
Rosyjskojęzyczny  kanał
telewizyjny  Current  Time
zamilkł
5 kwietnia 2025
Satelita  transmitujący  rosyjskojęzyczny  kanał  telewizyjny
Radia  Wolna  Europa  na  Rosję  został  w  czwartek  3  kwietnia
wyłączony przez Waszyngton. W połowie marca Donald Trump wydał
dekret  o  zamrożeniu  finansowania  tej  instytucji  medialnej,
której siedziba znajduje się obecnie w czeskiej Pradze.

Dyrektor generalny Radia Wolna Europa/Radia Swoboda (RFE/RL)
ogłosił w czwartek 3 kwietnia, że ​​rząd USA wyłączył satelitę
transmitującego  rosyjskojęzyczny  program  do  Rosji.
„Przyjechaliśmy do pracy i zobaczyliśmy, że usługi satelitarne
docierające  do  Rosji  zostały  wyłączone  przez  Agencję  ds.
Mediów Globalnych (USAGM). Powiadomiono RFE/RL, że kontrakty
na  nadawanie  satelitarne  do  Europy  zostały  rozwiązane”  –
powiedział Stephen Capus.

Radio Liberty (Radio Wolna Europa) i Voice of America (Głos
Ameryki) to dwie historyczne stacje radiowe finansowane przez
USA,  których  zasługi  w  upadku  komunizmu  trudno  przecenić.
Przeniesiona z Monachium do Pragi rozgłośnia nadal pełniła
swoje funkcje, m.in. tworząc i nadając programy dla Rosji i b.
republik Związku Sowieckiego.

Wyłączenie dotyczy całodobowej transmisji rosyjskojęzycznego
kanału  telewizyjnego  Current  Time  w  Rosji,  ale  także  na
Ukrainie,  w  Azji  Środkowej,  Europie  Wschodniej  i  innych
regionach. Na stronie internetowej kanału Current Time jest
przedstawiany jako „alternatywa dla kontrolowanych przez Kreml
wiadomości i informacji”.

W Rosji, słuchacze RFE/RL korzystają jednak ostatnio głównie z
oglądania tych audycji w sieci. Oficjalnie dostęp do programu

https://wolnemedia.net/rosyjskojezyczny-kanal-telewizyjny-current-time-zamilkl/
https://wolnemedia.net/rosyjskojezyczny-kanal-telewizyjny-current-time-zamilkl/
https://wolnemedia.net/rosyjskojezyczny-kanal-telewizyjny-current-time-zamilkl/


jest  w  Rosji  zablokowany,  chociaż  można  ominąć  blokadę
korzystając  z  VPN-ów.  Przeznaczone  dla  Rosji  strony
internetowe RFE/RFL są wciąż aktualizowane i uzupełniane w
języku angielskim i rosyjskim.

Administracja Donalda Trumpa w połowie marca podjęła decyzję o
zamrożeniu  finansowania  dla  Radia  Wolna  Europa,  rozgłośni
założonej w 1950 r., w czasie zimnej wojny. W rozporządzeniu
wykonawczym Donald Trump ogłosił, że całkowicie zaprzestaje
finansowania  amerykańskich  mediów  publicznych  obsługujących
zagraniczną publikę. Dotyczy to także Głosu Ameryki.

Radio Wolna Europa zaskarżyło decyzję prezydenta USA do sądu i
pod koniec marca odniosło pierwsze zwycięstwo. Obecnie jednak
oczekuje  na  przyznanie  dotacji  w  wysokości  77  milionów
dolarów, co powinno umożliwić mu działalność do października.

Część personelu musiała iść na urlop w pierwszym tygodniu
kwietnia.  W  Czechach  pojawiły  się  głosy  o  zapewnieniu
finansowania radia przez UE. Niektórzy oceniają też decyzję o
wstrzymaniu  finansowania  RWE  jako  gest  Waszyngtonu  wobec
Moskwy w czasie negocjacji na temat wojny na Ukrainie.

RFE/RL nadaje do 23 krajów. Poza dawnymi terytoriami ZSRR są
to także np. Chiny, czy Iran. Ocenia się, że audycje RWE
odbiera tygodniowo na całym świecie około 50 milionów osób.

Autorstwo: BD
Na podstawie: „France Info”
Źródło: NCzas.info

https://nczas.info/2025/04/04/rosyjskojezyczna-telewizja-radia-wolna-europa-swoboda-zamilkla/

