
Prasa  na  gruzach  partyjnego
koncernu
4 listopada 2022
Transformacja polskich mediów po 1989 r. to proces fascynujący
i  tłumaczący  nam  wiele  zjawisk  charakterystycznych  dla
współczesnych  środków  masowego  przekazu.  Jaką  rolę  w  tym
procesie odegrała likwidacja monopolistycznego wydawnictwa z
okresu PRL?

CZYM BYŁO RSW „PRASA-KSIĄŻKA-RUCH”?
Początków partyjnego molocha należy szukać w drugiej połowie
lat 1940. Po 1945 r. nastąpiło znaczne odrodzenie się rynku
prasy, zarówno jeśli chodzi o gazety polityczne (partyjne) jak
i  codzienne.  Swoje  wydawnictwa  prasowe  miały  m.in.
mikołajczykowski PSL czy też PPS. Autentycznym potentatem był
stworzony przez Jerzego Borejszę „Czytelnik” – spółdzielnia
prasowo-wydawniczna, wydająca miesięcznie 22 mln egzemplarzy
dzienników  (11  tytułów),  tygodników  (13  tytułów)  oraz
miesięczników (5 tytułów). Gazety czytelnikowskie, posiadające
własne zaplecze techniczne i organizacyjne (system kolportażu,
drukarnie),  pod  płaszczykiem  „nowej  prasy  demokratycznej”,
lżejszej  i  robionej  z  dużym  zmysłem,  transmitowały  do
odbiorców  główne  treści  wyznaczone  przez  trzymających
autentyczną  władzę  komunistów.

Polska Partia Robotnicza uznała jednak za potrzebne posiadanie
własnego  koncernu  medialnego,  skupiającego  oficjalne  pisma
partyjne,  przede  wszystkim  centralny  dziennik  „Głos  Ludu”,
organy Komitetów Wojewódzkich oraz czasopisma o charakterze
politycznym.  W  maju  1947  r.  powołano  do  życia  Robotniczą
Spółdzielnię Wydawniczą „Prasa”, której członkami były osoby
prawne,  faktycznie  jednak  zdecydowana  większość  udziałów
znalazła  się  w  rękach  partii.  Stworzony  wówczas  model

https://wolnemedia.net/prasa-na-gruzach-partyjnego-koncernu/
https://wolnemedia.net/prasa-na-gruzach-partyjnego-koncernu/


funkcjonował  de  facto  do  1989  r.  Początkowo  RSW  miała
kontrolować pisma o charakterze politycznym, będące organami
władz  partyjnych.  Proces  ten  nasilił  się  zwłaszcza  po
połączeniu PPR i PPS w grudniu 1948 r., czego symbolem stało
się  połączenie  posiadającego  piękne  tradycje  pepeesowskiego
„Robotnika”  z  pepeerowskim  „Głosem  Ludu”,  w  wyniku  czego
powstała gazeta numer jeden Polski Ludowej – dziennik „Trybuna
Ludu”. Już jednak w 1951 r. do RSW włączono cały pion prasowy
„Czytelnika”,  co  stało  się  w  zasadzie  końcem  świetności
koncernu stworzonego przez Borejszę.

Od tego momentu RSW kontrolowała zdecydowaną większość tytułów
prasowych wychodzących na polskim rynku – poza jej wpływem
znalazły się w zasadzie tylko prasa ZSL i SD, wojska oraz
tytuły o charakterze religijnym, głównie katolickie, zarówno
związane z hierarchią, PAX-em czy też ZNAK-iem. Co ciekawe,
swoistą  podgrupą  zachowującą  swoją  specyfikę  były  dawne
czasopisma  wydawane  przez  „Czytelnika”,  przede  wszystkim
dzienniki  poranne  jak  i  popołudniowe  (jeszcze  wiele  lat
później  w  wewnętrznym  obiegu  używano  nazwy  „tytuły
czytelnikowskie”). Po odwilży 1956 r. stworzono funkcjonujący
przez kolejne lata model działania koncernu, który miał łączyć
wydawanie  prasy  o  charakterze  polityczno-ideologicznym  oraz
tytułów stricte nastawionych na pozyskanie czytelnika. Można
wręcz uznać, że główną z punktu widzenia partii (przynajmniej
teoretycznie) działalność propagandowo-wychowawczą finansowano
z  wpływów  z  prasy  popularnej  oraz  chętniej  czytanych
tygodników  i  miesięczników.

