
Publiczne  zniesławienie  25
osób o wspieranie Rosji
17 kwietnia 2025
Komisja ds. badania wpływów rosyjskich w Polsce przekazała
podobno do Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego (ABW) dokument
zawierający  25  nazwisk  osób  podejrzewanych  o  „szerzenie
propagandy Kremla w polskiej przestrzeni informacyjnej”.

Raport ma status tajny, jednak „Gazeta Wyborcza” w sprytny i
niezbadany  sposób  do  niego  dotarła.  Informację  ujawnił
Wojciech  Czuchnowski,  powołując  się  na  jednego  z  członków
wspomnianej komisji. I bardzo dobrze, bo pokazuje to zupełny
brak  profesjonalizmu  komisji.  Warto  przypomnieć  jej  skład:
gen. Jarosław Stróżyk (szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego),
Irena Lipowicz (znana z Fundacji Europejskiego Uniwersytetu
Viadrina  we  Frankfurcie),  Dominika  Kasprowicz  (delegowane
przez premiera), Agnieszka Demczuk, Paweł Ceranka (delegowani
przez  ministra  koordynatora  służb  specjalnych),  Katarzyna
Bąkowicz  (delegowana  przez  szefa  MF),  Bartosz  Machalica
(delegowany przez szefa MC), Grzegorz Motyka (delegowany przez
szefa MON – to ten usprawiedliwiający działania „ukraińskiego
podziemia antykomunistycznego”), Cezary Banasiński (delegowany

https://wolnemedia.net/publiczne-znieslawienie-25-osob-o-wspieranie-rosji/
https://wolnemedia.net/publiczne-znieslawienie-25-osob-o-wspieranie-rosji/


przez szefa MAP), Tomasz Chłoń (delegowany przez szefa MSZ),
Paweł Białek (delegowany przez szefa MSWiA) i Adam Janusz
Leszczyński (który – co za przypadek – był przez lata związany
z „Gazetą Wyborczą”).

W mediach czytamy, że „w piśmie skierowanym do ABW komisja
stawia kluczowe pytania dotyczące jej działań wobec wskazanych
osób  i  organizacji.  Czy  prowadzone  są  postępowania  z  ich
udziałem?  Jakie  mechanizmy  można  by  wykorzystać  do
ograniczenia dostępu do ich stron internetowych itd. Jak to
jakie?  Naprawdę  ta  WCzK-a  nie  wie  tego?  Przecież  ABW  już
nielegalnie  blokowała  w  Polsce  wspomnianą  „Myśl  Polską”  i
„Najwyższy  Czas!”.  Więcej,  z  tym  drugim  zdążyła  przerżnąć
proces w sądzie.

Sama  treść  przecieku  wygląda  jak  bajdurzenia  Przemysława
Witkowskiego  z  „Krytyki  Politycznej”,  który  wydał  zupełnie
niepoważną  książkę  pod  tytułem  „Partia  Rosyjska”.  Przeciek
wygląda jak zbieranina cytatów w tej przekomicznej książki.
Znów całkowicie przypadkowo ten Przemysław Witkowski, na swoim
profilu  facebookowym  pisze:  „Można  mieć  różne  zastrzeżenia
względem tempa i zakresu rozliczania nadużyć i przestępstw
popełnionych przez polityków i nominatów PiS […], ale nie do
Adam Leszczyński i NASZEJ EKIPY…”. Cóż to za ekipa chciałoby
się  zapytać?  Warto  dodać,  wiele  osób  z  tego  środowiska
zakotwiczonych  jest  w  Instytucie  Myśli  Politycznej  im.
Gabriela  Narutowicza  (dawny  rozwalony  Instytut  Dziedzictwa
Myśli  Narodowej  im.  Romana  Dmowskiego  i  Ignacego  Jana
Paderewskiego)  i  portalu  OKO.press

Pierwsza  część  tekstu  „Lista  wpływów  Putina.  Komisja  gen.
Stróżyka  przekazała  ABW  listę  25  nazwisk”  uderza  przede
wszystkim w kandydującego na prezydenta lidera Ruchu Dobrobytu
i  Pokoju  Macieja  Maciaka  i  redaktora  Marcina  Rolę  i  jego
internetową  telewizję  wRealu24.  Jako  zarzut  przeciwko
kandydatowi Maciejowi Maciakowi wysuwają to, ze występował w
Międzynarodowym Radiu Białoruś. Zaś Marcina Rolę oskarża się o
tak  ciężkie  przewinienia  jak  przeprowadzanie  wywiadów  z



kojarzonym  z  Góralskim  Vetem  Sebastianem  Pitoniem  czy
piosenkarzem  nieistniejącego  zespołu  Ivan  i  Delfin  Iwanem
Komarenko.

