
Przejmowanie  domen  zgodne  z
Konstytucją
8 sierpnia 2011
STANY ZJEDNOCZONE. Sąd Federalny uznał, że przejmowanie domen
przez amerykańską administrację nie narusza Pierwszej Poprawki
do Konstytucji, gwarantującej wolność słowa.

Od  zeszłego  roku  trwa  akcja  amerykańskiego  Departamentu
Sprawiedliwości oraz Immigration and Customs Enforcement (ICE)
polegająca  na  przejmowaniu  domen  rzekomo  związanych  z
naruszeniami  praw  autorskich.  Tym  sposobem  władze  Stanów
Zjednoczonych stały się właścicielami kilkudziesięciu adresów
internetowych. Problem w tym, że nie tylko amerykańskich.

Pojawiły się także zarzuty, że działania Waszyngtonu mogą być
niezgodne  z  Pierwszą  Poprawką  do  Konstytucji  Stanów
Zjednoczonych,  gwarantującej  wolność  słowa  i  wypowiedzi.
Wątpliwości  mają  członkowie  Kongresu,  którzy  chcieliby  się
także  dowiedzieć,  w  jaki  sposób  dobierane  są  poszczególne
domeny do przejęcia.

Większość administratorów przejętych domen nie interweniowała.
Drogę konfrontacji wybrała jednak hiszpańska firma Puerto 80,
stojąca za serwisem Rojadirecta, jednym z popularniejszych na
Półwyspie Iberyjskim. Dwa miesiące temu złożyła ona zażalenie
na administrację amerykańską w jednym z sądów w Nowym Jorku.
Uzyskała także wsparcie Electronic Frontier Foundation (EFF),
a  także  Center  for  Democracy  and  Technology  and  Public
Knowledge.

W czwartek zapadła decyzja – sąd uznał, że przejęcie domeny
nie narusza amerykańskiej ustawy zasadniczej. Tym samym domena
pozostanie  własnością  amerykańskiego  rządu  –  podaje  serwis
TorrentFreak. Sąd zauważył, że zdecydowana większość linków w
serwisie  prowadziła  do  wideo  z  zawodów  lekkoatletycznych,
objętych obostrzeniami w transmitowaniu. 32-procentowy spadek

https://wolnemedia.net/przejmowanie-domen-zgodne-z-konstytucja/
https://wolnemedia.net/przejmowanie-domen-zgodne-z-konstytucja/


ruchu także nie wywołał pożądanej reakcji – sąd stanął na
stanowisku,  że  internauci  nadal  mogą  trafić  na  stronę,
korzystając z zagranicznych domen. Argument o braku wiedzy o
tym nie przekonał sędziego.

Sędzia  Paul  Crotty  zauważył  także,  że  Puerto  80  nie
dostarczyła informacji odnośnie tego, skąd czerpie przychody,
jednocześnie podkreślając, że traci ich znaczną część w wyniku
blokady. W czasie rozprawy poinformowano jedynie, że przychody
nie są czerpane ani z linków do chronionych materiałów, ani z
reklam.

Opracowanie: Michał Chudziński
Na podstawie: TorrentFreak
Źródło: Dziennik Internautów

http://www.di.com.pl