Aspekty  finansowy  całego  przedsięwzięcia  jest  tu  niezwykle
istotny – PZPR kontrolował większość udziałów w spółdzielni,
dzięki czemu partyjna kasa mogła być dodatkowo zasilana z
działalności wydawniczej. Wpływy te jednak nie były duże – RSW
miało  raczej  minimalnie  dodatni  bilans  finansowy.  Z  tym
związana  była  najważniejsza  decyzja  w  histori  tego
przedsiębiorstwa,  którą  jednoznacznie  można  nazwać  typowym
„skokiem na kasę”. W 1973 r. RSW „Prasa” połączono z partyjnym



wydawnictwem  „Książka  i  Wiedza”  oraz  Przedsiębiorstwem
Upowszechniania Prasy i Książki „Ruch”. O ile pierwszy z tych
podmiotów pełnił raczej rolę prestiżowo-propagandową, o tyle
drugi był ważnym podmiotem gospodarczym na polskim rynku – o
jego pozycji (a tym samym zyskach) niech świadczy fakt, że
sieć kiosków „Ruchu” gęsto pokrywała obszar całego kraju, a na
tzw. głębokiej prowincji były one jednym z najważniejszych
punktów  handlowych.  Z  tego  powodu  „Ruch”  wytwarzał  duże
dochody, które bardzo zainteresowały „przewodnią siłę Narodu”
pod przywództwem Edwarda Gierka. Szybko dokonano odpowiedniej
zmiany prawa, z trzech samodzielnych przedsiębiorstw tworząc
nowy/stary koncern: Robotniczą Spółdzielnię Wydawniczą „Prasa-
Książka-Ruch”. Przynosiła ona PZPR spore zyski, jednocześnie
zaś była czołowym graczem na rynku prasowym PRL, kontrolującym
jednocześnie większość zaplecza organizacyjnego prasy, przede
wszystkim przydział papieru, druk i kolportaż.

TRUDNE CZASY
Końcówka  lat  1980.  była  dla  Robotniczej  Spółdzielni
Wydawniczej  nie  mniej  ciężka  jak  dla  innych  sektorów
gospodarki  uspołecznionej.  O  wiele  mniejsze  zainteresowanie
oficjalną prasą prowadziło do spadku sprzedaży i nakładów, a
tym  samym  do  deficytu  –  w  1983  r.  spośród  259  tytułów
wydawanych przez RSW straty w wysokości 917 mln zł przynosiły
123 dzienniki i czasopisma, w 1988 r. proporcje te wynosiły
124 na 276 tytułów, do których dopłać trzeba było aż 5 mld zł.
Pogłębiły  się  zwłaszcza  problemy  z  papierem,  który  już
wcześniej  był  w  PRL  ściśle  reglamentowanym  towarem
deficytowym. W sierpniu 1989 r. z powodu braków papieru na dwa
tygodnie  wstrzymano  druk  niektórych  tygodników  i
dwutygodników,  m.in.  „Przekroju”,  „Szpilek”,  „Kobiety  i
Życia”, „Filipinki”, „Motoru”, „Filmu” „Stolicy”, „ITD” czy
nawet  „Przyjaźni”  –  organu  Towarzystwa  Przyjaźni  Polsko-
Radzieckiej.