Druga  część  tekstu  uderza  w  środowisko  skupione  wokół
endeckiego  dwutygodnika  „Myśl  Polska”  redagowanego  przez
powszechnie  szanowanego  historyka  Jana  Engelgarda.  „WNP”
zamieściła  następujący  komunikat  „Według  rozmówcy  »GW«  z
komisji najważniejszym źródłem propagandy Kremla w Polsce jest
środowisko  skupione  wokół  Domu  Wydawniczego  „Myśl  Polska”,
zarejestrowanego  w  Warszawie  przy  Alejach  Jerozolimskich”.
Potem  nastąpił  ciąg  istniejących  i  nieistniejących  partii,
ruchów i stowarzyszeń mających rzekomo być związanych z „Myślą
Polską”. Znajdujemy tam nawet organizacje, które nigdy nie
zostały zarejestrowane.

Część z mediów umieściła – a właściwie kopiowała – następujący
tekst  „Kolejne  nazwiska  na  liście  obejmują  przedstawicieli
środowisk nacjonalistycznych i antyeuropejskich. W grupie tej
znajdują się m.in. Styczeń Engelgard, Przemysław Piasta, Anna
Raźny, Artur Zawisza (były poseł Ligi Polskich Rodzin) czy
Konrad  Grzmot  (były  działacz  Samoobrony).  Według  ustaleń
dziennika osoby te od lat związane są z inicjatywami, które
często koncentrują się na retoryce niezgodnej z linią polityki
Unii Europejskiej”. Nie wiem skąd pierwotnie pochodził. Wielu
się  zastanawiało  kim  jest  tajemniczy  Styczeń  Engelgard  i
Konrad Grzmot. Z wyjaśnieniem pośpieszyli internauci, którzy
zauważyli, że internetowy tłumacz słowo „Jan” uznał jako skrót
od „January” i stąd wykluł im się Styczeń. Skąd wyskoczył
Grzmot jako Rękas? Trudno dociec.

Najzabawniejsza jest tutaj obecność byłego działacza ZChN-u i
posła Prawa i Sprawiedliwości Artura Zawiszy, który delikatnie
mówiąc ma chłodny stosunek do Federacji Rosyjskiej. Zdarzenie
to jednak może sugerować, że komisja w dużej części poszła na
skróty.  Raport  może  być  jakimś  tłumaczeniem  dokumentów
anglosaskich. Jakich to możemy tylko przypuszczać. Internauta
o nicku BlackShadow sugeruje, że tekst może być tłumaczeniem



raportów  przygotowywanych  przez  Jednostki  Informacyjno-
Psychologiczne  Operacji  (tzw.  IPSO)  na  Ukrainie.  Tajemnicą
poliszynela  jest  to,  że  pracują  tam  Brytyjczycy.  A  IPSO
zajmuje się informacją, dezinformacją i propagandą na rzecz
Ukrainy przede wszystkim w sferze internetowej. Czy tak jest?
Tego raczej się nie dowiemy.

Za „Gazetą Wyborczą” kolejne media poruszyły temat raportu –
„Niezależna”, „Business Insider Polska”, „Bankier”, „Interia”,
„Onet”, „Wirtualna Polska”, Polskie Radio, TVP Info, Radio
Zet, TOK FM, „WNP”, „Super Express” i dziesiątki innych. Media
sugerują,  że  raport  zajmuje  się  co  najmniej  jednym  z
kandydatów na prezydenta czyli Maciejem Maciakiem. Chociaż nie
jest on wymieniony przez tajemniczego członka komisji. Według
liberalnych  mediów  ma  on  propagować  prorosyjskie  i
probiałoruskie  treści.

Taka  narracja  nie  jest  zaskoczeniem.  To  nie  jest  żaden
przypadek. Kilka dni temu dziennikarka Magdalena Rigamonti w
telewizji TVN24 stwierdziła, że „Prorosyjscy kandydaci powinni
być ELIMINOWANI ze startu w wyborach”. Telewizja Republika na
swoją antenę nie wpuściła na organizowaną przez siebie debatę
prezydencką Macieja Maciaka, który spełnił wszystkie wymagania
konieczne by kandydować na urząd prezydenta RP. Wcześniej zaś
OKO.press wydrukowało nawet listę kandydatów o nieodpowiednich
–  bo  zdaniem  portalu  prorosyjskich  i  antyukraińskich  –
poglądach, znaleźli się tam Grzegorz Braun, Sławomir Mentzen,
Maciej Maciak, Marek Jakubiak i Artur Bartosiewicz. Nazwisk
było więcej, ale część kandydatów nie zebrała odpowiedniej
liczy podpisów lub im zakwestionowano te zebrane. Tak było
między innymi z Romualdem Starosielcem. Zostali zgodnie z wolą
p. Rigamonti w jakiś sposób wyeliminowani.

