojawiło  się  w  sześciokrotnie
mniejszej  liczbie  artykułów  niż  nazwisko  François  Fillona,
natomiast  w  dwudziestokrotnie  mniejszej  liczbie  artykułów
ukazało się w Le Figaro, dwudziestoośmiokrotnie mniejszej w Le
Monde  i…  czterdziestotrzykrotnie  mniejszej  w  Libération.
Mélenchona cytowano w RT po francusku 2,3 razy rzadziej niż
Fillona – a zatem podobnie jak w wielkich mediach francuskich
(3,3 razy rzadziej w Le Monde i Le Figaro).

[8] P. Wintour, R. Mason, „Nigel Farage’s Relationship with
Russian Media Comes Under Scrutiny”, The Guardian, 31 marca
2014 r.

[9] R. Ferrand, „Ne laissons pas la Russie déstabiliser la
présidentielle en France!”, Le Monde, 14 lutego 2017 r.

[10] Zob. S. Halimi, D. Vidal, „Médias et désinformation”, Le
Monde diplomatique, marzec 2000 r.