Kłopoty pogłębił oczywiście Okrągły Stół, powstanie „Gazety



Wyborczej” i załamanie się systemu władzy, na którym przez 45
lat opierali się komuniści. Postawiło to przed kierownictwem
RSW, ciągle będącego de facto własnością PZPR, konieczność
głębokiej restrukturyzacji własnych aktywów. W sierpniu 1989
r. przygotowano plan działania, zakładający m.in. zamknięcie
niektórych  tytułów,  zmniejszenie  ich  objętości  i
częstotliwości ukazywania się czy też zepchnięcie obowiązków
finansowania  pewnych  czasopism  na  administrację  rządową,
organizacje społeczne czy też, jak w wypadku polskich edycji
czasopism  „bloku  socjalistycznego”,  na  Związek  Radziecki.
Wtedy już rozpoczął się proces przekształceń strukturalnych
wewnątrz  Spółdzielni,w  tym  wyodrębniania  się  swego  rodzaju
„spółek-córek”,  które  były  elementem  szerszego  procesu,
znanego jako uwłaszczenie nomenklatury.

PAŃSTWO INTERWENIUJE
Zmiany w Spółdzielni zakończyła decyzja Sejmu. 22 marca 1990
r.  uchwalono  Ustawę  o  likwidacji  Robotniczej  Spółdzielni
Wydawniczej „Prasa-Książka-Ruch”. Na jej mocy powstać miała,
powoływana przez Prezesa Rady Ministrów, Komisja Likwidacyjna,
która przejmowała kontrolę nad całością masy likwidacyjnej po
RSW oraz spółdzielniach i spółkach, które wyłoniły się z niej
po 31 sierpnia 1989 r. Komisję powołano 6 kwietnia 1990 r., na
jej czele stanął Jerzy Drygalski, a w jej składzie znaleźli
się  także  Kazimierz  Strzyczkowski,  Andrzej  Grajewski,  Jan
Bijak,  Alfred  Klein,  Krzysztof  Koziełł-Poklewski,  Maciej
Szumowski i Donald Tusk. W kolejnych latach pracami Komisji
kierowali  Kazimierz  Strzyczkowski  (listopad  1990-kwiecień
1992),  Jacek  Hofman  (kwiecień-październik  1992),  Tomasz
Kwieciński (październik 1992-styczeń 1994), Marek Pogodowski
(styczeń  1994-wrzesień  1998)  oraz  Krzysztof  Czabański
(wrzesień  1998-wrzesień  1999).

Przejęcie państwowej kontroli nad rozlatującym się molochem
miało  dwie  przyczyny.  Po  pierwsze,  Komisja  nadzorowała
demonopolizację  prasy,  która  prowadzić  miała  do  powstania



nowego  ładu  medialnego  w  Wolnej  Polsce.  W  planie
likwidacyjnym,  przedstawionym  w  październiku  1990  r.,
przedstawiano zagrożenia dla systemu prasowego, jakim mogło
grozić niekontrolowane „rozpadanie się” koncernu – atomizacja
prasy, przejęcie jej przez obcy kapitał czy też dekonstrukcja
kolportażu. Dużym problemem był też fakt, że partyjne RSW
przez cały okres PRL żyło w symbiozie z państwem, korzystając
z należących do niego obiektów. Uporządkowanie tego stanu, jak
również  załatwienie  sprawy  z  podmiotami  zgłaszającymi
roszczenia wobec Spółdzielni (wśród nich znalazł się m.in.
Wydawnictwo Czytelnik, któremu w latach 1950. odebrano pion
prasowy),  było  również  zakładanym  celem  istnienia  Komisji
Likwidacyjnej.

Nie można jednak nie zauważać politycznego kontekstu sprawy –
udziały  w  RSW  miała  PZPR,  a  po  jej  likwidacji  SdRP  i
organizacje  społeczne  stworzone  na  bazie  dawnych  „pasów
transmisyjnych”.  Przejęcie  kontroli  nad  Spółdzielnią  miało
(pośrednio)  stanowić  element  odcięcia  lewicy
postkomunistycznej  od  pieniędzy,  ale  również  szerszego
zjawiska dekomunizacji. Reminiscencją tamtego konfliktu była
dyskusja sejmowa z 17 lutego 1995 r., w której przedstawiciele
SLD i PSL ostro atakowali działanie Komisji Likwidacyjnej.