Wracając do „Myśli Polskiej”. W artykule z dziennika, gdzie
przez lata publikował jeden z członków komisji ds. badania
wpływów rosyjskich w Polsce Adam Leszczyński czytamy: „Myśl
Polska  prowadzi  własną  telewizję  internetową,  w  której
promowani są m.in. Grzegorz Braun […], pojawiają się treści



zgodne  z  linią  rosyjskiej  propagandy  –  atakujące  Unię
Europejską, NATO, Ukrainę oraz Stany Zjednoczone. Portal wzywa
Ukraińców mieszkających w Polsce, by „wracali do domu”, a
także  rozpowszechnia  fałszywe  informacje  o  ich  rzekomym
uprzywilejowaniu  w  dostępie  do  opieki  zdrowotnej,  poziomie
przestępczości  czy  świadczeniach  finansowych,  za  które  nie
okazują wdzięczności”. Dalej zaś, że w piśmie i telewizji
„Myśl Polska” pojawiają się nazwiska prof. Aleksandera Dugina,
Marii Zacharowej, ambasadora Siergieja Andriejewa czy Mykoła
Azarowa.

Oniemiałam.  Według  polskojęzycznych  mediów  cytowanie  lub
omawianie  wypowiedzi  jednego  z  oficjalnie  zarejestrowanych
kandydatów na prezydenta Polski jest niewłaściwe i działa na
rzecz Rosji? Czyli przeprowadzanie wywiadów z różnymi osobami,
w  tym  z  obcokrajowcami  jest  działaniem  na  szkodę  państwa
Polskiego?  Wspomniane  media  też  zamieszczały  wypowiedzi,  a
nawet  wywiady  z  liderem  Konfederacji  Korony  Polskiej
Grzegorzem Braunem. Doskonale to pamiętam. „Gazeta Wyborcza”
czy Onet cały czas opisują działania p. Grzegorza Brauna,
zwłaszcza  te  najbardziej  malownicze.  Więc  może  niech
dziennikarze tych redakcji złożą samokrytykę przed wspomnianą
komisją?  Ja  jestem  już  tak  stara,  że  pamiętam  wywiady  w
„Gazecie  Wyborczej”  z  nacjonalistą  Bolesławem  Tejkowskim,
Ryszardem Filipskim i Kazimierzem Świtoniem. Boję się nawet
pomyśleć co to oznacza i jaką propagandę rozsiewała wtedy
„Gazeta Wyborcza”.

Ale tak na poważnie, to widzimy ewidentnie, że sprawa jest
polityczna i ma na celu wyeliminowanie środowisk, które mają
odwrotne poglądy od prezentowanych przez partię rządzącą. Jest
to próba zamknięcia ust oficjalnie zarejestrowanym kandydatom
na prezydenta Polski. Jest to próba zastraszania redakcji,
portali i kanałów telewizyjnych. Gdy się dokładnie przyjrzeć,
to wspomniane media łączy nie żadna rusofilia, a mniejsza lub
większa sympatia dla trumpizmu czyli działań nowego prezydenta
Stanów Zjednoczonych Donalda Trumpa. Akcja rzekomo wycelowana



w  stronników  Rosji,  jest  tak  na  poważnie  działaniem
wymierzonym w aktualną politykę Stanów Zjednoczonych. Chyba
wszystkie wspomniane media utrzymują się same. Na pewno tak
jest z „Myślą Polską”. Media, które ich atakują przynajmniej w
części były finansowane przez Stany Zjednoczone, a dokładniej
ekipę Joe Bidena. W polskich mediach podawano informacje, że
„Gazeta Wyborcza” otrzymała ok. 20 milionów dolarów w ciągu
ostatnich  8  lat,  z  czego  większość  w  latach  2016-2023.
„Krytyka  Polityczna”  otrzymała  około  5  milionów  dolarów  w
latach  2015-2023,  OKO.press  około  1,5  miliona  dolarów
2018-2023. I to tylko w ramach amerykańskiego wsparcia USAID
dla mediów i organizacji w Polsce.

Ja się opowiadam za tym, by wszystkie media w Polsce musiały
publikować  raporty  wpływów  i  ponoszonych  kosztów.  I  wtedy
porównamy  „Gazetę  Wyborczą”,  „Krytykę  Polityczną”,  TVN24,
wRealu24  i  „Myśl  Polską”.  Wtedy  wreszcie  ktoś  donośnie
krzyknie  „Król  jest  nagi…”.  A  co  dzisiaj  zrobię?  Zamówię
prenumeratę  „Myśli  Polskiej”,  bo  bardzo  nie  lubię  jak
bidenowscy  kabotyni  mówią  mi  co  mam  czytać  i  myśleć.

Autorstwo: Ewa Corylusowa
Źródło: MyslPolska.info

https://myslpolska.info/2025/04/16/anonim-z-gazety-wyborczej-kontra-mysl-polska/

