
Press TV na cenzurowanym
27 marca 2012
Dwa miesiące po anulowaniu licencji medialnej dla irańskiej
stacji  Press  TV,  Ofcom,  ciało  angielskiego  rządu
odpowiedzialne  za  media  nałożyło  na  agencję  grzywnę  w
wysokości  stu  tysięcy  funtów,  grożąc  konfiskatą  sprzętu  w
razie nie uiszczenia opłaty. Ofcom zagroził także likwidacją
londyńskiego biura Press TV.

Dzieje  się  to  w  cieniu  nielegalnych  sankcji  finansowych
nałożonych przez Wielką Brytanię na irańskie banki. Sankcje te
są sprzeczne z prawem międzynarodowym i nie posiadają mandatu
ONZ. Rząd brytyjski wykorzystał sankcję również po to, by
uciszyć irańską agencję informacyjną, zamykając kilka z jej
kont bankowych w Zjednoczonym Królestwie.

Kara nałożona została na agencję pod pretekstem wykorzystania
w serwisie informacyjnym 10-sekundowego nagrania uwięzionego
wówczas  dziennikarza  kanadyjskiego  irańskiego  pochodzenia,
Maziara Bahari. Bahari przebywając w więzieniu powiedział, że
wysłał raport o ataku na bazę Basij w Teheranie do angielskiej
stacji Channel 4 News.

Największe  brytyjskie  media,  BBC  oraz  Channel  4  nadały
zmanipulowane informacje, które przedstawiały zbrojny atak na
Basij jako zamieszki, w których siły rządowe strzelają do
„pokojowych demonstrantów” na placu Azadi w Teheranie. Po tych
doniesieniach  brytyjskich  mediów,  Press  TV  wyemitowała
bardziej  szczegółowy  materiał  ukazujący  demonstrantów
atakujących  bazę  wojskową  koktajlami  mołotowa  i  próby
opanowania  sytuacji  przez  personel  bazy.

Zwolniony za kaucją 20 pażdziernika 2009 roku, Bahari uciekł z
Iranu i zeznał, że Press TV sfilmowała wywiad z nim bez jego
zgody a także, że to co mówił zostało na nim wymuszone. Bahari
złożył skargę na irańską agencję. Uczynił to jednak 166 dni po

https://wolnemedia.net/press-tv-na-cenzurowanym/


emisji programu, podczas gdy regulacje Ofcom wymagają, aby
skargi takie dostarczać najpóźniej do 20 dni po emisji. Jednak
skarga  ta  została  wykorzystana  jako  pretekst  do  cofnięcia
licencji i nałożenia kary finansowej.

Ofcom  nigdy  nie  odpowiedział  na  listy  irańskiej  agencji,
zamiast tego odciął ją od nadawania. Press TV naraziła się
brytyjskiemu rządowi m.in za krytyczne podejście do udziału
brytyjskiej armii w wojnach w Iraku i Afganistanie. Przecieki
udostępnione przez Wikileaks mówią o rozmowach prowadzonych
przez  oficjeli  British  Foreign  Office  i  amerykańskich
dyplomatów, dotyczących ograniczenia działalności Press TV w
Wielkiej Brytanii.

Źródło: Autonom

http://autonom.pl/