W  polemice  z  nimi  poseł  Unii  Wolności  Juliusz  Braun
odpowiadał:  „Wiele  osób,  które  mówią  dziś  o  sprawach
związanych z likwidacją RSW, zdaje się zapominać, czym była
RSW. A może nawet, jak myślę, pamiętają dobrze, czym było,
tylko myślą, że inni nie pamiętają. I jeśli mówimy dziś o
wydawcach,  którzy  reprezentują  w  Polsce  obce  interesy,  to
należałoby  właśnie  od  RSW  tę  listę  rozpocząć,  bo  choć
oczywiście  prasa  RSW  miała  wielkie  zasługi  dla  polskiej
kultury,  to  ta  sama  instytucja  powołana  była  po  to,  żeby
strzec  interesów  międzynarodowego  obozu  komunistycznego,  z
ojczyzną światowego proletariatu na czele. I to był powód
likwidacji RSW.”



PODZIAŁ ŁUPU?
Ustawa  zakładała  dwa  możliwe  scenariusze  przekształceń
własnościowych  w  prasie  RSW:  tworzenie  przez  poszczególne
zespoły  redakcyjne  spółdzielni  dziennikarskich  które
przejęłyby prawa do tytułu, bądź też sprzedaż poszczególnych
dzienników  i  czasopism  oraz  przedsiębiorstw  zaplecza
technicznego (przede wszystkim poligrafii). Majątek, który nie
zostałby rozdysponowany oraz uzyskany w wyniku sprzedaży, miał
zostać przekazany do Skarbu Państwa, chociaż bardzo szybko z
masy  likwidacyjnej  wydzielono  pion  kolporterski,  który  w
kwietniu 1992 r. stał się jednoosobową spółką Skarbu Państwa
pod nazwą „RUCH” S.A.

W dyspozycji Komisji Likwidacyjnej znalazło się 178 tytułów
(część  z  ponad  200  tytułów  wydawanych  przez  RSW  została
zlikwidowana  jeszcze  przez  stary  Zarząd  w  ramach  prób
restrukturyzacji).  Ostatecznie  71  z  nich  przekazano
spółdzielniom dziennikarskim, 104 sprzedano, 3 zaś przekazano
do Skarbu Państwa (wśród nich specjalistyczne, branżowe pismo
„Zeszyty  Prasoznawcze”).  Paradoksalnie  jednak,  mimo  dużej
ilości  powstałych  w  ten  sposób  spółdzielni,  forma  ta  nie
odniosła  sukcesu  –  jedynym  udanym  przykładem  takiego
przekształcenia  jest  tygodnik  „Polityka”,  która  do  dziś
zachowuje właśnie taką formę własności.

Większość tytułów prasowych zostało sprzedanych, co wywoływało
wiele  konfliktów  między  zespołami  dziennikarskimi,  które
chciały powoływać spółdzielnie, a Komisją Likwidacyjną, która
podejmowała  samodzielnie  decyzje  o  wystawieniu  tytułów  na
sprzedaż.  Problemem  były  też  ingerencje  Komisji,  do
zakończenia przekształcenia sprawującej całkowitą kontrolę nad
tytułami,  w  działalność  poszczególnych  redakcji,  łącznie  z
decyzjami o zmianie redaktorów naczelnych. Kontrowersji wokół
procesu restrukturyzacji rynku prasowego nie brakowało.

Najwyższa  Izba  Kontroli  stwierdzała  w  sprawozdaniu



pokontrolnym  w  komisji  m.in.  że:  „Nie  kwestionując  zasady
przyjętej przez Komisję, wypada zauważyć, że gdyby wyłącznym
kryterium wyboru oferty była najwyższa cena, to wpływy ze
sprzedaży  w  tych  przetargach  byłyby  wyższe  o  72  miliardy
[ówczesnych]  złotych,  tj.  około  55  procent  w  stosunku  do
uzyskanych.”

Jeszcze ostrzej proces likwidacji RSW komentowali politycy. We
wspomnianej debacie sejmowej z 1995 r. Marek Siwiec mówił:
„Otóż trzeba sobie jasno powiedzieć, jakie są przyczyny tego
stanu rzeczy. Przez kilka lat nie było w ogóle na ten temat
mowy. Istniał, można powiedzieć, Dziki Zachód. Każdy kupował,
co chciał. W momencie likwidacji RSW, która była – podkreślam
– potrzebna, nastąpił pewnego rodzaju skok na kasę. Po prostu:
tytuły brał, kto chciał – no, może nie kto chciał, ale siły,
które wtedy dominowały.”

