
Protesty  przeciw  polityce
rządu Węgier wobec mediów
5 czerwca 2014
Największe  dzienniki  i  stacje  telewizyjne  na  Węgrzech,
zapowiedziały  protest  przeciwko  polityce  centroprawicowego
rządu,  nakładającego  nowy  podatek  na  media.  Dodatkowo  we
wtorek protestowano przeciwko zwolnieniu redaktora naczelnego
jednego z serwisów internetowych, który pożegnał się z pracą
pod naciskiem rządzącego Fideszu.

Projekt  ustawy  nakładającej  podatek  od  reklamy  na  media,
został  zgłoszony  w  poniedziałek  przez  rządzący,
centroprawicowy Fidesz. Partia premiera Viktora Orbana, chce
aby stacje radiowe i telewizyjne, a także gazety, płaciły
dodatkowy podatek od wpływów z reklam. 1% podatek miałyby
płacić spółki mające dochody pomiędzy równowartością 12 a 65
milionów złotych, 10% płaciłyby spółki mające dochód 65 a 130
milionów złotych, natomiast stawką 20%, objęte byłyby media
których dochód przekracza równowartość 120 milionów złotych.

Przeciwko  zmianom  protestują  przede  wszystkim  dziennikarze
mediów opozycyjnych. Ich zdaniem, to właśnie oni, a przede
wszystkim media papierowe, najmocniej odczują podatek, a dla
sporej  części  z  nich,  będzie  on  oznaczał  bankructwo.
Opozycyjne gazety i telewizje mają problem z reklamodawcami,
natomiast  w  innej  sytuacji  znajdują  się  media  prorządowe,
które mogą liczyć na reklamy od spółek należących do państwa.
Zmiany uderzą więc przede wszystkim w spółki do których należą
opozycyjne stacje telewizyjne, a więc RTL Klub i ATV.

Do protestu dołączyła jednak prorządowa stacja HirTV, która
wraz z opozycyjnymi nadawcami, ma przerwać nadawanie na kilka
godzin. Umiarkowana krytyka pojawiła się na łamach dziennika
„Magyar Nemzet”, który także należy do mediów popierających
rząd Orbana. Zarówno telewizja, dziennik jak i tygodnik „Heti

https://wolnemedia.net/protesty-przeciw-polityce-rzadu-wegier-wobec-mediow/
https://wolnemedia.net/protesty-przeciw-polityce-rzadu-wegier-wobec-mediow/


Valasz”, są częścią imperium medialno-budowlanego biznesmena
Lajosa  Simicski,  będącego  przyjacielem  Orbana  i  źródłem
finansowania Fideszu.

Plany  wprowadzenia  nowego  podatku  zbiegły  się  z  innym
wydarzeniem,  które  wstrząsnęło  węgierskim  środowiskiem
dziennikarskim.  Z  funkcji  redaktora  naczelnego  portalu
Origo.hu, odwołano Gergő Sálinga. Według doniesień prasowych,
szef portalu należącego do spółki Magyar Telekom, miał zostać
zwolniony pod presją polityczną. Portal zajmował bowiem zbyt
krytyczne stanowisko wobec rządu Orbana. Właściciele Origo.hu
zaprzeczyli tym informacjom, jednak we wtorek kilkaset osób,
głównie  dziennikarzy,  protestowało  w  centrum  Budapesztu
przeciwko zwolnieniu Sálinga.

Na podstawie: politics.hu, hvg,hu, alfahir.hu, mno.hu
Źródło: Autonom

http://www.autonom.pl/?p=9023