Polityczne  gry  wokół  masy  likwidacyjnej  stały  się  bardzo
głośne w pierwszych latach działalności Komisji Likwidacyjnej.
Najgłośniejszym przykładem były starania Konfederacji Polski
Niepodległej  mające  na  celu  zdobycie  dawnego  dziennika
młodzieżowego „Sztandar Młodych”. Na przyznanie go tej opcji
politycznej  zgodę  miał  wydać  Lech  Wałęsa,  wieści  o  tym
wywołały jednak spory konflikt i odejście praktycznie całego
zespołu  dziennikarskiego  do  innego  projektu.  Podobne,  tym
razem  udane,  przekazanie  starego  tytuły  w  ręce  partii
politycznej nastąpiło w wypadku dziennika „Gromada – Rolnik
Polski”  –  tytułu  skierowanego  do  czytelnika  wiejskiego  i
wychodzącego  w  1989  r.  w  nakładzie  430  tys.  egzemplarzy.
Dzięki poparciu m.in. Lecha Wałęsy i Bronisława Geremka tytuł
otrzymało Polskie Stronnictwo Ludowe „Solidarność” (późniejsze
Stronnictwo  Ludowo-Chrześcijańskie).  Tytuł  jednak  tracił
czytelników i został zawieszony w 1995 r.

Próbę  stworzenia  własnego,  partyjnego  koncernu  medialnego
podjęło też Porozumienie Centrum, stworzone przez Jarosława
Kaczyńskiego. Powiązana z nim Fundacja Prasowa „Solidarności”
w  styczniu  1991  r.  kupiła  „Express  Wieczorny”  –  jedno  z



najpopularniejszych polskich pism codziennych (o charakterze
popołudniowym),  swoim  formatem  lokujące  się  gdzieś  między
przedwojenną  prasą  „czerwoną”  a  współczesnym  tabloidem.
Redaktorem  naczelnym  pisma  został  Krzysztof  Czabański,
następnie  zaś  Andrzej  Urbański.  Ostatecznie  jednak  partia
Kaczyńskiego nie utrzymała swojego pisma, które w 1993 r.
zostało sprzedane.

Wszystkie trzy omówione „stare” tytuły, w PRL będące ważnymi
elementami systemu prasowego, po perturbacjach lat 90. zostały
zamknięte („Sztandar” w 1997 r., „Express” w 1999 r.). Jedynym
przykładem  zachowania  wpływu  partii  politycznej  na  tytuł,
który przetrwał transformację, była spadkobierczyni „Trybuny
Ludu”, kontrolowana przez SdRP/SLD „Trybuna”, która wydawanie
zresztą i tak zawieszono w 2009 r. (w ostatnich latach do
„marki” tej odwołano się ponownie).

GAZETY  PRL  W  RĘKACH  „ZACHODNICH
KAPITALISTÓW”
Część dawnych tytułów trafiło w ręce kapitału zagranicznego,
często  w  procesie  obrotu  wtórnego,  gdyż  przy  wyprzedaży
majątku RSW Komisja Likwidacyjna wspierała przede wszystkim
polskich  inwestorów.  Zjawisko  to  miało  miejsce  również  w
przypadku spółdzielni dziennikarskich, które w wyniku słabych
wyników finansowych były po jakimś czasie prywatyzowane. Co
ciekawe,  po  nieudanych  eksperymentach  „partyjnych”,  zarówno
„Sztandar”  jak  i  „Express  Wieczorny”  stały  się  własnością
spółki JMG Ost Presse szwajcarskiego magnata prasowego Jörga
Marquarda,  z  którym  współpracowały  również  przedsiębiorstwa
należące do Wojciecha Fibaka. Dużą inwestycją były działania
włoskiego  biznesmena  Nicoli  Grausego  w  „Życiu  Warszawy”  –
kolejnym  czołowym  ogólnopolskim  dzienniku  okresu  PRL,
cieszącym  się  dużym  szacunkiem  czytelników.  Grauso,  będący
również  właścicielem  Polonii  1,  próbował  stworzyć  szeroki
koncern medialny, którego jedną z perełek miało być właśnie



„Życie  Warszawy”.  Ostatecznie  jednak  wycofał  się  z  tej
działalności,  zniechęcony  brakiem  przyznania  ogólnopolskiej
koncesji  telewizyjnej,  oraz  problemami  pisma,  wynikającymi
również z jego zaangażowania się w konflikcie politycznym po
stronie prawicy.

Sukcesem być może najmniej spektakularnym, ale największym,
były działania niemieckiego koncernu Passauer Presse, który
wykupił od francuskiej grupy medialnej Roberta Hersanta sporą
część  regionalnych  tytułów  prasowych,  zarówno
„czytelnikowskich”, jak i organów Komitetów Wojewódzkich PZPR,
m.in. dawny „Gazetę Robotniczą” (obecnie „Gazeta Wrocławska”),
czy „Gazetę Krakowską”. Przedsiębiorstwo Polskapresse do dziś
jest liderem, jeśli chodzi o rynek mediów regionalnych.

KRAJOBRAZ PO BITWIE
W  opinii  medioznawców,  likwidacja  RSW  była  koniecznym
warunkiem  wprowadzenia  w  Polsce  wolnego  rynku  prasowego.
Zadanie to wykonano, chociaż jednocześnie krytykuje się jego
realizację – gra interesów biznesowych i politycznych, nie
licząca się z czytelnikami, doprowadziła do zubożenia oferty
prasowej oraz daleko idącej komercjalizacji treści. Działaniu
Komisji Likwidacyjnej, istniejącej do 1999 r., zarzuca się
także brak szerszej strategii oraz ochrony polskiego kapitału.
Co ciekawe, na gruzach RSW oprócz „Polityki” nie powstał żaden
tytuł,  który  stanowiłby  ważny  podmiot  rynku  prasy,
zdominowanego przez dwa tytuły, które w 1989 r. znajdowały się
poza koncernem – „Gazeta Wyborcza” oraz powołana w latach
1980.  jako  organ  rządu  i  znajdująca  się  w  oddzielnym
przedsiębiorstwie  „Rzeczpospolita”.

Autorstwo: Tomasz Leszkowicz
Źródło: Histmag.org
Licencja: CC BY-SA 3.0

http://histmag.org/Prasa-na-gruzy-partyjnego-koncernu.-Likwidacja-RSW-Prasa-Ksiazka-Ruch-8099
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode


BIBLIOGRAFIA
1. Kozieł Andrzej, „Studium o polityce prasowej PZPR w latach
1948-1957”,  Uniwersytet  Warszawski  Wydział  Dziennikarstwa  i
Nauk Politycznych, Instytut Dziennikarstwa, Warszawa 1991;

2.  Mielczarek  Tomasz,  „Monopol,  pluralizm,  koncentracja.
Środki komunikowania masowego w Polsce w latach 1989-2006”,
Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007;

3. Sonczyk Wiesław, Poselska ocena likwidacji koncernu RSW
Prasa-Książka-Ruch (na przykładzie dyskusji sejmowej z roku
1995)  [w:]  Prasa  dawna  i  współczesna,  pod  red.  Bogumiły
Kosmanowej, cz. V, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza Instytut
Studiów  Politycznych  i  Dziennikarstwa,  Poznań  2004,  s.
173-182,

4.  Sonczyk  Wiesław,  „RSW  Prasa-Książka-Ruch  w  procesie
transformacji rynku prasowego w 1989 roku”, „Rocznik Historii
Prasy Polskiej”, 2010, z. 1-2, s. 309-331.

5. Stola Dariusz, „Złote lata PZPR: finanse partii w dekadzie
Gierka”, Instytut Studiów Politycznych Polskiej Akademii Nauk,
Warszawa 2008.


